Behöver lite ominstallationshjälp.

Permalänk
Medlem

Behöver lite ominstallationshjälp.

Hej SC.
Har precis fått hem en ominstallationsskiva, från komplett.se eftersom att min dator behöver sig en fräsch OS-ominstallation. Jag har en SSD på 40GB som jag har mitt nuvarande OS på.

Jag kollade en guide på hur man installerar om OS på komplett.se ( http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=trouble... ) och under Steg 8 på den guiden ska man välja vilken disk man ska installera OS'et på. Och jag undrar om jag kan välja min nuvarande OS-hårddisk som installationsdisk, som i skrivande stund har 103 MB ledigt utrymme, eller måste jag först rensa hela den disken och sedan installera Windows, eller gör den det automatiskt när jag installerar?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hej

Gött, en fräsh installation är trevligt!.
Du klickar på "Enhetsalternativ (avancerat". Som du ser i 8.2 kan du sedan klicka på Ta bort. Ta då bort alla partitioner som rör din 40GB-disk. Skapa sedan en ny och installera på den. Tänk på att ALLT på den disken försvinner då.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabbt svar!
Så jag ska köra in Windowsskivan och sedan välja formatera, och sedan utföra en ren installation?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chaviz:

Tack så mycket för snabbt svar!
Så jag ska köra in Windowsskivan och sedan välja formatera, och sedan utföra en ren installation?

Ja precis. Allt din information på din SSD kommer tas bort.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Kommer det finnas en valmöjlighet typ, "Ren Installation" eller liknande? Eller kommer det "bli" en ren installation efter jag har formaterat?

Permalänk
Medlem

När du kommer till nedanstående ruta trycker du på enhetsalternativ och tar bort alla partitioner. Sedan markerar du "ej allokerat utrymme" och trycker på nästa.

EDIT: Och koppla alltid ur alla andra hårddiskar ut systemet innan ominstallation för att vara absolut vodka att det inte händer nåt med dem.

EDIT2: Du bör inte trycka på formatera som komplett tycker utan ta bara bort alla partitioner och installera på ej allokerat utrymme. Installationen fixar partitioner och filsystem själv.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ja, det blir en helt ren installation.

Permalänk