Optiska läsare på utgång i datorindustrin

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

De kommer ju inte försvinna bara för att de blir mindre vanliga Den du har i datorn går ju inte upp i rök bara sådär...

Försvinna kommer dom inte att göra, kanske bli mindre vanliga. Titta bara på blu-ray och dess framfart. Sen är dessa skivor bra för att göra backup på. Räcker man har fem BD-RE 50 gb, tar ingen plats och konkurrerar ut USB minne och all annan lagringsmedia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Old Insight:

Amen, streaming har inte en suck emot fysisk media. Ännu.

Har du rätt i. Jag använder dock även Netflix och HBO, så båda är ju bra på olika sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig klara mig utan cd-läsare, hur ska jag kunna spela gamla spel som Roller Coaster Tycoon 3 utan CD-läsare!?!?!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kommer aldrig klara mig utan cd-läsare, hur ska jag kunna spela gamla spel som Roller Coaster Tycoon 3 utan CD-läsare!?!?!

Genom att rippa skivan och spara på ett modernt medium?

EDIT: eller http://store.steampowered.com/app/2700/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kommer aldrig klara mig utan cd-läsare, hur ska jag kunna spela gamla spel som Roller Coaster Tycoon 3 utan CD-läsare!?!?!

Exakt.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Genom att rippa skivan och spara på ett modernt medium?

Man måste ju stoppa i skivan för att kunna starta spelet, steam fanns inte för 10 år sedan, och om det nu fanns var det inte populärt.

Edit: ang "http://store.steampowered.com/app/2700/", menade överlag att gamla spel kräver cd, inte enbart RCT3. Sedan vill jag inte köpa ett spel igen för 300 spänn på steam som jag redan har och går att få för 50kr.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Kommer aldrig klara mig utan cd-läsare, hur ska jag kunna spela gamla spel som Roller Coaster Tycoon 3 utan CD-läsare!?!?!

Allt kommer ju i nerladdningsbara versioner på steam, origin etc! Luugnt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon168915:

Har du rätt i. Jag använder dock även Netflix och HBO, så båda är ju bra på olika sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så sant så. Har provat på Netflix hos min bror, och man kan ju inte förneka att det är otroligt smidigt. Så fort de har fixat FullHD (åtminstone, hade varit trevligt med 4K ) och lossless ljud - då blir jag stammis!

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Hur ska jag då kunna installera mina spel som endast finns på skiva?

Jag har backup på samtliga min skivor.
Bara mouta i Daemontools.

Har bara använt optiska enheten någon enstaka gång på flera år.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Äntligen! Fan på tiden att gå ifrån detta förlegade media.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Har optisk enhet i servern och htpcn. Den på servern används ibland för att fixa musik cd till bilen, den i htpcn har jag aldrig använt sen jag köpte den

Permalänk
Medlem

Jag vill absolut ha möjlighet att stoppa in alla mina skivor i datorn.
Spotify och dåliga mp3 i all ära men inget slår en "köpeskiva" i ljud eller känsla.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Precis

Skrivet av Bakgrund:

Kommer aldrig klara mig utan cd-läsare, hur ska jag kunna spela gamla spel som Roller Coaster Tycoon 3 utan CD-läsare!?!?!

Mycket bra anledning du kom med tycker jag.
Fast min första tanke var att då blir det väl dyrare att köpa spel för varför köpa ett spel på Steam för 400kr när man kan prisjakta fram det för kanske 200kr och få det på en fysisk skiva som man sen kan slänga bort om man nu tycker att den tar plats, och vad händer collectors edition t.ex blir det bara en kod och en figurin då.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Snusfri

Har nog inte använt cd/dvd sedan hedenhös känns det som.
Inte haft optisk enhet i mina 3 senaste datorer då jag helt enkelt inte haft eller kommer att ha det behovet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Man måste ju stoppa i skivan för att kunna starta spelet

Skrivet av SirMacke:

Jag har backup på samtliga min skivor.
Bara mouta i Daemontools.

Börjar bli farligt nära att bryta mot Forumsreglerna nu men det är ju trots allt lagligt och moraliskt.

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Börjar bli farligt nära att bryta mot Forumsreglerna nu men det är ju trots allt lagligt och moraliskt.

Skrivet av SirMacke:

Jag har backup på samtliga min skivor.
Bara mouta i Daemontools.

Har bara använt optiska enheten någon enstaka gång på flera år.

Att mounta skivan funkar inte alltid dock, vissa spel "fattar" att det inte är en fysisk skiva och vägrar starta.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old Insight:

Att mounta skivan funkar inte alltid dock, vissa spel "fattar" att det inte är en fysisk skiva och vägrar starta.

True enough. Men troligen inte 10 år gamla spel som Rollercoster Tycoon.

Permalänk
Medlem

Lite konstigt tycker jag att det är så pass många här på Sweclockers som inte vet att dom kan rippa skivorna med olika sorters programvara så dom äntligen kan slänga ut skivläsaren.

