Köpte windows 8, känner mig behandlad som en pirat

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Edit: Och igen..

Citat:

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Windows 8 licenser är värdelösa. Köpte en laptop med förinstallerat windows 8. Ville göra en clean install och behövde därför en installationscd eller annan typ av installationsmedia. Kontaktade microsoft som sa att det inte tillhandahölls för förinstallerade OS och pratade även med återförsäljaren som sa samma sak. Jag frågade båda parterna om vad som skulle hända om min lagringsenhet med OSet gick sönder och då skulle man behöva köpa en ny licens.

URUSELT är bara förordet.

Antydan i konflikt med reglerna rensad.
Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillem4n:

Windows 8 licenser är värdelösa. Köpte en laptop med förinstallerat windows 8. Ville göra en clean install och behövde därför en installationscd eller annan typ av installationsmedia. Kontaktade microsoft som sa att det inte tillhandahölls för förinstallerade OS och pratade även med återförsäljaren som sa samma sak. Jag frågade båda parterna om vad som skulle hända om min lagringsenhet med OSet gick sönder och då skulle man behöva köpa en ny licens.

URUSELT är bara förordet.

Jag har inte testat detta själv men det kanske fungerar bra för dig, länk till ett inlägg av snajk som beskriver hur man kan ladda hem Windows 8 ISO med hjälp av en generiskt licensnyckel #13108322

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lillem4n:

Windows 8 licenser är värdelösa. Köpte en laptop med förinstallerat windows 8. Ville göra en clean install och behövde därför en installationscd eller annan typ av installationsmedia. Kontaktade microsoft som sa att det inte tillhandahölls för förinstallerade OS och pratade även med återförsäljaren som sa samma sak. Jag frågade båda parterna om vad som skulle hända om min lagringsenhet med OSet gick sönder och då skulle man behöva köpa en ny licens.

URUSELT är bara förordet.

varför köpte jag windows

Permalänk
Avstängd

Om man byter moderkort så är en ominstalation nödvändig då en mängd beslut av installationsprogrammet baseras på vilken hårdvara som sitter i.
En OEM-licens är just en OEM-licens, det är för en dator där inte slutanvändaren bygger om datorn under des livslängd, uppgraderingar av i princip allt utom moderkort är helt ok.
Håller med om att Windows 8 inte är så mycket mer än Windows 7 men minneshantering/kopiering är otroligt uppsnabbad vilket märks i vissa internminneskrävande program.

Permalänk
Medlem

Detta är ju inget nytt för window 8, varit så sedan windows 95.
OEM-licenser är låsta till hårdvaran inte en personlig licens.

Har aktiverat mer burkar än jag vill räkna.

Mitt tips för privatpersoner är att göra en installation och aktivera windows, sedan göra en klon på disken som man kan återställa till närhelst man vill.
Själv har jag två acronis true image kloner på min systemdisk, en med ett helt tomt OS installerat+Windows Update kört, en med OS+Update+Drivrutiner.

Har det gått lite längre tid så gör jag om image-filerna när jag ändå gör en ominstallation.
Tar mig typ 20 min att installera om burken med alla grundläggande program om jag använder en tjänst som typ http://ninite.com/

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

Jag har också sån här typ av OCD, jag kan installera om för lilla minsta som går snett (oftast går saker och ting felfritt)

Men jag är också förberedd, så jag gör alltid backup på min aktivering, helst också när alla drivrutiner är installerade. Så skiter det sig kan jag alltid gå tillbaka utan att oroa mig för att aktivera för mycket. Såvida inte något bokstavligen pajar i datorn kan jag använda min aktivering om och om igen.

Jag kan varmt rekommendera Advanced Tokens Manager av Josh Cell.
Installera Windows, installera alla drivrutiner, aktivera Windows online eller via telefon, använd Advanced Tokens Manager och gör backup = PROFIT!

Bränn helst aktiverings backupen på en skiva och förvara den säkert tillsammans med Advanced Tokens Manager.

Har jag köpt ett OS vill jag banne mig ha valuta för pengarna, vi som har OCD och installerar om oftare ska kunna leva ett normalt liv.

