Windows 7 Tema, behagligt för ögonen

Permalänk
Medlem

Windows 7 Tema, behagligt för ögonen

Är det någon som har koll på ett bra tema för windows 7 som är behagligt för ögonen? Märker nämligen att bakgrunden på ex. mappar (vit standar) är väldigt ansträngande för ögonen när man sitter allt för långa stunder vid datorn. Tycker inte alls om standar varianterna med high contrast då det istället ser hemskt ut. Skulle nog räcka att ändra bakgrunden på mappar från vit till någon nyans av grå.

Hade iofs. också behövt en motsvarande lösning för firefox, colortoggle som jag använder just nu är helt enkelt inte optimal, ex. blir text på forum och dy. svart och svår att se mot en mörk bakgrund...

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Är det någon som har koll på ett bra tema för windows 7 som är behagligt för ögonen? Märker nämligen att bakgrunden på ex. mappar (vit standar) är väldigt ansträngande för ögonen när man sitter allt för långa stunder vid datorn. Tycker inte alls om standar varianterna med high contrast då det istället ser hemskt ut. Skulle nog räcka att ändra bakgrunden på mappar från vit till någon nyans av grå.

Hade iofs. också behövt en motsvarande lösning för firefox, colortoggle som jag använder just nu är helt enkelt inte optimal, ex. blir text på forum och dy. svart och svår att se mot en mörk bakgrund...

Beror på om du menar tema eller "visual style" (det sistnämnda kräver förstås att man moddar några DLL-filer), men du kanske ska prova Placebo for Windows 7. Den är inte så "bländande" för morgontrötta/grusiga ögon.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Ladda ner f.lux, justerar färgtonen på skärmen efter vilken tid på dygnet det är. T.ex. på natten så sänker den färgtemperaturen till 4500K från 6500K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Är det någon som har koll på ett bra tema för windows 7 som är behagligt för ögonen? Märker nämligen att bakgrunden på ex. mappar (vit standar) är väldigt ansträngande för ögonen när man sitter allt för långa stunder vid datorn. Tycker inte alls om standar varianterna med high contrast då det istället ser hemskt ut. Skulle nog räcka att ändra bakgrunden på mappar från vit till någon nyans av grå.

Hade iofs. också behövt en motsvarande lösning för firefox, colortoggle som jag använder just nu är helt enkelt inte optimal, ex. blir text på forum och dy. svart och svår att se mot en mörk bakgrund...

Testa Nasa Night Launch tillägget/utseendet till Firefox! Helt underbart. Har själv kört med det i flera år och innan dess så travade jag igenom jättemånga olika "mörka-sköna-för-ögonen-utseende" men alla hade något fel! N N L är det bästa jag testat, och har bara en sak jag inte gillar, och det är "Aktivitetsindikatorn" ta bort den

Prova själv

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Testa Nasa Night Launch tillägget/utseendet till Firefox! Helt underbart. Har själv kört med det i flera år och innan dess så travade jag igenom jättemånga olika "mörka-sköna-för-ögonen-utseende" men alla hade något fel! N N L är det bästa jag testat, och har bara en sak jag inte gillar, och det är "Aktivitetsindikatorn" ta bort den

Prova själv

Bra, mörkt utseende, men alla hemsidor man besöker är ju fortfarande orförändrade ;), är allt det vita på hemsidorna jag vill minska i ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziegfried:

Beror på om du menar tema eller "visual style" (det sistnämnda kräver förstås att man moddar några DLL-filer), men du kanske ska prova Placebo for Windows 7. Den är inte så "bländande" för morgontrötta/grusiga ögon.

Skrivet av Chamezz:

Ladda ner f.lux, justerar färgtonen på skärmen efter vilken tid på dygnet det är. T.ex. på natten så sänker den färgtemperaturen till 4500K från 6500K.

Ska nog testa f.lux ifall den fungerar bra så kanske det kan vara något :).