Majoriteten här ska ju inte vara Svenssons, eller? ^^

Själv har jag kvar skivläsaren pga man kan gömma saker i den

Skrivet av Old Insight:

Att mounta skivan funkar inte alltid dock, vissa spel "fattar" att det inte är en fysisk skiva och vägrar starta.

Då har man antagligen inte gjort rätt rippning, I Daemontools förr så var man tvungen att ändra inställningarna för att den skulle göra en hel och ren kopia och inte skippa data. Löste sig om man använde sig av ett annat program för att mounta .img filen dock. (ex virtual clone drive)

Permalänk
Medlem
Skrivet av addy1995:

Hur ska jag då kunna installera mina spel som endast finns på skiva?

Temporära lösningar funkar alltid

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Skäggig legend

Gustav Svensson: Den ska stå där!!

Skämt och sido, jag använde min igår! Jag hittade gamla CD, ja, CD skivor med gamla spellistor. Nostalgi. Men ett dammoln blev det när jag tryckte på eject.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av SirLagsalot:

Nu gråter dem på copyswede!

Och skrattar hela vägen till banken ändå

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirLagsalot:

Nu gråter dem på copyswede!

inte då!

http://www.sweclockers.com/artikel/14427-extern-lagring-utan-...

Permalänk
Medlem

Kommer att ha kvar min i många år till, men det är pga blu ray filmer. Spel var många år sen jag installera med dvd

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old Insight:

Så sant så. Har provat på Netflix hos min bror, och man kan ju inte förneka att det är otroligt smidigt. Så fort de har fixat FullHD (åtminstone, hade varit trevligt med 4K ) och lossless ljud - då blir jag stammis!

Ingen kommer kunna direkt streama i samma kvalité som en blu-ray film kan erbjuda, lossless ljud och 4K? Tänk på bandbredden.
Netflix är väldigt bantad med de filmer de har att erbjuda.

Permalänk
Medlem

Vadå, så all försäljning av datorspel i fysisk form, måste tämligen plötsligt försvinna ?
För all del. Det går väl bra att köpa allt via Steam eller liknande, men den fysiska försäljningen av datorspel är ju fortfarande mycket omfattande. Man kan ju inte bara ta bort standardsättet att installera spel man köpt ?
Så ska all butiksförsäljning av datorspel nu upphöra eller vad har de tänkt ? Eller ska spelen nu lagras på USB-stickor i förpackningarna ?
Skulle iofs funka nu när USB minnen blivit så billiga.

Men visst, när den fysiska försäljningen av datorspel börjar upphöra så kan man börja fasa ut CD/DVD-spelarna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Då har man antagligen inte gjort rätt rippning, I Daemontools förr så var man tvungen att ändra inställningarna för att den skulle göra en hel och ren kopia och inte skippa data. Löste sig om man använde sig av ett annat program för att mounta .img filen dock. (ex virtual clone drive)

Ah okej, ny info för mig! Alltid antagit att det var något special copy-protection som använts. *skäms*

Skrivet av nicoliani:

Ingen kommer kunna direkt streama i samma kvalité som en blu-ray film kan erbjuda, lossless ljud och 4K? Tänk på bandbredden.
Netflix är väldigt bantad med de filmer de har att erbjuda.

Mjo, 4K är nog en bit fram, men 1080p borde inte vara omöjligt.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Inaktiv

Optisk läsare kommer fortsätta vara aktuellt i mina datorer framöver, iallafall huvuddatorn. Då jag fortfarande köper spel i fysisk butik samt har en rätt stor Bluray-samling så kommer min BD-läsare fortsätta behövas. Dock har jag inte längre någon optisk brännare då USB-enheter helt ersatt dessa för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Ingen kommer kunna direkt streama i samma kvalité som en blu-ray film kan erbjuda, lossless ljud och 4K? Tänk på bandbredden.
Netflix är väldigt bantad med de filmer de har att erbjuda.

Vad säger att det måste streamas live?

Bara en tidsfråga innan vi har en filmtjänst som fungerar mer likt Steam där du behöver klicka download och ladda ned ngn timma innan du kan börja. Då laddar man alltså ned de filmer man vill se i hög kvalitet till sitt Bibliotek för att kunna se dem senare.

När det händer försvinner sista anledningen till att ha skivor.

Permalänk

Nästan aldrig, har en blue-ray/DVD RW i datorn men den använder jag knappt och när jag upgraderade till Win8 laddade ner, slängde även in min Win7 på ett USB minne Har väl hänt att jag insatllerat nåt spel från DVD dock. Funderar på att slänga ut min optiska enhet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Använder blu-ray spelaren ibland men inte så ofta. Optiska enheter tar mest plats i onödan, dom får börja sälja film och sånt via nätet eller på usb minnen.

Om du inte visste det kan man både köpa film på nätet och usbminnen.