Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Autocad grafikkort.

Hejsan ska bygga en ny dator för arbets syfte farsans firma har en gammal autocad dator som har "Krachat" dom har nått special kort i den som var dyrt på den tiden säg 4-6 år sen lr längre http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168131314... <--- detta moderkortet.. Iaf vad jag funderar över vilket grafikort passar bra för autocad / solidworks funkar det inte med ett GTX 660 tex?? det är väl mest minne som krävs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Jag har inga som helst problem med mitt GTX 670 i Autocad, SolidWorks eller 3Ds Max.
Kan inte yttra mig mer än så, men bara så du har en referens ..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Oneinalifetime:

Jag har inga som helst problem med mitt GTX 670 i Autocad, SolidWorks eller 3Ds Max.
Kan inte yttra mig mer än så, men bara så du har en referens ..

jo men skiljer ca 1500:- mellan 660 Ti och 670 så funderar om dom verkligen behöver detta.

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Quadro eller Firepro är proffskort, största skillnaden är i princip double floating point. När det gäller moderkort kan Xeon-cpu och ECC-minne vara bra att ha men verkligen inget krav. Något som kan vara krav på moderkortssidan är däremot Parallell-portar för att kommunicera med CNCn.

Vad är det för dator, ritdator eller maskindator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

rit maskin men behöver inte vara nån värsting eftersom den används endast ibland när dom hur in konsulter lr nån att rita åt dom.

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av Zakuak:

rit maskin men behöver inte vara nån värsting eftersom den används endast ibland när dom hur in konsulter lr nån att rita åt dom.

AutoCAD är inte speciellt krävande alls så du kan köra på en lättare dator (högre i3, lägre i5) och i princip inbyggd grafik. Måste du ha grafikkort så kan du köra på i princip vad som helst.

Det är därför många företag ofta har väldigt gamla datorer för AutoCAD.

Inventor och Solidworks, liknande i serien är betydligt mer krävande dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Titta på Autodesk hemsida. Det har hänt en del på hårdvarukraven på deras produkter. Gäller iaf Inventor i sista versionen. Gäller säkert för Autocad oxå. Sen har ju faktiskt priset på de s.k Grafikkorten för CAD bruk sjunkit drastiskt på senare år. Man behöver inte köpa ett värstingkort som kan hantera 10 tusentals detaljer om man bara har några hundra i en sammanställningsmodell ex.vis. Lycka till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008

Du klarar dig på integrerad grafik för AutoCAD, inga krav alls i princip. Om du ändå vill satsa på ett grafikkort så köp ett Quadro kort, inte värt att lägga pengar på ett spelkort som bara kanske fungerar, billigaste Quadro korten ligger på en 1500:- och räcker mer än väl för AutoCAD, kan vara värt det bara för att vara säker på kompatibiliteten.

Jag tycker inte att Xeon-cpu och ECC inte är värt det för en vanlig CAD dator du slipper kanske nån blå skärm om året. Vi CAD:ar uteslutande på "konsument" processorer/moderkort och har inga problem alls, däremot sitter det Quadro kort i alla burkar som kör 3d CAD.

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru