Påverkas ens ms ifall man laddar upp?

Permalänk
Medlem

Påverkas ens ms ifall man laddar upp?

Hej

Som topic, ens ms påverkas inte när man laddar upp data eller hur? Jag seedar 1 mb/s förfullt 24/7 och ligger ändå på 4 ms. När min kompis dock laddar upp filer så ligger han på 500 ms, är det jag som har super internet eller är det något som är knas med hans?

Fallet gäller angående uppladdning av en video på youtube. När han laddar upp en video där så äter det upp hela hans bredband och han ligger på 500 ms.

Han har ADSL jag har fiber.

Han 8/1 bredbandsbolaget
Jag 10/10 stadsnät

Men som jag ser det spelar det ingen roll, när man laddar upp något så skall det inte påverka ens MS, det är endast när man tar i mot något dvs laddar ner något.

Permalänk
Medlem

ADSL är betydligt känsligare än Fiber.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur ens ms kan påverkas då man laddar upp.

Permalänk
Medlem

Så var det med mitt vdls också, laddade jag upp för fullt så fick jag riktigt hög ping. Nu har jag inga problem alls att köra fullt ös medvetslös på mitt 100/100 och spela samtidigt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eydam:

Jag förstår inte hur ens ms kan påverkas då man laddar upp.

Gissar på att du har någon sorts QoS tjänst antingen på en router hemma eller nånstans lite längre ut på anslutningen, medan han inte har det.

edit: Var det där en fråga förresten?

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem

Tror jag fått en förklaring nån gång i form av att ADSL inte är riktigt "bredband", alltså kan inte trafiken komma ner om det maxas upp. Hade precis likadant när jag hade ADSL, så fort man skulle ladda upp en fil så gick det knappt att surfa.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Eydam:

Hej

Som topic, ens ms påverkas inte när man laddar upp data eller hur? Jag seedar 1 mb/s förfullt 24/7 och ligger ändå på 4 ms. När min kompis dock laddar upp filer så ligger han på 500 ms, är det jag som har super internet eller är det något som är knas med hans?

Fallet gäller angående uppladdning av en video på youtube. När han laddar upp en video där så äter det upp hela hans bredband och han ligger på 500 ms.

Han har ADSL jag har fiber.

Han 8/1 bredbandsbolaget
Jag 10/10 stadsnät

Men som jag ser det spelar det ingen roll, när man laddar upp något så skall det inte påverka ens MS, det är endast när man tar i mot något dvs laddar ner något.

Skillnaden är att du har 10/10 och han har 8/1.

Du laddar upp i 1 utav 10 Mbit alltså har du mycket utrymme kvar att röra dig på.

Din polare har 1 Mbit upp och han laddar upp i 1Mbit, då linan maxas så börjar paket köas... Spelar han då på samma gång så kommer även de paketen som spelet skickar att köas, därför ökar hans ms markant. Går han från 10 till 500 ms så kan man anta att det är så pass många paket i kö så att det paketet köas i 490 ms och sedan skickas och repeteras på detta viset.

Ovanpå det så är ADSL assymetriskt och om man laddar upp max så sänks nerhastigheten markant och därför kan det till och med bli segt att surfa medans man laddar upp.

Permalänk
Medlem

Fan var ADSL säger jag bara, skrota skiten och för in fiber över allt.

Permalänk
Medlem

Har ni ens koll på vad "ms" är och hur det uppstår?
Hur kan ni tillbringa timme efter timme och snacka om något ni inte ens fattar vad det är?

För att ta liknelse som ni kanske fattar:
Påverkas din bils hastighet av om det är kö på vägen?

Somliga av er verkar tro att ni kan köra lika snabbt oavsett och det är kö eller inte.
Men så är det såklart inte. Det går snabbare att ta sig fram om det inte är en massa andra bilar i vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ovanpå det så är ADSL assymetriskt och om man laddar upp max så sänks nerhastigheten markant och därför kan det till och med bli segt att surfa medans man laddar upp.

Nedhastigheten sänks inte om du laddar upp.
Du har exakt samma nedhastighet oavsett om du skickar paket uppåt eller inte.

Men använder du dig av TCP så kommer sändaren att sänka sin hastighet om den inte får några ACK. Men om du säkerställer att dina ACK kommer iväg (med tex QoS) så kommer din nedladdningshastighet inte påverkas ett dugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skillnaden är att du har 10/10 och han har 8/1.

Du laddar upp i 1 utav 10 Mbit alltså har du mycket utrymme kvar att röra dig på.

Din polare har 1 Mbit upp och han laddar upp i 1Mbit, då linan maxas så börjar paket köas... Spelar han då på samma gång så kommer även de paketen som spelet skickar att köas, därför ökar hans ms markant. Går han från 10 till 500 ms så kan man anta att det är så pass många paket i kö så att det paketet köas i 490 ms och sedan skickas och repeteras på detta viset.

Ovanpå det så är ADSL assymetriskt och om man laddar upp max så sänks nerhastigheten markant och därför kan det till och med bli segt att surfa medans man laddar upp.

edit: läste fel

Permalänk
Sötast
Skrivet av madtop:

Nedhastigheten sänks inte om du laddar upp.
Du har exakt samma nedhastighet oavsett om du skickar paket uppåt eller inte.

Men använder du dig av TCP så kommer sändaren att sänka sin hastighet om den inte får några ACK. Men om du säkerställer att dina ACK kommer iväg (med tex QoS) så kommer din nedladdningshastighet inte påverkas ett dugg.

Rätt, klantigt formulerat av mig