Sony tillkännager nästa Playstation den 20 februari

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

GoldenEye eller Final Fantasy VII var inte jättebra ens då. Särskilt om man jämför med Perfect Dark eller Final Fantasy VI som åldrats mycket bättre, så personer som gillar GoldenEye gör det säkert pga nostalgi, ja.

Perfect Dark var ett bra spel men dåligt optimerat till N64:ans hårdvara eftersom det spelades upp i typ 15-20fps i vissa krävande sekvenser. Bra spel men laggigt. Jag har själv Perfect Dark och Golden Eye till N64.

Permalänk
Avstängd

Ha så kul att betala överpris på både spel å hårdvara konsol-sapiens.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

_Merc_; ja för en speldator kan man ju köpa en gång, och ha i 5-7 år utan att uppgradera nåt och ändå spela alla spel som finns

Permalänk

Riktigt spännande! Ser fram emot detta! Blir det AMD komponenter i den är det bara bra tycker jag. Blir antagligen en Playstation för mig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Blir nog som med tidigare generationer då spelen blir snyggare under konsolens sista år när spelutvecklarna lärt sig optimera bättre.

Men någon liten förbättring måste man ändå kunna förvänta sig?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Blir nog som med tidigare generationer då spelen blir snyggare under konsolens sista år när spelutvecklarna lärt sig optimera bättre.

Yep, bara jämföra Resistance: Fall of man med Uncharted 2 - 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Så det skulle vara bättre om PS4an var sämre? Helt ärligt skiter jag i om "PS4" och Nästa Xbox kostar 3000kr eller 7000kr. Om man nu ska stå ut med konsolen i 5-7 år framöver får det gärna vara lite extra påkostat enligt mig.

Nej givetvis är det bra om hårdvaran är kompentent, men den får gärna ha möjligheten att utnyttja prestandan med. Som utvecklingsmodellen ser ut nu så utvecklas spel i första hand till xbox 360 för att sedan portas till ps3, kolla bara på hur mycket kraftigare ps3 är mot ett 360 på pappret, men man ser ingen direkt skillnad i grafiken mellan de 2 plattformarna. Om modellen kommer se likadan ut för kommande konsoler så är ju den extra prestandan som ps4 kommer ha meninglös eftersom den inte kan utnyttja kraften.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Nej det är klart om de är bättre, om det hade gått att utnyttja kraften. Som utvecklingsmodellen ser ut nu så utvecklas spelet i fösta hand på xbox 360 för att sedan portas till ps4, kolla bara på hur mycker kraftigare ps4 är mot ett 360 men man ser ingen direkt skillnad i grafiken mellan de 2 plattformarna. Om modellen kommer se likadan ut för kommande konsoler så är ju den extra prestandan som ps4 kommer ha meninglös eftersom den inte kan utnyttja kraften.

Tror du har blandat ihop lite nu, du jämför PS4(kommande) och 360?

Men ja jag förstår din poäng, det var en nackdel med PS3 att den hade en CELL processor som gjorde det jobbigt för spelutvecklarna som inte riktigt behärskade kodningen. Men om du ser till exklusiva spel till PS3 är dem fantastiskt snygga.

Men kommande PS4 och nästa Xbox ryktas ju köra med AMD som plattform, x86. Därför kommer det inte vara några större skillnader på de två konsolerna, förutom nu att PS4 ryktas vara kraftfullare vilket inte bör vara att problem för utvecklarna att ta vara på den prestandan eftersom de båda kör x86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Nej det är klart om de är bättre, om det hade gått att utnyttja kraften. Som utvecklingsmodellen ser ut nu så utvecklas spelet i fösta hand på xbox 360 för att sedan portas till ps4, kolla bara på hur mycker kraftigare ps4 är mot ett 360 men man ser ingen direkt skillnad i grafiken mellan de 2 plattformarna. Om modellen kommer se likadan ut för kommande konsoler så är ju den extra prestandan som ps4 kommer ha meninglös eftersom den inte kan utnyttja kraften.

Detta kommer ändras för att Sony frångår Cell processorn som varit svår att programera till och går
över till pc uppbyggnad som Microsoft redan har på 360 och även kommer ha till nya Durango.

Så programeringen kommer bli väldigt likt pc till båda konsollerna och därför borde dom kunna
maxa programeringen enklare till pc och uttnyttja hårdvaran på ett helt annat sätt och göra samma
programering till båda konsollerna vilket underlättar mycket för alla speltillverkare.

Detta är den största nyheten med dom nya konsollerna enligt mig.

Jag tycker också att dom ska påkosta nya Playstation 4 till max, samma som vid lanseringen
av PS3.

Gick över mer till Pc för lite över ett år sedan för tyckte att konsollen nått sitt max med Uncharted 2,
mycket snyggare med BF 3 på 1080P en på konsoll vid Ultra går inte att jämföra och vilken chock
man fick på alla detaljer som kom till. Skyrim med 1080P texturer och lite mer moddar är mycket
snyggare på pc.

Men självklart är det dyrare med en grym gaming pc en konsoll. Hoppas iallafall att dom satsar på
enbart 1080P titlar med 60FPS men kanske för mycket krävt.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Tror du har blandat ihop lite nu, du jämför PS4(kommande) och 360?

Men ja jag förstår din poäng, det var en nackdel med PS3 att den hade en CELL processor som gjorde det jobbigt för spelutvecklarna som inte riktigt behärskade kodningen. Men om du ser till exklusiva spel till PS3 är dem fantastiskt snygga.

Men kommande PS4 och nästa Xbox ryktas ju köra med AMD som plattform, x86. Därför kommer det inte vara några större skillnader på de två konsolerna, förutom nu att PS4 ryktas vara kraftfullare vilket inte bör vara att problem för utvecklarna att ta vara på den prestandan eftersom de båda kör x86.

Haha ja jag blandade ihop det lite.

Man kan ju hoppas att det blir så, jag tror dock att det kommer fungera som det gör nu, om inte Sony skjuter in pengar för utveckling till sitt system som att den får glänsa. Nu kan jag inte så värst mycket om utveckling mm men jag tror att det är kostsammare att skapa 2 versioner även om spelet ska utnyttjas av samma plattform. Även om det bara handlar om högre texturer så tycker jag att det borde kosta en slant pga optimeringar etc.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Nej givetvis är det bra om hårdvaran är kompentent, men den får gärna ha möjligheten att utnyttja prestandan med. Som utvecklingsmodellen ser ut nu så utvecklas spel i första hand till xbox 360 för att sedan portas till ps3, kolla bara på hur mycket kraftigare ps3 är mot ett 360 på pappret, men man ser ingen direkt skillnad i grafiken mellan de 2 plattformarna. Om modellen kommer se likadan ut för kommande konsoler så är ju den extra prestandan som ps4 kommer ha meninglös eftersom den inte kan utnyttja kraften.

Alltså, xbox 360 har starkare grafikkort än PS3. En del spel får skalas ner i upplösning eller annat för att flyta på PS3. Titta inte på teoretiska flyttalssiffror. Det är inte svårt för någon att skaffa enorma teoretiska flyttalssiffror genom att bara multiplicera beräkningsenheter, men att bygga dem på ett sätt så att de faktiskt kan användas är däremot svårt. Det betyder att PS3 har uppblåsta teoretiska CPU-siffror, men sällan är bättre i praktiken, i kombination med sämre GPU än Xbox 360 så är det PS3 som håller tillbaka spelen, inte tvärtom.

Permalänk

Skulle Uncharted 4 visas under samma dag har Sony mina pengar helt klart. Hoppas de kan visa något intressant hur Vita och PS4 kommer att kunna synkas ihop bättre. Till skillnad från PS3 och Vita idag.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså, xbox 360 har starkare grafikkort än PS3. En del spel får skalas ner i upplösning eller annat för att flyta på PS3. Titta inte på teoretiska flyttalssiffror. Det är inte svårt för någon att skaffa enorma teoretiska flyttalssiffror genom att bara multiplicera beräkningsenheter, men att bygga dem på ett sätt så att de faktiskt kan användas är däremot svårt. Det betyder att PS3 har uppblåsta teoretiska CPU-siffror, men sällan är bättre i praktiken, i kombination med sämre GPU än Xbox 360 så är det PS3 som håller tillbaka spelen, inte tvärtom.

