Permalänk
Medlem

Dell u3014

Nu bilder på dells sida:
http://www.dell.com/us/corp/p/d/corp-comm/image-gallery-displ...
Finns dock fortfarande inte i shoppen men det kan bara vara frågan om nån vecka nu.

Permalänk
Medlem

varför skulle någon designa en skärm med rundade kanter? besvikelsen är stor.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

varför skulle någon designa en skärm med rundade kanter? besvikelsen är stor.

Bara nybörjare på design gör det helt klart.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om sådana petitesser, så länge den inte är grisskär eller har en blank yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

varför skulle någon designa en skärm med rundade kanter? besvikelsen är stor.

Så att ingen amerikan kan stämma dem för att de tyckte att kanterna var vassa och/eller de skar sig på kanterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

varför skulle någon designa en skärm med rundade kanter? besvikelsen är stor.

Världens minsta rundning också, ungefär. Så farligt är det väl inte? Sedan verkar alla deras nya modeller följa detta designspråk; ser ut exakt som de äldre modellerna fast litet mer rundade på hörnen.

Angående skärmen, och inte bara dess yttre design, hoppas jag verkligen att Dell lyckas den här gången. Kostar den under 15 000 kr kan jag tänka mig att köpa den, i hopp om att den fungerar som jag förväntar mig den bör, vilket inte de U3011:or jag prövade på gjorde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zetsu:

Världens minsta rundning också, ungefär. Så farligt är det väl inte? Sedan verkar alla deras nya modeller följa detta designspråk; ser ut exakt som de äldre modellerna fast litet mer rundade på hörnen.

Angående skärmen, och inte bara dess yttre design, hoppas jag verkligen att Dell lyckas den här gången. Kostar den under 15 000 kr kan jag tänka mig att köpa den, i hopp om att den fungerar som jag förväntar mig den bör, vilket inte de U3011:or jag prövade på gjorde.

Men man får räkna kring 15k nu när den kommer alltså?

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Men man får räkna kring 15k nu när den kommer alltså?

Själv tror jag närmare 10.000.
Enda vettiga dom kommer med är väl backlit LED samt bättre AG coating?
Stora frågan är hur länge man måste vänta innan priset stabiliserar sig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=728130
Det är först då andra handlare än Dell får in skärmarna som de börjar få vettig prissättning.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Skrivet av Alexei:

Själv tror jag närmare 10.000.
Enda vettiga dom kommer med är väl backlit LED samt bättre AG coating?
Stora frågan är hur länge man måste vänta innan priset stabiliserar sig.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=728130
Det är först då andra handlare än Dell får in skärmarna som de börjar få vettig prissättning.

Om det betyder mindre är det ju i alla fall ett steg i rätt riktning! Önskar de sålde sina skärmar som blanka också och inte bara i varianten förstörda av AG..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Om det betyder mindre är det ju i alla fall ett steg i rätt riktning! Önskar de sålde sina skärmar som blanka också och inte bara i varianten förstörda av AG..

Det är ju "lovat" eller "sagt" att det ska bli som 2413WH varianten, jag har en stående som dammar, tycker faktiskt om den AG coatingen så jag blir nog nöjd. Dock så anser jag U2711 som jag har är helt ok, jag stör mig mkt lite på det, den är jävligt bra i ljus miljö. Men kan hålla med om att texten blir något grynig.

En del är nog faktiskt lite överkänsliga mot AGn.
Sett till reviews
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=728130
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=539896

så är det väl en av 5 eller färre som stör sig på den. Kan lova jag inte får problem att sälja mina 2711.

Postade http://www.flickr.com/photos/42236618@N07/4672652620/in/photo... denna för 2 år sen i min review btw. För folk som gillar blanka skärmar. Ej mina bilder såklart. Posta bara en länk.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zetsu:

Världens minsta rundning också, ungefär. Så farligt är det väl inte? Sedan verkar alla deras nya modeller följa detta designspråk; ser ut exakt som de äldre modellerna fast litet mer rundade på hörnen.

Mja jag var väl inte helt seriös. Men det var en av sakerna jag gillar mycket med 2711, 3011 osv just hur kantiga dom var och det är synd att även Dell skall sålla sig till skaran som tror rundade hörn är vad folket vill ha bara för apple kör med det :<.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Vill ha stor skärm men 16:10 känns passé. De borde gjort den i 16:9 och 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Vill ha stor skärm men 16:10 känns passé. De borde gjort den i 16:9 och 3840x2160.

Du kan ju alltid köpa ett par:

Om du blir snurrig av höjden på bilden.
Själv skulle jag inte ens snegla på en 16:9 skärm, värdelösare skräp får man leta efter.
16:9 hör hemma på TV-apparater, inte bildskärmar.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt skiljer den sig från Dell u3011 förutom att den har rundade kanter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

På vilket sätt skiljer den sig från Dell u3011 förutom att den har rundade kanter?

En ny panel är väl den stora grejen.
Sen lovar dom en mer konservativ anti-glare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

På vilket sätt skiljer den sig från Dell u3011 förutom att den har rundade kanter?

