Permalänk
Medlem

2600K vs 3570K

Jag har just nu en 3570K som jag har problem att få stabil på över 4,6Ghz ( med i mina ögon vettiga värden ).
Den rullar just nu på 4,7Ghz 1,3v och har toppat 75grader på varmaste kärnan under prime.
Kanske inte hela världen men då kör jag vattenkylt på högsta fläkthastighet och jag har 420+240 rad till detta.

Detta känna både överdrivet varmt och inte särskilt högt klockat. 4,8 får jag itne upp den i unde 1,35v vilket jag inte vill passera helst för 24/7.

Så till saken, jag har en 2600k sittandes i min "gamla" burk som jag skulle kunna köra istället.
Hade jag kört på luft hade jag bytt utan att blinka och testat, men då jag med största sannolikhet måste tömma systemet ( mycket bök ) i nuläget vill jag höra runt lite om ni tror att det är värt det?

Finns det några andra argument som talar för 3570K?

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk

2600k har fler trådar än 3570k men en äldre inbyggd grafikkrets men en 2600k borde vara bättre.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Entusiast

Hörde någon gång att en 3570K i 4.5GHz är ungefär lika snabb som en 2600K/2500K i 5.0GHz vilket ungefär är Sandy Bridges max-gräns så med den överklockningen som du har så tycker jag inte att du ska klaga

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

2600k har fler trådar än 3570k men en äldre inbyggd grafikkrets men en 2600k borde vara bättre.

Ah ok, den inbyggda grafikkretsen antar jag att man inte har mycket nytta av för spel om man kör 3x7970 till?
I så fall kanske det är värt att byta om inte nedan stämmer.

Skrivet av Uzanar:

Hörde någon gång att en 3570K i 4.5GHz är ungefär lika snabb som en 2600K/2500K i 5.0GHz vilket ungefär är Sandy Bridges max-gräns så med den överklockningen som du har så tycker jag inte att du ska klaga

Jag är ju lite dum på detta så därför jag frågade från första början, men hur kan det vara så om det verkligen är det?
På vilket sätt hämtar 3570 in 0,5Ghz mot 2600k som dessutom har HT?

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Hörde någon gång att en 3570K i 4.5GHz är ungefär lika snabb som en 2600K/2500K i 5.0GHz vilket ungefär är Sandy Bridges max-gräns så med den överklockningen som du har så tycker jag inte att du ska klaga

EDIT: Tydligen ligger IB 0.1GHz högre i standard frekvens jämfört med SB, så prestanda skillnaden landar bara på runt 5%

Till TS, du kommer inte få bättre singeltråd prestanda med din 2600k om du inte får upp den i typ 4.9GHz vilket inte alls är otroligt att du skulle lyckas med, dock kommer den i princip alltid slå din i5a om programmen stödjer mer än 4 trådar!

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Hörde någon gång att en 3570K i 4.5GHz är ungefär lika snabb som en 2600K/2500K i 5.0GHz vilket ungefär är Sandy Bridges max-gräns så med den överklockningen som du har så tycker jag inte att du ska klaga

Ivy Bridge är max 5% snabbare. En i7 2600/2700k är naturligtvis snabbare om alla trådar kan användas.

http://www.techsweden.org/recension/djvT-ivy-bridge-gentemot-...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnuttiz:

Jag har just nu en 3570K som jag har problem att få stabil på över 4,6Ghz ( med i mina ögon vettiga värden ).
Den rullar just nu på 4,7Ghz 1,3v och har toppat 75grader på varmaste kärnan under prime.
Kanske inte hela världen men då kör jag vattenkylt på högsta fläkthastighet och jag har 420+240 rad till detta.

Detta känna både överdrivet varmt och inte särskilt högt klockat. 4,8 får jag itne upp den i unde 1,35v vilket jag inte vill passera helst för 24/7.

Så till saken, jag har en 2600k sittandes i min "gamla" burk som jag skulle kunna köra istället.
Hade jag kört på luft hade jag bytt utan att blinka och testat, men då jag med största sannolikhet måste tömma systemet ( mycket bök ) i nuläget vill jag höra runt lite om ni tror att det är värt det?

Finns det några andra argument som talar för 3570K?

Vad ska du göra med datorn? Ifall du behöver många trådar så är ju 2600k bättre oavsett överklockning och varför behöver du komma över 4.6Ghz med din 3570k? (den lär väl knappast vara direkt långsam i 4.6)Du verkar ha fått ett rätt dåligt chip, kom till 4.6Ghz på 1.25v när jag överclockade en kompis chip med riktigt bra temperaturer. Tyvärr så är IB svårkylda efter 1.3v oavsett kylning, gäller att man får ett bra chip om man ska förbi 4.6Ghz med bra temperaturer, har för mig att jag sett folk som har kört 4.8Ghz på 1.3 å då haft rätt bra temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad ska du göra med datorn? Ifall du behöver många trådar så är ju 2600k bättre oavsett överklockning och varför behöver du komma över 4.6Ghz med din 3570k? (den lär väl knappast vara direkt långsam i 4.6)Du verkar ha fått ett rätt dåligt chip, kom till 4.6Ghz på 1.26v när jag överclockade en kompis chip med riktigt bra temperaturer. Tyvärr så är IB svårkylda efter 1.3v oavsett kylning, gäller att man får ett bra chip om man ska förbi 4.6Ghz med bra temperaturer.

Jag kan ju mycket väl ha fått ett dåligt chip, dock kommer jag upp i 4,7 men som sagt så kräver det mer volt än jag skulle önska och leder till oanat mycket värme.

Lösningen blir kanske att backa ner till 4,6 igen så kan jag köra på 1,25v ( kanske får öka lite men testade det stabilt i 8 timmar prime iaf ).
Det är mest min okunskap i hur de skiljer sig åt som spökar ( trodde samma Ghz gav samma resultat vid lika många trådar ).
mest är det spel som gäller där HT stödet är ganska begränsat, angående frågan varför jag behöver komma upp över 4,6 så är svaret att det gör jag så klart inte
Det finns dock ett antal spel ( även om de säkert är få ) där flaskhalsen skulle kunna vara processorn mot 3st 7970cf.

Sen är det en stor del "viljan" så klart att se vad man kan får ut av pengahålet.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

100mhz gör precis ingen skillnad och IVY vs Sandy är precis som folk säger runt 10% skillnad (4.5ghz = 4.95ghz osv).

Anledningen är inte stock-hastigheterna, det är samma princip som att en 4,5ghz ivy spöar skiten ur en 5ghz FX-8350 i single-trådade applikationer.

Orkar du skruva ur den och hålla på kan du lösa dina värmeproblem genom att delidda den och stoppa på lite bättre pasta, googla lite efter det.

Hur som haver tror jag att en 2600k är en bättre processor, men det är nog bara jag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska köra på med din 3570K. Mer bang/Hz (HT-program borträknade), kraftigare grafikdel ifall det kommer till användning och du behöver inte HT vid spelande. Är varmare.

Vill du tvunget ha ner tempen men ändå ha en hög frekvens för "E-penis" utan att ha ett behov av den ganska marginella prestandaskillnaden i vissa uppgifter samt blir i behov av HT, hade jag kört på 2600K.

Swecs tester på samma frekvens som material för diskussion angående OC:

Dold text
Dold text
Dold text
Dold text
Dold text