Rättigheter till min egen dator

Permalänk

Rättigheter till min egen dator

Hej!
Följande gäller Windows 7 (som jag just börjat använda, efter XP).
Jag har ett konto, dvs det är alltså Administratör.
Varför får jag då inte lägga filer var jag vill (C: rooten), radera dem osv?
Det poppar upp hela tiden att jag inte är behörig och om jag vill köra "det
eller det" programmet.
Det är min dator, mina filer. Hur får jag full kontroll så att jag och inte
Microsoft bestämmer var jag lägger filerna.
Jag vet att det går att ändra per fil/mapp, men jag vill ha fritt fram
hela tiden.

Har försökt läsa på, en sabbad nattsömn..., och jag inser att jag definitivt
inte är ensam om problemet, men är det så illa att Win7 funkar så illa och
att detta är något man måste leva med?

Trevlig helg! flourtanten

Permalänk

Vill minnas att jag inte hade några sådana problem i windows 7 (använder 8 nu, och har inga problem där heller).

För att lösa ditt problem med C: så tror jag det räcker med att högerklicka på disken, ta properties, sedan security tabben och ta Administrators och fylla i all access där, se till under advanced så att det gller "this folder, subfolders and files".

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av flourtanten:

Hej!
Följande gäller Windows 7 (som jag just börjat använda, efter XP).
Jag har ett konto, dvs det är alltså Administratör.
Varför får jag då inte lägga filer var jag vill (C: rooten), radera dem osv?
Det poppar upp hela tiden att jag inte är behörig och om jag vill köra "det
eller det" programmet.
Det är min dator, mina filer. Hur får jag full kontroll så att jag och inte
Microsoft bestämmer var jag lägger filerna.
Jag vet att det går att ändra per fil/mapp, men jag vill ha fritt fram
hela tiden.

Har försökt läsa på, en sabbad nattsömn..., och jag inser att jag definitivt
inte är ensam om problemet, men är det så illa att Win7 funkar så illa och
att detta är något man måste leva med?

Trevlig helg! flourtanten

Uac är boven. Men jag kan radera och lägga till. Men måste trycka ok hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tack! Ska kolla senare idag, men det hänger en obesvarad fråga i luften på den sida:
"Tar inte detta bort säkerheten på datorn??"

Permalänk
Medlem
Skrivet av flourtanten:

Tack! Ska kolla senare idag, men det hänger en obesvarad fråga i luften på den sida:
"Tar inte detta bort säkerheten på datorn??"

Nej inte nämnvärt stäng av annars blir du driven till vansinne... Som namnet antyder user account control är de för att tygla användare till förhastade åtgärder och blockera okända program mm. Men om uac brukar oftast bara tvinga upp en ruta med en fråga inte neka 100% så undrar formaterade du disken mellan xp och windows 7? För om inte kan det uppstå mycket problem med behörigheter där xpn står som ägare.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av flourtanten:

Tack! Ska kolla senare idag, men det hänger en obesvarad fråga i luften på den sida:
"Tar inte detta bort säkerheten på datorn??"

UAC finns så klart av en anledning, och det är bl.a att hindra okända/obehöriga program från att exekveras utan användarens godkännande.
Tyckte det var jobbigt i början men man vänjer sig vid det, ett litet pris att betala för att känna sig lite tryggare än om man hade kört utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

UAC finns så klart av en anledning, och det är bl.a att hindra okända/obehöriga program från att exekveras utan användarens godkännande.
Tyckte det var jobbigt i början men man vänjer sig vid det, ett litet pris att betala för att känna sig lite tryggare än om man hade kört utan.

Har själv kört utan UAC sen Windows 7 Ultimate kom ut. Det första jag stänger av!

Och har inte haft ett ända problem på alla år. En onödig och väldigt irriterande sak är vad UAC är, tycker jag personligen.

Stäng av skiten är mitt motto Det går ju inte att jobba som man ska med det på.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av b1ghen:

UAC finns så klart av en anledning, och det är bl.a att hindra okända/obehöriga program från att exekveras utan användarens godkännande.
Tyckte det var jobbigt i början men man vänjer sig vid det, ett litet pris att betala för att känna sig lite tryggare än om man hade kört utan.

