Bästa externa hårddisken för lagring av HD film/blu-ray

Permalänk
Medlem

Bästa externa hårddisken för lagring av HD film/blu-ray

Jag är på väg att rippa hela min blu-ray samling och lägga in filmerna på en extern HD som jag sen tänker koppla till min blu-ray spelare via USB.
Letar nu efter lämplig disk och eftersöker en snabb, tyst men fram för allt säker hårddisk som inte lägger av efter några månaders bruk, har ju läst en del skräckexempel om sådana diskar som bara lagt av tvärt.

Storleksmässigt minst 1TB men gärna större. Vilka märken rekommenderar ni för detta ändamål och har ni nåt tips på nån prisvärd disk?

Permalänk
Medlem

Vilken disk som helst som har USB 3.0 skulle jag säga.
Det finns 2,5" upp till 1TB, men de är rätt så dyra. är nog bättre att slå till på en 2-3TB 3,5" istället.
då får du ju dock den där jobbiga strömadaptern...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

Ledsen att göra dig besviken, men skillnaderna mellan olika externa håddiskar är minimala. Se till att köpa en med USB 3.0 (lär inte finnas många nu som inte har det).

Det är ingen som helst skillnad i driftsäkerhet mellan olika tillverkare. Ibland har man otur och disken rasar. Det beror mer på hur du behandlar den (stötar o. dyl.) än vilken disk du köper. Mitt råd är att köpa den som är billigast per GB.

Permalänk
Medlem

Har massa externa diskar och den första jag köpte rullar fortfarande (typ 10år på den) och har aldrig haft en disk som kraschat... än... Men håller mig till dem kända (WD, Seagate), är väll ändå bara dem som finns nu va? Alla andra är uppköpta av dem eller gått i konkurs. Så köp en disk du gillar och tycker är fin skilljer som sagt typ inget mellan diskarna men det kan ju vara lite olika garantier alltså mellan 2-5 år garanti beroende på vilken disk du väljer. Men om den går sönder så har man ju inte så stor nytta av en ny disk om allt man hade på den gamla är förlorat :/

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Rekordmedlem

Kan din bd spelare hantera stora diskar så är troligen 3TByte drivar som ger mest utrymme för pengarna, hastigheten kommer troligen att bestämmas av att du antagligen har usb 2 interface på spelaren och det behövs inte heller snabbare för att klara filmer.
Om du vill ha det bekvämt och säkert så kanske en naslåda med både usb, nätverk och raid är bäst så du slipper koppla om.
Själv så köpte jag några rena usb3 3Tbyte Seagatediskar när de hade mellandagsrea och Seagate expansion är åtminstone relativt tyst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad du än köper så köp X2 så du har backup när (notera när, inte om) en disk går sönder.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Min BD spelare är en Oppo BDP-93EU och den kräver en HD med extern strömkälla så det blir ju en 3,5"

Hittade dessa 2 från Seagate som är intressanta, den ena på 3TB och den andra på 4TB och båda till ungefär samma pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1393283
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623575
Det som skiljer vad jag kan se är att 3TB disken inte har USB 3.0 och den lägre rotationshastigheten men som nån skrev så borde jag klara mig på USB 2.0 för mitt ändamål?

Hur stor roll spelar RPM i detta fallet, bör jag ta 4TB disken istället som har 7200RPM?

Permalänk
Hedersmedlem

Varvtalet på en extern disk med USB2 kvittar.

Mycket viktigare att du kollar så att spelaren har stöd för så stora diskar. Allt över 2TB kräver specialbehandling, även i Windows.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Köpte mig en "Seagate Expansion Desktop Drive 2TB" som än så länge funkar kanon, dock blir jag lite fundersam över ledigt utrymme på disken. När jag kopplade in den första gången visar den att ca 1,8TB är ledigt utrymme..alltså är ca 200GB upptaget?

Det enda som fanns på disken var några filer och en körbar installations program från Seagate..vad är det som tar upp så mycket plats på disken? Går det att rensa detta så att man får hela 2TB tillgängligt?

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Caper:

Köpte mig en "Seagate Expansion Desktop Drive 2TB" som än så länge funkar kanon, dock blir jag lite fundersam över ledigt utrymme på disken. När jag kopplade in den första gången visar den att ca 1,8TB är ledigt utrymme..alltså är ca 200GB upptaget?

Det enda som fanns på disken var några filer och en körbar installations program från Seagate..vad är det som tar upp så mycket plats på disken? Går det att rensa detta så att man får hela 2TB tillgängligt?

Mvh

Det är det klassiska räknefelet när folk blandar terabyte och tebibyte, din disk är ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är det klassiska räknefelet när folk blandar terabyte och tebibyte, din disk är ok.

Aha, på det viset. Googlade lite och hittade mer info om hur Windows räknar utrymme vilket förklarar detta. Tack för snabbt svar.

Permalänk
Skrivet av Caper:

Jag är på väg att rippa hela min blu-ray samling och lägga in filmerna på en extern HD som jag sen tänker koppla till min blu-ray spelare via USB.
Letar nu efter lämplig disk och eftersöker en snabb, tyst men fram för allt säker hårddisk som inte lägger av efter några månaders bruk, har ju läst en del skräckexempel om sådana diskar som bara lagt av tvärt.

Storleksmässigt minst 1TB men gärna större. Vilka märken rekommenderar ni för detta ändamål och har ni nåt tips på nån prisvärd disk?

vad har du för rogram till Blue ray ripp ?

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL