Hundägare letar argument till de sura gubbarna i skidspåret.

Permalänk
Medlem

Svaret är ju dock ganska enkelt, vad säger lagen? Om lagen säger att du på den platsen måste koppla hunden bör du göra så, säger den att du inte behöver det så behöver du inte göra det. Sen är det ju så att det är respektfullt mot andra att koppla den oavsett vad lagen säger men som vi ser i denna tråden ställer sig olika människor olika till det.

Om det enligt lag är tvång på koppel där så kan ju alla förvänta sig att det inte finns okopplade hundar där.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av subruz:

Nu missade du nog poängen där, poängen är snarare att om du kan ha tillit till att folk tar ansvar i trafiken så pass att du vågar dig ut ska du kunna ge samma tillit till hundägare.

Vad gäller allergi, jadu jag har då aldrig träffat någon så allergisk att de inte ens kan se på en hund.

Allergier å fobier är handikapp för dessa individer och skall inte vara handikapp för allmänheten.

Nej jag missade ingen poäng.. Tror det är ni som gör det.

Hur kan ens eget handikapp vara ett handikapp för allmänheten? Inte så att "vi" vill vara allergiska eller ha sådan fobi. Man har en fobi för att man blivit utsatt. Hur skulle du känna om jag hoppade på dig och började sniffa och slicka dig i ansiktet eller t.om bita dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur kan ens eget handikapp vara ett handikapp för allmänheten? Inte så att "vi" vill vara allergiska eller ha sådan fobi. Man har en fobi för att man blivit utsatt. Hur skulle du känna om jag hoppade på dig och började sniffa och slicka dig i ansiktet eller t.om bita dig?

I dagens samhälle är ett handikapp ett handikapp för samhället, samhället gör uppoffringar för att göra livet mer drägligt för de som lider av diverse olika handikapp. Emellertid finns det gränser, att kräva att få inskränka andras livsvanor på grund av din irrationella rädsla för hundar eller din hundallergi (som inte lär yttra sig över huvud taget för att du är i närheten av en hund utomhus) är rent ut sagt löjligt.

Jag vet inte särskilt många hundar som hoppar upp i ansiktet på folk bara så där och skulle hunden bitas så är det ett extremt fall där någon idiot låter ett människofarligt djur gå löst och det är kriminellt och det bör enligt min egen mening vara hårdare straff för. Inte skall man förbjuda något för att ett ytterst fåtal människor missköter sig i den ringa bemärkelse att det knappast är något samhällsproblem. Din problembild tycks sanslöst överdriven.

Tacka vet jag Malmö iaf, här har hundarna ett gigantiskt strandområde alldeles intill det attraktiva lyxbostadsområdet i Västra Hamnen. Där springer det hundratals hundar fritt varje dag och inte är det några problem. De som är rädda för hundar kanske borde göra några besök, gör nog gott.

Låt hundar vara fria.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

I dagens samhälle är ett handikapp ett handikapp för samhället, samhället gör uppoffringar för att göra livet mer drägligt för de som lider av diverse olika handikapp. Emellertid finns det gränser, att kräva att få inskränka andras livsvanor på grund av din irrationella rädsla för hundar eller din hundallergi (som inte lär yttra sig över huvud taget för att du är i närheten av en hund utomhus) är rent ut sagt löjligt.

Jag vet inte särskilt många hundar som hoppar upp i ansiktet på folk bara så där och skulle hunden bitas så är det ett extremt fall där någon idiot låter ett människofarligt djur gå löst och det är kriminellt och det bör enligt min egen mening vara hårdare straff för. Inte skall man förbjuda något för att ett ytterst fåtal människor missköter sig i den ringa bemärkelse att det knappast är något samhällsproblem. Din problembild tycks sanslöst överdriven.

Tacka vet jag Malmö iaf, här har hundarna ett gigantiskt strandområde alldeles intill det attraktiva lyxbostadsområdet i Västra Hamnen. Där springer det hundratals hundar fritt varje dag och inte är det några problem. De som är rädda för hundar kanske borde göra några besök, gör nog gott.

Låt hundar vara fria.

Om hundarna har ett stort område där normen är att de är lösa så är det ju inte ett problem. Då ska du nog se att folk som är hundrädda eller inte vill vara bland lösa hundar håller sig borta därifrån. Då kan ni som hundägare visa lite respekt mot er omgivning och hålla era hundar kopplad på områden där lösa hundar inte uppskattas.

Och som jag sagt tidigare, varför tänker ni inte mer på era hundar?
Du pratar om attacker som om det vore en "ups, här gick det visst lite snett"-händelse. Det är ingen lek att bli ordentligt biten och tar det illa kan det vara direkt livshotande. Det är inte någon irrationell rädsla. Hundar är farliga. Att de flesta kan hålla denna aspekt av sina hundar under kontroll förändrar inte att de är det. Att säga annat är lika korkat som att säga att ett fall från 40 meter inte är farligt bara för att personen på kanten har bra balans. Nej, har han bra kontroll så kommer denne troligen inte att trilla ner, men fallet är lika farligt för det om det nu skulle hända.

