Varför finns det män som hatar kvinnor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Sen så är det lite taffligt överlag att säga "men det finns kvinnor som hatar män", det är en dagis mentalitet som inte lämpar sig hos myndiga människor. Att kritik eller ifrågasättande av en våldsam (om än i regel begränsad till internet (lustigt nog så är de flesta näthatare per definition lögnhalsar, de omsätter inte sina hot)) bemöts med ett "men hand/hon/dem/den då" är inte ett tecken på att beteendet är berättigat, det är snarare ett tecken på att den som ifrågasätter kritiken på så sätt är tappad bakom en vagn eller två.

Men det är väl knappast någon hittils som har rättfärdigat beteendet med "men det finns kvinnor som hatar män", det är däremot folk som har påpekat att detta inte tycks lyftas upp alls när det rimligen är en precis lika vanlig företeelse.

"Varför finns det män som kör för fort?"
"Varför finns det män som begår brott?"
"Varför finns det män som hatar golf?"
"Varför finns det män som smiter undan skatten?"
"Varför finns det män som går mot röd gubbe?"
"Varför finns det män som cycklar på trottoaren?"
"Varför finns det män som hatar kvinnor?"
osv osv osv

Det är en korkad frågeställning helt enkelt och det är det som kritiseras.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Men det är väl knappast någon hittils som har rättfärdigat beteendet med "men det finns kvinnor som hatar män", det är däremot folk som har påpekat att detta inte tycks lyftas upp alls när det rimligen är en precis lika vanlig företeelse.

"Varför finns det män som kör för fort?"
"Varför finns det män som begår brott?"
"Varför finns det män som hatar golf?"
"Varför finns det män som smiter undan skatten?"
"Varför finns det män som går mot röd gubbe?"
"Varför finns det män som cycklar på trottoaren?"
"Varför finns det män som hatar kvinnor?"
osv osv osv

Det är en korkad frågeställning helt enkelt och det är det som kritiseras.

I en diskussion om ett specifikt ämne agerar uttalanden i den stil både du och jag tar upp som rökridåer och eller för att ifrågasätta kritiken. I diskussionen kring en specifik fråga så skall frågan som diskuteras förvånansvärt nog diskuteras. Att polarisera två ej motsatta förhållanden i sammanhanget är intet annat än argumentation.

Du kan förövrigt läsa resten av vad jag skrev om du vill diskutera det, att rycka en bit ur ett resonemang och sedan dra det (som jag motsatte mig från början) än längre är intet mer än att anta en offer roll. Det är upp till dig om du vill göra det men det blir aldrig en konstruktiv diskussion av det.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Motreaktionen till det här är att det nu finns grupper med "elaka"individer som tar screenshot på vad som skrivs (tex det som skrevs på H&M facebook sida) och skickar sedan dem till m a n n e n s jobb/hem/partner/utbildning. Väldigt skönt att veta det.
Det var mitt bidrag till den här "avslappnade" diskussionen

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Världen hade sett bättre ut med kvinnor i täten utan tvekan.

Män har fortfarande kvar stenålders-tänket medans kvinnor har en mer ömsesidig syn på allt.

Inga harcore feminister men vanliga tjejer som styr världen tror jag hade löst en jävla massa problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomten51:

Ah tack! Ursäkta min ursprungliga vilseledning, jag håller förstås med om vad ni skriver, de är en minoritet, ofta högerextrem grupp av män som tar till detta (förkommer även i ev. än mindre utsträckning bland kvinnor a la extrem feminism). Efter heta debatter irl så kände jag att värden var emot mig, härligt med lite medhåll, tack! Jag har funderat lite på hur man kan göra för att upplysa om detta samhälles problem, där "till och med" publik service sänder (och skapar?) sådant genusvinklat journalistiskt skräp?

Angående högerextrema grupper av män.

En av de värsta näthatarna, vars hat och hot mot bland annat Blondinbella och flera andra kvinnor lästes upp i Uppdrag Granskning nyligen, greps av polisen redan i oktober förra året, och till skillnad från vad Åsa Linderborg och Jan Guillou har skrikit sig hesa om angående hudfärg och politisk hemvist för alla näthatare i veckor nu så visar det sig snöpligt nog vara en mörkhyad socialdemokrat vid namn Marcus Arnesson.