Sedär, något som jag inte hade så bra koll på.

Min poäng kvarstår dock, även fast jag hoppas att jag har fel.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Sedär, något som jag inte hade så bra koll på.

Min poäng kvarstår dock, även fast jag hoppas att jag har fel.

Jo, men jag tror att det kommer vara mycket lättare att översätta spel mellan konsolerna och med PC med nästa generation. Så det kommer bli lättare att anpassa inställningar efter de olika systemen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag är skeptisk.
Konsolkänslan från sent 80-, hela 90- och tidigt 00-tal känns inte alls igen i dagens spel.

Däremot är jag väldigt intresserad av hur PC-marknadens spel drivs framåt, då dagens konsoler ju är vad som fortfarande begränsar oss.

+1
Det är dags att vägen delas.
Alla spel som baseras på konsoller kommer aldrig att kunna stå upp emot spel som utvecklas för PC direkt.
Titta bara på dagens spel; trådmodeller och animeringar är såååååå 2003-2006. Kantigt, hackigt, ryckigt och en sk multiplayer med lågt maxantal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

Skitsnack. Som ägare av både goldeneye och perfect dark så har jag alltid tyckt att goldeneye är bättre på det mesta (trots att perfect dark också är ett riktigt bra spel).
Banorna var sämre, "second-firing mode" och de nya vapnena tillförde inte mycket. Bottar var lite kul, men inget man ändå ville ha i multiplayer.

Goldeneye (med "license to kill" inställt) är kanske det bästa multiplayer-spelet som släppts till någon konsol. Perfect dark saknade lite av den känslan.

Är det skitsnack bara för att han har en annan åsikt än dig....i så fall borde han be Herr Diktator om ursäkt då

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

När PS2 släpptes gick den användas som en DVD spelare. Relativt prisvärd som just sådan, men regionsbunden
När PS3 släpptes var den en prisvärd BluRay-spelare.

Såååå, vad är nytt i PS4?

Jag anar att Sony inte kommer att basunera ut de stora förändringarna:
- Försämrade möjligheter för andrahandsmarknaden
- Hårdare koppling mellan ägarens konsoll och de spel han äger
- "Pay for everything" maxat till 100%

Just det ja; HWn i den kommer väl att motsvara förra årets mid/high-end gaming PC

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

När PS2 släpptes gick den användas som en DVD spelare. Relativt prisvärd som just sådan, men regionsbunden
När PS3 släpptes var den en prisvärd BluRay-spelare.

Såååå, vad är nytt i PS4?

Jag anar att Sony inte kommer att basunera ut de stora förändringarna:
- Försämrade möjligheter för andrahandsmarknaden
- Hårdare koppling mellan ägarens konsoll och de spel han äger
- "Pay for everything" maxat till 100%

Just det ja; HWn i den kommer väl att motsvara förra årets mid/high-end gaming PC

Mer molnbaserat, alltså tillgång till HD-TV, netflix osv vilket redan finns med PS3 i viss mån och tråligen blir ännu större med PS4. Att konsolen också kommer ha Ultra HD, alltså 4K är nog också ett troligt antagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

GoldenEye eller Final Fantasy VII var inte jättebra ens då. Särskilt om man jämför med Perfect Dark eller Final Fantasy VI som åldrats mycket bättre, så personer som gillar GoldenEye gör det säkert pga nostalgi, ja.

Final fantasy 6 och 7 är så enormt olika och stora av olika anledningar så jag förstår inte din jämförelse, 6an är hyllad för sin story medan 7an var både först med 3D och det spel i serien som verkligen öppnade upp världens ögon för JRPG genren och banade väg för många andra och därigenom fått sin storhet. Sedan tycker jag att även 7an har en underbar story och är ett av de bästa spelen genom tiderna, tillsammans med bl.a. FF6, Link to the past och ocarina of time.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holic:

Aaah riktigt kul!
Ska köpa en, del för att det är riktigt skönt att spela spel från soffan, och dels för att stödja AMD lite indirekt

För att spela från soffan går ju absolut inte på en dator!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

+1
Det är dags att vägen delas.
Alla spel som baseras på konsoller kommer aldrig att kunna stå upp emot spel som utvecklas för PC direkt.
Titta bara på dagens spel; trådmodeller och animeringar är såååååå 2003-2006. Kantigt, hackigt, ryckigt och en sk multiplayer med lågt maxantal

Samtidigt så drar konsol marknaden in mer pengar än PC, inte alla som är villiga att lägga ner många tusentals kronor på burkar förutom entusiaster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Är det skitsnack bara för att han har en annan åsikt än dig....i så fall borde han be Herr Diktator om ursäkt då

Vad bitter man kan vara? Varför går du inte nerdrage mot det ursprungliga uttalandet också då om du anser folk vara diktatorer för att ha åsikter!?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

För att spela från soffan går ju absolut inte på en dator!

Suck... eviga tjatet om det.
För mig är det inte samma sak.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Samtidigt så drar konsol marknaden in mer pengar än PC, inte alla som är villiga att lägga ner många tusentals kronor på burkar förutom entusiaster!

Fast det handlar inte om "många tusenstals kronor". Uppgradera din stationära med ett grafikkort för 1500:- och du slår nästa generations konsoler. Allra helst om du gör uppgraderingen senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Mer molnbaserat, alltså tillgång till HD-TV, netflix osv vilket redan finns med PS3 i viss mån och tråligen blir ännu större med PS4. Att konsolen också kommer ha Ultra HD, alltså 4K är nog också ett troligt antagande.

Om den har stöd för 4k så lär det vara i 30fps eller lägre.... Skulle inte förvåna mig heller om många av spelen bara blir uppskalade till 4k också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Essin:

Vad bitter man kan vara? Varför går du inte nerdrage mot det ursprungliga uttalandet också då om du anser folk vara diktatorer för att ha åsikter!?

Varför ska jag gå på det ursprungliga uttalandet?! Han uttryckte sin personliga åsikt, han påstod inte att någon annans åsikt var "skitsnack"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast det handlar inte om "många tusenstals kronor". Uppgradera din stationära med ett grafikkort för 1500:- och du slår nästa generations konsoler. Allra helst om du gör uppgraderingen senare.

Öhh nej, sen kommer ett annat dilemma med datorer. Drivrutiner!

Konsolernas hårdvara går inte direkt att jämföra med PC för att de används på olika sätt.

Säg något spel med ett 7800 GTX som levererar snyggare spel än dagens PS3 spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Varför ska jag gå på det ursprungliga uttalandet?! Han uttryckte sin personliga åsikt, han påstod inte att någon annans åsikt var "skitsnack"

Skickades från m.sweclockers.com

Fast han dissar ju uttalandet om Goldeneye innan och kallade det överskattat, visserligen använder han inte ordet skitsnack men det kan väl inte vara bara det som krävs för att du ska bli butter? För om man bortser från just det ordet så är ju båda ett dissande av någon annans åsikt. Eller bryr du dig bara om använda ord och inte vad som sägs som helhet?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Om den har stöd för 4k så lär det vara i 30fps eller lägre.... Skulle inte förvåna mig heller om många av spelen bara blir uppskalade till 4k också.

Inte nödvändigtvis. En stor flaskhals som varit för stora upplösningar är mängden tillgängligt minne vilket har varit endast 512mb på xbox360 och ps3 om jag inte minns fel. Sen kan det ju vara så att PS4 kör spel i 1080p och filmer i 4K.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holic:

Suck... eviga tjatet om det.
För mig är det inte samma sak.

Vissa har mindre krav än andra :)....Jag kan inte spela spel som laggar! Därav håller jag mig till PC

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W