Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2008

gpu-minnesattribut

Ska byta dator hemma och kommer bygga den själv. Jag har nu lite frågor rörande grafikkortet. Först lite om min datoranvändning hemma:

Huvudsyftet är att jobba med ljudbearbetningar av olika slag, både uppspelning, inspelning och redigering. Inget som rör denna tråd. Därtill använder jag datorn i stor omfattning till bildredigering och så vitt jag förstått det så kräver inte det något speciellt av grafikkortet. Däremot mitt sista huvudsakliga användningsområde som är videoredigering tror jag kan hjälpas av att ett grafikkort har vissa attribut. Vilka dessa är har jag inte riktigt förstått och hoppas på lite hjälp här. Jag använder Adobe Premier Elements, så kopplingen till NVidia-korten (CUDA) är inte aktuell, då endast Pro-versionen kan dra nytta av detta. Så första frågan är:

• Vilka graqfikkortsattribut/egenskaper är viktiga vid videoredigering?

Den konfiguration jag har tänkt mig är ett moderkort för am3+ socket, chipset 970 med en processor från AMD med 8 kärnor och 4GHz samt 32 GB RAM med 1866 MHz på minnesbussen och en minneslatency/fördröjning på 10 nanosekunder. Den GPU jag tittat på är i första Radeon HD6450 eller NVidias GT610 (har dock läst att den ska vara en mycket föråldrad GPU som bara är omdöpt?!). Dessa kort har dock en minnesbuss som på papperet är långsammare än mitt valda RAM-minne (1333 MHz på minnesbussen). Min fråga på detta är:

• Spelar det någon roll ifall grafikkortets minne är långsammare än RAM-minnet? Kommer grafikkortet att bli en flaskhals som segar ner systemet i övrigt?

Ytterligare en fråga rörande grafikminnet är om det spelar någon roll ifall det står angivet som GDDR3 eller DDR3. Har läst att GDDR3 skulle vara det samma som grafikminnesvarianten på DDR2. Samtidigt så har jag förstått det som att alla minnen på grafikkort av DDR-typ är GDDR minnen. Så min sista fråga är:

• Om grafikkortets minne är angivet som DDR3, är det då det samma som GDDR3 eller som RAM-minnets DDR3?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2009

Den här artikeln kanske kan ge dig lite hjälp?
http://techreport.com/review/23324/a-look-at-hardware-video-t...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Maj 2008

Tack

Artikeln gav mig lite mer att stå på.

Det som inte framkom av artikeln eftersom ämnet inte berördes, var huruvida ett grafikminne som är långsammare än RAM-minnet påverkar systemet negativt i övrigt?

Skickades från m.sweclockers.com