Bygglogg: Project Aurora - an Aluminum Briefcase - mATX Case System

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Uppdatering: Topplocket för undre lådan:

http://i.imgur.com/6y9jnJj.png

http://i.imgur.com/9CDQOmE.png

Såhär tänkte jag mig topplocket.
Gjort i 8mm plastglas á la färgat.

Tar gärna emot tips på vilken tjocklek och material man bör använda. Tippar väl mot 8mm Akryl just nu. Det verkar tillräckligt kraftigt.

Dold text

Skulle det inte ga att gora ett fyrkantigt hal i nataggregatet sa att man kan sanka plattan ytterligare nagra mm, och pa sa satt tjana lite plats? Natagg brukar ju vara ganska robusta. Eller det kanske ar sa lite att det inte ar lont..

sry for inga åäö.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hag.com:

Skulle det inte ga att gora ett fyrkantigt hal i nataggregatet sa att man kan sanka plattan ytterligare nagra mm, och pa sa satt tjana lite plats? Natagg brukar ju vara ganska robusta. Eller det kanske ar sa lite att det inte ar lont..

sry for inga åäö.

Det var en ny idée Tack!
Jag tänker lite såhär. Ska utnyttja undrelådan så mycket det bara går för att få in bra kylning till framförallt CPU. Så vill nästan trycka upp plasten hela vägen till kanten. Dock kan det vara ett alternativ över hårddiskarna. Kanske fästa en fläkt inuti topplocket. Och på så sätt få mer utrymme.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

tycker du ska köra på och vara riktigt fancy med någon typ av ädelträ. dem har det i vissa filmer i dom där bombväskorna och det ser ju riktigt bra ut...tänkte angående det med slidern också att "mattan" skulle pressa slidern mot plåten så hårt att den stannar där man drar den, då slipper du tänka på fästning och förvaring av den. tänker självklart också att den ska vara på insidan av lådan så det bara är ett hål.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad kul att du har hittat till min lilla tråd!

Jag tänkte suga luften från CPU kylaren genom nätagget och blåsa ut luften. Detta genom att vända på fläkten i nätagget.
Annars har du nog helt rätt
Tänkte du dig att utblåset skulle vara på motsatt sida vad den är nu eller tänkte du 180° med fläkten ned mot botten?

Uppdatering: Topplocket för undre lådan:

http://i.imgur.com/6y9jnJj.png

http://i.imgur.com/9CDQOmE.png

Såhär tänkte jag mig topplocket.
Gjort i 8mm plastglas á la färgat.

Tar gärna emot tips på vilken tjocklek och material man bör använda. Tippar väl mot 8mm Akryl just nu. Det verkar tillräckligt kraftigt.

Dold text

Men om bilden där stämmer... hur ska du få plats att dra kablarna från nätagget?, den sidan står ju då mot väggen?

Permalänk
Medlem

Har några förslag.
gå tillbaka till mITX och gör ett hål längsmed kanten där handtaget sitter. eller en springa skulle man kunna kalla det. där kan du lägga ner tangentbordet när du transporterar väskan. alltså typ en liten ficka. såg någon tidigare som nämde något om kablar som rullades ihop? det är en jätte bra ide! kommer ihåg ett in-ear headset jag hade förut och mitt på satt en liten fjädermojsisak som rullade ihop kablaget när man inte använde det. inte bara praktiskt, det är coolt också!
sen hade jag som någon annan sagt inte dra io panelen ut i väggen, istället hade jag använt en USB-hubb och tangentbord och mus kan alltid vara inkopplade. om du köper typ ett mk-85 eller liknande har du även en usb-hubb och hörlursutgång och mikrofoningång i tangentbordet. till skärmen hade jag försökt hitta en hdmi/vga vad nu du ska ha, fast flatkabel, skulle vara betydligt snyggare och smidigare. Lycka till!
vad ska du ha för processorkylning? den måste ju gå att överklocka!
en annan tanke med tangentbordsfickan är att du kanske kan sätta en fläkt där som dels stödjer upp plåten/plasten och som sen kan dra in luft från hålet.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gs242:

tycker du ska köra på och vara riktigt fancy med någon typ av ädelträ. dem har det i vissa filmer i dom där bombväskorna och det ser ju riktigt bra ut...tänkte angående det med slidern också att "mattan" skulle pressa slidern mot plåten så hårt att den stannar där man drar den, då slipper du tänka på fästning och förvaring av den. tänker självklart också att den ska vara på insidan av lådan så det bara är ett hål.

