köpte nytt grafik kort till gammal dator pcix 2.1 -> pcix 1.0 :(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

köpte nytt grafik kort till gammal dator pcix 2.1 -> pcix 1.0 :(

köpte ett nytt AMD 5450 men det fungerar inte i det gamla abit kn8 sli (tänkte ge bort datorn till en kompis) sen läste jag runt lite och fick reda på att pcix 2.1 endast stöder ned till 1.1.
så vad för kort ska jag köpa? har hittat ett par pcix 2.0 kort men går dom ned till 1.0 som mobot verkar ha?

har testat att uppdatera bios till senaste utan resultat, ett under att mitt gamla sargade 7900gt klarade det trots kraftiga artifakter.

det som händer när det nya kortet är i är ja...ingenting, fläktar går igång, min inkopplade pc speaker som alltid skriker glatt när nått är galet är knäpptyst så det måste vara att pcix 2.1 inte fungerar med 1.0.

lite tips på billiga grafik kort som fungerar med en gammal opteron 170 samt abit kn8 sli vore tacksamt.

kommer behålla det nya kortet endå då det endast kostade 250kr och man kan ha det som bacup kort.

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Har aldrig hört nånting om kombatibilitetsproblem mellan PCI-E versioner.
Men det betyder ju såklart inte att gamla moderkort accepterar allt nytt utan strul.
Framförallt inte äldre nforce kort

Kan iofs tänka mig att strömförsörjning via slotten kan vara undermålig på tidiga moderkort.
IAF borde ett kort med extra strömkontakt ha en större chans att fungera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

fanns en molex på mobot just för extra ström till alla pcix portar men det hjälpte inte. ska nog köpa mig ett geforce 210 med 2.0, det bör ju fungera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

my bad, testat kortet i en ny dator och det funkade inte där heller så imorgon(idag) ska jag till butiken och byta till förhoppningsvis ett fungerande ex.