Så att folk är rädda är inget att vara förvånad över eller förminska på något sätt. Varför är inte du som hundägare orolig för att någon skall skada din hund? Rädda människor gör ibland väldigt summa eller irrationella saker, och precis som att det finns hundägare som är idioter så finns det folk utan hund som också är idioter.

Sen behöver folk inte ens vara rädda för hunden. Rent personligen kan jag säga att är jag ute med min lille grabb så skulle inte jag ta några chanser. Jag skulle aldrig tillåta att en okänd hund skulle komma fram till honom. Sen får situationen avgöra om jag kan plocka upp grabben eller behöver sätter en känga i nosen på hunden, men nära mitt barn kommer den inte. Jag gillar hundar och är ytterst sällan våldsam på något sätt, så kan jag skydda mitt barn utan att skada hunden gör jag givetvis det, men finns det ens minsta tvivel på den saken så finns det för mig inget att välja eller tveka om. Det är sak samma att jag troligen skulle ha tok-dåligt samvete efteråt, hunden skulle fortfarande vara skadad.

Så tänk på din hund för allt vad digitala gudar heter. Det må vara världens snällaste och vänligaste sällskapsdjur, men det betyder inte att alla runt den är det i alla lägen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

från 1mars to m. 20aug är det iaf lag på att hunden ska vara i koppel i skog och mark (alternativt ha 100% koll på hunden inom "koppelavstånd" och kunna kalla in den oavsett vad som händer, dvs om inte du kan kalla in din hund om den finner intresse för något = koppel) Allt finns att läsa på naturvårdsverket, kortkorta versionen finns här: http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-h...

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Nu missade du nog poängen där, poängen är snarare att om du kan ha tillit till att folk tar ansvar i trafiken så pass att du vågar dig ut ska du kunna ge samma tillit till hundägare.

Vad gäller allergi, jadu jag har då aldrig träffat någon så allergisk att de inte ens kan se på en hund.

Allergier å fobier är handikapp för dessa individer och skall inte vara handikapp för allmänheten.

Du kan lika gärna vända på det; att någon har hund ska inte vara till last för samhället. Varför ska andras rörlighet begränsas p.g.a. att du inte orkar koppla din jycke?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av subruz:

I dagens samhälle är ett handikapp ett handikapp för samhället, samhället gör uppoffringar för att göra livet mer drägligt för de som lider av diverse olika handikapp. Emellertid finns det gränser, att kräva att få inskränka andras livsvanor på grund av din irrationella rädsla för hundar eller din hundallergi (som inte lär yttra sig över huvud taget för att du är i närheten av en hund utomhus) är rent ut sagt löjligt.

Jag vet inte särskilt många hundar som hoppar upp i ansiktet på folk bara så där och skulle hunden bitas så är det ett extremt fall där någon idiot låter ett människofarligt djur gå löst och det är kriminellt och det bör enligt min egen mening vara hårdare straff för. Inte skall man förbjuda något för att ett ytterst fåtal människor missköter sig i den ringa bemärkelse att det knappast är något samhällsproblem. Din problembild tycks sanslöst överdriven.

Tacka vet jag Malmö iaf, här har hundarna ett gigantiskt strandområde alldeles intill det attraktiva lyxbostadsområdet i Västra Hamnen. Där springer det hundratals hundar fritt varje dag och inte är det några problem. De som är rädda för hundar kanske borde göra några besök, gör nog gott.

Låt hundar vara fria.

Du tror inte att folk som är rädda håller sig borta från det området då? Om det nu är så "gigantiskt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

I dagens samhälle är ett handikapp ett handikapp för samhället, samhället gör uppoffringar för att göra livet mer drägligt för de som lider av diverse olika handikapp. Emellertid finns det gränser, att kräva att få inskränka andras livsvanor på grund av din irrationella rädsla för hundar eller din hundallergi (som inte lär yttra sig över huvud taget för att du är i närheten av en hund utomhus) är rent ut sagt löjligt.

Jag vet inte särskilt många hundar som hoppar upp i ansiktet på folk bara så där och skulle hunden bitas så är det ett extremt fall där någon idiot låter ett människofarligt djur gå löst och det är kriminellt och det bör enligt min egen mening vara hårdare straff för. Inte skall man förbjuda något för att ett ytterst fåtal människor missköter sig i den ringa bemärkelse att det knappast är något samhällsproblem. Din problembild tycks sanslöst överdriven.

Tacka vet jag Malmö iaf, här har hundarna ett gigantiskt strandområde alldeles intill det attraktiva lyxbostadsområdet i Västra Hamnen. Där springer det hundratals hundar fritt varje dag och inte är det några problem. De som är rädda för hundar kanske borde göra några besök, gör nog gott.

