Hårddiskpriserna fortsatt nedåt

Permalänk
Melding Plague

Hårddiskpriserna fortsatt nedåt

Priserna på hårddiskar sjunker på nytt. Enheter med tre terabyte utrymme går att få tag på för strax över tusenlappen och även rymligare modeller trillar ned i pris.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här gillar man!

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Det börjar bli problematiskt att fylla dessa storlekar till det pris med semesterbilder. Det är ett tydligt tecken på att jag måste vara mer aktiv med min kamera.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

lycko tårar

Permalänk
Medlem

Prispressa, prispressa, prispressa! Billigare lagring åt folket!

Permalänk
Snusfri

Alltid trevligt med lägre priser.
Köpte 2st WD Red tidigare den här månaden, en till servern och en till min stationära.
Riktigt trevliga diskar, blir aldrig mer s.k green diskar för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är en bra nyhet, billigare lagring tackar man ju aldrig nej till. Dags att spara då!

Permalänk
Medlem

Inte så nödvändigt med så stora diskar, nuförtiden det mesta finns lagrad på servrar (som Netflix, Spotify och Youtube).

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem

Nice, hoppas de hinner ner lite till innan jag hinner fylla mina diskar. Hållt på i typ ett halvår nu och snart fyllt halva min 2TB disk

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

De är alltså snart nere på samma priser som de var för 2 år sedan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13626-harddiskar-mot-30-ore-...

Permalänk
Medlem

Bra! Bara jag som föredrar 1TB hårdiskar fortfarande?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Detta får en att må ännu sämre över mina hårddisk köp hösten 2011.

Permalänk
Medlem

Innan översvämningen kunde man köpa diskar på 2 TB för under 600 kronor. Vi är inte riktigt där ännu, kanske om 4-5 månader.

Permalänk
Medlem

Äntligen vettiga priser, minns när 2TB var nere på 650:- per disk, sen drabbades hårddisktillverkarna av en väldigt "läglig" liten översvämning som sabbade marknaden i över ett helt år.

Hårddiskmarknaden såg sannerligen sin chans att skjuta hårddiskpriserna i höjden och tjäna massor av $$$, tillverkningspriset ökade inte och produktionen var väll igång redan några dagar senare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kabbedi1:

Detta får en att må ännu sämre över mina hårddisk köp hösten 2011.

jag köpte min 2Tb månaden innan översvämningar för CA 650 kr. Snart är vi tillbaka där och då blir det många nya diskar

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Western Digital: Caviar Green!

Permalänk
Medlem

Wooow, har "översvämningen" äntligen lagt sig nu?

Permalänk
Skrivet av THB:

Alltid trevligt med lägre priser.
Köpte 2st WD Red tidigare den här månaden, en till servern och en till min stationära.
Riktigt trevliga diskar, blir aldrig mer s.k green diskar för mig.

Av vilka anledningar valde du Red över Green, om jag får fråga?

Permalänk
Medlem

Pinsamt dåligt enligt mig. Tacka vet jag när lagringsutrymmet per krona dubblades vartannat år.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

Man får hoppas att SSD blir lika billigt :3

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Av vilka anledningar valde du Red över Green, om jag får fråga?

Mer RPM och MTBF skulle jag gissa

Skrivet av Schnitz:

Pinsamt dåligt enligt mig. Tacka vet jag när lagringsutrymmet per krona dubblades vartannat år.

Det är ju snart tillbaka på "normala" nivåer igen.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

det är det bara att vänta till RE4 går ner lite mer och sen köper en till och RAID.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av BrutalSwede:

Mer RPM och MTBF skulle jag gissa

Högre RPM bör väl rimligen också innebära högre ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Högre RPM bör väl rimligen också innebära högre ljudnivå?

Beror väl på om det är bra fabrikat eller inte

Green diskarna är grymt sega dessutom

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aloysius:

De är alltså snart nere på samma priser som de var för 2 år sedan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13626-harddiskar-mot-30-ore-...

Öh, du fann inte 3 TB-diskar för 1200 spänn för 2 år sedan.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bamsebjörn:

Prispressa, prispressa, prispressa! Billigare lagring åt folket!

Skrivet av Aloysius:

De är alltså snart nere på samma priser som de var för 2 år sedan.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13626-harddiskar-mot-30-ore-...

Skrivet av stn1337:

Äntligen vettiga priser, minns när 2TB var nere på 650:- per disk, sen drabbades hårddisktillverkarna av en väldigt "läglig" liten översvämning som sabbade marknaden i över ett helt år.

Hårddiskmarknaden såg sannerligen sin chans att skjuta hårddiskpriserna i höjden och tjäna massor av $$$, tillverkningspriset ökade inte och produktionen var väll igång redan några dagar senare...

Skrivet av Ninjaflipp:

Wooow, har "översvämningen" äntligen lagt sig nu?

Skrivet av Schnitz:

Pinsamt dåligt enligt mig. Tacka vet jag när lagringsutrymmet per krona dubblades vartannat år.

Suck, ta och tänk ett steg längre. Varför tror ni att det är så få aktörer på hårddiskmarknaden nu för tiden? Senast ut var Samsung att lägga ner och deras motivering var dålig lönsamhet. Det gick alltså inte att tjäna några pengar när priserna var så extremt pressade. Det är en strategi som ibland används för att göra sig av med konkurrens. Dumpa priserna så att vinsterna blir minimala och sedan är det bara att vänta på att de andra aktörerna blöder kapital tills de ger upp. Priserna innan översvämningen var alltså onaturligt låga och kunde omöjligt hållas på den nivån i längden.

Alternativen är antingen svinbilliga hårddiskar nu tills två aktörer till ger upp och vi får ett hårddiskmonopol. Gissa vad som händer med priserna då om bara konkurrenslagstiftning sätter gränsen för vilka priser de kan ta. Eller så låter vi priserna ligga på en nivå där tillverkarna kan konkurrera men samtidigt gå med vinst. För utan vinst går det inte att driva ett företag och utan företag får vi inga hårddiskar.

Tillverkare av minneskrestar av olika slag har ett tag flaggat för att de kommer bli tvungna att göra något åt priskriget där om inte marknaden ska gå dåligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Varför finns det hårddiskar med 3TB? I minneskort och liknande så finns inga 3GB, det finns bara 2, 4, 8 osv. Så varför hoppar de inte direkt från 2TB till 4TB till 8TB, som med minneskorten?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Öh, du fann inte 3 TB-diskar för 1200 spänn för 2 år sedan.

Nej, men du fann hårddiskar för 30 öre per GB. Vilket du inte gör idag:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358&o=eg_1198&rev=1#pro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Suck, ta och tänk ett steg längre. Varför tror ni att det är så få aktörer på hårddiskmarknaden nu för tiden? Senast ut var Samsung att lägga ner och deras motivering var dålig lönsamhet. Det gick alltså inte att tjäna några pengar när priserna var så extremt pressade. Det är en strategi som ibland används för att göra sig av med konkurrens. Dumpa priserna så att vinsterna blir minimala och sedan är det bara att vänta på att de andra aktörerna blöder kapital tills de ger upp. Priserna innan översvämningen var alltså onaturligt låga och kunde omöjligt hållas på den nivån i längden.

Alternativen är antingen svinbilliga hårddiskar nu tills två aktörer till ger upp och vi får ett hårddiskmonopol. Gissa vad som händer med priserna då om bara konkurrenslagstiftning sätter gränsen för vilka priser de kan ta. Eller så låter vi priserna ligga på en nivå där tillverkarna kan konkurrera men samtidigt gå med vinst. För utan vinst går det inte att driva ett företag och utan företag får vi inga hårddiskar.

Tillverkare av minneskrestar av olika slag har ett tag flaggat för att de kommer bli tvungna att göra något åt priskriget där om inte marknaden ska gå dåligt.

Samsung la inte ner, de sålde till Seagate.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13845-samsung-saljer-harddis...

"Nu kan inte priserna per GB bli lägre" hade du kunnat säga vid vilken annan tidspunkt som helst historien, vad är det som säger att du skulle ha rätt just nu?

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Varför finns det hårddiskar med 3TB? I minneskort och liknande så finns inga 3GB, det finns bara 2, 4, 8 osv. Så varför hoppar de inte direkt från 2TB till 4TB till 8TB, som med minneskorten?

2 helt skilda lagringsmetoder som inte går att jämföra