Windows 8 uppstart problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brämhult
Registrerad
Aug 2011

Windows 8 uppstart problem

Som sagt installerat Windows 8 med alla drivrutiner utan problem igår, alla drivrutiner, uppdateringar installerade.
Har startat om datorn ett flertal gånger och allt såg ut att fungera väldigt bra.

Men nu på morgonen så när jag skulle starta upp "fastnade" alltihopa vid startskärmen, den med klockan/datum och nätverks ikonen.
Klockan tickar fortfarande på så helt hängd kan den ju inte vara, men inget händer när jag trycker på vare sig tangentbord eller mus.

Hårdvaran är det inget fel på, jag kan stoppa in den andra ssd med Windows 7 och den startar upp som vanligt.

idéer någon?

/Pincett

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Solna)
Registrerad
Maj 2005

Låter som USB strular om du frågar mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Prova logga in via RDP från en annan dator, om du har aktiverat möjligheten till det tidigare.
Prova annat T-bord eller mus. Om ditt MB klarar PS/2 så prova med ett sådant.

Dator: Japps, några år på nacken men tillräcklig | Dell 3008WFP 30" skärm
Bärbar dator: MBA 13" NAS: QNap TS-509 & Synology DS3612xs, DS416
Skrev jag något vettig? "Bra inlägg":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brämhult
Registrerad
Aug 2011

Provat annat tangentbord/mus men det fungera inte. Har inget tangentbord med med PS/2.

Jag har stoppat in min gamla ssd med Win7 idag och kört, men för en stund sedan stoppa jag in den nya ssd med Win8 och nu fungerar det perfekt igen.

Win7 är installerat på en Corsair SSD Force Series GT 120GB och Win8 på 256 GB SSD 840 Pro Basic, men det ska ska väl inte ha någon betydelse.

BIOS är uppdaterat till senaste, "ASUS P8P67 EVO B3" Så jag är lite konfunderad på vad som hänt/händer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Ska jag gissa så verkar inte din installation känna igen USB T-bord:et och musen. Kan vara så att några omstarter så fungerar det, som du själv beskriver.

Kanske så att du ska försöka installera om drivarna till din USB kontroller, eller om du har särskilda drivare till T-bord och mus.
Tips kan vara att aktivera RDP så att du kan logga in på datorn remote ifall du befinner dig i den sitsen igen.

Dator: Japps, några år på nacken men tillräcklig | Dell 3008WFP 30" skärm
Bärbar dator: MBA 13" NAS: QNap TS-509 & Synology DS3612xs, DS416
Skrev jag något vettig? "Bra inlägg":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brämhult
Registrerad
Aug 2011

Har installerat USB drivrutinerna igen och aktiverat RDP så dom här problemen dyker säkert inte upp igen, allting kan ju inte vara perfekt

Tack för hjälpen

/Pincett

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brämhult
Registrerad
Aug 2011

Nu måste jag öppna min tråd igen

För nu har det hänt igen. Så som jag skrev i första inlägget så fastnar uppstarten vid "klock" skärmen innan inloggningen eller som jag råkade ut för i morse att innan bilden med klockan kommer så är det precis som om tangentbordet/skärmen inte kan bestämma sig för vem som ska starta eller vara på?!

Provade med att logga in via RDP men det fungerade "bara" när klockskärmen kommit fram, men när discot mellan tangentbord/skärm är igång funkar det inte.

Nu är det en ny skärm på ingående idag hoppas jag om inte posten halkar av vägen får nämligen ett streck vertikalt över skämen.

Bara tangentbordet kvar om det inte är det som är felet annars får jag gå tillbaka till Win7 och det är synd för Win8 är inte så pjåkit om man ger det en chans.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

testa att dra ut musen och t-bordet vid inloggningsskärmen, stoppa in dem i ett annat USB uttag båda två.

testamed annan mus o t bord också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brämhult
Registrerad
Aug 2011

Fick den nya skärmen i torsdags (21 feb) och inte haft några problem efter det.

Men ja jag testade olika USB portar och provade grabbens mus/tangentbord men det var samma resultat där, men å andra sidan så har vi båda Logitech G510 / G400.

Men som sagt den gamla skärmen var inte frisk och det var precis som att det var konflikt i uppstarten vad nu skärmen ska ha med det att göra.... så peppar peppar just nu fungerar det klockrent.

/Pincett