Permalänk
Medlem

Portfolio för webbdesign?

Tjenare jag håller precis på att börja söka jobb som webbdesigner och har märkt att man bör ha en sorts portfolio att visa upp?
Jag undrar bara hur en sådan skall se ut? Jag är duktig på grafisk design osv så gör väldigt fina hemsidor i photoshop, men räcker bilder som exempel på hemsidor eller bör man ha dom som funktionella .html filer?

Jag har kunskaper i HTML/CSS/JavaScript så kan sätta göra hemsidor utav de psd mallarna jag skapat, men dom blir inte så avancerade som jag tänkt då mina kunskaper inte räcker så långt. Men det är väl skillnad på webbdesigner och programmerare så det bör väl räcka som exempel sidor?

//Förvirrad :<

Permalänk
Avstängd

Det är ju lite olika vad de menar med Webbdesigner, ibland innefattar rollen allt från skiss till kod men ofta är det som du säger, att designern designar och andra utvecklar. Hade jag varit dig så hade jag gjort en meritförteckningssida, typ på About.me eller liknande, och sen lagt upp bilder på designerna där. Har du gjort några riktiga sidor som ligger på nätet så ska du så klart länka dem också, men några exempel på dina designer räcker nog rätt långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju lite olika vad de menar med Webbdesigner, ibland innefattar rollen allt från skiss till kod men ofta är det som du säger, att designern designar och andra utvecklar. Hade jag varit dig så hade jag gjort en meritförteckningssida, typ på About.me eller liknande, och sen lagt upp bilder på designerna där. Har du gjort några riktiga sidor som ligger på nätet så ska du så klart länka dem också, men några exempel på dina designer räcker nog rätt långt.

Tack så mkt för hjälpen skall prova about.me o lägga upp bilder där, desverre har jag ej gjort sidor som ligger på nätet än.

Permalänk
Medlem

Gör ett konto på deviantArt och kanske även dribbble, sen ladda upp.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga det så här:
Webbdesigner - står för design (duuh!) och färgschema
Webbprogrammerare - står för backend och frontend (Backend kan vara färdiga CMS men det måste ändå implementeras)
Webbutvecklare - Tar båda sakerna i egna händer och gör allt själv.

Sen tycker jag att de tre grupperna självklart ska kunna publicera en sida korrekt och underhålla den.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

En webbdesigner för mig är någon som klarar av att ge färg och form åt en hemsida, en webbutvecklare är någon som kodar häftiga funktioner till hemsidor i t.ex jQuery och php. Men att kunna göra ordentliga hemsidor i photoshop är också en värdeful egenskap, det optimala är ju att jobba i ett arbetslag där någon annan kan koda det du gör i photoshop.

Som svar på din fråga, nej du behöver inte ha dina hemsidor "live" på nätet för att visa dessa i en portfolio. Viktigt är dock att påpeka vad du är bra på. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

En webbdesigner för mig är någon som klarar av att ge färg och form åt en hemsida, en webbutvecklare är någon som kodar häftiga funktioner till hemsidor i t.ex jQuery och php. Men att kunna göra ordentliga hemsidor i photoshop är också en värdeful egenskap, det optimala är ju att jobba i ett arbetslag där någon annan kan koda det du gör i photoshop.

Som svar på din fråga, nej du behöver inte ha dina hemsidor "live" på nätet för att visa dessa i en portfolio. Viktigt är dock att påpeka vad du är bra på. Lycka till!

Du kommer nog behöva vissa upp ditt arbete vid en arbetsintervju - Det är inget som behöver ligga på nätet om du har egen dator/padda med dig.
Precis som när du får skriva en rekursiv metod på en arbetsintervju för en programmerar roll så måste du nog kunna vissa din kunskap för ett designer jobb också. Allra helst om man kommer utan utbildning!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Du kommer nog behöva vissa upp ditt arbete vid en arbetsintervju - Det är inget som behöver ligga på nätet om du har egen dator/padda med dig.
Precis som när du får skriva en rekursiv metod på en arbetsintervju för en programmerar roll så måste du nog kunna vissa din kunskap för ett designer jobb också. Allra helst om man kommer utan utbildning!

Okej så om jag förstår dig rätt bör det räcka att jag designar/ger färg schema och liv till hemsidor och kan visa upp bilder på dessa? Jag KAN ju koda upp och skapa hemsidorna men det jag är bäst på och vill helst jobba med är ju just att designa och som någon nämnde att man jobbar med en programmerare som kan ta designen o göra flashiga scripts etc med den.

Har dessvärre ingen laptop/platta men skulle detta förenkla intervjun så mycket att de är värt o investera i? (Kanske inte är så snyggt o komma med ett USB minne o be om dator att få visa upp sitt arbete på, men alt. kan man ju ladda upp det online?)
Jag har aldrig varit på en intervju när de gäller detta område skulle man kunna få några tips?

Permalänk
Medlem

Om du söker ett jobb där det förväntas att du både designar och "kodar" så är det klart att din potentiella arbetsgivare vill se bevis på vad du kan göra.

Om du söker ett jobb där du endast arbetar med design räcker det förmodligen med bilder, men man kan anta att det ett stor plus i kanten kunna ta fram funktionella webbplatser. Inte bara för att kunna kliva in och koda vid behov utan även för att du kan arbeta bättre som designer om du känner till begränsningar och möjligheter med HTML och CSS.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Det är inget som behöver ligga på nätet om du har egen dator/padda med dig.

Nja...
Personligen skulle jag aldrig ta en webbdesigner som saknar online portfolio seriöst.

Permalänk
Medlem

Som webbdesigner(DESIGN/HTML/CSS) är det viktigt att ha en portfolio.
En portfolio är inte endast till för att visa vad du har skapat, utan portfolion i sig borde reflektera över dina kunskaper samt din kreativa sida inom design.

Ser din portfolio riktigt dålig ut så lär arbetsgivaren tänka 2 gånger innan dom kontaktar dig.
Det är ungefär som att läsa ett CV, om introduktionen om dig själv är tråkig så slänger dom CVt i papperskorgen.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Jag skulle skapat en pärm av artistiskt slag och sedan monterat mina olika designer i den för att sedan lämna in den, samt ha den tillgänglig i PDF etc för inskick. Alltid trevligt med en fysisk liten pärm med de olika grejerna du gjort, samt att det sticker ut lite om du gjort pärmen / mappen bra och i ett format som sticker ut, utan att ta massor av plats så det inte kan staplas.

Ett urgammalt trick är ju att lämna in CV:n på papper som är lite större än vanligt A4, så den sticker ut, eller använda handgjort papper, etc etc - Du är ju konstnär, så konstnära till det! (Inom professionella gränser, tänk på vad jobbet du söker vill ha)