Intel gör 335-serien i 180 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Det finns inte en enda SSD på jorden som har hållt i tio år.

Så det är mycket enkelt att bevisa då ingen existerar.

Och dej tror nu man ska lita på? Glöm det grabben:) Du snackar i nattmössan. http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guid...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Skrivet av Herr Andersson:

Det finns inte en enda SSD på jorden som har hållt i tio år.

Så det är mycket enkelt att bevisa då ingen existerar.

Du vet inte hur man gör uppskattningar va? En Samsung 830 fick över 1 exabyte skriven på sig innan den dog. Det motsvarar väldigt många år av normalt användande. Därtill kan du i alla moderna enheters SMART-status läsa av hur slitagebalanseringen agerar, och även utifrån detta räkna ut ett väntat dödsdatum. Detta förutsätter så klart att inga slumpmässiga elektroniska fel uppstår, men det förefaller som ovanligt.

Varför, om du nu kan motivera dina påståenden, tror du inte att en SSD kan hålla i flera år?

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Det finns inte en enda SSD på jorden som har hållt i tio år.

Så det är mycket enkelt att bevisa då ingen existerar.

Jag har bara levt i 23 år.
Alltså kommer jag att dö innan 25.
Q.E.D.

Seriöst, släpp det.

OnT: Alltid kul med ny hårdvara. Blir det billigare att tillverka kan vi nog se riktigt roliga priser på sikt.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Herr Andersson:

Det finns inte en enda SSD på jorden som har hållt i tio år.

Så det är mycket enkelt att bevisa då ingen existerar.

Din logik är så bristfällig att jag inte tror det är någon idé att diskutera med dig, men jag tänker ändå försöka igen.

Bevisa att en SSD INTE KAN hålla i tio år. ALLTSÅ: Bevisa att ALLA SSD:er går sönder inom tio år.

Enligt din logik är det BEVISAT att ALLA GTX 680 går sönder INOM ETT ÅR.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Din logik är så bristfällig att jag inte tror det är någon idé att diskutera med dig, men jag tänker ändå försöka igen.

Bevisa att en SSD INTE KAN hålla i tio år. ALLTSÅ: Bevisa att ALLA SSD:er går sönder inom tio år.

Enligt din logik är det BEVISAT att ALLA GTX 680 går sönder INOM ETT ÅR.

Jag tror nog att det är snarare din logik som är gravt bristfällig.

Det är du som får leta fram en SSD som har hållit i tio år då jag hävdar att något sådant inte existerar.

Och lycka till med den där strawman metodiken för den verkar ju funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Oj, oj, oj sitter jag i domstol?

Inte?

Nä, tänkte väl det...

Och inte en chans på miljonen att den håller i tio år.

Om du vill att någon ska ta dej på allvar måste du underbygga dina påståenden, speciellt påståenden som är kontroversiella. Om Du fortsätter med din retorik kan vi bara se dej som ett troll, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Herr Andersson:

Jag tror nog att det är snarare din logik som är gravt bristfällig.

Det är du som får leta fram en SSD som har hållit i tio år då jag hävdar att något sådant inte existerar.

OK, jag förstår att du är här för att trolla, men vet du vad? Jag tänker skita i det.

Jag har *INTE* hävdat att det FINNS en SSD som håller i tio år.

Det betyder att jag INTE har någonting att bevisa, för JAG HAR INTE HÄVDAT NÅGONTING.

Du hävdar att en SSD håller i MAX TRE ÅR "om man har tur" och att INGEN SSD håller i tio år.

Detta måste du BEVISA, eftersom DU HÄVDAR ATT DET ÄR SÅ.

EDIT: Du hävdar dessutom att "en HDD håller i minst fem år", dvs att INGEN HDD går sönder inom fem år. Varsågod och bevisa detta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Köpte en gång en Agility 3 60Gb på en rea CDON hade. 300spänn, bästa köpet i datorväg ever!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag tror nog att det är snarare din logik som är gravt bristfällig.

Det är du som får leta fram en SSD som har hållit i tio år då jag hävdar att något sådant inte existerar.

Du klickade aldrig på länken lite högre upp va?

Jag är snäll och klistrar in en liten del av stycket till dig här:

"De allra flesta av oss använder en SSD som boot-enhet där vi har operativsystem och program.
Foton, filmer och musik lagrar man generellt på en mekanisk hårddisk istället.
I det fallet så är det i huvudsak läsoperationer som görs och de skrivningar som görs kan vara ganska många, men väldigt små i storlek.
Så den totala mängden data som skrivs är ganska liten. För en person som sitter och arbetar med sin dator hela dagarna så skrivs ungefär 4-5 gigabyte med data till systemdisken, på en dag.

Det betyder att en SSD med 128 gigabyte, som klarar 3 000 skrivningar per minnecell, skulle klara sig i 263 år."

Jag har själv ägt väldigt många hårdiskar, och man kan aldrig veta om/när dom ska krascha. Så en en gång, så som du tänker, det finns inte!

läs gärna hela länken sen

Att jämföra SSD vs Mekaniska är som jag skrivit innan, ett stort misstag. Då dom har helt olika syften.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

OK, jag förstår att du är här för att trolla, men vet du vad? Jag tänker skita i det.

Jag har *INTE* hävdat att det FINNS en SSD som håller i tio år.

Det betyder att jag INTE har någonting att bevisa, för JAG HAR INTE HÄVDAT NÅGONTING.

Du hävdar att en SSD håller i MAX TRE ÅR "om man har tur" och att INGEN SSD håller i tio år.

Detta måste du BEVISA, eftersom DU HÄVDAR ATT DET ÄR SÅ.

EDIT: Du hävdar dessutom att "en HDD håller i minst fem år", dvs att INGEN HDD går sönder inom fem år. Varsågod och bevisa detta.

Finns ingen anledning till att skrika och markera fetstilt, vi hör dig ändå (det är bara jobbigt att läsa)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skog1s:

Finns ingen anledning till att skrika och markera fetstilt, vi hör dig ändå (det är bara jobbigt att läsa)

Ni ja, men tyvärr inte Herr Andersson. Jag gjorde så för att han verkligen inte ska kunna missförstå.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Behövs ej då din SSD inte har hållt längre.

Köpte min första ssd, 80GB Intel X25-M G2, kostade mig 2 151kr från Inet. Inköpet gjordes 2009-10-07, och vet du vad? Den håller fortfarande och funkar fortfarande som en klocka! Den sitter just som OS disk för min NAS då jag uppdaterat min speldator med en på 120GB pga utrymmet. Värt och tillägga är att mina datorer står på 24/7, så nog allt har den blivit (och blir) väld använd.

Bästa uppgraderingen ever!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Hahahaha men jag hävdar fortfarande att en SSD håller i 2 till 3 år och sedan får den kasseras... någon har en som är 4 år vilket är ovanligt men dom gamla verkar vara tåligare än dom nyare.

Nä Herr Andersson. Jag hävdar att du har totalt fel! Det finns det siffror på (eller du har fortfarande inte läst länken längre upp i tråden)

Det är ingen svår matematik alls faktiskt.

Och att räkna på tålighet som du gör, är fortfarande väldigt fail. Jag har haft mekaniska som har klarat sig utan att krascha allt mellan 6månader <-------> 13år. Många med samma tillverkare och tillverkningsår.

Köper man en SSD så är man ute efter söktiden, och på söktiden lägger man O S. Inte skulle jag lägga bilder, filmer eller viktiga dokument där!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Hahahaha men jag hävdar fortfarande att en SSD håller i 2 till 3 år och sedan får den kasseras... någon har en som är 4 år vilket är ovanligt men dom gamla verkar vara tåligare än dom nyare.

Det är fint att du till slut erkänner att de håller längre än nya, men där är problemet, de nya diskarna är nya, det är som sagt svårt och se hur länge de håller då de ja, är NYA och inte GAMLA.

Köpte min Kingston HyperX 120GB för straxt över ett år sen, inga problem alls där heller.

Tycker du ska ta och sluta trolla, läsa på dig lite, testa lite själv, för du kommer nu bara med en massa dyft av vad någon lurat in dig på. Läser Aftonbladet much?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Hahahaha men jag hävdar fortfarande att en SSD håller i 2 till 3 år och sedan får den kasseras... någon har en som är 4 år vilket är ovanligt men dom gamla verkar vara tåligare än dom nyare.

Du kan hävda vad Du vill, så länge Du inte är erkänd auktoritet på området eller kan hänvisa till dokument som underbygger dina påståenden blir alla bara irriterade på dej men tar dej inte på allvar.

Permalänk
Medlem

Köpte en Crutical SSD för CA: 2100 kronor för ca: 8 månader sedan så tycker priserna börjar gå åt rätt håll med stormsteg, 2013 lär ju erbjuda ännu bättre priser för SSD enheter med tanke på utvecklingen som skett.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd

Undra när vi kunder får del av dom billigare tillverkningskostnaderna?

