Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Sifvert har det jag behöver men problemet kvarstår: Jag är inte villig att köpa 200st av varje sort då dom kommer i kartong. Det skulle bli lite väl dyrt.

Jag ska ge gamla Ebay en chans att rädda dagen vid senare tillfälle;)

Jag har för mig att Sifvert säljer i lösvikt också, dock måste du nog till deras butik då.

Permalänk
Medlem

Testa och ring dit på måndag och kolla. Har för mig de har lösa skruvar i deras butik. Har haft bekanta som fått bra hjälp av dem.
Annars kanske dem vet nåt ställe som har?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Länge sedan man såg ett D-Tek Fuzion block, Core 2 Duo tiden? Hur presterar den?

Bra fråga, jag har inte forskat något i det men var väldigt nöjd när den satt på en gammal C2D här hemma. Det visar sig när jag har satt in den om det var värt besväret eller inte;). Om det skulle fungera dåligt så har jag som backupplan att köpa mig en EKWB EK-Supremacy block i koppar/acryl men rent teoretiskt så ser jag inte att det skulle vara någon nackdel att köra med D-tek fuzion. Det har en bra design där flödet kommer in i mitten, går igenom alla kopparpinnar i basen och fördelar sig utåt de fyra hörnen innan det åker ut igen. Ett EK-supremacy har finare rutmönster i kopparbasen och rent volymmässigt mer koppar vilket säkert suger åt sig en eller annan grad värme i jämförelse. Vi får se helt enkelt och jag är inte ute efter någon jätteöverklockning så det ska nog funka fint (hoppas jag)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Japp, får helt klart bli ett samtal till veckan. Lite skruv ska vara det sista bekymret egentligen!

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk

Jisses vad timmar du plöjer ner gosse, men snyggt kommer det bli vetja.

Permalänk
Medlem

Jo, visst tar det tid alltid och allt kräver ju mer omtanke än man trodde från början. Nu sitter jag och ritar på en ny HDDbur med vibrationsdämpande upphängning som även kommer agera ben till moderkortsplåten.

Sen hör det ju till saken att jag tycker det är kul med problemlösning och skapandeprocessen i sig och då gör det inget om det tar lite längre tid. Datorn är igång här bredvid mej under tiden ändå även om den för tillfället ser ut som ett skelett, kyls med luft och går på stockhastigheter.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Riktigt nice tråd Hoppas på en snar uppdatering!

Visa signatur

Chassi In-Win GRone Big Tower White | Nätagg Antec 750w Bronze+
Cpu Intel Core i5 3570 @ 4.4Ghz | Kylning XSPC RayStorm 750 RS360
Moderkort Asus Maximus V Gene | Ram Corsair Dominator 6GB 2000Mhz
Gpu GTX 670 | SSD 64GB & 120GB | Hdd 500GB

Permalänk
Medlem

Snart kommer det hända en massa då de nya plåtarna ska sättas in och efter det är det ganska så fritt fram att köra igång med vattenkylningen och knyta ihop säcken. Ska bli spännande att se/höra hur pass tyst setuppen blir denna gången då jag vet att LAING MCP355 pumpen lät en del pga vibrationer i förra bygget. Då stog den iofs helt öppet och hade inget som kapslade in ljudet samt att ställningen den satt i förstärkte vibrationsljudet ganska mycket. Jag har redan gjort ett litet test med olika dämpmattor under pumpen och hittade att mitt gamla skumgummi funkade bäst, har dock inte en aning om vad det heter men det är 10mm tjockt och ljusblått till färgen och väldigt kompakt.

Såhär ser datorn ut i dagens läge. Snart redo att hamna under sticksågen;)

Idag har jag även beställt ett par sånna här:

Återstår att se om de duger men det känns värt att testa och jämföra med CCFL. Det är inte riktigt samma spektrum från LED jämfört med CCFL om man ska tro det jag läst mig till. Denna skillnad bör visa sig som mer synligt lila ljus och klenare UV effekt ur LED men på den ljusa sidan så blir LED inte varmt som CCFLrören (cold cathode ja, mina blir faktiskt varma)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Sådär så! Radiatorn är nu färdigmålad, dom medföljande hålskydden fick sitta kvar som maskering när jag målade.

Före

Efter.

Nu ikväll återstår bara att skölja ur radiatorn med lite varmt destilerat vatten och få bort ev. smuts som kan vara inuti. Det är en onödig chansning att inte göra det och riskera att smuts lossnar under drift och istället fastnar i de små kanalerna i CPU och GPU blocken.

Gött ändå, nu är en till punkt på listan färdig=)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Fan ser bra ut!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Ny dag ny uppdatering, eller egentligen från igår men det blev så sent så jag han inte med att skriva då.
Jag sa ju tidigare att det kan vara bra att skölja ur radiatorn när den är ny för att få bort ev smuts. Det var ett bra beslut!

Om någon är intresserad så kommer här en lite kort punktlista på hur jag gjorde:
1. Koka upp destilerat vatten
2. Plugga alla hål utom ett i radiatorn
3. Häll i vatten så tills du tror den är halvfull
4. plugga för det sista hålet och skaka och vänd radiatorn fram och tillbaka i några minuter tills vattnet har svalnat och inte har någon värme som kan lösa upp smuts.
5. Häll ut, gärna i en behållare så du kan inspektera smutsnivån.
6. Skölj den ytterligare 3-5ggr.

Det finns säkert speciella medel för radiator-rengöring och medel som får smuts att lossna från koppar men för att inte blanda in andra kemikalier än vad som senare ska flyta genom systemet så lät jag hett vatten få göra jobbet.

Andra sköljningen (var ivrig och glömde kameran), ett bös försökte göra smygreklam för "företaget med fruktloggan". Notera även en del mindre blandade prickar i bilden.

Sköljning nummer tre gav sin skörd den med fast nu med finare partiklar.

Efter detta sköljde jag resterande uppvärma destilat rakt genom radiatorn och hoppas att de betydande smutset har försvunnit. Egentligen borde jag nog gjort det en gång till men jag tyckte det räckte.

Sen gick jag över pluggarna med gängtejp, här lämnas inget åt ödet! Pluggarnas gängor satt ganska glappt i gängorna och det enda som höll tätt i original-skick var o-ringen. Jag lade på ett ganska tjockt lager med tejp så att gängorna inte syntes längre och när jag satte pluggen i hålet så var jag tvungen att pressa lätt för att få första gängan att bita, sen gick den med lagom motstånd ner i bott. Nu känns det bättre i själen, hehe! Ett tips på vägen: Vira på gängtejpen (teflontejp) åt rätt håll, det vill säga medsols. På detta sätt kommer den inte att viras av när du skruvar i din skruv i det gängade hålet, chansen att det ska hända om du virar åt andra hålet är nog iofs inte så stor men ändå.

En sista bild för dagen:

Jag rotade igenom lådorna här hemma och hittade skruv som passade hur bra som helst till CPUblocket. Enda detaljen jag kan klaga på är att dom är i koppar när jag vill ha blankförzinkat. Längden passade bra utan att behöva kapa så jag ska inte klaga för mycket.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Det närmar sig att hämta plåtarna från första lasset! I helgen får jag dom och kan visa upp lite nytt godis här i loggen.

Vad tror ni om fläktkontroller då, är Bitfenix Recon något att satsa på? Det lutar åt att klämma in en bredvid PSU som får bli intern men som syns genom fönstret på sidopanelen.

Överlag så känns det som att det är mindre och mindre detaljer att tänka på och det är riktigt skönt, även om det inte har hänt något med datorn i sin helhet så börjar alla enskilda prylar bli färdiga och finns hemma. Det enda som ska tillverkas inom snar framtid är moderkortsplåten och lager 3 till fronten, dom ligger fortfarande på ritbänken för injustering av hålbild men sen ska det banne mej vattenskäras! (och andra saker ska pulverlackas, borras, gängas, bockas, never ending story? Näe då, det närmar sig!)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Skrivet av euf0ria:

Det närmar sig att hämta plåtarna från första lasset! I helgen får jag dom och kan visa upp lite nytt godis här i loggen.

Vad tror ni om fläktkontroller då, är Bitfenix Recon något att satsa på? Det lutar åt att klämma in en bredvid PSU som får bli intern men som syns genom fönstret på sidopanelen.

Överlag så känns det som att det är mindre och mindre detaljer att tänka på och det är riktigt skönt, även om det inte har hänt något med datorn i sin helhet så börjar alla enskilda prylar bli färdiga och finns hemma. Det enda som ska tillverkas inom snar framtid är moderkortsplåten och lager 3 till fronten, dom ligger fortfarande på ritbänken för injustering av hålbild men sen ska det banne mej vattenskäras! (och andra saker ska pulverlackas, borras, gängas, bockas, never ending story? Näe då, det närmar sig!)

Du kan ju köra på nzxt externa som står på bordet :)? den har jag och funkar utan problem De ända som är jobbigt är högtalaren men den dödade jag med en skruvmejsel så nu är den perfekt ;D

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Du kan ju köra på nzxt externa som står på bordet :)? den har jag och funkar utan problem De ända som är jobbigt är högtalaren men den dödade jag med en skruvmejsel så nu är den perfekt ;D

Men du, det interna kortet då? Det är Mini-ITX vi pratar om;)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Plocka bort Pci-plåten, och gör ett hål för kontakten typ bredvid PSUn? Inget är omöjligt ;p

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Där sa du nått, det är ju helt klart genomförbart. Jag ska fundera lite till på saken men det lutar åt att det blir en beställning av lite småprylar kommande månad. Ska bla. köpa den sista vita fläkten som behövs baktill, kanske en vattentemp-sensor och sen tänkte jag även lyxa till det med en "slang klippare" för att slippa sitta med vanlig sax och få fula snitt. Om ett verktyg snabbar upp arbetet och gör det snyggt så är det oftast värt att köpa Sen till den stora frågan: Behålla D-tek fuzion v2 eller köpa ny EK supremacy. Jag tror inte det kommer skilja mer nån någon grad hit eller dit och givetvis blir det lite snyggare men frågan är om den förbättringen är värd 500kr?

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Sneak peak:

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Lite update från helgen då. I lördags var jag och hämtade mina efterlängtade plåtar, tack G****s, utan din hjälp vore detta projekt ingenting=) Jag har även vart ytterligare en sväng till den blåvita butiken som säljer bildelar och införskaffat lite verktyg så nu börjar det hända lite saker igen efter en liten lugn period. En översiktsbild på allt nytt ska jag försöka hinna med imorgon men tills vidare kommer här tre bilder på vad jag sysslar med just nu.

Nya toppen, här får saker plats så som jag har designat.

Gängar lite hål för att kunna fästa de båda 140mm fläktarna.

Snabb mock-up för att se så att det passar, än så länge like a glove!

Härnäst blir det till att putsa lite på plåtarna och ta bort ev. skärstänk och sen vidare för pulverlack medans jag målar klart fläktarna här hemma.

Någon som kan det här med pulverlack? Måste ju ändå fråga;) Annars blir det lokal firma som får hjälpa mig.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Ser grymt ut, bra jobbat!

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Proffsmoddare

Blir kalas det här! Keep em flowing!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Jävlar va najs det va med fläktgallrena!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Håll ut byggloggens läsare;) Jag hoppas att snart ha lite färska bilder att visa. Det har faktiskt inte hänt så mycket det senaste men det ser ut som att nästa veckan kan bjuda på en del tid för projektet. Det jag sysslar med nu är de sista injusteringarna på moderkortsplåten. Har även fått klart att grundplåten till denna finns framtagen åt mig vilket är ett litet framsteg.

En sista (för denna gången) beställning ska snart läggas på lite kylgrejjer och jag börjar fundera på om jag ska göra hela sidopanelerna i plexi istället för att såga i plåten och göra fönster. En del andra prodigymoddare har fått ruggigt snygga resultat med heltäckande plexi och det ser faktiskt tilltalande ut. Nackdelen med det är väl dock att det är skört om man skulle transportera datorn....nån gång, för det händer typ aldrig;)

Det jag förmodligen kommer beställa nu är: LÄNK

Vet inte om den fläkten är optimal, men den är helt vit från början vilket innebär att jag inte kommer behöva ta isär och måla något på den och det är ett stort plus;)

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Håll ut byggloggens läsare;) Jag hoppas att snart ha lite färska bilder att visa. Det har faktiskt inte hänt så mycket det senaste men det ser ut som att nästa veckan kan bjuda på en del tid för projektet. Det jag sysslar med nu är de sista injusteringarna på moderkortsplåten. Har även fått klart att grundplåten till denna finns framtagen åt mig vilket är ett litet framsteg.

En sista (för denna gången) beställning ska snart läggas på lite kylgrejjer och jag börjar fundera på om jag ska göra hela sidopanelerna i plexi istället för att såga i plåten och göra fönster. En del andra prodigymoddare har fått ruggigt snygga resultat med heltäckande plexi och det ser faktiskt tilltalande ut. Nackdelen med det är väl dock att det är skört om man skulle transportera datorn....nån gång, för det händer typ aldrig;)

Det jag förmodligen kommer beställa nu är: LÄNK

Vet inte om den fläkten är optimal, men den är helt vit från början vilket innebär att jag inte kommer behöva ta isär och måla något på den och det är ett stort plus;)

vad för kylgrejer? Oh en slangkapare.. Hade dem såna på Inet, I must have!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Kylgrejjer i form av fläktkontroller och en fläkt, inget mer spännande tyvärr även om recon-kontrollen är ganska frän=) Skulle ju vilja ha ett nytt CPUblock men jag tror jag kommer klara mig ganska fint på min gamla trotjänare D-tek Fuzion v2 så den får hänga med tills den bevisat att den inte duger. Om den nu inte gör det så är det en EK Supremacy som lockar och om det inte blir den ska jag kolla efter en tung j***l med mycket koppar som hjälper till att avleda värmen.

Konstigt att ingen har gjort ett kombinerad CPUblock som är ett vattenblock i grunden men har heatpipes som går upp till en kylfläns, man har ju ändå ett luftflöde i lådan som skulle kunna kyla CPUn ytterligare då.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Kylgrejjer i form av fläktkontroller och en fläkt, inget mer spännande tyvärr även om recon-kontrollen är ganska frän=) Skulle ju vilja ha ett nytt CPUblock men jag tror jag kommer klara mig ganska fint på min gamla trotjänare D-tek Fuzion v2 så den får hänga med tills den bevisat att den inte duger. Om den nu inte gör det så är det en EK Supremacy som lockar och om det inte blir den ska jag kolla efter en tung j***l med mycket koppar som hjälper till att avleda värmen.

Konstigt att ingen har gjort ett kombinerad CPUblock som är ett vattenblock i grunden men har heatpipes som går upp till en kylfläns, man har ju ändå ett luftflöde i lådan som skulle kunna kyla CPUn ytterligare då.

ja har varit inne i de tankarna om hydridblock med! Hade ju kunnat göra rätt balla grejer! Du skulle ju alltid kunna fixa en egen top till de blocket du har nu med! Typ fräsa lite akryl eller nått

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Entusiast

När du la upp denna tråden tänkte jag "Meh, ännu ett prodogy bygge", men fan, detta ser ut att blir riktigt nice! Gillar verkligen designen på gallerna. Väntar med spänning på resultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ja har varit inne i de tankarna om hydridblock med! Hade ju kunnat göra rätt balla grejer! Du skulle ju alltid kunna fixa en egen top till de blocket du har nu med! Typ fräsa lite akryl eller nått

Sant! Skulle vara coolt att fräsa sig en egen topp ju. I såfana fall skulle det vara intressant att göra en högre variant som nästan agerar som en mini reservoir så att man hela tiden har en större volym vatten i blocket som får suga upp och fördela värmen innan den åker vidare till utloppet. Det skulle även gå att tillverka toppen med ett kopparrör på längd=50mm, diameter=45mm med påsvetsad fläns för fäste i botten och ett övre lock. Borra och gänga hål och sen slipa och polera.

Man skulle ju tillochmed kunna sätta inloppen i mitten i toppen och låta det gå ner i ett mindre inre rör en bit så att flödet riktas mot mitten av kylplattan och sen får utloppet sitta i ovankant på "sidan"

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

När du la upp denna tråden tänkte jag "Meh, ännu ett prodogy bygge", men fan, detta ser ut att blir riktigt nice! Gillar verkligen designen på gallerna. Väntar med spänning på resultatet

Tack för förtroendet;) Jag fick en tanke idag om att göra en moderkortsplåt med samma design som front och fläktgaller. Det skulle nog se ballt ut men det skulle även göra att insidan ser lite för rörig ut. Med en solid plåt rakt genom chassit så blir förstaintrycket mycket renare när man då slipper se HDDs och kablar som går in i PSU.Nackdelen med att göra något själv är att möjligheterna är för stora, hehehe

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av euf0ria:

Sant! Skulle vara coolt att fräsa sig en egen topp ju. I såfana fall skulle det vara intressant att göra en högre variant som nästan agerar som en mini reservoir så att man hela tiden har en större volym vatten i blocket som får suga upp och fördela värmen innan den åker vidare till utloppet. Det skulle även gå att tillverka toppen med ett kopparrör på längd=50mm, diameter=45mm med påsvetsad fläns för fäste i botten och ett övre lock. Borra och gänga hål och sen slipa och polera.

Man skulle ju tillochmed kunna sätta inloppen i mitten i toppen och låta det gå ner i ett mindre inre rör en bit så att flödet riktas mot mitten av kylplattan och sen får utloppet sitta i ovankant på "sidan"

tror inte man vill ha en reservoar där på eftersom värmen då kommer stanna kvar mer känns de som, samt att de blir svårt att få en cirkulation på allt antagligen! Men de går ju att bygga de så de blir som en labyrint av kanaler mellan de 2 koppar rören så att du får väldans mycket yta mot vattnet! Och det blir mycket vatten i blocket på samma gong så de blir ju tyyyp som en reservoar fast ändå inte

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Ok, då tänker vi om. En relativt enkel historia att tillverka om man har tillgång till maskin för att fräsa i koppar vore att göra ta en kub av koppar på 50x50x50 (har ej exakta mått på Fuzion v2 basplattan i huvudet).
I denna kub borrar man från ovansidan ett inlopps hål i mitten rakt ner och ett utloppshål lite snett uppåt mot ett av hörnen.
I botten av kuben fräser man ur så att håligheten blir likt Fuzion V2 så att man kan sätta in original riktningsmunstycke i urfräsningen.

Då skulle man få ett cpublock där enbart kuben i ren koppar väger ca 780g vilket skulle vara en ganska fin källa för att dra åt sig värmen från vattnet och cpun under. För att få mer kontaktyta med luften utanför skulle man ju kunna fortsätta och fräsa lite spår i den utvändigt, förslagsvis horisontellt.

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll