Inget ljud från PC via HDMI

Permalänk
Medlem

Inget ljud från PC via HDMI

Har ett problem med att jag inte får ut ljud från min PC via HDMI kabeln om jag använder min samsung tv men om jag kopplar in min husvagnstv en liten LG så får jag ljud direkt, grafikkortet är ett radeonkort med dvi utgång med deras egen dvi-hdmi adapter och eftersom jag får ljud i det ena fallet så bör väl problemet ligga hos samsungtv:n. Enligt datorn så matar den i varje fall ut ljud i kabeln hela tiden. Har letat runt en hel del men hittar inget svar som löser mitt problem.

Permalänk
Medlem

Vad är det för ljudformat? Det har nog betydelse.

Permalänk
Medlem

Klarar den lilla tvn det med ljud så tycker man att din vanliga borde funka med, det första jag tänker på att att tvn kanske är inställd på att ta ljudet ifrån toslink eller koax utgångarna om dessa finns.

EDIT: vid närmare tanka så kom jag och tänka på att det brukar man ju dock välja på enheten som skickar ut signalen och inte mottagaren. men kolla så du är på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Vad är det för ljudformat? Det har nog betydelse.

Spelar ingen roll, har testat med musik o film 2 kanals stereo, 5:1 ljud men inget kommer ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gelakent:

Spelar ingen roll, har testat med musik o film 2 kanals stereo, 5:1 ljud men inget kommer ut.

Vad är det för HDMI kabel och kvalité på denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

Klarar den lilla tvn det med ljud så tycker man att din vanliga borde funka med, det första jag tänker på att att tvn kanske är inställd på att ta ljudet ifrån toslink eller koax utgångarna om dessa finns.

EDIT: vid närmare tanka så kom jag och tänka på att det brukar man ju dock välja på enheten som skickar ut signalen och inte mottagaren. men kolla så du är på den säkra sidan.

Jag var inne på det också men det finns ingen ingångsväljare för ljudet utan den tar från aktiv HDMI ingång och jag får bild men inget ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Clictronic v1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Kan inte se hur det ska ha ngn betydelse. Den fungerar ju uppenbarligen med den ena tvn så det är inte kabeln det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Kan inte se hur det ska ha ngn betydelse. Den fungerar ju uppenbarligen med den ena tvn så det är inte kabeln det är fel på.

Jag har varit med om, när jag bytte TV för något år sedan detta. Jag hade en 27" som fungerade perfekt som extra skärm åt min laptop med en viss HDMI kabel. När jag senare skaffade en 46" så försvann bilden helt plötsligt. Ibland fick jag bild i någon sekund och ljud. Andra fall inget ljud. Trodde först TV var trasig (såklart) och bråkade massa fram och tillbaka. (eftersom allt fungerade med 27")
Sen testade jag att köpa en HDMI kabel med bättre kvalité och voila ! Det fungerade. Om någon vet varför kan de förklara.

Har du redan en HDMI kabel med bra kvalité är nog inte detta problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Jag har varit med om, när jag bytte TV för något år sedan detta. Jag hade en 27" som fungerade perfekt som extra skärm åt min laptop med en viss HDMI kabel. När jag senare skaffade en 46" så försvann bilden helt plötsligt. Ibland fick jag bild i någon sekund och ljud. Andra fall inget ljud. Trodde först TV var trasig (såklart) och bråkade massa fram och tillbaka. (eftersom allt fungerade med 27")
Sen testade jag att köpa en HDMI kabel med bättre kvalité och voila ! Det fungerade. Om någon vet varför kan de förklara.

Har du redan en HDMI kabel med bra kvalité är nog inte detta problemet.

Nej jag tror inte att det är kabeln för jag har även provat med att ställa PC o TV jämte varandra och ansluta med en annan kabel som bara var 0,5m lång (min vanliga är 10m) men med samma resultat.