Är falsk trygghet. Virus kan gå förbi detta lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är falsk trygghet. Virus kan gå förbi detta lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är det väl ändå inte? Om det finns något hål som gör så att en vanlig användare kan köra program som administratörsrättigheter så är det en stor säkerhetsbugg i så fall. De har säkert funnits, men många har säkert blivit fixade också.

UAC kan liknas med Apples OS X, Linux och andra *nix-liknande motsvarigheter med 'sudo'-liknande verktyg där man, per default, behöver skriva in sitt lösenord för att kunna gå vidare. Du skulle bli utskrattad i *nix-världen ifall du satt och körde allt som root, vilket du i princip verkar göra ifall du stänger av förfrågan om UAC-fönstret.

Det rekommenderas helt enkelt att du har UAC på. Om du vill ha en mapp och lägga filer i som ligger direkt under C: så kan du byta rättigheter på mappen, men hjälp av administratörskontot, så att din användare får skriv-rättigheter. Då kommer du sen inte behöver klicka OK varje gång du vill göra någonting där. Däremot är det inte rekommenderat att göra, som någon föreslog ovan, det för hela C: och dess undermappar, för systemfiler och program ska inte vara skrivbara för vanliga användare.

Permalänk
Skrivet av Exry:

Det är det väl ändå inte? Om det finns något hål som gör så att en vanlig användare kan köra program som administratörsrättigheter så är det en stor säkerhetsbugg i så fall. De har säkert funnits, men många har säkert blivit fixade också.

UAC kan liknas med Apples OS X, Linux och andra *nix-liknande motsvarigheter med 'sudo'-liknande verktyg där man, per default, behöver skriva in sitt lösenord för att kunna gå vidare. Du skulle bli utskrattad i *nix-världen ifall du satt och körde allt som root, vilket du i princip verkar göra ifall du stänger av förfrågan om UAC-fönstret.

Det rekommenderas helt enkelt att du har UAC på. Om du vill ha en mapp och lägga filer i som ligger direkt under C: så kan du byta rättigheter på mappen, men hjälp av administratörskontot, så att din användare får skriv-rättigheter. Då kommer du sen inte behöver klicka OK varje gång du vill göra någonting där. Däremot är det inte rekommenderat att göra, som någon föreslog ovan, det för hela C: och dess undermappar, för systemfiler och program ska inte vara skrivbara för vanliga användare.

Självklart är det säkrare att ha på det om det funka.

Jag har fått virus ändå i datorn trots uac. Sen kommer den upp alldeles för ofta. Blir ju så att man trycker bort den automatisk.

Den hindrar inte virus/trojaner som antivirusprogram gör. Finns källor som tar upp hur dåligt skyddet är. I linux är det ju en helt annan uppbyggnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart är det säkrare att ha på det om det funka.

Jag har fått virus ändå i datorn trots uac. Sen kommer den upp alldeles för ofta. Blir ju så att man trycker bort den automatisk.

Den hindrar inte virus/trojaner som antivirusprogram gör. Finns källor som tar upp hur dåligt skyddet är. I linux är det ju en helt annan uppbyggnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Den kommer inte upp för ofta, det är nog snarare så att folk är bortskämda sen XP med att köra precis _allt_ med administratörsrättigheter. Ett exempel är ifall du kör mintrojan.exe, och det ber om administratörsrättigheter, så ska du hajja till och inse att mitt program inte ska behöva administratörsrättigheter. Klickar du på OK så kan min trojan då infektera din dator.

Vilka källor? Det enda jag hittat är bloggspam som klagar på att det är irriterande med ett popup-fönster, dock från Vista-tiden.

Permalänk
Medlem

En av de första processer jag gör med en ny dator är denna : http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/add-take-ownersh...

Brukar lösa majoriteten av dessa twister.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Hedersmedlem

UAC är fortfarande undervärderad ser jag... Det ger absolut inget heltäckande skydd, men att köra datorn med adminrättigheter på standardkontot utan någon som helst spärr är en ganska dålig lösning.
Har själv varit en av dem som stängde av detta direkt i några år, men inte längre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled