råd om rättigheter kring återköp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

råd om rättigheter kring återköp

Jag får ursäkta om jag strukturerat upp hela inlägget väldigt knepigt. är väldigt frustrerad och ångestladdad för tillfället då jag inte riktigt vet hur detta problem kommer att lösas.

Hej. Jag behöver råd om vad jag har för rättigheter kring detta köp jag gjort via en elektronikbutik över nätet.

21december så köpte jag dator 01 genom klarna delbetalning 24mån.

23 december får jag hem dator 01, som är fel. (fick en annan dator än den jag beställde).

jag och företaget kom överrens att de skulle skicka dator 02, mot en faktura på 30 dagar. för att sedan skicka tillbaka dator 01.
Då de fått in dator 01 skulle de kreditera 30 dagars fakturan.

Dator 02 som kom runt 27december var också fel. så de skickade yttligare en dator till mig, mot en faktura på 30 dagar som även där skulle krediteras när de felskickade datorerna kommit tillbaka.

Dator 03 var rätt dator. så den behöll jag, jag skickade tillbaka dator 01 och dator 02 till företaget. Dock gjorde de fel och krediterade ena 30 dagars fakturan och klarna fakturan.
Vilket ledde till att dator 03 fakturan på 30 dagar stått kvar.

När jag ringde upp företaget så påstår de att de inte kan öppna upp en klarna delbetalning på dator 03 och kreditera fakturan på dator 03. Utan de pratade om att de kunde
lägga upp en faktura som sträcker sig på 12 månader. alltså, så jag har 12 månader att betala in beloppet på. Dock har jag inte råd att betala in datorns värde på 12 månader.
I min ursprungliga delbetalning skulle sträcka sig i 24 månader.

Vad har jag som konsument för rätt att göra ifall de inte kan dela upp betalningen med samma villkor som det ursprungliga köpet är gjort?

(notera att den dator jag har nu. finns inte orginalförpackning kvar till, eller diverse manualer som följer med).
Har jag rätt att göra returköp ändå?

/Mvh phyxii

GPU: GTX 980 4GB G1 || MB: ASRock H81M-HDS || CPU: Intel i7 4770 3,4Ghz ---> Corsair H80i GT || RAM: Corsair Vengeance LP 16GB || Chassi: Corsair Carbide 200R || PSU: XIGMATEK 700W || OS: Win10 || SSD: Intel 520 Series 250GB + Kingston SSDNow V300 128GB || Mus: Zowie EC2-A || Tangentbord: Logitech G710 || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: Acer 24" Predator XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Har du skriftlig korrespondens på det hela som bekräftar vad du hävdar bör det inte vara alltför svårlöst. Du har trots allt köpt en produkt med ett betalningsalternativ (Klarna 24 månader) men företaget har levererat produkten med ett annat betalningsalternativ. Att du gjort dig av med orginalförpackningen underlättar naturligtvis inte men faktum kvarstår att det är företaget som felat.
Det blir naturligtvis lite mer administration för dem men det enda de behöver göra är att köpa tillbaka datorn med en kreditfaktura och sedan sälja den på nytt med Klarna 24 månader. Kan de inte göra detta kan de knappast heller neka återköp, återigen eftersom det är de som felat.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010

Ekonomiavdelningen hade löst det genom att skapa en manuell faktura mot klarna på 24månader. så ärendet löste sig lyckosamt

Tack för ditt swar twit. kände mig lite lättad att höra att ansvaret inte ligger på mig, utan på dem.

GPU: GTX 980 4GB G1 || MB: ASRock H81M-HDS || CPU: Intel i7 4770 3,4Ghz ---> Corsair H80i GT || RAM: Corsair Vengeance LP 16GB || Chassi: Corsair Carbide 200R || PSU: XIGMATEK 700W || OS: Win10 || SSD: Intel 520 Series 250GB + Kingston SSDNow V300 128GB || Mus: Zowie EC2-A || Tangentbord: Logitech G710 || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: Acer 24" Predator XF240H