Permalänk
Medlem

Vilket håll ska fläktarna blåsa åt

Hejsan. Har ett Fractal design Arc chassi.
H100 sitter monterad i taket och blåser ut luft.
Sitter även 1 extra fläkt i taket som även den blåser ut luft.
På baksidan sitter en fläkt som blåser ut luft. Sidoplåten har även den fått en fläkt som blåser ut luft. I botten har jag en fläkt. Ska den dra in eller blåsa ut luft?
Fram har jag 2 fläktar som suger in luft mot mina hdd.

Hur skulle du/ni göra?

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

IN med luft nere och ut med luft uppe. Så den i botten ska suga IN luft. Dock vill du nog ha ett dammfilter där då.

Permalänk

Du vill ha in mer luft än du tar ut ur lådan. Annars blir det undertryck och damm smyger in i alla springor i chassit.
Men som föregående sa, ut uppe och bak. Inluft fram och på undersidan OM du har dammfilter undertill.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

Jag har alltid upplevt störst temperaturförändringar om du kör insug på fläkten som sitter på sidoplåten.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Insug i sidan, skaffa ett fläktfilter först dock!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Den på sidan och i botten ska suga in luft

Edit: Och precis som "Slaktardej" sade så är ett fläktfilter nödvändigt!

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar. Nu verkar det som att det nästan är -31° Nu är chassit riktigt svalt och min fläktkontroller från Fractal design gör det den ska utan några som helst anmärkningar

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.