Söker mest minimala och stabila windows för loggdator?

Permalänk

Söker mest minimala och stabila windows för loggdator?

Funderar på en microdator som bara ska stå och lagra loggdata från några givare.

* Logg-Programmet varnar: Only x86 systems, although x64 with 32-bit 1-Wire drivers has been reported to work
* Tänkte köra lite apache. MySQL.

* Skulle ni valt XP, 7 eller någon serverversion?

* Finns det enkla program som hjälper mig att plocka bort allt onödigt ur windows så den blir minimal i storlek och minnesförbrukning?

Permalänk

Blir lite nervös att ställa en följdfråga, men är väl bättre här än i en ny tråd?

Är windows servers, generellt minnessnålare och stabilare?
Vore gamla windows 2000 det bästa i en minidator för enkelt bruk, eller suger apache och MySQL kraften ur den totalt och jag får ha omstarter som följd än om jag haft en nyare windows server?

Permalänk
Medlem

Om man nu nädvändigtvis måste köra Windows, så är nog det bästa sättet att bygga sin egna minimala XP-setup själv mha nLite. Vill du göra det lätt för dig kan du rycka ner TinyXP eller motsvarande minimal dist av XP, antar det inte ska vara några problem att installera det med en riktig licens.

Jag skulle definitivt inte valt någon serverversion av Windows för en så enkel uppgift.

Aldrig kört MySQL eller Apache i windowsmiljö, men det skulel förvåna mig om det är någon skillnad på stabilitet osv med olika versioner av Windows i botten. Det är mera att antingen funkar det bra i Windows eller så funkar det inte bra i Windows, vilken version av OS:et du sen kör är nog ganska egalt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Skulle lätt köra på någon linux variant istället!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk

Jo jag inser att många tycker linux är bättre - vilket jag inte betvivlar. Önskar jag kunde hantera linux. Blir förskräckt av alla "programmeringsrader" som nämns vid alla program man tänkt använda. Har inte gnistan att sätta mig och lära mig ett helt nytt operativsystem justnu bara.
Vill hellre kommaigång med mitt loggningsprojekt snabbt och lätt.
Så det kommer inte röra sig om några belastningar på datorn. _Den ska stå och samla massa data från givare. Lagras i MySQL sen gör jag någon liten enkel webbsida som jag kan smygsurfa in på via apache när jag ska skryta för någon enstaka person man känner.