Windows 7 Tema, behagligt för ögonen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Windows 7 Tema, behagligt för ögonen

Är det någon som har koll på ett bra tema för windows 7 som är behagligt för ögonen? Märker nämligen att bakgrunden på ex. mappar (vit standar) är väldigt ansträngande för ögonen när man sitter allt för långa stunder vid datorn. Tycker inte alls om standar varianterna med high contrast då det istället ser hemskt ut. Skulle nog räcka att ändra bakgrunden på mappar från vit till någon nyans av grå.

Hade iofs. också behövt en motsvarande lösning för firefox, colortoggle som jag använder just nu är helt enkelt inte optimal, ex. blir text på forum och dy. svart och svår att se mot en mörk bakgrund...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Simcon:

Är det någon som har koll på ett bra tema för windows 7 som är behagligt för ögonen? Märker nämligen att bakgrunden på ex. mappar (vit standar) är väldigt ansträngande för ögonen när man sitter allt för långa stunder vid datorn. Tycker inte alls om standar varianterna med high contrast då det istället ser hemskt ut. Skulle nog räcka att ändra bakgrunden på mappar från vit till någon nyans av grå.

Hade iofs. också behövt en motsvarande lösning för firefox, colortoggle som jag använder just nu är helt enkelt inte optimal, ex. blir text på forum och dy. svart och svår att se mot en mörk bakgrund...

Beror på om du menar tema eller "visual style" (det sistnämnda kräver förstås att man moddar några DLL-filer), men du kanske ska prova Placebo for Windows 7. Den är inte så "bländande" för morgontrötta/grusiga ögon.

Asus P8Z77-V Pro | Intel Core i7 2600K | Noctua NH-D14 | Asus GeForce GTX 770 | 16 GiB Corsair XMS3 1600 MHz | Creative X-Fi XtremeMusic | Samsung SSD 850 Pro 256 GB + 2 TB HDD | BenQ XL2411Z monitor | Fractal Design Define R4 | Corsair AX 850W | Func KB-460 (Cherry MX Blue) | Mionix Naos 7000 | Steinberg UR22 | Shure SM58 | AKG K240 Studio | Windows 10 Enterprise (64-bit)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Chiang Mai, Thailand
Registrerad
Jul 2006

Ladda ner f.lux, justerar färgtonen på skärmen efter vilken tid på dygnet det är. T.ex. på natten så sänker den färgtemperaturen till 4500K från 6500K.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Simcon:

Testa Nasa Night Launch tillägget/utseendet till Firefox! Helt underbart. Har själv kört med det i flera år och innan dess så travade jag igenom jättemånga olika "mörka-sköna-för-ögonen-utseende" men alla hade något fel! N N L är det bästa jag testat, och har bara en sak jag inte gillar, och det är "Aktivitetsindikatorn" ta bort den

Prova själv

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[NAS DNS-323 3TB][Skärmar=24",24",24" Eyefinity]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz,HD 6950 2GBFoto [Nikon D3100][70-300/35 1,8/18-55

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av skog1s:

Testa Nasa Night Launch tillägget/utseendet till Firefox! Helt underbart. Har själv kört med det i flera år och innan dess så travade jag igenom jättemånga olika "mörka-sköna-för-ögonen-utseende" men alla hade något fel! N N L är det bästa jag testat, och har bara en sak jag inte gillar, och det är "Aktivitetsindikatorn" ta bort den

Prova själv

Bra, mörkt utseende, men alla hemsidor man besöker är ju fortfarande orförändrade ;), är allt det vita på hemsidorna jag vill minska i ljusstyrka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Ziegfried:

Beror på om du menar tema eller "visual style" (det sistnämnda kräver förstås att man moddar några DLL-filer), men du kanske ska prova Placebo for Windows 7. Den är inte så "bländande" för morgontrötta/grusiga ögon.

Skrivet av Chamezz:

Ladda ner f.lux, justerar färgtonen på skärmen efter vilken tid på dygnet det är. T.ex. på natten så sänker den färgtemperaturen till 4500K från 6500K.

Ska nog testa f.lux ifall den fungerar bra så kanske det kan vara något :).