råd om rättigheter kring återköp

Permalänk
Medlem

råd om rättigheter kring återköp

Jag får ursäkta om jag strukturerat upp hela inlägget väldigt knepigt. är väldigt frustrerad och ångestladdad för tillfället då jag inte riktigt vet hur detta problem kommer att lösas.

Hej. Jag behöver råd om vad jag har för rättigheter kring detta köp jag gjort via en elektronikbutik över nätet.

21december så köpte jag dator 01 genom klarna delbetalning 24mån.

23 december får jag hem dator 01, som är fel. (fick en annan dator än den jag beställde).

jag och företaget kom överrens att de skulle skicka dator 02, mot en faktura på 30 dagar. för att sedan skicka tillbaka dator 01.
Då de fått in dator 01 skulle de kreditera 30 dagars fakturan.

Dator 02 som kom runt 27december var också fel. så de skickade yttligare en dator till mig, mot en faktura på 30 dagar som även där skulle krediteras när de felskickade datorerna kommit tillbaka.

Dator 03 var rätt dator. så den behöll jag, jag skickade tillbaka dator 01 och dator 02 till företaget. Dock gjorde de fel och krediterade ena 30 dagars fakturan och klarna fakturan.
Vilket ledde till att dator 03 fakturan på 30 dagar stått kvar.

När jag ringde upp företaget så påstår de att de inte kan öppna upp en klarna delbetalning på dator 03 och kreditera fakturan på dator 03. Utan de pratade om att de kunde
lägga upp en faktura som sträcker sig på 12 månader. alltså, så jag har 12 månader att betala in beloppet på. Dock har jag inte råd att betala in datorns värde på 12 månader.
I min ursprungliga delbetalning skulle sträcka sig i 24 månader.

Vad har jag som konsument för rätt att göra ifall de inte kan dela upp betalningen med samma villkor som det ursprungliga köpet är gjort?

(notera att den dator jag har nu. finns inte orginalförpackning kvar till, eller diverse manualer som följer med).
Har jag rätt att göra returköp ändå?

/Mvh phyxii

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Har du skriftlig korrespondens på det hela som bekräftar vad du hävdar bör det inte vara alltför svårlöst. Du har trots allt köpt en produkt med ett betalningsalternativ (Klarna 24 månader) men företaget har levererat produkten med ett annat betalningsalternativ. Att du gjort dig av med orginalförpackningen underlättar naturligtvis inte men faktum kvarstår att det är företaget som felat.
Det blir naturligtvis lite mer administration för dem men det enda de behöver göra är att köpa tillbaka datorn med en kreditfaktura och sedan sälja den på nytt med Klarna 24 månader. Kan de inte göra detta kan de knappast heller neka återköp, återigen eftersom det är de som felat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ekonomiavdelningen hade löst det genom att skapa en manuell faktura mot klarna på 24månader. så ärendet löste sig lyckosamt

Tack för ditt swar twit. kände mig lite lättad att höra att ansvaret inte ligger på mig, utan på dem.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz