Lagg i XBMC via HDMI

Permalänk
Medlem

Lagg i XBMC via HDMI

Jag har stött på ett mycket märkligt problem med XBMC på Windows 7. Jag får sjukt låg fps när 720p- resp. 1080p-filmer spelas upp, så fort tvn (Panasonic TX-P50UT50Y) är ikopplad via HDMI. Det spelar ingen roll om jag kollar på datorskärmen eller på tvn, det som spelar roll är om kabeln är i eller ej. När jag drar ur HDMI och kör filmen på datorskärmen (2560x1440) flyter det på som det ska. Det som är ännu mer märkligt är att det har fungerat förut (lite osäker på om problemet kom i samband att jag uppdaterade till Frodo (från Eden), eller inte), samt att det fungerar att köra filmen med VLC eller liknande på tvn.

Jag har ett XFX Radeon HD5850 med de senaste drivrutinerna installerade. Jag har försökt prova de flesta inställningarna som går vad gäller videouppspelningen men jag har inte lyckats få någonting att fungera. Jag kör filmerna direkt från datorn, det vill säga inte från någon NAS eller liknande.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har exakt samma problem installerade precis Frodo från Eden. Jag råkar också ha ett XFX Radeon HD5850.
Hittat någon lösning? kanske får kliva tillbaka till eden igen.

Permalänk
Medlem

Kolla vad du har för ljud ut. Upplevde ett liknande problem för ett tag sedan. När jag bytte bort från HDMI på ljud ut så upphörde lagget intressant nog. Det är en dator på annan ort så hann inte felsöka det mer än så tyvärr. Men du kan ju prova dig fram.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450