Förmodligen blir det precis som med U2713, dvs LED-belyst istället för CCFL samt att komponentingångar och annat "legacy" försvinner.
Så fördelen är nog främst lägre strömförbrukning och förmodligen lite mindre vikt.

Permalänk
Skrivet av Alexei:

Det är ju "lovat" eller "sagt" att det ska bli som 2413WH varianten, jag har en stående som dammar, tycker faktiskt om den AG coatingen så jag blir nog nöjd. Dock så anser jag U2711 som jag har är helt ok, jag stör mig mkt lite på det, den är jävligt bra i ljus miljö. Men kan hålla med om att texten blir något grynig.

En del är nog faktiskt lite överkänsliga mot AGn.
Sett till reviews
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=728130
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=539896

så är det väl en av 5 eller färre som stör sig på den. Kan lova jag inte får problem att sälja mina 2711.

Postade http://www.flickr.com/photos/42236618@N07/4672652620/in/photo... denna för 2 år sen i min review btw. För folk som gillar blanka skärmar. Ej mina bilder såklart. Posta bara en länk.

Tror inte heller att du kommer få problem att sälja dina skärmar då de är väldigt populära, funderade själv på att skaffa en innan samt att genomföra ingreppet du länkade till, var till och med och tittade på skärmen själv, men valde en annan skärm eftersom det helt enkelt kändes dumt att köpa en så pass dyr skärm för att bränna garanti mm direkt! Hade den funnits utan AG hade det varit ett givet köp dock.

Om att vara överkänslig med AG eller inte, skulle snarare säga att det är en fråga om att ha upplevt något bättre, jag kan få en blank skärm där det vita är vitt, texten är skarp och bilden klar eller en skärm med AG där färgerna är dassiga, det vita är grått och texten tappar i skärpa, så länge jag inte sitter i ett rum där solen lyser direkt på skärmen är det ett otroligt lätt beslut enligt mig, tyvärr är utbudet av skärmar utan AG rätt dåligt bara

Nu vet jag inte hur AGn på skärmen du nämnde är och som u3014 skulle vara liknande, men tror tyvärr att den är för mycket för mig oavsett då jag är van vid en blank skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Mja jag var väl inte helt seriös. Men det var en av sakerna jag gillar mycket med 2711, 3011 osv just hur kantiga dom var och det är synd att även Dell skall sålla sig till skaran som tror rundade hörn är vad folket vill ha bara för apple kör med det :<.

Haha, får ursäkta. Det gick inte helt fram över internet (jobbigt det där). :> Och ja, kan ju tycka att det ser bra ut, men lite tråkigt är det ju.

Angående uppdateringar på själva skärmen tror jag vi kommer få se sådana saker som förbättrats i dels U2713HM och dels U2713H, från tidigare U2711. Förutom ny panel, mildare AG och borttagen komponentingång lär vi få se (eller, hoppas jag, åtminstone) en programmerbar intern 14-bitars LUT, GB-LED (som vad jag förstått skall vara bättre än W-LED), och även lite roliga funktioner så som en Mini-Displayport med stöd för daisychaining.
Angående priset inbillar jag mig att det kommer hamna närmare 15k än 10k vid lansering, men senare krypa ned åt 10k då skärmen ju bör vara tänkt att ersätta U3011.

Kan rekommendera denna artikel, om man är nyfiken på vad som gör U2713H till en bättre skärm än U2713HM, och även kan ge en fingervisning om vad man bör kunna förvänta sig av en U3014.

Personligen vill jag mest bara se att färgerna inte skiljer sig allt för mycket åt från kant till kant. Det var detta som gjorde att jag som tidigare nämnt i tråden inte var nöjd med U3011:an (som jag prövat tre exemplar av; alla hade samma problem), men i övrigt var jag ytterst glad i den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mer info, från dell's pressrelease:
http://www.engadget.com/2013/02/12/dell-intros-color-accurate...

1500 pesetas för u3014, samma som u3011 vid release vill jag minnas.
Vilket ger ungefär 12-12500:- som sedan sänks till runt 10000:-

Permalänk
Medlem

Ett steg närmare !
http://accessories.ap.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=tw&l=...
47660 taiwan dollar ger strax under 10500 SEK.
Så man kan nog säga att prisbilden börjar klarna, och den ser exakt likadan ut som när u3011 lanserades.

Permalänk
Medlem

Det låter som en intressant skärm men själv behåller jag min U3011 tills sharps 32 tummare (3840x2160) kommer till sverige. kanske Dell kommer släppa samma typ av skärm nästa år?

Permalänk
Medlem

Ni som är insatta i liknande skärmar, kan ni ge mig tips på snygga skärmhållare som utan problem kan hålla 10 kilo över en U30xx, det blir rätt hög höjd på dom och jag har haft svårt att hitta vart man kan köpa bra skärmhållare/armar. Antingen något åt detta hållet: http://www.ubergizmo.com/2010/08/samsung-syncmaster-md-series... fast så att man kan vinkla in dom på utkanten mkt mer innåt, eller så får man köra enstaka hållare och justera in 3 skärmar ovanför 3 vanliga med fötter. Någon här borde jobba på nått hett it yrke.

Det bästa och snyggaste jag hittat hittills till ett rimligt pris är http://www.amazon.com/Ergotech-Vertical-Monitor-Stand-100-D28...
Skulle kunna montera 3 27 tummare på toppen och 3 30 på botten, annars går det ju inte att vinkla dom neråt, och 2 st 30 tummare på höjden utan vinkling samt på nära håll blir rätt obekvämt att titta på. u2711 är 5 cm smalare samt 7 cm lägre än en u3011, vet inte vilken vinkel man kan få till men bättre än ingen är det väl iaf.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Sitter själv och fundera på om jag ska sattsa på denna skärm eller vänta tills det kommer en med lite bättre upplösning.

Ni som sitter med U3011 känner ni att det är problem med upplösningen, kommer köra väldigt mycket illustrator Lightroom och FCPX

Köper jag en skärm för nära 15tkr så kommer jag ju behålla den minst 3år

Visa signatur

XP1800@1695mhz, Greative G3 ti 200, Epox 8kha+, 256mb Crusial DDR 2100,
2x80gig WD se 3dmark 8181p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonic:

Sitter själv och fundera på om jag ska sattsa på denna skärm eller vänta tills det kommer en med lite bättre upplösning.

Ni som sitter med U3011 känner ni att det är problem med upplösningen, kommer köra väldigt mycket illustrator Lightroom och FCPX

Köper jag en skärm för nära 15tkr så kommer jag ju behålla den minst 3år

Tror iofs den kostar närmare 11-12tkr, sen får du tänka på att när 4k eller likande upplösningar kommer så kommer det antagligen ligga på en annan prisnivå dom första åren. Ett annat sätt att tänka är väl om du har känt att pixlarna är för stora för dig i dagsläget... är dom inte det ser jag inte problemet. Det kommer alltid något bättre... Nån gång måste man slå till.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Tror iofs den kostar närmare 11-12tkr, sen får du tänka på att när 4k eller likande upplösningar kommer så kommer det antagligen ligga på en annan prisnivå dom första åren. Ett annat sätt att tänka är väl om du har känt att pixlarna är för stora för dig i dagsläget... är dom inte det ser jag inte problemet. Det kommer alltid något bättre... Nån gång måste man slå till.

Uppe på Dell.UK för £1,245.60 vilket motsvarar 12 207 SEK. Kommer troligtvis ligga billigare ute i butik. Leveransdatum satt till 3:e Mars.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XP1800@1695mhz, Greative G3 ti 200, Epox 8kha+, 256mb Crusial DDR 2100,
2x80gig WD se 3dmark 8181p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Tror iofs den kostar närmare 11-12tkr, sen får du tänka på att när 4k eller likande upplösningar kommer så kommer det antagligen ligga på en annan prisnivå dom första åren. Ett annat sätt att tänka är väl om du har känt att pixlarna är för stora för dig i dagsläget... är dom inte det ser jag inte problemet. Det kommer alltid något bättre... Nån gång måste man slå till.

Finns ju redan skärmar med 4K-upplösning, men för någon som jag som inte har så jättemycket pengar känns det bättre att vänta litet. Här är den billigaste på Prisjakt, som ett exmpel.

2560x1600 tror i alla fall jag är en tillräcklig upplösning för de flesta i dagsläget! Personligen brukar jag i och för sig ett flertal arbetsytor och alltid minst två skärmar, men... För mig personligen är 2560x1600 tillräckligt, om inte mer än tillräckligt, för en skärm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zetsu:

Finns ju redan skärmar med 4K-upplösning, men för någon som jag som inte har så jättemycket pengar känns det bättre att vänta litet. Här är den billigaste på Prisjakt, som ett exmpel.

2560x1600 tror i alla fall jag är en tillräcklig upplösning för de flesta i dagsläget! Personligen brukar jag i och för sig ett flertal arbetsytor och alltid minst två skärmar, men... För mig personligen är 2560x1600 tillräckligt, om inte mer än tillräckligt, för en skärm.

Kommer dessutom ha en Dell U2412M bredvid för lite smått och gott så borde räcka.

Visa signatur

XP1800@1695mhz, Greative G3 ti 200, Epox 8kha+, 256mb Crusial DDR 2100,
2x80gig WD se 3dmark 8181p

Permalänk
Medlem

En fråga med, kommer det ut en version av denna skärm eller kommer det ut som på 27" en H och en HM?

Visa signatur

XP1800@1695mhz, Greative G3 ti 200, Epox 8kha+, 256mb Crusial DDR 2100,
2x80gig WD se 3dmark 8181p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonic:

En fråga med, kommer det ut en version av denna skärm eller kommer det ut som på 27" en H och en HM?

Har inte gjort det tidigare och det finns vad jag vet ingen info som visar på att det skulle bli så nu.