Permalänk
Medlem

Uppfinningar

Hejsan, jag satt och funderade på hur man ska kunna hitta på nya uppfinningar och utveckla idéer, det är ett projekt vi har i tekniken. Jag funderade och det bästa sättet måste ju vara att Hitta ett behov som man ska försöka lösa, jag undrar nu om någon av er, kära sweclockersmedlemmar skulle kunna hjälpa mig, det måste inte vara något jätte stort, det kan vara något litet. Något jag kan försöka uppfinna, eller endast utveckla.

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

Spontant kom jag att tänka på att mitt tangentbord på jobbet nog är rätt snuskigt. Borde gå att hitta på något. Borde också finnas miljöer där det är extra viktigt med hygienen och där man använder tangentbord där det skulle finnas ett ännu större behov.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Skitiga torkarblad på bilen. De blir totalt värdelösa efter ett tag när det sätter sig en massa salt och annan smuts, och det är bökigt att torka rent själva bladen, känns som om att det går åt en halv rulle hushållspapper. Skulle vilja ha en trasa indränkt i något rengöringsmedel som snabbt och enkelt löser problemet.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Inaktiv

Jag behöver lösa problemet med hålen i min plånbok - ytterst jobbigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En napp som lyser. Så att ungen själv finner den i mörkret...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En av tidernas största utmaningar skulle du kunna få lösa. Automatisk sortering av bild/film/musik/text-biblioteket komplett med taggar efter exempelvis motiv, färg, storlek och sammanhang.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nightcrawl:

Spontant kom jag att tänka på att mitt tangentbord på jobbet nog är rätt snuskigt. Borde gå att hitta på något. Borde också finnas miljöer där det är extra viktigt med hygienen och där man använder tangentbord där det skulle finnas ett ännu större behov.

CyberClean, eller plastskydd för riktigt skitiga omgivningar. Eller för den delen: ett nytt standardtangentbord kostar troligen <50:- nytt för ett företag.

Skrivet av Segas:

Jag behöver lösa problemet med hålen i min plånbok - ytterst jobbigt![/size]

Köp färre saker du inte behöver .

Skrivet av akka:

Skitiga torkarblad på bilen. De blir totalt värdelösa efter ett tag när det sätter sig en massa salt och annan smuts, och det är bökigt att torka rent själva bladen, känns som om att det går åt en halv rulle hushållspapper. Skulle vilja ha en trasa indränkt i något rengöringsmedel som snabbt och enkelt löser problemet.

T-röd och en trasa?

Skrivet av Knogen:

En napp som lyser. Så att ungen själv finner den i mörkret...

Finns redan rätt många varianter.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Skitiga torkarblad på bilen. De blir totalt värdelösa efter ett tag när det sätter sig en massa salt och annan smuts, och det är bökigt att torka rent själva bladen, känns som om att det går åt en halv rulle hushållspapper. Skulle vilja ha en trasa indränkt i något rengöringsmedel som snabbt och enkelt löser problemet.

Spolarvätska och en trasa?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Think outside the box, har samma uppgift själv i tekniken och jag och min grupp bestämde oss för ett projekt likt följande, fast mera utförligt så att man inom sikt kan ta det till marknaden, och ej iPhone baserat utan andänder sig av microfoner i varje rum i huset istället. Tänk dig en simplifierad HAL 9000

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

CyberClean, eller plastskydd för riktigt skitiga omgivningar. Eller för den delen: ett nytt standardtangentbord kostar troligen <50:- nytt för ett företag.

Köp färre saker du inte behöver .

T-röd och en trasa?

Finns redan rätt många varianter.

Ska jag göra rent tangentbordet med en sån där grej varje gång jag sätter mig vid datorn så kostar det pengar. Säkerligen så att det skulle jämna ut sig mot kostnaden att köpa ett nytt tangentbord varje vecka åtminstone. Spontan tanke är ett magasin med lätta tunna överdrag (eller liknande). Typ, en rulle med plastfolie fäst i ena änden (magasinet) och en anordning i andra, som man vid varje användning slänger över. Då får man en minimal "ställtid" i förhållande till produktionstid (dvs använda dator/tangentbord till att faktiskt jobba med).

Plastskyddet är ju bara användbart om man kör med egna handskar, det är ju till för att skydda tangentbordet mot smuts, inte mina händer.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nightcrawl:

Ska jag göra rent tangentbordet med en sån där grej varje gång jag sätter mig vid datorn så kostar det pengar. Säkerligen så att det skulle jämna ut sig mot kostnaden att köpa ett nytt tangentbord varje vecka åtminstone. Spontan tanke är ett magasin med lätta tunna överdrag (eller liknande). Typ, en rulle med plastfolie fäst i ena änden (magasinet) och en anordning i andra, som man vid varje användning slänger över. Då får man en minimal "ställtid" i förhållande till produktionstid (dvs använda dator/tangentbord till att faktiskt jobba med).

Plastskyddet är ju bara användbart om man kör med egna handskar, det är ju till för att skydda tangentbordet mot smuts, inte mina händer.

Vad gör du på datorn som kräver rengöring mellan varje session?

En sån där rengöringsgrej kostar 50:- per burk. Vet inte hur länge de räcker, men det är inte engångsmaterial.

Nädå, jag ser vad du säger, men om det hade varit ett reellt problem ur hygiensynpunkt så hade det säkerligen redan varit löst. Inte ens sjukhus verkar se behovet av att rengöra tangentbord efter varje användning, eller ens använda engångsskydd. En uppfinning av detta slag ska ju ha någon sorts marknad också (utöver de med OCD-liknande renlighetstvång ).

Plastskydd används i miljöer som lantbruk o dyl där det annars snabbt skulle blivit skitigt i tangentbordet. Syftet är ju dock snarare att spara tekniken än händerna, just eftersom händer är snabba och lätta att rengöra till skillnad från tangentbord. Ska man skydda händerna är troligen engångsplasthandskar en mycket enklare lösning än att ha plastfolie över tangentbordet, inte minst då sådana handskar används i stor utsträckning runt om i samhället ändå.

En annan tangentbordslösning som används i praktiken är också varianter utan glipor och andra svåråtkomliga utrymmen, utan i stället täta framsidor som är lätta att torka av, sprita eller rent av kasta in i en diskmaskin.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Bygg en målsökande pissoar som alla träffar i, oavsett hur stor bil, båt motorcykel eller snabb dator de har.

På en mässa för industrin hade någon bygg en målsökande piltavla, när man kastade pilen inom arbetsområdet med tillräcklig kraft för att den skulle nå fram så fick man 100% bulls eye. (vision-guide)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Haha tack för alla svar, jag ska se vad jag kan göra, Så kreativt här på sweclockers, gillas starkt!

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533