330 240gb 1579:- (CDON)
335 240gb 1513:- (Misco)

Borde inte 335 vara 20% billigare när dom får ut 20% fler chips i tillverkningen?
66:- billigare är ju inte mycket att skryta om när man kommit med en ny teknik som är mycket billigare att tillverka.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Undra när vi kunder får del av dom billigare tillverkningskostnaderna?

330 240gb 1579:- (CDON)
335 240gb 1513:- (Misco)

Borde inte 335 vara 20% billigare när dom får ut 20% fler chips i tillverkningen?
66:- billigare är ju inte mycket att skryta om när man kommit med en ny teknik som är mycket billigare att tillverka.

Ny teknologi kostar mer per ytenhet, åtminstone inledningsvis. Montering av hela enheten minskar dock inte i pris pga ny minnesteknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Undra när vi kunder får del av dom billigare tillverkningskostnaderna?

330 240gb 1579:- (CDON)
335 240gb 1513:- (Misco)

Borde inte 335 vara 20% billigare när dom får ut 20% fler chips i tillverkningen?
66:- billigare är ju inte mycket att skryta om när man kommit med en ny teknik som är mycket billigare att tillverka.

Jo visst borde det vara så. Men tror att det kommer att komma på tapeten först om ett tag, fast det är mycket billigare att tillverka. Ny teknik, fast den är billig att tillverka, kommer alltid att vara dyrast ett tag.
Dom vill ju tjäna $ ibörjan, d v s lura folk Sen som alltid faller det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Det är fint att du till slut erkänner att de håller längre än nya, men där är problemet, de nya diskarna är nya, det är som sagt svårt och se hur länge de håller då de ja, är NYA och inte GAMLA.

Köpte min Kingston HyperX 120GB för straxt över ett år sen, inga problem alls där heller.

Tycker du ska ta och sluta trolla, läsa på dig lite, testa lite själv, för du kommer nu bara med en massa dyft av vad någon lurat in dig på. Läser Aftonbladet much?

Nja, problemet är att man ständigt krymper architekturen vilket verkar påverka hållbarheten negativt i cellerna hos minnes chipsen.

Allt detta har jag lärt mej genom sweclockers och det kunde du också ha gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Nja, problemet är att man ständigt krymper architekturen vilket verkar påverka hållbarheten negativt i cellerna hos minnes chipsen.

Allt detta har jag lärt mej genom sweclockers och det kunde du också ha gjort.

Men Herr Andersson. Tänk till/läs på lite nu!! Spring o köp en SSD och lägg OS på den! Och du kommer att få en sådan mycket trevligare dator med snabbare respons.

Eller sitt med din 10.0 ms i söktid Eller köp en SSD och få 0,1 ms i söktid. Skit samma om den går isönder, du har fått din söktid, köp en ny då

Söktiden Herr Andersson söktiden!! Det är det, det handlar om, söktiden!!!

Allt kan gå sönder, men söktiden den består

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Nja, problemet är att man ständigt krymper architekturen vilket verkar påverka hållbarheten negativt i cellerna hos minnes chipsen.

Allt detta har jag lärt mej genom sweclockers och det kunde du också ha gjort.

Att varje minnescell tål färre antal skrivningar när cellernas storlek minskar är helt korrekt men det innebär inte att disken som sådan nödvändigtvis får en livslängd som är väsentligt kortare.

För den som vill se vad som händer när man skriver en SSD till döds:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?271063-SSD...

Det riktigt stora problemet med dessa resultat är att inga SSDer går över i en read-only mode efter att det inte längre går att skriva. Istället dör dom kort o gott vilket man ju undrar om det är nödvändigt. Istället får man följa disken hälsa i SMART-parametrarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Herr Andersson får lite semester och får tänka över sitt beteende. Så den diskussionen kan släppas nu.

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Herr Andersson får lite semester och får tänka över sitt beteende. Så den diskussionen kan släppas nu.

MVH
Moderator Shimonu

Jag önskar Herr Andersson en trevlig semester! Och tack Shimonu

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

I min bekantskapskrets går ssd sönder stup i kvarten, speciellt när man hårdbelastar dem några dagar/vecka i sträck med en tung kompilering/rendering eller något liknande. Med sträck så menar jag alltså en kompilering som tar en vecka eller så och inget vilande får hårddisken där i mellan..
Men det kan hända att det är min bekantskapskrets som har otur och det krävs lite större studie för att säga något.

Klart är i alla fall att ssd hårddiskar är ett måste för många idag, ramdisk är inte precis billigt om man ska mycket data.

Just 180GB tycker jag är minimum idag med nyare windows, 120GB ja det växer snart windows sig snart full på. Alltså bara windows, office, adobe programvarorna etc och snart är hdn full.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Nja, problemet är att man ständigt krymper architekturen vilket verkar påverka hållbarheten negativt i cellerna hos minnes chipsen.

Allt detta har jag lärt mej genom sweclockers och det kunde du också ha gjort.

Och av detta drar du slutsatsen att en ssd håller kortare än en hårddisk? Har haft den diskussionen tidigare med folk, det är en slutstats man inte kan dra...skillnaden mellan ssd och hårddisk är att ssd:n har en påtaglig bortre gräns för hur mycket skrivningar den tål, vilket inte innebär att den håller kortare tid. Jag hoppas att du inser skillnaden. Rent tekniskt så klarar en 120gb version av den modell som artikeln handlar om av drygt 75gb skrivningar om dagen i 10 år, eftersom en en normalanvändare inte skriver i närheten av så mycket så är just den faktorn inte ett problem när det gäller livslängden.

Tittar man sedan på returstatistik för diskar i åldersspannet 6 månader - 1 år så ligger tex intel och samsung betydligt bättre till än vanliga hårddiskar, ca 0,5% för ssd:erna (från intel och samsung) mot ca 1,5% för den hårddisktillverkare med bäst statistik (samsung).

Ska f.ö. med glädje hänvisa alla med hårddiskar till ditt tidigare inlägg där det konstateras att hårddiskar håller minst 5 år, känns säkert bra att veta att disken egentligen inte är trasig så länge den inte passerat 5 år

#13193492

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Nja, problemet är att man ständigt krymper architekturen vilket verkar påverka hållbarheten negativt i cellerna hos minnes chipsen.

Allt detta har jag lärt mej genom sweclockers och det kunde du också ha gjort.

Då borde du också ha lärt dig att dagens SSD har extraceller just för att kompensera för detta!

Men men, ser nu att du blivit avstängd, så det borde vara nog för att förstå att du inte gjort/sagt något rätt, vet dock inte om det var pga trollandet i denna tråd eller den om Samsung & LG.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

I min bekantskapskrets går ssd sönder stup i kvarten, speciellt när man hårdbelastar dem några dagar/vecka i sträck med en tung kompilering/rendering eller något liknande. Med sträck så menar jag alltså en kompilering som tar en vecka eller så och inget vilande får hårddisken där i mellan..
Men det kan hända att det är min bekantskapskrets som har otur och det krävs lite större studie för att säga något.

Klart är i alla fall att ssd hårddiskar är ett måste för många idag, ramdisk är inte precis billigt om man ska mycket data.

Just 180GB tycker jag är minimum idag med nyare windows, 120GB ja det växer snart windows sig snart full på. Alltså bara windows, office, adobe programvarorna etc och snart är hdn full.

Vad är det för SSD? Min första gissning är OCZ..

Har själv Intels X25-M G2, Kingston HyperX och Verbatims, de alla funkar fint. Verbatim behövde en FW uppdatering, visst, den presterar sämre, men det var också därav priset, par hundralappar under "normala" priser, duger dock gott till min bärbara.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv

Ni som sitter på Intel G2 80gb hur mycket hälsa i % har ni kvar på dem?

Min ligger på 94% men på senaste tiden har jag haft väldigt lite gb ledigt på disken som resulterat i att det snabbt gått från 97% till dagens 94%. En ssd måste vad jag lärt mig ha minst 20% av sin kapacitet ledigt för att den ska fungera optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Ni som sitter på Intel G2 80gb hur mycket hälsa i % har ni kvar på dem?

Min ligger på 94% men på senaste tiden har jag haft väldigt lite gb ledigt på disken som resulterat i att det snabbt gått från 97% till dagens 94%. En ssd måste vad jag lärt mig ha minst 20% av sin kapacitet ledigt för att den ska fungera optimalt.

Det är inte en absolut sanning, det beror på hur mycket man skriver till disken och hur kort tid man skriver på. Använder man den "normalt" så ska det egentligen inte behövas något ledigt utrymme alls. Sedan så räcker det inte med att lämna 20% oanvänt, ska disken kunna använda det som reservutrymme så behöver det också vara opartitionerat.