Det låter riktigt trevligt att ha hela skjutplåten/biten på insidan. Dock kommer den ju täcka I/O och PCIe Brackets. Blir alltså en hel sidan som måste täckas. Kanske går att lösa genom att man lyfter upp hela plåtbiten rakt upp.

Ädelträ? Är det till slidern eller är det istället för topplocket i akryl som du tänker dig detta ska användas till?

Skrivet av The Echelon:

Men om bilden där stämmer... hur ska du få plats att dra kablarna från nätagget?, den sidan står ju då mot väggen?

230V input kommer vara riktat mot moderkortet:

För de ordinarie kablarna kommer jag göra hål i sidan på nätagget och dra om. Blir i samma veva som jag sleevar kablarna.

Skrivet av Mr.Azum:

Har några förslag.
gå tillbaka till mITX och gör ett hål längsmed kanten där handtaget sitter. eller en springa skulle man kunna kalla det. där kan du lägga ner tangentbordet när du transporterar väskan. alltså typ en liten ficka. såg någon tidigare som nämde något om kablar som rullades ihop? det är en jätte bra ide! kommer ihåg ett in-ear headset jag hade förut och mitt på satt en liten fjädermojsisak som rullade ihop kablaget när man inte använde det. inte bara praktiskt, det är coolt också!
sen hade jag som någon annan sagt inte dra io panelen ut i väggen, istället hade jag använt en USB-hubb och tangentbord och mus kan alltid vara inkopplade. om du köper typ ett mk-85 eller liknande har du även en usb-hubb och hörlursutgång och mikrofoningång i tangentbordet. till skärmen hade jag försökt hitta en hdmi/vga vad nu du ska ha, fast flatkabel, skulle vara betydligt snyggare och smidigare. Lycka till!
vad ska du ha för processorkylning? den måste ju gå att överklocka!
en annan tanke med tangentbordsfickan är att du kanske kan sätta en fläkt där som dels stödjer upp plåten/plasten och som sen kan dra in luft från hålet.

Inte helt hundra på hur du menar USB-Hub?
En Flat kabel hade inte varit fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det låter riktigt trevligt att ha hela skjutplåten/biten på insidan. Dock kommer den ju täcka I/O och PCIe Brackets. Blir alltså en hel sidan som måste täckas. Kanske går att lösa genom att man lyfter upp hela plåtbiten rakt upp.

Ädelträ? Är det till slidern eller är det istället för topplocket i akryl som du tänker dig detta ska användas till?

Menar istället för akrylen. typ ett fint teak-lock med med tangetbord infällt i vänsterkanten och typ plats för att använda en high-sense mus i högerkanten. också klart några classy knappar och reglage

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Inte helt hundra på hur du menar USB-Hub?
En Flat kabel hade inte varit fel.

Menar att du köper en http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... som du sätter någonstans i chassit så du har tillgång till usb i/o. dvs om du nu följer mitt råd attt flytta in moderkortet.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gs242:

Menar istället för akrylen. typ ett fint teak-lock med med tangetbord infällt i vänsterkanten och typ plats för att använda en high-sense mus i högerkanten. också klart några classy knappar och reglage

Förklara gärna hur du menar med infällt. För det kommer inte finnas en milimeter till godo på toppen av topplocket. Där kommer det inte finnas plats.
Gillar ideén med ett snygg trälock, skulle kunna göra det hela lite mer SteamPunk x)
Dock är jag verkligen sämst med träarbeten men plast och metall kan jag bättre.

Vart tror du man skulle kunna klämma in en startknapp till datorn om du kollar ritningarna då?

Skrivet av Mr.Azum:

Menar att du köper en http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... som du sätter någonstans i chassit så du har tillgång till usb i/o. dvs om du nu följer mitt råd attt flytta in moderkortet.

Lättare, snyggare och snabbare att använda passthroughs Troligare att jag skulle använda det men jag är just nu helt såld på att använda en lucka framför I/O plåten.

Visa signatur

Permalänk

Det bidde en mindre väska från Jula för mig:

Finns plats för en 15 tums panel i locket samt lite elektronik bakom.

Satsar mini ITX och grafikkort med PCI-riser men PSU är ett problem pga. av storleken.
Hittat detta som är det minsta jag sett med stöd för moderna moderkort (24+8 pin) men är för högt om man ej plockar bort låda och fläkt.
http://www.dustinhome.se/product/5010445482/silverstone-sfx-4...

Finns det annat som kan driva ett externt grafikkort med lite power (typ GTX670 eller GTX660) ?

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Det bidde en mindre väska från Jula för mig:
http://i.imgur.com/0YY4aPU.jpg

Finns plats för en 15 tums panel i locket samt lite elektronik bakom.
http://i.imgur.com/fkT5HcP.jpg

Satsar mini ITX och grafikkort med PCI-riser men PSU är ett problem pga. av storleken.
Hittat detta som är det minsta jag sett med stöd för moderna moderkort (24+8 pin) men är för högt om man ej plockar bort låda och fläkt.
http://www.dustinhome.se/product/5010445482/silverstone-sfx-4...

Finns det annat som kan driva ett externt grafikkort med lite power (typ GTX670 eller GTX660) ?

PCI-Express 8-pin (6+2) anslutning 1 st =D
Det fungerar för de lite klenare korten. Värsta fall blir det att fixa 2molex till 6-pin adapter.
Vart fick du tag på panelen? =D

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

PCI-Express 8-pin (6+2) anslutning 1 st =D
Det fungerar för de lite klenare korten. Värsta fall blir det att fixa 2molex till 6-pin adapter.
Vart fick du tag på panelen? =D

Ja, det behöves inte så jättemycket för att driva medellhög upplösning men den har jo en 6 pins och en 8 pins. Tänkte prova mig fram och köpa begagnat (=lång byggtid). Panelen är från en gammal industridator som jag slaktat. Kul att följa dina idéer

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |

Permalänk
Medlem

Detta kanske? Är väl egentligen ett serveragg och lär nog låta en hel del med 40mm fläkt, men funkar nog ändå.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Ja, det behöves inte så jättemycket för att driva medellhög upplösning men den har jo en 6 pins och en 8 pins. Tänkte prova mig fram och köpa begagnat (=lång byggtid). Panelen är från en gammal industridator som jag slaktat. Kul att följa dina idéer

En 8-pin CPU ja Dåligt att stoppa den i en PCIe kontakt Det är en ground på fels ställe om jag inte missminner mig

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Detta kanske? Är väl egentligen ett serveragg och lär nog låta en hel del med 40mm fläkt, men funkar nog ändå.

Det skulle passa perfekt för väskan är ungefär 24 cm djup. Ser dock ej om det har de rätta anslutningar för ett mini-ITX, graffe och en SATA disk samt 12V till skärm. Men det kan undersökas så tack för tipset.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

En 8-pin CPU ja Dåligt att stoppa den i en PCIe kontakt Det är en ground på fels ställe om jag inte missminner mig

Asså, jag är inte expert på nätagg men på dessa bilder ser det ut som den har 24 pin och 8 pin till moderkakan och en 6 pins samt en 6+2 pin till graffe: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=253

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Det skulle passa perfekt för väskan är ungefär 24 cm djup. Ser dock ej om det har de rätta anslutningar för ett mini-ITX, graffe och en SATA disk samt 12V till skärm. Men det kan undersökas så tack för tipset.

12V till skärmen? Inte illa. Är inte 19V vanligare?

Asså, jag är inte expert på nätagg men på dessa bilder ser det ut som den har 24 pin och 8 pin till moderkakan och en 6 pins samt en 6+2 pin till graffe: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=253

Det har du så rätt på. På första länken såg jag bara 1x6+2.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Status Uppdatering:

Bilder på lite gamla saker:

Var hos mina föräldrar och hämtade upp lite saker:

Tack för Dremeln Far!

Skaffade mig även ett en mutternittång (fungerar som en popnitstång men lämnar en gängad mutter i plåten).

Hittade lite gamla saker. Dessvärre kaputt och chassit var inget att ha:

Intel Socket 1 Någon?

Lite arbetande.

Ska använda I/O-plåten till att måtta ut hur jag ska böja och kapa min aluminiumplåt.

Dold text

Komponentsval:

Jag har två olika möjliga konfigurationer:

• Asus P8Z77-I Deluxe med en i5 2500k

• +Har redan en hemma men jag blir av med min HTPC

• +Kan alltid ersätta HTPC med en AMD APU

• MSI FM2-A75IA-E53, Socket-FM2

• +Billigt

• +WiFi

• +Möjlighet till att testa AMD 750k.

• -mITX

• MSI FM2-A75MA-E35, Socket-FM2

• +Billigt

• +WiFi

• +Möjlighet till att testa AMD 750k.

• +mATX

• MSI 760GM-E51 (FX), Socket-AM3+

• +Billigt

• -Fulast av samtliga hittills.

• +Möjlighet till FX-8350

• +mATX

• -Gammalt chipset. Sitter fasiken IDE/Pata kontakter på den fortfarande.

• Seagate Barracuda 1.5TB 64MB

• Har jag liggandes hemma så blira bara att plocka

• SSD av något slag. OCZ Vector är blå och skulle passa bra tror jag.

• Nätagg av något slag. Helst lite högre än 80+ Brons för att få ner temperaturen.

• Kylare, helst lågprofil av något slag:

• Silverstone NT06-PRO - Stort fläktstöd 140mm. Dyr och lite svår att få tag på.

• Noctua NH-L9 - Liten fläkt men lätt att få tag på. Fungerar garanterat

• Scythe Big Shuriken 2 - 120mm fläkt är väl lämpat? Kommer nog vara den som har bäst höjd över MoBo för att få till det snyggt.

• Ram, ja 1600MHz 8GB känns vettigt. Mer behövs inte så troligen gamla hederligare corsair LP blue eller Black spelar nog ingen större roll.

• Fläktar - jag har 2st Corsair 120SP Quiet edition liggandes. Kanske kan vara något.

Dold text

Just nu sitter jag i sitsen och avvaktar mail från glasmästare och plåtslagare. De flesta handlar endast med Företag eller helt enkelt struntar i mina offert förfrågningar. Inget vidare.

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Sitter och väntar på att butik ska få in Plåt. Ca 10 arbetsdagar var leveransen. Långsamt men stadigt framåt. Kanske dags att börja kapa lite i väskan månntro?

Akryl är en annan femma. Är inte riktigt säker på tjocklek.

Kylare till Datorn är fixad.
Vilken det blev får ni se när jag hämtar den på posten och kan ta lite smäckra bilder!

Visa signatur

Permalänk

Vi väntar med spänning...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Vi väntar med spänning...

Härligt Här kommer det en liten uppdatering:

Det kom gratis annonsering på SweC så man passade på att köpa sig:
En Scythe Big Shuriken B Rev.2:

Oj, sexy!

Trodde inte riktigt på den tunna orginalfläkten. Ville egentligen köra med en Gentle Typhoon men hade inte riktigt tid att modifiera ramen så det blev en Corsair SP quiet Edition.

Dold text

Tack ante_ante för en snabb och smidig affär.
Riktigt trevligt var att man fick originalkartongen i stoppad en annan kartong i Mint Condition!

Den andra vinsten denna annonsveckan var en Dell 1907FP.

Rengöra skärmen liten och den fungerar riktigt bra.
Dessvärre: Den är 34cm hög och jag har bara 32cm att använda mig av. Det kommer bli lite modifierade för att få in denna besten i lådan =D

Dold text

Tasorrog, tack för en bra skärm!

Dold text

Igår ägnade jag med att montera detta på moderkortet och processorn jag ska preliminärt använda till detta bygge:

Titta det är värsta gott om plats ju!
Dessvärre var det ett helvete att byta processorkylsfläkt när allt var monterat i mitt Fractal Design Node 304 och jag bestämde mig för en corsair SP Quiet Edition.

