Hur vet jag om GPU-kylaren har insug eller utblås?

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om GPU-kylaren har insug eller utblås?

Hej alla på forumet!

Håller på att planera ihop ett mITX-bygge och letar därför efter en GPU med insug för att få ett så optimalt luftflöde som möjligt. Jag har dock lite svårt att ta reda på vilka grafikkort som har dessa egenskaper.

Jag är exempelvis intresserad av denna.

Någon som vet?

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Hur menar du in-sug? Det finns oftast bara två modeller:
Referens som har en radial fläkt som blåser ut all luft bak ut ur chassit(rekommenderat för små chassin och crossfire/SLI)
Eftermarknad kylarna är ofta, som den du länkar till, som har en eller fler axial(vanliga) fläktar som bara delvis blåses ut bak men det mesta dumpas inuti chassit.

Permalänk

Den du länkat blåser inåt mot kortet.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Hur menar du in-sug?

Med insug menar jag att all luft ska föras ut genom chassits baksida.

Skrivet av Slaktardej:

Den du länkat blåser inåt mot kortet.

Någon mer som kan bekräfta detta?

Visa signatur

Surface Pro 4 - i7 6650U @ 2,2 GHz - 16 GB RAM - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Hur menar du in-sug? Det finns oftast bara två modeller:
Referens som har en radial fläkt som blåser ut all luft bak ut ur chassit(rekommenderat för små chassin och crossfire/SLI)
Eftermarknad kylarna är ofta, som den du länkar till, som har en eller fler axial(vanliga) fläktar som bara delvis blåses ut bak men det mesta dumpas inuti chassit.

Svarar likadant.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av -NoH-:

Med insug menar jag att all luft ska föras ut genom chassits baksida.

Någon mer som kan bekräfta detta?

Ja, vad jag vet så gör alla det som ser ut sådär.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av -NoH-:

Med insug menar jag att all luft ska föras ut genom chassits baksida.

Någon mer som kan bekräfta detta?

Det heter tunnelkylare, tror jag.

Ja, det är en axialfläkt som blåser mot kortet. Luften kommer sedan gå åt höger och åt vänster eftersom den inte kan gå någon annanstans.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Kortet bör ha en Radialfläkt om den ska blåsa ut där bak, dvs de kort som kommer med referenskylning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

XFX kylare på 7000 serien är byggda på det sättet att luften kan ta sig ut nästan överallt så värmen kommer du få i hela chassit och är inte optimalt.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W