ta fram baselement utifrån låda?

Permalänk
Medlem

ta fram baselement utifrån låda?

God middag.

Jag har ett par äldre, "hemmabyggda" 3-vägs högtalare som har varit väldigt bra genom åren. de är hemmabyggda som i att de är byggda av en väldigt kunnig person för 20-30 år sedan. Han byggde några ex och sålde dem, men jag är 4:e ägaren så jag har ingen aning om jag kan få tag i konstruktören.
Problemet är att nu har baselementen gjort sitt, kantringarna har gått sönder p.g.a. ålder.

Jag skulle kunna kanta om dem antar jag men det vore roligare att modernisera högtalarna med nya element. Dock vet jag ingenting om elementen som sitter i, förutom att det är peerless 8". Det står ingen beteckning på baksidan av elementen.
Kan man räkna ut med hjälp av lådan och ev. filtret räkna ut vad för element som skulle passa på något sätt? Eller får man börja om från början och räkna om hela konstruktionen?

Permalänk
Medlem

Har man kunskaper för att räkna på baselement/lådor är det klart man måste kunna vända ekvationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Har man kunskaper för att räkna på baselement/lådor är det klart man måste kunna vända ekvationen?

Men även om ersättningselementet har ungefär samma fs, Vas och Qts så kan verkningsgrad, frekvensgång och fasgång ändå vara väldigt olika och då får man ändå göra om delningsfiltret. Så det krävs nog lite mätning för att kunna restaurera lådor, men om man kantar om elementen bör det inte vara några problem.

mvh Johny Grenander

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jo, möjligen. Jag har dock bara tittat i program så jag tänkte att någon kanske hade en enkel formel på lager.

Skrivet av Grenander:

Men även om ersättningselementet har ungefär samma fs, Vas och Qts så kan verkningsgrad, frekvensgång och fasgång ändå vara väldigt olika och då får man ändå göra om delningsfiltret. Så det krävs nog lite mätning för att kunna restaurera lådor, men om man kantar om elementen bör det inte vara några problem.

mvh Johny Grenander

Jag får titta lite på hur omständigt det är att kanta om dem själv, då det är långt att skicka till någon som kan göra det åt mig. Jag tänke dock att om nu kanterna har gått sönder p.g.a. ålder så är väl resten av pappen/materialet inte i det bästa skicket. Men det kanske inte åldras lika mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Jo, möjligen. Jag har dock bara tittat i program så jag tänkte att någon kanske hade en enkel formel på lager.

Jag får titta lite på hur omständigt det är att kanta om dem själv, då det är långt att skicka till någon som kan göra det åt mig. Jag tänke dock att om nu kanterna har gått sönder p.g.a. ålder så är väl resten av pappen/materialet inte i det bästa skicket. Men det kanske inte åldras lika mycket?

Konen brukar klara sig eftersom den är ganska stel, du kan kontakta http://www.hifikit.se/ och/eller http://www.lspshop.se/ som säljer kanter och som även kantar om för en viss summa pengar.

mvh Johny Grenander

Permalänk
Medlem

Om du vill byta element så skulle jag säga att du borde skaffa mätutrustning och mäta upp mellanregistret och diskanten och se hur dom beter sig. På så sätt kan du få fram känslighet på dom samt frekvensgång. Detta är viktigt! Sedan måste du ta reda på hur det nuvarande filtret är konstruerat. Alltså komponentvärden och vilken branthet och delningsfrekvens det resulterar i.

Sedan får du börja kolla på element som passar lådan. Är det sluten låda eller portad?

Edit: Detta är dock inget "snabbt" projekt utan det kan ta några hundra timmar kanske och det kan kosta mer än att köpa ett par nya högtalare eller kanta om dom gamla basarna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta några bilder på elementet och posta på något kunnigt ljudforum. Du kan börja med t.ex. minhembio.com eller så. Där kan du kanske få svar, eller direktioner till ett bättre forum för sånt här detektivarbete.

Sorgligt när gamla trotjänare går och ger upp!