Utbildning - Systemutvecklare/Systemvetare MAH/Lund?

Permalänk
Medlem

Utbildning - Systemutvecklare/Systemvetare MAH/Lund?

Någon som kan säga något om ena eller andra rekommendera/avråda?

Jag är rädd att mina 17 i snitt inte kommer räcka till för systemvetenskapliga programmet på Lunds universitet och har därför MAH's alternativ som reserv.

Någon som går någon av utbildningarna och vill vara schysst och förklara hur utbildningen är vad ni gör osv?

Tack på förhand!

btmach

Permalänk
Medlem

Kan vara en klok idé att genomföra högskoleprovet.

Permalänk
Medlem

Yes, jag ska göra HP ;), men det var inte riktigt frågan i detta fall?

Permalänk
Medlem

Lund om du vill ha en riktig utbildning som håller resten av livet.
MAH om du inte kommer in i Lund, eller om du vill få mer näringslivskontakter under utbildningen (Du kommer att få jobb ändå om du inte suger, så.. Jag rekommenderar Lund.)

Permalänk
Entusiast

Jag gick Systemutveckling på MAH.
Jag hoppade av.

Skulle inte rekommendera det till någon. Rätta tentor? Nah. Schemalägga föreläsningar med någon typ av framförhållning? Nope.

Permalänk
Medlem

Läser många kurser med systemutvecklarna på MAH, skulle inte säga att jag är jättenöjd med hur det har varit i de kurserna hitentills, men jag ger kurserna i snitt 6-7 av 10. Så jag skulle också rekommendera Lund, inte bara baserat på detta men baserat på att Lund är ett erkänt bra universitet med bra utbildningar.
Dock så är både MAH och systemutvecklingslinjen relativt ny och den förbättras för varje år så det är mycket möjligt att den är bättre när du bestämmer för att söka in än vad den är nu.

Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarer

Nyligen så räknade jag ut vad jag förhoppningsvis kommer ligga på med mitt snittbetyg, jag antar att jag kommer ha 17,4 - 17,6 I betyg (med meritpoäng), tror ni jag har någon chans att komma in på Lunds utbildning som urval 2?

Förra året så var sista antagning, urval 2, 15,75 (men det sägs att det kommer öka rätt så mycket )

Permalänk
Medlem

Om jag har räknat rätt på mina slutbetyg från 2006 (vilket inte är helt säkert att jag gjort) så hade jag 12.8 och år 2009 kom jag in på det. Nu valde jag dock att inte läsa ändå av andra skäl

Så nog har det ökats en del

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Finns det möjligen någon mer som vet något eller har någon åsikt om utbildningarna? Samt finns det andra bra utbildningar inom detta område i Skåne?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kan ha helt uppåt väggarna fel gällande detta, men när jag började leta högskoleutbildning för ca ett år sedan så läste/hörde jag från någon att just systemvetarutbildningen (eller liknande?) på Lunds universitet inte alls var något bra. Som sagt vill jag minnas att jag hörde det någonstans.

Oavsett så rekommenderar jag att du gör noga research innan, försöker ta reda på vad folk som läser/har läst den/de utbildningarna du vill gå tycker om dem o.s.v.

Personligen så blev det iaf Data- och systemvetenskap på DSV (d.v.s. Stockholms universitet), då jag ändå bor i Stockholm. Är nöjd än så länge även om en del har/hade starka åsikter om denna utbildning också utefter vad jag kunde utröna innan jag sökte.

Permalänk
Medlem

Tack för din input :), jag känner helst för att stanna kvar i Skåne :D, någon annan som känner till något?

Permalänk
Medlem

Någon mer kommentar, har gått lite tid nu så :)?

Permalänk
Medlem

Läste systemvetenskap i Lund för ett tag sedan och tyckte den var ok. Fick jobb som systemutvecklare nästan direkt efteråt så jag är nöjd

Visa signatur

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."

Permalänk
Medlem

Kan du berätta lite mer ingående om vad du gjorde under utbildningen och vad du sysslar med just nu

Tack på förhand!

Permalänk

Jag pluggar just nu en kandidatexamen i datavetenskap på MAH och trivs bra. Visst är det kanske inte det bästa universitetet/högskolan, och som på alla skolor varierar nivån på lärarna/lektorerna. Hur som helst så trivs jag och jag har lärt mig en jäkla massa på det här halvåret. Tro inte att ditt liv går i spillror om du inte kommer in i Lund, MAH är bra det också.

Permalänk
Medlem

Utbildningen börjar med att du går igenom de mjukare delarna inom systemvetenskap så som organisationsteori, projektledning, ekonomi m.m. Efter detta går man in mer på djupet och läser .NET, mjukvaruarkitektur, webservices, databaser, affärssystem, beslutsstöd m.m. Du avslutar utbildningen med ett projektarbete hos en "kund" eller konsultfirma för att till sist skriva kandidatuppsatsen.

Just nu arbetar jag med att utveckla och konfigurera ett system som finns ute hos företagets kunder. Det involverar bl.a. deras affärssystem, program för beslutsstöd och hela deras kund/anställda/transaktionsdatabas(er)

Visa signatur

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xMe:

Utbildningen börjar med att du går igenom de mjukare delarna inom systemvetenskap så som organisationsteori, projektledning, ekonomi m.m. Efter detta går man in mer på djupet och läser .NET, mjukvaruarkitektur, webservices, databaser, affärssystem, beslutsstöd m.m. Du avslutar utbildningen med ett projektarbete hos en "kund" eller konsultfirma för att till sist skriva kandidatuppsatsen.

Just nu arbetar jag med att utveckla och konfigurera ett system som finns ute hos företagets kunder. Det involverar bl.a. deras affärssystem, program för beslutsstöd och hela deras kund/anställda/transaktionsdatabas(er)

Tack så mycket för ditt utförliga svar