Vad gör det programmet och hur använder man det? Mitt antivirus varnar mig när jag försöker ladda ner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

nu fick jag ett mail att min gratis media center nyckel håller på att gå ut tänkte jag har ju redan aktiverat den sätter inte den sig permanent med min windows när man aktiverat den? nej det gör den inte så jag skrev in den startade om och sen så var windows inte längre aktiverat blir nu en en gång utkastad i spel och filmer för att nu KÖPA en ny nyckel

Gjorde själv misstaget att begära en media center nyckel i samband med att även laptopen fick Win8 förra veckan.
Datorn blev direkt inaktiverad.

När man läste lite noggrannare så får man endast en nyckel per email, så nyckeln jag fick var samma som jag i höstas knappades in på den stationära datorn. Aja baja. Inte dela licensen mellan flera datorer.

Att inte läsa och bara klicka i att man förstår så förtjänar man att få problem, men visst svär man när det händer

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Tydligen så blir det nått vajsing när du använder din Media center nyckel. Den ersätter din tidigare win8 nyckel. Så undvik mediacenter så mycket det går. Det finns bara en anledning. Du vill använda en USB- DVB-T2 sticka för att kolla på tv.

Annars så har du VLC som klarar DVD använd den istället.
Sedan så kan jag bara säga som så, windows 8 kommer att utvecklas. Det kommer komma nu roliga saker till det. Och det kommer bli stabilare. Så det blir bara bättre och bättre.

Man behöver inte media och blåsa datorn med win8. Gör bara en reset. Det finns nu i W8. Det rensar allt. Utan att du behöver installera om. Kör den, istället. Det är nytt för W8.

Permalänk
Medlem

Låter surt värre,
Kan bara säga att jag bytt moderkort 2 gånger i min och 1 gång i barnens och det enda har varit att ringa den automatiska aktiveringen (tar några minuter ) så har det varit klart.
Jag använder. Windows 8 pro på båda.

/aragon

Skrivet av zzcool:

köpte förra året windows 8 pro den DYRASTE system builders licensen

för någon månad sedan så bytte jag moderkort och det avaktiverade min windows inte nog med att den avaktiverades jag blev också KONSTANT utkastad ur spel och filmer för att aktivera (det finns mer) när man blir utkastad så måste man vänta i 10 sekunder på att knappen ska visa sig DATORN BOKSTAVLIGT LÅSER SIG I 10 SEKUNDER

och det finns ingen nåd heller spelar man ett spel? så kastas man ut ur spelet till en BLÅ skärm (ingen bsod) (tror det har med färg tema inställningar att göra) som bara sitter där och väntar tills en knapp visar sig efter 10 sekunder kan heller inte ändra någon bakrund i hemskärmen längre för att min dator är HALV LÅST

så jag ringer dem och dem frågar efter en ungefär 50 lång kod och säger den till dem dem skickar tillbaka en lika lång kod för mig att skriva in

äntligen så var det aktiverat och färdigt

nu fick jag ett mail att min gratis media center nyckel håller på att gå ut tänkte jag har ju redan aktiverat den sätter inte den sig permanent med min windows när man aktiverat den? nej det gör den inte så jag skrev in den startade om och sen så var windows inte längre aktiverat blir nu en en gång utkastad i spel och filmer för att nu KÖPA en ny nyckel

nu måste jag ringa dem igen

sen fick jag också nyss veta att den windows jag köpte för vad var det nästan 2000.kr inte kan användas på mer än en dator förpackningen står det upp till 5 datorer men det verkar ha med företag att göra

ångrar djupt att jag betalade för windows sen ännu djupare att det var windows 8 (ABSOLUT ingen skillnad förutom att start knappen är borta men jag använder mig av start8) annars är det ingen skillnad förutom avsaknaden av aero som jag börjar sakna

hade otroligt nog kunnat få allt detta gratis på flera datorer och undvikit alla dem här problemen vet enkelt hur man gör det och vet hur effektivt det fungerar

men nej jag är en betalande kund och känner mig behandlar som en pirat

(ursäkta för stavning/grammatik)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Denna tråd gör mig ännu gladare att jag inte varit Microsoftkund på 2 år.

Permalänk
Inaktiv

Det sjuka är ju att crackade versioner klarar sig med en knapptryckning, sen är det "äkta", men som betalande kund ska du behöva stå ut med sånt här...otroligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Segas:

Det sjuka är ju att crackade versioner klarar sig med en knapptryckning, sen är det "äkta", men som betalande kund ska du behöva stå ut med sånt här...otroligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast å andra sidan så är Windows 8 ett av de första Microsoft operativsystemen på väldigt länge som faktiskt är ganska ocrackbart om man jämför med Windows 7.

Men det är ju lite upp till dig också som kund att vara förberedd. Som jag sa i ett tidigare inlägg här så är det alltid värt att ta backup på sin aktivering (helst med Advanced Tokens Manager)

Jag har aktiverat en gång, men har nog ominstallerat och gjort restore på min aktivering minst 3-4 gånger redan.
Jag menar byter man inte moderkort lika ofta som underkläder så har du en aktiveringsbackup ett väldigt väldigt bra tag.
Då behöver du inte ha någon som helst kontakt med Microsoft och du är alltid äkta och genuin med din original aktivering.

Dock ska man komma ihåg att viktiga drivrutiner och sånt måste installeras innan man tar backup och sedan restore då det hela kan vara lite känsligt ibland.

Slutligen vill jag bara säga att man behöver inte krångla till och göra det så jobbigt för sig.

Permalänk
Avstängd

nu blir jag rent av förbannad

har en dell p1130 riktigt ovanlig trinitron skärm som nu gick igenom en stor risk att slitas sönder pågrund av deras virus till påmonnare

gick och la mig en stund visste att skärmsläckaren skulle starta så jag behövde inte oroa mig för skärmen

när jag vaknar så ser jag den förbannade blåa påminnelse skärmen

visar sig att den går över skärmsläckar inställningarna OCH standby inställningarna

så min CRT skärm satt och blev bränd i flera timmar på en KONSTANT BLÅ BILD!

blir riktigt förbannad nu ska nog gladeligen få tag på dera programvaror på ett "annat" sätt i framtiden

men det gör inte min situation med min skärm bättre

har nu skickat in detta på fairshopping eftersom där är där mitt tålamod tog helt slut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

nu blir jag rent av förbannad

har en dell p1130 riktigt ovanlig trinitron skärm som nu gick igenom en stor risk att slitas sönder pågrund av deras virus till påmonnare

gick och la mig en stund visste att skärmsläckaren skulle starta så jag behövde inte oroa mig för skärmen

när jag vaknar så ser jag den förbannade blåa påminnelse skärmen

visar sig att den går över skärmsläckar inställningarna OCH standby inställningarna

så min CRT skärm satt och blev bränd i flera timmar på en KONSTANT BLÅ BILD!

blir riktigt förbannad nu ska nog gladeligen få tag på dera programvaror på ett "annat" sätt i framtiden

men det gör inte min situation med min skärm bättre

har nu skickat in detta på fairshopping eftersom där är där mitt tålamod tog helt slut

Menar du påminnelseskärmen för windows-uppdateringar? Skulle den gå före standby och skärmsläckare? Det tror jag på när jag ser det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Upplevde samma sak, RMA'de min nyckel/ångrade köpet. Var alldeles för krångligt att vara kund hos dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Menar du påminnelseskärmen för windows-uppdateringar? Skulle den gå före standby och skärmsläckare? Det tror jag på när jag ser det.

påminnelse skärmen om windows aktivering

så här ser det ut för mig

trotts detta så hittade jag min skärm i den blåa påminnelse skärmen när jag vaknade ingen aning hur långt tid den har varit där

allt jag vet är att jag la mig vid runt 15:00 och vaknade 19:00 för att hitta den sittandes i den blåa påminnelse aktiverings skärmen

försökte titta i loggen om den logger när det hände och om jag hittade rätt så betyder det enligt loggen att den började 15:47

Loggnamn: System
Källa: Application Popup
Datum: 2013-02-10 15:47:52

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

påminnelse skärmen om windows aktivering

så här ser det ut för mig

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/856420...

trotts detta så hittade jag min skärm i den blåa påminnelse skärmen när jag vaknade ingen aning hur långt tid den har varit där

allt jag vet är att jag la mig vid runt 15:00 och vaknade 19:00 för att hitta den sittandes i den blåa påminnelse aktiverings skärmen

försökte titta i loggen om den logger när det hände och om jag hittade rätt så betyder det enligt loggen att den började 15:47

Loggnamn: System
Källa: Application Popup
Datum: 2013-02-10 15:47:52

Jag har läst tråden men jag kan inte se varför du inte lyckats aktivera Windows. Fel nummer ett du gjorde var att köpa en svindyr licens för ~2000kr när det gick att få tag Windows 8 Pro för 279kr.... fel nummer två var att försöka aktivera Windows Media Center licensen med en gammal nyckel när allt fungerade, vad skulle du med den till? Fel nummer tre, varför kontaktar du inte bara Microsoft och ser till att få din kopia aktiverad? Jag har aldrig misslyckats, känns som att det är SBS här någonstans.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Dom behöver inte ha en massa aktiverings krångel för ingen vill ha skiten ändå

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag har läst tråden men jag kan inte se varför du inte lyckats aktivera Windows. Fel nummer ett du gjorde var att köpa en svindyr licens för ~2000kr när det gick att få tag Windows 8 Pro för 279kr.... fel nummer två var att försöka aktivera Windows Media Center licensen med en gammal nyckel när allt fungerade, vad skulle du med den till? Fel nummer tre, varför kontaktar du inte bara Microsoft och ser till att få din kopia aktiverad? Jag har aldrig misslyckats, känns som att det är SBS här någonstans.

tänkte att nyckeln hade satt sig på min windows med hjälp av sync så när jag blev påminnd att aktivera igen så testade jag igen

gjorde också ett test idag som gjorde mig riktigt ledsen

gick och la mig stängde av skärmen innan jag la mig sov i flera timmar vaknade ungefär nu startade skärmen

och den blåa påminnelse skärmen visade sig DIREKT jag behövde inte röra på musen för att väcka datorn trotts att skärmen ska gå i standby efter 20 min ALLT var på

ingen skärmsläckare ingenting

startade rakt in i den blåa påminnelse skärmen trotts mina skärmsläckar inställningar och standby inställningar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

tänkte att nyckeln hade satt sig på min windows med hjälp av sync så när jag blev påminnd att aktivera igen så testade jag igen

gjorde också ett test idag som gjorde mig riktigt ledsen

gick och la mig stängde av skärmen innan jag la mig sov i flera timmar vaknade ungefär nu startade skärmen

och den blåa påminnelse skärmen visade sig DIREKT jag behövde inte röra på musen för att väcka datorn trotts att skärmen ska gå i standby efter 20 min ALLT var på

ingen skärmsläckare ingenting

startade rakt in i den blåa påminnelse skärmen trotts mina skärmsläckar inställningar och standby inställningar

Varför inte bara ringa MS och få din dator aktiverad? Vad är problemet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Varför inte bara ringa MS och få din dator aktiverad? Vad är problemet?

att jag blir behandlad så här

att ringa måste man vänta

men måste snart göra det ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Varför inte bara ringa MS och få din dator aktiverad? Vad är problemet?

Han har kört in samma mediacenterlicens på två datorer, varvid valideringen misslyckas. Jag gjorde själv samma misstag vid uppgraderingen av en andra dator. Anmälde mig till gratis mediacenter, utan att läsa det finstilta. Endast en nyckel per email, så jag fick samma nyckel sänd till mig som jag redan installerat. Skulle använt en ny email för att få en ny unik nyckel till andra datorn.

Jag hittade ingen sätt att gå tillbaka till pre mediacenter, inte ens systemåterställning. Det fick bli en ominstallation.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Han har kört in samma mediacenterlicens på två datorer, varvid valideringen misslyckas. Jag gjorde själv samma misstag vid uppgraderingen av en andra dator. Anmälde mig till gratis mediacenter, utan att läsa det finstilta. Endast en nyckel per email, så jag fick samma nyckel sänd till mig som jag redan installerat. Skulle använt en ny email för att få en ny unik nyckel till andra datorn.

Jag hittade ingen sätt att gå tillbaka till pre mediacenter, inte ens systemåterställning. Det fick bli en ominstallation.

samma dator bara ett annat moderkort

och om jag måste installera om då vet jag inte vad jag gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

samma dator bara ett annat moderkort

och om jag måste installera om då vet jag inte vad jag gör

Om mediacentertillägget bara används på en dator är det bara att ringa telefonaktiveringen, 0200-nummer, dvs gratis. Ingen väntetid. Bara att knappa in en lång radda siffror på telefonen, och få en kod tillbaka som knappas in i datorn.

Jag var tvungen att bli av med media center på min dator, alternativt betala för en licens, vilket inte var aktuellt. Därav ominstallationen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Om mediacentertillägget bara används på en dator är det bara att ringa telefonaktiveringen, 0200-nummer, dvs gratis. Ingen väntetid. Bara att knappa in en lång radda siffror på telefonen, och få en kod tillbaka som knappas in i datorn.

Jag var tvungen att bli av med media center på min dator, alternativt betala för en licens, vilket inte var aktuellt. Därav ominstallationen.

min media center nyckel hade använts på en tidigare installation av windows 8

när jag installerade om windows 8 så trodde jag att jag redan hade media center så jag tänkte inte på det fick sedan ett mail att min nyckel håller på att gå ut så jag skrev in den igen då detta hände

moderkorts bytet hände när jag hade denna installationen av windows vilket betyder inte när jag hade media center nyckeln i datorn

kan du skicka mig det exakta nummret så jag kan göra allt genom knapp tryckningar

fick säga upp hela koden förra gången till en person

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

min media center nyckel hade använts på en tidigare installation av windows 8

när jag installerade om windows 8 så trodde jag att jag redan hade media center så jag tänkte inte på det fick sedan ett mail att min nyckel håller på att gå ut så jag skrev in den igen då detta hände

moderkorts bytet hände när jag hade denna installationen av windows vilket betyder inte när jag hade media center nyckeln i datorn

kan du skicka mig det exakta nummret så jag kan göra allt genom knapp tryckningar

fick säga upp hela koden förra gången till en person

http://support.microsoft.com/kb/950929/sv

020 140 00 15

Skrivet av zzcool:

att jag blir behandlad så här

att ringa måste man vänta

men måste snart göra det ändå

Hur menar du att Microsoft ska se skillnad på om du har bytt moderkort eller försöker installera i en annan dator? Jag skulle vilja påstå att du har satt dig i den här situationen helt på egen hand.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

http://support.microsoft.com/kb/950929/sv

020 140 00 15

Hur menar du att Microsoft ska se skillnad på om du har bytt moderkort eller försöker installera i en annan dator? Jag skulle vilja påstå att du har satt dig i den här situationen helt på egen hand.

som jag sa så har detta ABSOLUT ingenting att göra med byte av moderkort

utan att jag installerade min media center nyckel

du kanske tycker det är helt ok att behandla lagliga kunder så här brutalt men det tycker inte jag

HERREGUD satt i runt 15 minuter och skrev in koden medan jag väntade på rösten att säga andra gruppen etc etc till slut så var det färdigt blev då frågad hur många datorer tryckte 1 "vi beklagar men vi kunde inte uppfatta en knapptryckning" så jag tryckte 1 igen

SÅ DOG ALLTIHOP och telefonen la på

nu gjorde jag det igen det fungerade inte fick då ringa dem och nu är windows äntligen IGEN aktiverat

enligt dem så måste jag ringa VARJE gång jag installerar om och vill använda min media center nyckel

men nu är windows aktiverat igen vilket skämt köpte pro för att kunna ha media center jag behöver inte media center men tänkte eftersom jag får en gratis nyckel

jag vill aldrig mer använda den nyckeln igen

VILKEN SKÄMT

Permalänk
Medlem

Gratis är gott, men kan komma med en bitter eftersmak.
Mediacenternyckeln skickar en tillbaka till gamla OEM-versioner som kräver telefonaktivering vid förändringar. Tillför knappt något vad jag läst. DVD-uppspelning i WMP klarar man sig utan, och TV-kort har jag ej.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Gratis är gott, men kan komma med en bitter eftersmak.
Mediacenternyckeln skickar en tillbaka till gamla OEM-versioner som kräver telefonaktivering vid förändringar. Tillför knappt något vad jag läst. DVD-uppspelning i WMP klarar man sig utan, och TV-kort har jag ej.

nä helt onödigt köpte pro för att få en gratis nyckel trodde det skulle sätta ihop sig med min nyckel så löjligt att man måste göra det VARJE gång