Datorn hänger sig när jag ska stänga av.

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig när jag ska stänga av.

hej! har fått ett problem och det är att när jag försöker stänga av datorn genom windows så hänger den sig när det står "Windows avslutas". sen har jag fått upp ett felmeddelande en gång där det står nått i stil med "windwos avslutades inte korrekt förra avstängningen på grund och överklocking eller ändrarde volter".

jag klockade min för några månader sedan men fick den inte riktigt stabil så jag ändrade tillbaka till Normal på volten och 33 på multiplyern(stavning?) eftersom min i5 2500k har 3,3 ghz stock.

vad kan problemet vara?

Funkar inte att sätta datorn i viloläge heller..

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannekkk:

hej! har fått ett problem och det är att när jag försöker stänga av datorn genom windows så hänger den sig när det står "Windows avslutas". sen har jag fått upp ett felmeddelande en gång där det står nått i stil med "windwos avslutades inte korrekt förra avstängningen på grund och överklocking eller ändrarde volter".

jag klockade min för några månader sedan men fick den inte riktigt stabil så jag ändrade tillbaka till Normal på volten och 33 på multiplyern(stavning?) eftersom min i5 2500k har 3,3 ghz stock.

vad kan problemet vara?

Funkar inte att sätta datorn i viloläge heller..

Testa att plocka CMOS-Batteriet.. Det bör nollställa alla så kallade överklockningar, ifall du missat något. (Sätt tillbaka det efter approx. 5 min.)

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Testa att plocka CMOS-Batteriet.. Det bör nollställa alla så kallade överklockningar, ifall du missat något. (Sätt tillbaka det efter approx. 5 min.)

sorry för sent svar, men är det svårt att göra det? vill inte direkt paja moderkortet eller så.. :/ ska leta upp lite guider iallafall , tack!

ska man stänga av datorn när man gör det? antar att man ska det men vill vara säker!

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannekkk:

sorry för sent svar, men är det svårt att göra det? vill inte direkt paja moderkortet eller så.. :/ ska leta upp lite guider iallafall , tack!

ska man stänga av datorn när man gör det? antar att man ska det men vill vara säker!

Stäng av datorn, koppla ur strömsladden, tryck några gånger på on-knappen och plocka sedan ut batteriet i några minuter.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

det hjälpte inte att ta ut cmos batteriet och sätta tillbaka det igen efter ca 5 minuter :/

min hårddisk är riktigt kass och kommer från en gammal Compaq dator, kan det vara den som börjar ge upp?

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk
Medlem

Testat att koppla bort alla USB-enheter innan du försöker att stänga av? När jag försöker med min bankdosa i så hänger den sig med.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannekkk:

det hjälpte inte att ta ut cmos batteriet och sätta tillbaka det igen efter ca 5 minuter :/

min hårddisk är riktigt kass och kommer från en gammal Compaq dator, kan det vara den som börjar ge upp?

Misstänker du att hårddisken är påväg att krascha, gör detta:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Check-your-h...
eller ladda ner valfri HDD S.M.A.R.T kontroll, t.ex HD Tune: http://www.hdtune.com/

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Testat att koppla bort alla USB-enheter innan du försöker att stänga av? När jag försöker med min bankdosa i så hänger den sig med.

ska testa det , tack!

Skrivet av bullen181:

Misstänker du att hårddisken är påväg att krascha, gör detta:
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Check-your-h...
eller ladda ner valfri HDD S.M.A.R.T kontroll, t.ex HD Tune: http://www.hdtune.com/

testade med windows kontroll men sen när den skulle starta om efter kontrollen så hängde den sig så fick stänga av på knappen och sen fick jag inte upp resultat när jag hade startat :/ scannar med HD Tune nu så får se vad den säger.

EDIT: hittade inget fel på hhdn på HD tune, körde dock quick scan, är den längre scannern bättre?

vad kan annars vara galet? värt att tillägga är att mitt windows inte är äkta men har aldrig varit såhär innan och har ändå haft detta windows:et i ca 1,5 år..

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2