Frågor om Vattenkylning ("Nybörjare")

Permalänk
Medlem

Frågor om Vattenkylning ("Nybörjare")

Hej alla här på Sweclockers.

Har nu efter att tittat på dvs olika chassi byggen/mods bestämt mig för att nu som ett projekt som kommer löpa över en längre tid bygga om hela min datorhörna och även min burk.

Burken kommer jag bygga själv från grunden och hade även tänkt att sätta i vattenkylning i det som kommer vara inbyggt i burken.
Efter mycket sökande och läsande så har jag några frågor ang just vattenkylningen som jag är oförmögen att hitta exakta svar på så tänkte jag skulle be er om råd.

1: Eftersom min planerade loop kommer vara ganska lång (eftersom den kommer att ingå i själva burken) så undrar jag om det är möjligt att kunna ha 2 stycken pumpar (av samma modell) för att över hela systemet kunna hålla uppe ett bra flöde och tryck?

2: Att man kan ha flera radiatorer för att kunna kyla ner vattnet mer,snabbare och kunna köra lägre på fläktarna vet jag, men går det bra att monterar radiatorerna som nedan och få samma effekt?

Så det blir som nedan med "-->" är luftens färdriktning.

|Insug ->|Fläkt ->|Radiator ->|Fläkt ->|Radiator ->|Fläkt -> |Radiator ->|Fläkt ->| Utblås ->|

3: Är det en fördel eller nackdel att ha mer vatten i systemet/stora reservoarer för att hålla temperaturen nere?

Tack för er tid och på förhand för era svar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

1. ja, du kan ha två pumpar. jag har sett i galleriet att flera personer har haft 2 pumpar för att trycka vattnet runt i loopen.
2.menar du att du ska ha en massa radar i rad på breden och sen blåsa igenom samma luft i alla radar eller hur menar du?
3. kan inte riktigt svara på det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av ZzaazZ:

Hej alla här på Sweclockers.

Har nu efter att tittat på dvs olika chassi byggen/mods bestämt mig för att nu som ett projekt som kommer löpa över en längre tid bygga om hela min datorhörna och även min burk.

Burken kommer jag bygga själv från grunden och hade även tänkt att sätta i vattenkylning i det som kommer vara inbyggt i burken.
Efter mycket sökande och läsande så har jag några frågor ang just vattenkylningen som jag är oförmögen att hitta exakta svar på så tänkte jag skulle be er om råd.

1: Eftersom min planerade loop kommer vara ganska lång (eftersom den kommer att ingå i själva burken) så undrar jag om det är möjligt att kunna ha 2 stycken pumpar (av samma modell) för att över hela systemet kunna hålla uppe ett bra flöde och tryck?

2: Att man kan ha flera radiatorer för att kunna kyla ner vattnet mer,snabbare och kunna köra lägre på fläktarna vet jag, men går det bra att monterar radiatorerna som nedan och få samma effekt?

|Insug| Fläkt| Radiator|Fläkt|Radiator|Fläkt|Radiator|Fläkt|Utblås|

3: Är det en fördel eller nackdel att ha mer vatten i systemet/stora reservoarer för att hålla temperaturen nere?

Tack för er tid och på förhand för era svar.

1. Om du inte har en extrem loop med många block och radiatorer vinner du ingenting på två pumpar i serie, men visst går det att montera utan problem.

2. Går absolut att montera på det viset, men det är inte optimalt jämfört med att ha kall luft som blåser genom varje enskild radiator. Om du ändå väljer att montera på detta viset ska du låta vattnet passera radiatorn längst back i luftflödet först.

3. Det påverkar tiden det tar för vattnet att nå max temperatur något men påverkar inte själva maxtemperaturen överhuvudtaget så stor reservoar är för att slippa fylla på systemet så ofta och/eller för att man gillar utseendet på den.

Permalänk

det ska va ett extremt lång system för att kräva 2 pumpar.

kör min EK 4.0 på 40% i en loop med följande delar: 120>240>160>res>gpu>cpu och det trycker på bra.

Permalänk
Entusiast

1. Jadå, inga problem

2. Helt värdelöst

3. Påverkar inte något vidare. Vattentemperaturen före och efter komponenterna skiljer sig knappt en grad. Så en stor reservoar kommer inte agera radiator

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

1. ja, du kan ha två pumpar. jag har sett i galleriet att flera personer har haft 2 pumpar för att trycka vattnet runt i loopen.
2.menar du att du ska ha en massa radar i rad på breden och sen blåsa igenom samma luft i alla radar eller hur menar du?
3. kan inte riktigt svara på det.

Tack för ditt svar, och ursäkta ifall fråga nummer 2 var dåligt utformad.
Så ett förtydligande på fråga 2 är att det blir 3 rads på bredden med fläktar emellan som trycker igenom samma luft för alla radiatorer.
Att det blir sämre än att ha dom 1 och 1 förstår jag, men frågan är hur mycket sämre och ifall det spelar någon roll då radiatorerna kommer vara mycket överdimensionerade för vad systemet egentligen kommer att kräva. (Planen är att använda 3x quad 120mm radiatorer mest för utsendet för att passa in med temat som burken ska byggas i)

Så det blir som nedan med "-->" är luftens färdriktning.

|Insug ->|Fläkt ->|Radiator ->|Fläkt ->|Radiator ->|Fläkt -> |Radiator ->|Fläkt ->| Utblås ->|

Edit: Tack även ni andra för era svar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ZzaazZ:

Tack för ditt svar, och ursäkta ifall fråga nummer 2 var dåligt utformad.
Så ett förtydligande på fråga 2 är att det blir 3 rads på bredden med fläktar emellan som trycker igenom samma luft för alla radiatorer.
Att det blir sämre än att ha dom 1 och 1 förstår jag, men frågan är hur mycket sämre och ifall det spelar någon roll då radiatorerna kommer vara mycket överdimensionerade för vad systemet egentligen kommer att kräva. (Planen är att använda 3x quad 120mm radiatorer mest för utsendet för att passa in med temat som burken ska byggas i)

Så det blir som nedan med "-->" är luftens färdriktning.

|Insug ->|Fläkt ->|Radiator ->|Fläkt ->|Radiator ->|Fläkt -> |Radiator ->|Fläkt ->| Utblås ->|

Edit: Tack även ni andra för era svar.

det kan ge en negativ påverkan om luften blir för varm efter att den har åkt igen om 2 av radiatorer så kan det hända att det är ingen skillnad med den tredje eftersom att den får varm luft istället för kall luft.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

det kan ge en negativ påverkan om luften blir för varm efter att den har åkt igen om 2 av radiatorer så kan det hända att det är ingen skillnad med den tredje eftersom att den får varm luft istället för kall luft.

Tack återigen för ditt svar, och även er andra.

Blir nog att tänka om designen lite på burken för att göra kylningen optimal då.

Snabbt extra fråga: Gör det skilnad att ha fläktar på båda sidorna av radiatorn eller är det från radiator till radiator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzaazZ:

Hej alla här på Sweclockers.

1: Eftersom min planerade loop kommer vara ganska lång (eftersom den kommer att ingå i själva burken) så undrar jag om det är möjligt att kunna ha 2 stycken pumpar (av samma modell) för att över hela systemet kunna hålla uppe ett bra flöde och tryck?

Hej. Kul att du ska börja med vattenkylning. Det är en svår balans gång mellan bra temperatur, kostnad och tystnad. Men roligt är det:)
1. Använd inte två pumpar samtidigt. Det finns enbart nackdelar med detta. Mer läsning finner du här http://martinsliquidlab.org/2011/04/26/pump-setup-series-vs-p...
2. Finns bara nackdelar .

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm