Uppgradering från GTX560Ti

Permalänk

Uppgradering från GTX560Ti

Tjenare!

Har lite framtidsplaner om ett nytt grafikkort! Sitter på två GtX560Ti för tillfället, kör dem i SLI i peioder!
Men vad gäller för nytt idag? AMD eller Nvidia?
Budgeten ligger runt 2000-3000kr, helst närmare 2000kr!
Har funderat på 660-serien, eller hur ser AMD´s 78/79-serie ut!
Framtidsplaner om SLI finns, vilket Nivida ska prestera bättre!?

Hjälp mig, vad är det bästa?

Mvh

Permalänk

Hej! Jag ser att du har svårt att välja mellan AMD och Nvidia Själv skulle jag satsa på Nvidia. På den senaste tiden har Nvidias drivrutiner gjort stor skillnad i spel! Medans AMD verkar ha det svårt just nu. Jag skulle rekommendera ett 660Ti SLI.
Lycka till med uppgraderingen!

Visa signatur

__________________________________
Processor:Intel Core i7-3770K 3.5 GHz, 8MB cache
Grafikkort: Asus Nvidia Geforce 660ti 2 GB DirectCUI II
Internminne (RAM): 16 GB DDR3 Memory 1600 MHz Kingston HyperX Blu, Moderkort: MSI Z77A-GD55 Military Class III Nätagg: Corsair 750W Plus Bronze

Permalänk

Jag skulle inte rekommendera SLI eller Crossfire då du klarar dig fint med ETT kraftigt kort. Med båda varianterna riskerar du microstuttering vilket i mina ögon förstör spelupplevelsen mycket.

AMD:s nya drivrutiner gjorde stor skillnad i Battlefield 3 för mig (sitter med ett 7970). Jag skulle ha köpt ett 7950 om jag var du. AMD:s varianter ger nog generellt sett mer kraft för pengarna.

Med ett 7950 ligger du väl inom din budget. Med två 660Ti spräcker du budgeten ordentligt.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Skrivet av Sam_Fisher:

På den senaste tiden har Nvidias drivrutiner gjort stor skillnad i spel! Medans AMD verkar ha det svårt just nu.

Vad? Har du ett AMD-kort eller?!
Blir så jäääävla less på allt bullshit om att "AMD har det svårt nu", "AMD gör trasiga drivrutiner" och "Köp inte AMD, du får bara MS och din dator exploderar"

Ingen, bokstavligen INGEN jag känner med ett AMD-kort har problem. Och jag känner en del med kort från 7000-seriens högre segment.

Till TS: Ett 7950 är ett otroligt prisvärt kort. För 2500 får du ett grymt bra presterande kort med 3GB VRAM och en processor som går att klocka något otroligt! Sedan går det dessutom att lägga till minst ett extra kort och kräma på upplösningarna utan att oroa sig för att videominnet tar slut.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Har du planer på SLI så har Nvidia nästan inget problem med renderingstiderna alla fall. Problemet finns dock oftast mer på AMDs kort i crossfire.

Permalänk
Medlem

Låter som att ett 7950 blir perfa för dig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Har du planer på SLI så har Nvidia nästan inget problem med renderingstiderna alla fall. Problemet finns dock oftast mer på AMDs kort i crossfire.

TS kommer nog inte finna någon bra SLI-lösning inom sin budget-ram. Med ett 7950 får TS gott med kräm för en rimlig peng.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk

Tack för tips, fortsätt gärna komma med förslag och diskutera!

Jo har förståt att det är ett visst snack om AMD, därför jag vill reda ut med er andra vad som verkligen gäller mellan AMD och Nivida!
Har själv kört Nvidias kort de senaste åren, allt från 260 till 460 och nu det sista 560, varit mycket nöjd!
Men ska man köpa nytt för den summan pengar vill man ha det optimala och mest prisvärda!

AMD prestarar bra som singelkort men har svårt med X-fire?
Vid SLI så är det 660 som gäller?

Edit: SLI är en framtidsplan, 2 till 3k är vad jag kan ge för ETT kort inom en snar framtid!

Permalänk
Skrivet av Conceptor:

Tack för tips, fortsätt gärna komma med förslag och diskutera!

Jo har förståt att det är ett visst snack om AMD, därför jag vill reda ut med er andra vad som verkligen gäller mellan AMD och Nivida!
Har själv kört Nvidias kort de senaste åren, allt från 260 till 460 och nu det sista 560, varit mycket nöjd!
Men ska man köpa nytt för den summan pengar vill man ha det optimala och mest prisvärda!

AMD prestarar bra som singelkort men har svårt med X-fire?
Vid SLI så är det 660 som gäller?

Edit: SLI är en framtidsplan, 2 till 3k är vad jag kan ge för ETT kort inom en snar framtid!

SLI fungerar för de flesta felfritt, men såklart så har ju vissa problem.
AMD har haft mer problem med CrossFire, kanske inte så värst mycket mer med att sätta igång systemet utan snarare med renderingstider(Microstuttering).
Detta är något som AMD nu lägger mycket tid åt att fixa, då det är dålig reklam att ha höga FPS men fortfarande "Hackiga" animeringar.

Kan själv intyga(iofs ett kort) att renderingstiderna förbättrats avsevärt, och det är som sagt något som står på AMD:s "to do list".

Dessutom är inte AMD alltid värst när det kommer till renderingstider, till exempel i BF3 så var det mer MS för Nvidia än AMD, samtidigt som AMD-korten presterade bättre.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Conceptor:

Tack för tips, fortsätt gärna komma med förslag och diskutera!

Jo har förståt att det är ett visst snack om AMD, därför jag vill reda ut med er andra vad som verkligen gäller mellan AMD och Nivida!
Har själv kört Nvidias kort de senaste åren, allt från 260 till 460 och nu det sista 560, varit mycket nöjd!
Men ska man köpa nytt för den summan pengar vill man ha det optimala och mest prisvärda!

AMD prestarar bra som singelkort men har svårt med X-fire?
Vid SLI så är det 660 som gäller?

Edit: SLI är en framtidsplan, 2 till 3k är vad jag kan ge för ETT kort inom en snar framtid!

Ålrajt. Om det inte är förrän i framtiden du tänker inhandla ett extra kort skulle jag satsa på ett kort från AMD då jag misstänker att problemet med Crossfire framledes kommer att lösa sig genom nya drivisar. Som sagt, i dagsläget ger AMD nog generellt sett mer kräm för pengarna.

Menmen, gillar du Nvidia så varför inte då köpa ett 660Ti? Säkerligen bra kort det med.

Lycka till med ditt val!

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S