Kommer kommer XP-vana 75-åringar att kunna ställa om till windows 8 ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Kommer kommer XP-vana 75-åringar att kunna ställa om till windows 8 ?

Hej,

Morföräldrarna ska få en ny surf- och SVTplay-laptop från Elgiganten men de verkar bara sälja Win8 förinstallerat nuförtiden. Kommer två inte speciellt datorhabila människor att kunna känna sig hemma i Win8?
D.v.s. kan man få det att boota och presentera ett skrivbord med startmeny som Windows 7 och XP och förpassa allt metrojox till en soptipp? Måste vi förlita oss på tredjepartsprogram? Eller köpa win7 sepatat?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006

Jag tror det finns en överhängande risk att din telefon kommer gå varm om du ger dem en dator med W8 utan Classic Shell. Med Classic Shell lär de inte märka någon större skillnad!

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

NICE !!
Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av pigge_85:

Hej,

Morföräldrarna ska få en ny surf- och SVTplay-laptop från Elgiganten men de verkar bara sälja Win8 förinstallerat nuförtiden. Kommer två inte speciellt datorhabila människor att kunna känna sig hemma i Win8?
D.v.s. kan man få det att boota och presentera ett skrivbord med startmeny som Windows 7 och XP och förpassa allt metrojox till en soptipp? Måste vi förlita oss på tredjepartsprogram? Eller köpa win7 sepatat?

Efter att ha hjälpt mina föräldrar i samma ålder kan jag säga att det utan minsta tvekan blir problem. Jag har haft mycket stora problem att få dem att gå från XP till W7, det "ser för olika ut" för att de skall förstå. Efter att i princip suttit i knä på dem i ett par veckor provade jag Ubuntu 12.04 med Gnome-classic och det gick mycket lättare att förstå för dem än W7. De vill inte tillbaka till Windows nu.