Mklink syntax error - Hur sjutton ska man skriva?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Mklink syntax error - Hur sjutton ska man skriva?

Hej alla goa'

Har googlat mig runt halva internet nu efter en bra guide hur man skapar en
symlink men alla är lika ofullständiga (eller jag som e trög)

Jag har en SSD som os ligger på. Kör Windows 7. Problemet är att vissa spel
skapar en folder under Mina dokument, trots att jag installerat själva spelet på
min HDD. Det blir snabbt ont om plats på SSD'n och vill helst hålla den så ren
som möjligt.

Har nu lyckats flytta mappen Mina dokument från C till D genom att högerklicka/
egenskaper/plats/flytta eller nåt sånt. Det funka bra.

Men sen ska man tydligen skapa en sån här Symbolisk länk så att de installerade
programmen fortfarande kan hitta sina filer i mappen. Problemet är att jag inte fattar
exakt hur man ska skriva. Jag öppnar cmd + ctrl + Shift + Enter och skriver nåt sånt här:

mklink /D "C:\Users\mittnamn\Documents" "D:\Mina dokument"

Vad jag inte fattar är att sökvägen från C står det på engelska...altså Documents.
Men när jag flyttade mappen så fick den automatiskt svenskt namn Mina dokument.
Läste nånstans om mappen har mellanrum i namnet ska man använda brackets i sökvägen.
Hur ska det se ut då?

Så här??? "D:\{Mina dokument}"

Jag kan verkligen inte det här, men andra lyckas ju flytta både Steam, Appdata och mina dokument m.m
till en annan disk än C.

Skulle verkligen bli glad om någon kunde hjälpa mig och då skriva ut preciiiis hur man ska skriva i cmd.
Vill kunna spela mina spel med en massa mods etc utan att utrymmet tar slut ju.

edit: Hoppas ni förstår hur jag menar. Svårt att förklara nåt man inte själv fattar

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

"Mina dokument" är inte en mapp utan ett bibliotek.
Du kan markera vilken mapp som helst som inte är i ett bibliotek och högerklicka och välja att inkludera i ett bibliotek tex "mina dokument" då dyker mappen upp under "mina dokument"
Annars så kanske den här guiden förklarar hur du länkar mappar, men skilj på mappar och bibliotek så går det nog bra
http://www.howtogeek.com/howto/16226/complete-guide-to-symbol...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av mrqaffe:

"Mina dokument" är inte en mapp utan ett bibliotek.
Du kan markera vilken mapp som helst som inte är i ett bibliotek och högerklicka och välja att inkludera i ett bibliotek tex "mina dokument" då dyker mappen upp under "mina dokument"
Annars så kanske den här guiden förklarar hur du länkar mappar, men skilj på mappar och bibliotek så går det nog bra
http://www.howtogeek.com/howto/16226/complete-guide-to-symbol...

Tack för länken mrgaffe! Hade vart där förut och läst men inte fattat riktigt, men nu tror jag jag lyckats iaf.
Det där med att göra skillnad på bibliotek och mappar hade jag rett ut redan, så det var hur jag skulle skriva
och att det blev rätt sökväg som var kruxet. Sen var det visst viktigt att inte glömma (") runt sökvägen.

Så här blev det:

edit: Fanns inget i den mappen, så nu vågar jag prova med de andra mapparna jag vill ha.

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----