Koaxial vs Optisk anslutning för högtalare

Permalänk
Medlem

Koaxial vs Optisk anslutning för högtalare

Hej, har precis införskaffat mig ett par nya datorhögtalare som har både Koaxial och Optisk anslutning. (Även analog)

Eftersom jag är okunnig inom området tänkte jag höra om någon kunde sammanfatta skillnaden mellan dessa. Jag hoppas att jag inte behöver köpa ett ljudkort eftersom mitt moderkort bara har analog & Optisk anslutning.

Tack i förhand!
Chipp!

Permalänk
Medlem

När det är digital anslutning är det ingen skillnad,fördelen med optiskt är att man får galvanisk isolering annars är det skitsamma.

Permalänk
Medlem

Som sagt, rent signalmässigt är det samma sak, men jag hade valt den optiska då den är okänslig för störningar, och kan minska brummande ojud.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Då slipper jag oroa mej.

Permalänk
Medlem

Det finns fall där datorn har skadat Koaxial portar på recivers,tv,etc då dom har skickat för mycket ström (dock ovanligt) och i detta avseende är en optisk kabel betydligt säkrare.
En optisk kabel tar ju som tidigare sagts ej imot några elektriska störningar viket en vanlig Koaxial gör dock så spelar detta ingen stor roll vid korta längder.
En optisk kabel kan även vara betydligt mycket längre än en Koaxial kabel innan problem uppkommer (i alla fall så länge kvaliten på den optiska är ok vilket = dom allra,allra billigaste kanske kan vara för dåliga) men det är ju 10+m vi talar om i dessa fall och ofta betydligt längre än så.

Med andra ord kör på optisk om du kan.
Det enda man ska undvika med optiska är att inte göra för tvära svängar med den dvs inte klamra fast den med en 90 graders böj i ett hörn (detta gör att signalen försämmras och därmed att hela längden kanske inte kan utnyttjas vilket inte varit problem med en större sväng).

Permalänk
Medlem

Är det ett 5.1 system hade jag valt analogt istället.