Låt hundar vara fria.

Det finns ett par rätt grova brister i din argumentation, mitt förslag är att du tänker till en extra gång.
Att komma och påstå att människor som är rädd för hundar gör det på grund av något irrationellt är rentav idiotiskt, tänk om och tänk rätt.
Att ha ett djur lös som kan vara farlig är emellanåt inte en självklar livsvana, det är allmän hyfs att man håller sin kund kopplad om man vet att man promenerar någonstans där man kan stöta på alla olika typer av människor, framförallt om man nu befinner sig på ett skidspår till exempel.
Som någon har tidigare påstått, om det finns ett område där normen är att hundar kan springa fritt, så är det precis en sådan område som TS bör söka sig till. Om man däremot befinner sig i ett område där normen är tvärtemot, så är det allmän hyfs att man rättar sig efter den.
Och slutligen så kommer jag att vända på ditt argument helt och hållet: Person med husdjur bör ej inskränka på mitt och andras livsvanor genom att inte använda en koppel till hunden.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det finns ett par rätt grova brister i din argumentation, mitt förslag är att du tänker till en extra gång.
Att komma och påstå att människor som är rädd för hundar gör det på grund av något irrationellt är rentav idiotiskt, tänk om och tänk rätt.

Nog är det du som borde tänka om. Inte fan är det rationellt att vara rädd för hundar, det må finnas bakomliggande skäl men det gör inte din rädsla befogad. I alla fall inte för den som önskar fungera i ett samhälle där vi faktiskt måste ta vissa små risker för att vara samhällsdugliga. Risken att bli anfallen av en hund som en hundägare låter vara lös är så otroligt liten att den inte är värd att tänka på. När du som samma person sedan glatt går på utekvällar, dricker alkohol, rör dig i trafiken och dylikt gör det dig till en hycklare om du skulle påstå något annat.

Citat:

Att ha ett djur lös som kan vara farlig är emellanåt inte en självklar livsvana, det är allmän hyfs att man håller sin kund kopplad om man vet att man promenerar någonstans där man kan stöta på alla olika typer av människor, framförallt om man nu befinner sig på ett skidspår till exempel.

Som hundägare känner man sin hund, ett scenario där en hund (så när på en kamphund kanske) skulle helt bryta sin karaktär och anfalla någon plötsligt, ja då börjar vi prata om att bli träffad av blixten under klar himmel. Att påstå att alla hundar kan vara farliga är riktigt, riktigt jävla löjligt.

Har man däremot en hund som har uppvisat aggressivt betéende mot folk och andra hundar förut, ja då ska man fan få en pungspark om man låter hunden gå fritt och skulle något hända så ställs faktiskt hundägaren till svars. Men jag tycker absolut att straffen där ska vara hårdare.

Citat:

Som någon har tidigare påstått, om det finns ett område där normen är att hundar kan springa fritt, så är det precis en sådan område som TS bör söka sig till. Om man däremot befinner sig i ett område där normen är tvärtemot, så är det allmän hyfs att man rättar sig efter den

Fan heller, åka skidor med hunden kan vara riktigt trevligt t.ex. och vet man att ens hund inte utgör något hot för andra så ska man inte tänka på gånger på det utan ta det spåret om så är mest bekvämt.

Citat:

Och slutligen så kommer jag att vända på ditt argument helt och hållet: Person med husdjur bör ej inskränka på mitt och andras livsvanor genom att inte använda en koppel till hunden.

Ditt liv är inte inskränkt av personer med hundar, ditt liv är inskränkt av dina egna fobier, det vill säga dina egna brister som du själv å ingen annan kan jobba med. Inte fan skall hela världen kretsa runt dig.

Herregud...

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Nog är det du som borde tänka om. Inte fan är det rationellt att vara rädd för hundar, det må finnas bakomliggande skäl men det gör inte din rädsla befogad. I alla fall inte för den som önskar fungera i ett samhälle där vi faktiskt måste ta vissa små risker för att vara samhällsdugliga. Risken att bli anfallen av en hund som en hundägare låter vara lös är så otroligt liten att den inte är värd att tänka på. När du som samma person sedan glatt går på utekvällar, dricker alkohol, rör dig i trafiken och dylikt gör det dig till en hycklare om du skulle påstå något annat.

Som hundägare känner man sin hund, ett scenario där en hund (så när på en kamphund kanske) skulle helt bryta sin karaktär och anfalla någon plötsligt, ja då börjar vi prata om att bli träffad av blixten under klar himmel. Att påstå att alla hundar kan vara farliga är riktigt, riktigt jävla löjligt.

Har man däremot en hund som har uppvisat aggressivt betéende mot folk och andra hundar förut, ja då ska man fan få en pungspark om man låter hunden gå fritt och skulle något hända så ställs faktiskt hundägaren till svars. Men jag tycker absolut att straffen där ska vara hårdare.

Fan heller, åka skidor med hunden kan vara riktigt trevligt t.ex. och vet man att ens hund inte utgör något hot för andra så ska man inte tänka på gånger på det utan ta det spåret om så är mest bekvämt.

Ditt liv är inte inskränkt av personer med hundar, ditt liv är inskränkt av dina egna fobier, det vill säga dina egna brister som du själv å ingen annan kan jobba med. Inte fan skall hela världen kretsa runt dig.

Herregud...

Hur tänkte du nu?
Du menar alltså på fullaste allvar att en hund under inga omständigheter kan skada någon. Det går inte utan är fysiskt och praktiskt omöjligt. Kan du skicka mig en inbjudan till den värld du lever i? För den verkar mycket snällare än verkligheten.

Hundar kan skada människor. Det är inte omöjligt på något sätt. Att risken är liten betyder inte att den inte finns. Eller är det din förklaring till nästa barn som får sitt ansikte sönderslitet? Att risken fanns ju egentligen inte? Det finns mycket man kan vara rädd för i samhället idag, hundar är en av de sakerna. Precis som att vissa tycker det är farligt att åka motorcykel eller åka skateboard. Det finns ingenting irrationellt med det. Det är en fullt legitim rädsla. Att de flesta som utgångspunkt antagligen inte är rädda betyder inte att rädslan är irrationell. Ovanlig kan vara en fungerande bedömning, men irrationell är den inte då det skulle betyda att den är grundlös, vilket inte är fallet.

Och du har som hundägare gjort ett val. Ett helt eget val som du inte var tvingad till. Du har valt att skaffa hund. Andra människor i din omgivning har inte gjort det. Det är du som ansvarar för ditt val, ingen annan. Att försöka lasta över den bördan på andra genom att hävda att det är deras fel att de är rädda är ju rent ut sagt idiotiskt. Du verkar ju mer och mer vara en av de där personerna som absolut inte skall ha någon hund, speciellt inte om du inte kan inse riskerna med det.

Kort och gott:
Ditt val, din hund, ditt ansvar! Och om ditt val påverkar någon annan negativt är det du som ansvarar för det, ingen annan.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Svammel..

Nej, det är fortfarande du som ska tänka om då det är du som kommer med påståenden som är tagna ur luften.
Det kanske inte är rationellt för dig att inte vara rädd för hundar, men så fort du börjar tala om vad som är rationellt och vad som inte är rationellt angående alla människor så kommer du att förlöjliga dig själv, vilket är lite det du har gjort ett par gånger redan.

Du säger att man känner sin hund som en hundägare, jag önskar att det var sant men med tanke på att allvarliga incidenter har inträffat, även där småbarn har varit med, så betyder dina ord ingenting i mina ögon. Det du påstår är löjligt, det som andra (inklusive mig själv) påstår är ett faktum, om du inte kan ta dig till detta så finns det ingen idé att du hänger på sweclockers då detta är ett diskussionsforum och inte en marknad där den som skriker högst har rätt.

Tyvärr är det så att jag och många andra anser att det --->inte räcker<--- med att man ställs till svars och bestraffas i efterhand, utan att man måste föra förebyggande åtgärder för att ett sådant scenario inte skall inträffa. Du behöver inte hålla med mig, men och andra sidan så är jag glad att det inte är du som bestämmer över vilka lagar och regler vi har i Sverige.

Att påstå att man vet att hunden inte gör något hot för andra är ren idioti, du får ta och läsa igenom tråden för att se vad det finns för anledningar till varför man bör ha sitt hund kopplad. En utav dessa är på grund av människor som har varit med om incidenter med hundar tidigare och som nu är rädda för de, en annan är personer med väldigt högt hundallergi som inte tål att hundar kommer fram och "hälsar på en".

Skrivet av subruz:

Ditt liv är inte inskränkt av personer med hundar, ditt liv är inskränkt av dina egna fobier, det vill säga dina egna brister som du själv å ingen annan kan jobba med. Inte fan skall hela världen kretsa runt dig.

Herregud...

Till sist så kan jag bara säga att du inte har någon rätt att säga om hur mitt eller andras liv ser ut och om det är inskränkt eller ej, det är ditt personligt åsikt och ärligt talat verkar det inte som att det finns någon som håller med dig. Personligen så älskar jag hundar och har varken hundallergi eller hundfobi, så dina barnsliga antaganden grundar sig på ingenting, så som allt annat som du hittills har påstått.

Åter igen så gör jag så att jag vänder på ditt argument för att du ska inse hur löjlig den är:

Ditt liv är inte inskränkt av personer som vill hålla hundar kopplade, ditt liv är inskränkt av dina personliga åsikter, det vill säga dina egna brister som du själv och ingen annan kan jobba med. Inte fan skall hela världen kretsa runt dig.

Herregud.

Jag hoppas verkligen att min ståndpunkt är klart och tydlig, om den inte är det får du ta och läsa om mitt inlägg tills du förstår dess syfte.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

För din egen skull, så hoppas jag att du är ironisk.
Om du nu inte är det, så är det du skriver sjukt. Om du försöker göra en hypotetisk jämförelse med det jag skrivit, så ber jag dig läsa igenom mitt inlägg en extra gång.
Min poäng med att slå mot en okänd hund som springer mot mig, hör till att man inte kan förvänta sig att folk i allmänhet ska veta om en hund är "farlig" eller inte. Oavsett hundras. Därför skall hundar hållas kopplade på allmän plats.

Så om min tax som enbart är glad mot människor kommer mot dig för att säga hej så skulle du sparka in ansiktet på den? Skulle någon göra det mot min hund så skulle jag ge den personen en fet jävla spark helt utan att bry mig om hur skadad den personen blev.

Självklart finns det oansvariga hundägare som absolut INTE ska ha hunden lös, sedan finns det bra hundägare med väluppfostrade glada hundar som ska få springa fritt under kontrollerad form, skulle jag vara i bushen där det vanligtvis inte är folk men ändå träffade på någon så är det ju svårt att undvika situationen då jag har en otroligt social hund.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Entusiast

Vågat att starta en hundrelaterad tråd i ett forum för datorentusiaster... vi vet mycket väl att 90% av personerna i detta forum förespråkar katter och sen att 50% av dessa hatar hundar

För att släppa lite på ironin och försöka sig på en allvarligare ton så verkar det om man läser i nåt inlägg här ovan att du haft fel gällande att ha hunden lös på det stället du pratar om. Finns det inget annat ställe du kan ha hunden lös på? Jag brukar släppa mina hundar lös här på tomten... bortsett från det har jag dem alltid kopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Så om min tax som enbart är glad mot människor kommer mot dig för att säga hej så skulle du sparka in ansiktet på den? Skulle någon göra det mot min hund så skulle jag ge den personen en fet jävla spark helt utan att bry mig om hur skadad den personen blev.

Självklart finns det oansvariga hundägare som absolut INTE ska ha hunden lös, sedan finns det bra hundägare med väluppfostrade glada hundar som ska få springa fritt under kontrollerad form, skulle jag vara i bushen där det vanligtvis inte är folk men ändå träffade på någon så är det ju svårt att undvika situationen då jag har en otroligt social hund.

Återigen... Det handlar om att du som hundägare får ta ansvaret att koppla din hund då man inte kan gå runt med en lös hund och arrogant tro att allmänheten känner till hur "snäll" den är. Då får man räkna med att det händer att hunden blir skadad om den springer mot någon okänd, exempelvis en hundrädd person.

Hundägare som inte inser detta, får bråka hur mycket som helst. I slutändan får man vissa hänsyn och respekt på allmän plats och koppla sin hund. Kan man inte göra detta så får man hålla sig ute på landet.

Permalänk
Medlem

För något år sedan cyklade jag hem från en kompis.
Jag tog det ganska lugnt eftersom det var en skön sommarkväll och knappt någon var ute. Efter ett tag så cyklar jag förbi en stor angränsande grön yta och ser någon som är ute på den och rastar sin hund. Bryr mig inte om det tills jag hör hur han skriker "STANNA", jag vänder på huvudet och ser hur hunden galloperar efter mig i full fart vilket får mig att lägga i en högre växel och börja trampa. Till en början lyckas hunden komma ifatt och det låter som den försöker bita efter mig (inte helt hundra om så var fallet, men hade inte någon lust att stanna och ta reda på det) och jag tänkte biter den så sparkar jag. Men jag lyckades öka hastigheten och kunde komma ifrån den vilket fick den att sluta följa efter mig.

Hade ingen lust att vända tillbaka och prata med personen som ägde hunden, eftersom ingen kom till skada. Kanske borde ha gjort det nu när jag tänker efter.

Så jag tycker att hunden ska vara kopplad om det nu är lag på det och speciellt om den kan sluta lyssna på kommandon i vissa situationer.

Eller ta med hunden till en inhägnad plats (ex. en tom inhägnad tennisbana med dörr) eller åk ut i skogen långt från andra om hunden ska vara o kopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Återigen... Det handlar om att du som hundägare får ta ansvaret att koppla din hund då man inte kan gå runt med en lös hund och arrogant tro att allmänheten känner till hur "snäll" den är. Då får man räkna med att det händer att hunden blir skadad om den springer mot någon okänd, exempelvis en hundrädd person.

Hundägare som inte inser detta, får bråka hur mycket som helst. I slutändan får man vissa hänsyn och respekt på allmän plats och koppla sin hund. Kan man inte göra detta så får man hålla sig ute på landet.

Om du läste vad jag skrev så har jag inte min hund okopplad på "allmänna" platser, bara då jag är utanför stan och chansen att träffa på folk är 1%.
Men ska man agera med våld så ska man ju nita varje jävel som joggar mot en också? Jag är rädd för människor så då agerar jag med våld?

Man måste mötas halvvägs, anledningen till att vissa hundar kanske attackerar människor kan ju vara så enkelt att dom råkat ut för våld av idioter som dig.

Man ser även jävligt tydligt om en hund är aggressiv eller inte på långa vägar, så att sparka till en hund då man vet att den inte är aggressiv är efterblivet i sig.

Jag står då fast vid min åsikt att våld inte löser ett skit, de som tror det är helt efterblivna.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Om du läste vad jag skrev så har jag inte min hund okopplad på "allmänna" platser, bara då jag är utanför stan och chansen att träffa på folk är 1%.
Men ska man agera med våld så ska man ju nita varje jävel som joggar mot en också? Jag är rädd för människor så då agerar jag med våld?

Man måste mötas halvvägs, anledningen till att vissa hundar kanske attackerar människor kan ju vara så enkelt att dom råkat ut för våld av idioter som dig.

Man ser även jävligt tydligt om en hund är aggressiv eller inte på långa vägar, så att sparka till en hund då man vet att den inte är aggressiv är efterblivet i sig.

Jag står då fast vid min åsikt att våld inte löser ett skit, de som tror det är helt efterblivna.

Det är rätt patetisk hur du tar det till ett personligt plan. Med tanke på att jag inte har referat till egen handling.
Håll dig till en sansad nivå eller skriv inte alls...

Du förstår fortfarande inte poängen om du lyckas tolka det hela till att våld skulle lösa något "problem".

Men om scenario ovan skulle ske på grund av en okopplad hund, så har man som hundägare inget att säga till om det hela, eftersom hundägaren omöjligt kan känna till okända personers relationer till hundar samt att andra inte känner till okända hundars beetende som du beskriver.

Om du nu argumenterar mot att man ska koppla hunden så får du komma med något konkret förslag på en alternativ lösning istället.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På ett inlägg som bröt mot §1.4

Några frågor för att förhoppningsvis göra mig mer upplyst om problemet.

Du säger att om din hund är kopplad så går han i stort sett alltid i spåret. Jag misstänker att skidspåret(en) ligger mitt i slingan. Men jag trodde att man gick med hunden på vänster sida om sig själv för att skydda den från trafiken, så hur kan hunden gå i spåret, eller du gör också det? För man går ju alltid själv på vänster sida för att möte trafiken.

Du säger att där finns ett hundspår, är det någon annan dragen slinga eller bara vid sidan om skidspåret?

Nu vet jag ju inte var du bor eftersom det verkar som din angivna plats inte stämmer men i den nedre halvan av Sverige så är dagarna det ligger snö färre än de snöfria. Så skidgubbarna kan bara åka skidar (låts oss säga) tre månade per år medan du med kund kan promenera de resterade nio (även om du kanske inte vill p.g.a. vädret) utan att skidgubbarna "stör" dig, så (om man ska vara rättvis) så tycker jag att de som inte åker skidor kan visa lite hänsyn mot de som åker skidor eftersom skidåkarna har lite svårare att anpassa sig.

Men den enklaste lösningen för dig verkar vara att gå någon annanstans, då slipper du surgubbarna (inga sura tanter:confused:) och de slipper dig.
För övrigt så, nej jag åker inte längdskidor.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Det är rätt patetisk hur du tar det till ett personligt plan. Med tanke på att jag inte har referat till egen handling.
Håll dig till en sansad nivå eller skriv inte alls...

Du förstår fortfarande inte poängen om du lyckas tolka det hela till att våld skulle lösa något "problem".

Men om scenario ovan skulle ske på grund av en okopplad hund, så har man som hundägare inget att säga till om det hela, eftersom hundägaren omöjligt kan känna till okända personers relationer till hundar samt att andra inte känner till okända hundars beetende som du beskriver.

Om du nu argumenterar mot att man ska koppla hunden så får du komma med något konkret förslag på en alternativ lösning istället.

Har ju redan sagt att jag håller med om att det ska vara koppel på allmän plats om du läser det, men det antar jag att du inte orkade.
Klart man tar det personligt när någon säger att man inte skulle tveka på att sparka en liten 6kg hund allt vad man kan bara för den lunkar mot en?

Sedan så säger du ju klart och tydligt att självförsvar i form av grovt våld skulle vara en eventuell lösning om min lilla vovve skulle komma mot dig.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Har ju redan sagt att jag håller med om att det ska vara koppel på allmän plats om du läser det, men det antar jag att du inte orkade.
Klart man tar det personligt när någon säger att man inte skulle tveka på att sparka en liten 6kg hund allt vad man kan bara för den lunkar mot en?

Sedan så säger du ju klart och tydligt att självförsvar i form av grovt våld skulle vara en eventuell lösning om min lilla vovve skulle komma mot dig.

Fast nu är ju poängen att hur söt, snäll och gullig din "lilla vovve" egentligen är, så vet inte andra människor det. Och det är ditt ansvar som hundägare att se till att de vet det INNAN hunden går fram. För frågar du ägaren av pitbull, schäfer eller doberman så är den lika liten, söt och snäll. Men det vet inte omgivningen.

Och ja, visst ser man skillnad på en förbannad hund som kommer rusande och en glad sådan, men det är inte heller poängen. Även om hunden är jättesnäll och bara glad i människor och ska hälsa så kan det hända att den skrämmer personen, och i en sådan situation är det inte alls säkert att din snälla lilla vovve fortsätter vara det. Hunden kan också bli rädd eller känna sig trängd om personen den ska hälsa på reagerar dåligt på det.

Och varför skall det vara så svårt att förebygga problem? Eller föregå med gott exempel för den delen? Även om just din hund är toksnäll och jättegullig, varför inte vara ansvarig och ett gott exempel och se till att människor den hälsar på är ok med det först. Då kanske man slipper dessa puckon som låter sin övervuxna pitbull springa runt som om den vore en hamster utan varken koll eller ens vilja att ha koll på den ända fram till den dagen då något går snett.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Håll den kopplad, hur svårt är det?
"enligt lag" är nog skitsnack, hundklubben påstod samma skit bakom vårat hus men efter polisens besök så försvann klubben..
Barnfamiljer, skolbarn och en stor dagis precis brevid.. Smart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Nu blev det lite väl mycket offtopic.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

1. Jag har riktigt bra pli på min hund, han går inte fram och hälsar på någon om inte jag ger kommandot. Sen kallar jag alltid in honom 100-150 meter innan jag möter någon så att mötande ser att jag har koll på honom och känner sig trygga.

2. Det dom stör sig på är inte att hunden springer löst, utan att han trampar sönder skidspåren. Man får ha med hunden om den är kopplad (enligt skylten). MEN om hunden är kopplad så springer han ju i skidspåret hela skidleden, DÅ borde väl folk bli mer förbannade? Får han springa fritt så är han utanför skidleden 80-90% av tiden och åverkan på spåren blir hårfin jämfört med om han är kopplad.

3. De normala människorna har inga problem med det, men det finns ju alltid folk som stör sig på saker och ting. Man kan inte förändra deras sätt att tänka. Vill dom reta sig på saker, då låter jag dom göra det. Men det är skönt att kunna argumentera emot på ett bra sätt och veta vad man pratar om de få gånger de där surgubbarna dyker upp.

Köp en längre sele? Mitt ex föräldrar åkte längd med hunden kopplad med sele, och det funkade bra. Sånt som fästes med en liten väst på hunden, som kunde springa skapligt långt i förväg. Bara en idé, vet inte om det passar för er! Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Fast nu är ju poängen att hur söt, snäll och gullig din "lilla vovve" egentligen är, så vet inte andra människor det. Och det är ditt ansvar som hundägare att se till att de vet det INNAN hunden går fram. För frågar du ägaren av pitbull, schäfer eller doberman så är den lika liten, söt och snäll. Men det vet inte omgivningen.

Och ja, visst ser man skillnad på en förbannad hund som kommer rusande och en glad sådan, men det är inte heller poängen. Även om hunden är jättesnäll och bara glad i människor och ska hälsa så kan det hända att den skrämmer personen, och i en sådan situation är det inte alls säkert att din snälla lilla vovve fortsätter vara det. Hunden kan också bli rädd eller känna sig trängd om personen den ska hälsa på reagerar dåligt på det.

Och varför skall det vara så svårt att förebygga problem? Eller föregå med gott exempel för den delen? Även om just din hund är toksnäll och jättegullig, varför inte vara ansvarig och ett gott exempel och se till att människor den hälsar på är ok med det först. Då kanske man slipper dessa puckon som låter sin övervuxna pitbull springa runt som om den vore en hamster utan varken koll eller ens vilja att ha koll på den ända fram till den dagen då något går snett.

Håller helt med i allt du säger! Själv tidigare hundägare men förstod att alla människor inte gillar hundar och höll därför min hund kopplad.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Lite att tänka på från idag: http://www.dn.se/nyheter/sverige/hund-slogs-ihjal-efter-attac...

Nu står det inte om hundarna kom lös oavsiktligt eller ej utan bara att de tidigare fått gå lösa. Men om artikeln stämmer så slog helt sonika människor ihjäl en av hundarna, och inte ens hunden som faktiskt attackerade utan en annan som också var lös. Alltså en hund som inte skadat någon och som vars ägare säkerligen också är fullt övertygad om att det var den snällaste och raraste skapelsen som fanns. Och nu är en hund död, en omhändertagen och en person är skadad. Någonting som väldigt enkelt kunnat undvikas om hundarna inte fått vara lösa.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Lite att tänka på från idag: http://www.dn.se/nyheter/sverige/hund-slogs-ihjal-efter-attac...

Nu står det inte om hundarna kom lös oavsiktligt eller ej utan bara att de tidigare fått gå lösa. Men om artikeln stämmer så slog helt sonika människor ihjäl en av hundarna, och inte ens hunden som faktiskt attackerade utan en annan som också var lös. Alltså en hund som inte skadat någon och som vars ägare säkerligen också är fullt övertygad om att det var den snällaste och raraste skapelsen som fanns. Och nu är en hund död, en omhändertagen och en person är skadad. Någonting som väldigt enkelt kunnat undvikas om hundarna inte fått vara lösa.

Absolut, ett faktiskt koppeltvång (som kräver ett koppel) borde vara en självklarhet på allt annat än inhägnat område. Väldigt tragisk historia.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Lite att tänka på från idag: http://www.dn.se/nyheter/sverige/hund-slogs-ihjal-efter-attac...

Nu står det inte om hundarna kom lös oavsiktligt eller ej utan bara att de tidigare fått gå lösa. Men om artikeln stämmer så slog helt sonika människor ihjäl en av hundarna, och inte ens hunden som faktiskt attackerade utan en annan som också var lös. Alltså en hund som inte skadat någon och som vars ägare säkerligen också är fullt övertygad om att det var den snällaste och raraste skapelsen som fanns. Och nu är en hund död, en omhändertagen och en person är skadad. Någonting som väldigt enkelt kunnat undvikas om hundarna inte fått vara lösa.

Tragiskt för både offret och den avlidna hunden. Hade ägaren bara kopplad hundarna så hade inget hänt. Fast subruz kanske tror att allt detta är påhittat? För det kan väl omöjligt ha hänt om risken är så liten att det inte är värd att tänka på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av subruz

Risken att bli anfallen av en hund som en hundägare låter vara lös är så otroligt liten att den inte är värd att tänka på.

Permalänk
Medlem

Ja, den åsikten håller jag absolut fast vid. En anekdot är inte grund för påståendet att det här skulle hända i någon större utrstäckning och självklart älskar svenska tidningar att ta upp dessa fall, de spelar på folks rädsla.

Detta lade jag tydligt på svart och vitt när jag lade fram faktisk data på antalet hundbett i Sverige som resulterat i att man sökt vård efteråt. Detta inlägget togs emellertid bort på grund av "off-topic".

Kort summering, omkring 350 hundbett från våra 750 000 hundar orsakade vårdbesök 2009 för ca 9m människor. Du måste således som genomsnittlig svensk leva i många många tusentals år för att löpa sannolik risk att bli biten och har du dessutom ingen hund jadu, då hoppas jag att du pensionssparar tidigt. Det skall emellertid nämnas att jag nu hittade en annan siffra på 6500, slutsatsen är emellertid fortfarande den samma.

Men ja, jag vet att att fakta inte är populärt med många här.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av subruz:

Ja, den åsikten håller jag absolut fast vid. En anekdot är inte grund för påståendet att det här skulle hända i någon större utrstäckning och självklart älskar svenska tidningar att ta upp dessa fall, de spelar på folks rädsla.

Detta lade jag tydligt på svart och vitt när jag lade fram faktisk data på antalet hundbett i Sverige som resulterat i att man sökt vård efteråt. Detta inlägget togs emellertid bort på grund av "off-topic".

Kort summering, omkring 350 hundbett från våra 750 000 hundar orsakade vårdbesök 2009 för ca 9m människor. Du måste således som genomsnittlig svensk leva i många många tusentals år för att löpa sannolik risk att bli biten och har du dessutom ingen hund jadu, då hoppas jag att du pensionssparar tidigt. Det skall emellertid nämnas att jag nu hittade en annan siffra på 6500, slutsatsen är emellertid fortfarande den samma.

Men ja, jag vet att att fakta inte är populärt med många här.

Fast här motsäger du dig själv lite. Denna statisitken bygger ju på att de flesta hundar faktiskt är kopplade. Den hade antagligen inte sett lika bra ut om alla (fler) sprang okopplade.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Fast här motsäger du dig själv lite. Denna statisitken bygger ju på att de flesta hundar faktiskt är kopplade. Den hade antagligen inte sett lika bra ut om alla (fler) sprang okopplade.

Idag får man ha hunden lös utanför centrala stadsområden å även inom dessa erbjuds det som t.ex. i Malmö stora grönområden med mycket folk där hundar får gå lösa. Så detta styrker mitt åsikt att de nuvarande bestämmelserna funkar alldeles utmärkt.

Sedan vågar jag påstå att den absolut största majoriteten av dessa hundbett har skett ägare samt familj, vänner och bekanta till dessa som vistas kring djuren i fråga. I endast några fåtal procent av fallen skulle jag tro, om ens det, rör det sig om faktiska hundanfall på främlingar. Sedan kan man ta denna andelen fall och klyva den ytterligare då det vi diskuterar är hundar som går löst under uppsyn och inte exempelvis förymda hundar.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).