Kylare till mItx-system med snålt om plats till PCI-platsen?

Permalänk
Medlem

Kylare till mItx-system med snålt om plats till PCI-platsen?

Hejsan!

Får i veckan hem lite nya prylar till ett hackintosh-projekt jag håller på med.
Chassit är ett ombyggt PowerMac G5-chassi för mAtx-moderkort, 2st 120mm Fractal Silent fläktar som insug i fronten, för tillfället ingen fläkt för utblås (inte löst den biten än).

Delarna som chassit är tänkt att husera är:

- Intel Core i3 2120T (low power modell, 35w TDP)
- Gigabyte GA-B75N (alltså mItx)
- Team Xtreem 2x4gb 1600mhz
- Powercolor Radeon HD5770

Problemet är att det är väldigt snålt om plats för processorkylare utan att det tar i grafikkortet.
Av vad jag har googlat fram så har man ungefär 90mm i bredd på socket 1155 innan det börjar bli trångt på riktigt.

En av modellerna jag har tittat på är NZXT Havik 120 som ser ut att kunna hålla sig inom dessa mått, dock finns det en liten hake.
Måttet anges till 112mm, och frågan är då om detta inkluderar båda fläktarna?
Min tanke är alltså att denna skulle få plats om man bara använder sig av en fläkt.

Enda kravet är att kylaren ska vara riktigt tyst men ändå kyla riktigt bra!
Någon överklockning är det inte tal om!

Vad tror ni?

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Avstängd

har själv en Scythe Samurai ZZ på mitt itx system

Permalänk
Medlem

112mm bör vara med fläktarna. En fläkt är ca 25mm, så tittar man på bilden på Havik så är 2 fläktar ungefär häflten av bredden. Vet dock inte hur det är med Rotationen av kylaren. Vissa kylare går ju bara att montera åt ena hållet ibland.

Edit: hoppas du har låga minnen, då kylaren hamnar väldigt nära dina minnesplatser.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

någon sluten vattenkylning som H80/70/60 ?

Visa signatur

NZXT H700i - ASUS Z390-F Strix - 32GB Vengeance PRO 3200Mhz - Intel I9 9900k - PALIT 2080 TI - Corsair HX850 - 500Gb Sandisk Ultra SSD - 1TB Samsung SSD - Custom Watercooled

Corsair K70 Lux RGB - Logitech G502 - Astro A50 - Acer Predator 35" Curved 200hz

Permalänk
Skrivet av Deean:

Hejsan!

Får i veckan hem lite nya prylar till ett hackintosh-projekt jag håller på med.
Chassit är ett ombyggt PowerMac G5-chassi för mAtx-moderkort, 2st 120mm Fractal Silent fläktar som insug i fronten, för tillfället ingen fläkt för utblås (inte löst den biten än).

Delarna som chassit är tänkt att husera är:

- Intel Core i3 2120T (low power modell, 35w TDP)
- Gigabyte GA-B75N (alltså mItx)
- Team Xtreem 2x4gb 1600mhz
- Powercolor Radeon HD5770

Problemet är att det är väldigt snålt om plats för processorkylare utan att det tar i grafikkortet.
Av vad jag har googlat fram så har man ungefär 90mm i bredd på socket 1155 innan det börjar bli trångt på riktigt.

En av modellerna jag har tittat på är NZXT Havik 120 som ser ut att kunna hålla sig inom dessa mått, dock finns det en liten hake.
Måttet anges till 112mm, och frågan är då om detta inkluderar båda fläktarna?
Min tanke är alltså att denna skulle få plats om man bara använder sig av en fläkt.

Enda kravet är att kylaren ska vara riktigt tyst men ändå kyla riktigt bra!
Någon överklockning är det inte tal om!

Vad tror ni?

Har en Havik 120 (se att det står fel i min egen sign nu).

Jag kan kolla upp de exakta måtten åt dig men min gissning är att 112 mm är med båda fläktarna.

Enligt hemsidan
125(W) x 160(H) x 112(D) mm
125(W) x 160(H) x 58(D) mm (heatsink)

Fläkt 120(W) x 140(H) x 25(D)

58 + (2*25) + några milimeter för gummifästet = 112 mm. Med en fläkt borde det bli ca 85 mm bredd.

Fläkten kan roteras 90 grader.

Höga minnen är helt uteslutet om du måste in under kylaren? På mitt Z68-V så är det platserna 2 och 4 som används med två minnen och då är nästan fläkten dikt ann minnena. (min är vriden i "framifrån och bakåt" läge). Att vrida den och köra "nerifrån och upp" är som sagt uteslutet utan andra minnen (om ens det går?).

Säg till om du vill att jag ska mäta något mer exakt.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Gen3 // i5 2500K // NZXT Havik 140 // NZXT H2 // Asus 560Ti DirectCU II // Corsair 8gb Vengeance // 700W Corsair Gaming Series // Sidewinder X3 / Sidewinder X4 //