Backuplösning för mina semesterbilder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Okt 2002

Backuplösning för mina semesterbilder

Jag har aldrig brytt mig om att säkerhetskopiera mina privata filer. Har alltid klarat mig. Men nu börjar jag bli lite nojig och känner att jag behöver ha minst en säkerhetskopia av alla minnen som är värda att spara. Med detta som bakgrund har jag ingen som helst kunskap om backupprogramvaror. Detta behöver jag er hjälp med! Såhär ser det ut ungefär:

Från kamera till C:\foto

...och nu skulle jag vilja att allt i c:\foto automatisk kopieras till exempelvis d:\foto. Dropbox är väl ungefär så som jag tänker mig det hela, allt jag lägger i ena mappen kommer automatiskt i andra mappen. Fast lokalt, utan server och internetuppkoppling. Någon som har bra råd angående detta? Måst inte nödvändigtvis vara gratis, att bevara minnen kan vara värt några slantar.

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Dec 2011

Allway Sync är ett program som jag använde för det ändamålet för ett tag sedan. Gratisversionen kanske fungerar för dig, enda begränsningen är att den endast kan processa några tusental filer om månaden innan den klagar på att du måste uppgradera till Pro-versionen.

Det programmet fungerar så att du kan antingen ha det i bakgrunden eller köra det automatiskt typ varje natt. Då så ställer du in det att automatiskt kopiera över nya filder från c:/foto till d:/foto.
Dock bör du tänka på att ställa in programmet så att den inte raderar en bild från d: om den försvunnit från c:. Likaså så bör den inte heller skriva över en bild på d: om bilden på c: ändrats. Det ger dig skydd mot ifall du i misstag (eller nåt virus) raderar bilder från c:.

Tänk även på att om ett blixtnedslag träffar datorn så är det möjligt att alla hårddiskar som är inkopplade går sönder. Likaså kan du råka ut för ett virus som raderar alla hårddiskar anslutna till datorn. Därför så bör du även ha en offline-kopia av dina bilder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

Absolut bästa säkerhetskopieringen får du om du inhandlar en NAS med 2 hdd som kör i RAID 1.
På så vis kan du förlora en hdd utan att bli av med sakerna, man skall ju ha en sjuk otur om båda hdd lägger av samtidigt.

Att göra som du beskriver är ju en förenklad variant av det hela och är lite osäkrare om något händer med datorn och sakerna inte hunnit kopieras ännu.

Man kan givetvis också koppla in 2 nya hdd o datorn som du kör i RAID 1, men fördelen med en NAS är att den kan nås från vilken dator som helst på nätverket och inte lika lätt påverkas om du får in något elakt virus i datorn som börjar radera dina hdd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

Själv kör jag med en NAS med 4st hårddiskar i RAID. Går en hd sönder, finns bilderna på en annan och det är bara att byta ut den trasiga.
Jag kommer åt bilderna var jag än är, bara jag har internet.. Går att göra backup på mappar i datorn om man vill det..

Att ha bilderna på C: är inget jag rekommenderar.. Rätt som det är, får du ett virus som kraschar C: och du kommer inte bli glad efter det..
Har jag bilderna på datorn har jag dem på d: eller e:.. Har nästan inget viktigt på C:.

Det finns ett gäng backup program och olika tjänster annars, men inga jag har koll på.. då jag är nöjd med NAS:en.
Du kan ju alltid kolla igenom denna tråden för att få lite tips.

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008

+1 på Droih för SyncToy. Använt det ett tag nu och tycker det funkar superbra, bara konfa åt vilket håll saker ska säkerhets kopieras sen på vilket sätt, synkas så att det blir lika på bägge eller åt ett håll bara. Kör det ca en gång i veckan från en intern disk till en extern disk där jag har alla privata och jobb relaterade filer och dokument (ej bilder).

Vet dock ej om det går att lägga in så att den gör det automatisk, men tänker man bara på att synka så fort man lagt in något viktigt eller mycket filer så är man på det torra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
011
Registrerad
Mar 2010

Många som gett bra förslag på NAS och Raid lösningar, men om jag vore som dig (och det är jag) så hade jag köpt en extern USB hårdisk/SSD och bara koppla in den och kopiera över när du varit ute och rest

backuper bör ju helst vara så långt bort som möjligt från orginalet ;p har min i ett brandklassat kassaskåp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Worse:

Många som gett bra förslag på NAS och Raid lösningar, men om jag vore som dig (och det är jag) så hade jag köpt en extern USB hårdisk/SSD och bara koppla in den och kopiera över när du varit ute och rest

backuper bör ju helst vara så långt bort som möjligt från orginalet ;p har min i ett brandklassat kassaskåp

Bra sneak variant, men är inte lika säkert som en NAS med raid eftersom du fortfarande bara har det på en hdd, går den sönder är du torsk.
Sen skulle jag inte rekommendera en ssd eller usb minne som backup eftersom dom kan tappa information av sig själv bara genom att inte användas på ett tag, det är kanske inte vanligt men händer om man har otur och betydligt lättare än an vanlig hdd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
011
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av MacAllan:

Bra sneak variant, men är inte lika säkert som en NAS med raid eftersom du fortfarande bara har det på en hdd, går den sönder är du torsk.
Sen skulle jag inte rekommendera en ssd eller usb minne som backup eftersom dom kan tappa information av sig själv bara genom att inte användas på ett tag, det är kanske inte vanligt men händer om man har otur och betydligt lättare än an vanlig hdd.

Jo det kanske är lite sneak.

Nu hade ju jag tänkt att man har kvar samtliga bilder i sin "vanliga" bildmapp på datorn också, så då ligger de ju på 2 separata diskar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Ingen som kör med image-program typ Norton Ghost, Acronis True Image eller liknade på den disk/partition man har bilderna på? Är själv i tagen att säkra mina bilder men funderar fortfarande. Som det är nu har jag en ren kopia utav alla bilder på en icke-inkopplad-extern disk men det känns inte optimalt kanske.. Nu menar jag alltså en en ren backup, inget du ska läsa information från som det är. Man borde ju spara utrymme om inte annat.

Sen kan man ju undra vilket media som är bäst att spara information/bilder på en längre tid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Cobian backup är ett program jag använder på jobbet som är gratis.

Det går att ställa in så du lägger kopior på mappen/mapparna varje timme eller hur du nu vill ha det.

Geforce 670 | Intel 320 Series 160GB OEM | Intel Core i5 2500K
Corsair 8GB (2 x 4GB) 1600MHz XMS3 | Fractal Design Newton R2 650W

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Feb 2004

Internet? Synca upp dina filer med google drive eller liknande.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2006

Skall du köra backup på det viset så rekommenderar jag skydrive eller dropbox. Kommer att dröja många år innan du kommer upp i samma kostnad som för hårddsiken. Du kan ju även ställa in det så att bilder sparas med lägre upplösning.

Att ha backupp på en NAS i hemmet är inte särskilt säkert, då är det bättre att ha en till hårddisk och bara slippa klydda och be datorn i sig köra raid. Skulle det börja brinna kommer dina filer försvinna oavsett mängden säkerhet du har, och då vill då ha backupen någon annan stans

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2006

Jag kör med skydrive, ca 340kr för 100gb per år. Bra översikt över dina bilder och relativt snabbt.

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Dec 2011

Måste säga att du har gjort ett rätt beslut av att göra backup!
Första dagen jag praoade på en datorbutik i stan, fick jag ringa ett samtal och berätta att hans hårddisk inte gick och rädda, han bröt ihop i telefonen då han hade alla sina bilder på sin dotter under hennes uppväxt från födsel till "människa" :/

Mvh: Eric

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av anon81912:

Du kan ju även ställa in det så att bilder sparas med lägre upplösning.

Varför skulle man vilja spara bilderna i en lägre upplösning? "Negativen" bör ju vara så stora som möjligt.. eller i "orginal-storlek".
Ganska enkelt att förminska en bild, men att förstora en bild som du gjort liten, är ingen lek..

Skrivet av lillen99:

Måste säga att du har gjort ett rätt beslut av att göra backup!
Första dagen jag praoade på en datorbutik i stan, fick jag ringa ett samtal och berätta att hans hårddisk inte gick och rädda, han bröt ihop i telefonen då han hade alla sina bilder på sin dotter under hennes uppväxt från födsel till "människa" :/

Mvh: Eric

Vissa lär sig tyvärr den hårda vägen... :/

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av DaBone:

Själv kör jag med en NAS med 4st hårddiskar i RAID. Går en hd sönder, finns bilderna på en annan och det är bara att byta ut den trasiga.
Jag kommer åt bilderna var jag än är, bara jag har internet.. Går att göra backup på mappar i datorn om man vill det..

Att ha bilderna på C: är inget jag rekommenderar.. Rätt som det är, får du ett virus som kraschar C: och du kommer inte bli glad efter det..
Har jag bilderna på datorn har jag dem på d: eller e:.. Har nästan inget viktigt på C:.

Det finns ett gäng backup program och olika tjänster annars, men inga jag har koll på.. då jag är nöjd med NAS:en.
Du kan ju alltid kolla igenom denna tråden för att få lite tips.

NAS är en utmärkt lagringslösning.

Men har man NASen i samma lokal/hus som originalet kan man förlora allt vid tex Inbrott, brand eller blixtnedslag.

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009

Jag kör med Crashplan+ unlimited, http://www.crashplan.com/consumer/crashplan-plus.html, kostar 60USD/år för obregränsar utrymme. Crashplan gör automatiska backuper så ofta du vill.