Dold text

Väntar ännu på min plåt så det blir nog nästa uppdatering. Tillsdess rekommenderar jag er att hålla ett öga på Överklockningsguiden av iSw3de där jag kommer lägga till en guide om att överklocka på detta ASUS moderkort.

/David

Visa signatur

Permalänk

Trevligt att se att det händer saker
Vilket moderkort bidde det? Finns ju flera från ASUS som jag ej blir klok på skillnaden på - wifi och widi ? Har själv planer på ett ASUS miTX

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort bidde det? Finns ju flera från ASUS som jag ej blir klok på skillnaden på - wifi och widi ? Har själv planer på ett ASUS miTX

Widi är Intels teknik för att föra över bilden trådlöst mellan dator och skärm. Wifi är trådlöst nätverk, enheter som är wifi-certade ska fungera med varandra.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Skrivet av jocke92:

Widi är Intels teknik för att föra över bilden trådlöst mellan dator och skärm. Wifi är trådlöst nätverk, enheter som är wifi-certade ska fungera med varandra.

Det är ett Asus P8Z77-I Deluxe

WiDi är helt rätt Wireless Display.

Uppdatering:
http://valid.canardpc.com/2730095
Nu så

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Tack för widi förklaringen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är ett Asus P8Z77-I Deluxe

WiDi är helt rätt Wireless Display.

Uppdatering:
http://valid.canardpc.com/2730095
Nu så

Blir nog samma här, skall följa din OC guide

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Blir nog samma här, skall följa din OC guide

Guiden är på G men mycket som händer. Tentavecka nu + introduktionsvecka nästa vecka (men då åker jag till UK) så måste plugga lite i förtid för att inte hamna efter. /D

UPPDATERING!
Nu fan har det kommit ett litet paket.

\☺/
. | <---- Sexy all standardtecken gubben
./ \.

Dold text

Det kom en PCIe 16x Riser med längden 19cm som kostade mig otroliga 25kr med frakt inkluderat!
Motsvarande i sverige finns men är endast 7-9cm långa, prislapp på ca 450kr + frakt. Tyckte detta var ett kap.

Snygg ring!

Made By FlyConn

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Vart har du hittat modellerna till PSU, GPU, Mobo osv? Eller har du gjort dom själv? Blev sjukt inspirerad av denna att sätta ihop något eget projekt

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Guiden är på G men mycket som händer. Tentavecka nu + introduktionsvecka nästa vecka (men då åker jag till UK) så måste plugga lite i förtid för att inte hamna efter. /D

UPPDATERING!
Nu fan har det kommit ett litet paket.

\☺/
. | <---- Sexy all standardtecken gubben
./ \.

Dold text

Det kom en PCIe 16x Riser med längden 19cm som kostade mig otroliga 25kr med frakt inkluderat!
Motsvarande i sverige finns men är endast 7-9cm långa, prislapp på ca 450kr + frakt. Tyckte detta var ett kap.
http://i.imgur.com/0CjMW0m.jpg

http://i.imgur.com/M37rImI.jpg

http://i.imgur.com/jk4HnmN.jpg

http://i.imgur.com/5KVM7YF.jpg

Snygg ring!
http://i.imgur.com/JNYnmxs.jpg

Made By FlyConn
http://i.imgur.com/2T1pxl8.jpg

http://i.imgur.com/9y8rHYs.jpg

http://i.imgur.com/EptV2AM.jpg

Dold text

Hunnit testa riser? Kommer att beställa samma för längden är perfekt.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon214934:

Vart har du hittat modellerna till PSU, GPU, Mobo osv? Eller har du gjort dom själv? Blev sjukt inspirerad av denna att sätta ihop något eget projekt

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/
Där finns det väldigt mycket roligt.

Hunnit testa riser? Kommer att beställa samma för längden är perfekt.

Nej jag har inte hunnit testa men då det bara handlar om att ha en ledande kabel så är det väl inte mycket som kan gå fel

Visa signatur