Samtidigt har det kommit fram att Socialdemokraterna har minst en ytterligare aktiv politiker som är tidigare dömd för liknande massiva hatbrevskampanjer och som dessutom t.o.m. har suttit som riksdagsman för Socialdemokraterna efter denna dom, nämligen Bengt Silverstrand

http://avpixlat.info/2013/02/21/hotbreven-i-uppdrag-granskning-kom-fran-invandrad-socialdemokrat-vilket-kandes-till-innan-programmet/#more-47044

Åsa Linderborg, Katarina Mazetti med fler har upprört många, kanske främst nationalister men säkerligen också vanliga svenskar och en del av dessa har uttalat hot. Frågan är dock hur stor den gruppen är och i vilken omfattning de hotar jämfört med individer av ovan länkad kaliber? Att analysera grupper är intressant om man får med hela bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Angående högerextrema grupper av män.

En av de värsta näthatarna, vars hat och hot mot bland annat Blondinbella och flera andra kvinnor lästes upp i Uppdrag Granskning nyligen, greps av polisen redan i oktober förra året, och till skillnad från vad Åsa Linderborg och Jan Guillou har skrikit sig hesa om angående hudfärg och politisk hemvist för alla näthatare i veckor nu så visar det sig snöpligt nog vara en mörkhyad socialdemokrat vid namn Marcus Arnesson.

Samtidigt har det kommit fram att Socialdemokraterna har minst en ytterligare aktiv politiker som är tidigare dömd för liknande massiva hatbrevskampanjer och som dessutom t.o.m. har suttit som riksdagsman för Socialdemokraterna efter denna dom, nämligen Bengt Silverstrand

http://avpixlat.info/2013/02/21/hotbreven-i-uppdrag-granskning-kom-fran-invandrad-socialdemokrat-vilket-kandes-till-innan-programmet/#more-47044

Åsa Linderborg, Katarina Mazetti med fler har upprört många, kanske främst nationalister men säkerligen också vanliga svenskar och en del av dessa har uttalat hot. Frågan är dock hur stor den gruppen är och i vilken omfattning de hotar jämfört med individer av ovan länkad kaliber? Att analysera grupper är intressant om man får med hela bilden.

Två personer är inte ett säkert urval för att analysera grupper.
Antagligen finns det grupper som är mer benägna att uttrycka sig nedsättande men det handlar i slutändan likväl om enskilda individer som saknar impulskontroll och förmåga att tänka efter före.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Två personer är inte ett säkert urval för att analysera grupper.
Antagligen finns det grupper som är mer benägna att uttrycka sig nedsättande men det handlar i slutändan likväl om enskilda individer som saknar impulskontroll och förmåga att tänka efter före.

Mitt inlägg ska snarare ses som kritik mot en analys bland annat Aftonbladet gjort av näthatare som vita män med nationalistiska åsikter, som enligt Jan Guillo "får för lite fitta". Näthat är typiskt nyspråk som ska ge en association till en specifik typ av person men denna association tycker inte jag är väl underbyggd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Mitt inlägg ska snarare ses som kritik mot en analys bland annat Aftonbladet gjort av näthatare som vita män med nationalistiska åsikter, som enligt Jan Guillo "får för lite fitta". Näthat är typiskt nyspråk som ska ge en association till en specifik typ av person men denna association tycker inte jag är väl underbyggd.

Nej det är givetvis så att begreppet "näthatare" som är ett nyord som är ämnat att beskriva en sorts misogyn antimarxistisk subkultur. Men att hat på nätet inte är något som är extremhögern unikt. Det är dock som jag säger individer som i varierande grad ägnar sig åt det och det dras felaktiga paralleller till grupptillhörigheten.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ett längre off-topic-spår rensat. Bör inte ha kommit som en överraskning.

Anmäl inlägg som ni anser bryter mot reglerna istf att svara på dem.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.