Valve lanserar Steam för Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Andersson:

Linux, Ubuntu och Fedora... vad är skillnaden?

Linux är "kärnan" i operativsystemet. Ofta används begreppet "Linux" även som ett paraplynamn för olika "distributioner" som bygger på denna kärna (vill man vara väldigt petig så är ju detta lite inkonsekvent, men "vet man vad man menar" så är det inget problem). Varje distribution kan ses som ett operativsystem.

Ubuntu och Fedora är exempel på två sådana distributioner. Andra vanliga varianter för servrar och hemmasystem är Debian, Gentoo, Arch Linux, Red Hat Enterprise Linux, etc. Även Android bygger på Linuxkärnan, samt mycket mjukvara till routrar, TV-apparater, etc.

Eftersom Linux i sig är fritt så finns det ingen gräns på hur många olika Linuxdistributioner det kan finnas. Valve kan inte säga "Steam stödjer nu Linux!", för "Linux" spänner så mycket. Skulle de borga för att Steam skulle gå att köra på {Android/din router/din bil/CERN:s stordatorer/min egen hobbydistribution som jag skulle kunna pilla ihop} också? Det är ett omöjligt uttalande. De måste definiera vilka operativsystem de stödjer, dvs specifika distributioner. I stället säger alltså Valve "Steam stödjer nu Ubuntu!", men det betyder inte att det inte går att använda på andra distributioner. Jag testkörde t ex Steam på Debian för bara några dagar sedan.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Linux är "kärnan" i operativsystemet. Ofta används begreppet "Linux" även som ett paraplynamn för olika "distributioner" som bygger på denna kärna (vill man vara väldigt petig så är ju detta lite inkonsekvent, men "vet man vad man menar" så är det inget problem). Varje distribution kan ses som ett operativsystem.

Ubuntu och Fedora är exempel på två sådana distributioner. Andra vanliga varianter för servrar och hemmasystem är Debian, Gentoo, Arch Linux, Red Hat Enterprise Linux, etc. Även Android bygger på Linuxkärnan, samt mycket mjukvara till routrar, TV-apparater, etc.

Eftersom Linux i sig är fritt så finns det ingen gräns på hur många olika Linuxdistributioner det kan finnas. Valve kan inte säga "Steam stödjer nu Linux!", för "Linux" spänner så mycket. Skulle de borga för att Steam skulle gå att köra på {Android/din router/din bil/CERN:s stordatorer/min egen hobbydistribution som jag skulle kunna pilla ihop} också? Det är ett omöjligt uttalande. De måste definiera vilka operativsystem de stödjer, dvs specifika distributioner. I stället säger alltså Valve "Steam stödjer nu Ubuntu!", men det betyder inte att det inte går att använda på andra distributioner. Jag testkörde t ex Steam på Debian för bara några dagar sedan.

det är det ända negativa med Linux att det finns så många Dist:ar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Finns även drivrutiner/paket som ska förbättra grafikprestandan:

https://launchpad.net/ubuntu/precise/+package/nvidia-experime...
http://www.ubuntuupdates.org/ppa/ubuntu-x-swat

Det lär nog hända mycket på den här fronten framöver...

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WDac:

det är det ända negativa med Linux att det finns så många Dist:ar.

Tja, i vissa hänseenden, men det är också anledningen att Linux öht blev något mer än ett litet hobbyprojekt på Linus Torvalds 386:a 1991 .

Olika distributioner gör olika saker. Som sagt: allt från minimala embeddedsystem, mätutrustning, modem, routrar, telefoner, rymdraketer, netbooks, desktops för hemarbete, enstaka beräkningsmaskiner, enstaka servrar, kluster, superdatorer, etc. använder "Linux", men det vore inte möjligt om det bara fanns "en distribution" på kartan. Att det är fritt och öppet är anledningen till att det finns många varianter, och att det blivit starkt, så det måste ju även ses som den stora fördelen med Linux. Flera sidor på myntet .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Något av det viktigaste som denna officiella release medför för spelbranschen i stort är att det framöver spekulativt kommer vara standard för spelmotorer att kunna skylta med epitetet "Cross platform", Win+Mac+Linux, vilket kommer medföra att alla nya spel som licensierar dessa motorer per automatik kommer få stöd för multiplattform (i sämsta fall efter en relativt liten arbetsinsats jfr m idag, eller bara genom att inte göra medvetet dumma val under utvecklingen).

Det har inte funnits någon egentlig marknad för att göra de stora spelmotorerna multiplattform idag (åtminstone inte för Linux), iom att distributionen inte har existerat, och även om vissa motorer har varit multiplattform, så har spelföretagen inte brytt sig om att nödvändigtvis bibehålla detta under utvecklingsprocessen. Vad Steamlanseringen på Linux gör är att om ett företag startar ett nytt projekt i morgon så kommer denna egenskap hos den motor man väljer att licensiera väga högre än den gjorde igår.

Multiplattformsstödet kommer nog fortsätta breddas i nuvarande takt en stund till iom att gamla titlar portas organiskt, men när väl nya spel börjar baseras på motorer som redan initialt har multiplattformsstöd så skulle det kunna bli normen snarare än något "extraarbete" att få ut sina titlar till multipla plattformar, vilket borde vara positivt för alla konsumenter.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att spel och program fungerade på alla platformar. I alla fall så långt det är möjligt. Så detta är varmt välkommet

Idag är man inlåst på Windows men inte enbart på grund av stängda standarder. Office-paketet saknar en bra motsvarighet t.ex. En av Microsofts bättre produkter faktiskt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Är lite förvirrad över hur det funkar med spel, jag äger nu bl.a. Half-Life på min PC. Kan jag då även spela det på Linux eller måste jag köpa båda versionerna? Funkar det likadant för Mac?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Tja, i vissa hänseenden, men det är också anledningen att Linux öht blev något mer än ett litet hobbyprojekt på Linus Torvalds 386:a 1991 .

Olika distributioner gör olika saker. Som sagt: allt från minimala embeddedsystem, mätutrustning, modem, routrar, telefoner, rymdraketer, netbooks, desktops för hemarbete, enstaka beräkningsmaskiner, enstaka servrar, kluster, superdatorer, etc. använder "Linux", men det vore inte möjligt om det bara fanns "en distribution" på kartan. Att det är fritt och öppet är anledningen till att det finns många varianter, och att det blivit starkt, så det måste ju även ses som den stora fördelen med Linux. Flera sidor på myntet .

jo jag är tillfullo med vad du menar i mitt arbete jobbar jag med RHEL servers, min desktop på jobbet är CentOS å hemma kör jag Fedora 18

vad jag menade med negativft med många Distar är ju att det blir kanske svårt att få mjukvara till just "min" linux dist, Valve kommer säkert nöja sig med Unbuntupaketering och inte släppa till andra Distar, jag vill verkligen att STEAM ska funka i min Fedora å slippa ha dubbla OS diskar, har Win7 enbart för spel idag den dagen jag kan spela vad jag vill i Fedora med hjälp av Steam Origin osv kommer jag bli ÖVERLYCKLIG

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Kul att det äntligen kommit Linux-stöd (även om jag kört på betan ett tag). CS 1.6 flyter på fint på min netbook (vilket inte funkade i XP, tack vare Steam).

Men som flitig netbook-användare uppstår ofta ett problem. Alldeles för få program stödjer 1024x600. Då snackar vi program som körs i fönsterläge. Jag kan t.ex. inte se översta menyraden i Steam för att fönstret går inte att göra mindre....

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

det är massivt mycket lättare att hitta det du behöver tack vare ett tangentbord + metro. Har man nu inte ett tangentbord, eller inte vet hur man använder det, så kan jag förstå att du inte kan tycka det är lika bra.

AHAHAHAHA

Förlåt mig jag kan inte sluta asgarva, du tycker allltså att det är "MASSIVT MYCKET LÄTTARE" att hitta i Windows 8 "TACK VARE" metro???

Tack för dagens roligaste skratt!

Windows 8 och metro gjordes för att användas med touchscreen. Dvs utan tangentbord! Så då kan man ju argumentera att det är ett misslyckande om du tycker det är precis tvärt om

Resten av oss med med mus och tangentbord tycker dock att Metro är katastrof när det kommer till användarvänlighet. Det är omöjligt att göra ett OS som fungerar bra både för touchscreen och tangentbord+mus eftersom de är så olika. Win8 säljer värdelöst trotts de nästan ger bort det gratis, och många ångrar sitt datorköp när de får reda på att det ingick win8.

Det är bra att någon enstaka användare gillar win8 dock, smaken är som baken...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WDac:

jo jag är tillfullo med vad du menar i mitt arbete jobbar jag med RHEL servers, min desktop på jobbet är CentOS å hemma kör jag Fedora 18

vad jag menade med negativft med många Distar är ju att det blir kanske svårt att få mjukvara till just "min" linux dist, Valve kommer säkert nöja sig med Unbuntupaketering och inte släppa till andra Distar, jag vill verkligen att STEAM ska funka i min Fedora å slippa ha dubbla OS diskar, har Win7 enbart för spel idag den dagen jag kan spela vad jag vill i Fedora med hjälp av Steam Origin osv kommer jag bli ÖVERLYCKLIG

Ja, varje dist blir ju mindre "monopolistisk" iom att det finns mycket att välja på. Men man får se det mer som att olika distributioner ju faktiskt är olika operativsystem, som dock råkar ha väldigt mycket korsstöd för mer eller mindre allt, och åtminstone i de allra flesta fall en möjlighet att köra program som primärt är riktat till ett annat Linuxbaserat OS.

Valve kommer säkerligen nöja sig med Ubuntupaketering, för det är helt enkelt det OS som de stödjer. Däremot så är det i praktiken redan lika lätt att installera på t ex Gentoo som Ubuntu. På Debian var det några minimala problem när jag testade i betafasen, men dessa skulle Valve kunna fixa genom att bara ändra något tecken i sin paketering. Steam kommer säkerligen finnas i tredjepartsrepositories för de flesta distributioner, så på sätt och vis är detta ett tecken på en styrka hos Linux: porta ett program till ett visst operativsystem, och få stöd för en mängd andra på köpet.

"Styrka" eller "svaghet" beror helt på om man tankemässigt utgår ifrån att "Linux" är ett (1) operativsystem som styrs centraliserat, och att distributionerna bara är kosmetiska varianter av denna, eller om man utgår ifrån att distributionerna faktiskt är olika operativsystem, som dock har mycket gemensamt. Jag tycker den senare bilden bättre speglar läget i Linuxvärlden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xburk:

Men som flitig netbook-användare uppstår ofta ett problem. Alldeles för få program stödjer 1024x600. Då snackar vi program som körs i fönsterläge. Jag kan t.ex. inte se översta menyraden i Steam för att fönstret går inte att göra mindre....

Vad händer om du går in i det nya fullscreenläget?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Willhelm:

Är lite förvirrad över hur det funkar med spel, jag äger nu bl.a. Half-Life på min PC. Kan jag då även spela det på Linux eller måste jag köpa båda versionerna? Funkar det likadant för Mac?

Allt du äger har du kvar och har det stöd för Mac eller Linux kan du spela det. Det är samma konto du loggar in i och köper spel till och du får alla versionerna samtidigt.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ja, varje dist blir ju mindre "monopolistisk" iom att det finns mycket att välja på. Men man får se det mer som att olika distributioner ju faktiskt är olika operativsystem, som dock råkar ha väldigt mycket korsstöd för mer eller mindre allt, och åtminstone i de allra flesta fall en möjlighet att köra program som primärt är riktat till ett annat Linuxbaserat OS.

Valve kommer säkerligen nöja sig med Ubuntupaketering, för det är helt enkelt det OS som de stödjer. Däremot så är det i praktiken redan lika lätt att installera på t ex Gentoo som Ubuntu. På Debian var det några minimala problem när jag testade i betafasen, men dessa skulle Valve kunna fixa genom att bara ändra något tecken i sin paketering. Steam kommer säkerligen finnas i tredjepartsrepositories för de flesta distributioner, så på sätt och vis är detta ett tecken på en styrka hos Linux: porta ett program till ett visst operativsystem, och få stöd för en mängd andra på köpet.

"Styrka" eller "svaghet" beror helt på om man tankemässigt utgår ifrån att "Linux" är ett (1) operativsystem som styrs centraliserat, och att distributionerna bara är kosmetiska varianter av denna, eller om man utgår ifrån att distributionerna faktiskt är olika operativsystem, som dock har mycket gemensamt. Jag tycker den senare bilden bättre speglar läget i Linuxvärlden.

Fast nu senast när ett gäng gjorde olika packeteringar av Steam så fick den smäll på fingrarna av Steam/Valve i Steamforumet för Beta test av Steam Linux som dem kallar det, så grabbarna / tjejerna drog då tillbaka sina packeteringar för andra distar Steam/Valve menade på att det var en licensfråga och att dem inte fick göra packeteringar för andra Distar.

jag hoppas fortfarande att det kommer en *.rpm ( yum install ) för andra Distar och inte bara *.deb men jag tror att det blir till å installera äkkel Ubuntu om jag vill köra Steam Linux klienten idag

det är min uppfattning på nuvarande situation gällande Steam i Linux miljö

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag orkar verkligen inte ladda hem alla Steamspel igen oavsett. Min steam-mapp ligger på 250 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Fast nu senast när ett gäng gjorde olika packeteringar av Steam så fick den smäll på fingrarna av Steam/Valve i Steamforumet för Beta test av Steam Linux som dem kallar det, så grabbarna / tjejerna drog då tillbaka sina packeteringar för andra distar Steam/Valve menade på att det var en licensfråga och att dem inte fick göra packeteringar för andra Distar.

jag hoppas fortfarande att det kommer en *.rpm ( yum install ) för andra Distar och inte bara *.deb men jag tror att det blir till å installera äkkel Ubuntu om jag vill köra Steam Linux klienten idag

det är min uppfattning på nuvarande situation gällande Steam i Linux miljö

Det var lite funderingar kring om det var tillåtet att paketera om Steam i början, eftersom licensen inte verkade tillåta det. Men Valve har aldrig haft som avsikt att låsa Steam till en viss distribution, så de ändrade sin licens till att tillåta ompaketering. De har t.o.m. .tar.gz-arkiv som alternativ till .deb nu, så att det ska vara enkelt för andra distributioner att paketera om Steam. Arch Linux har t.ex. haft Steam i community-förrådet i en vecka nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Best of luck. Tidigare har jag bara spelat Tux Racing på Linux, hoppas att det blir en riktig konkurent till PC och MAC

PC != Windows....

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinekin:

Allt du äger har du kvar och har det stöd för Mac eller Linux kan du spela det. Det är samma konto du loggar in i och köper spel till och du får alla versionerna samtidigt.

Tack!

Du råkar inte veta om det fungerar så att steam själv känner av vilken plattform den är på och på något sätt visar vilka av mina spel som fungerar på den? Känns jobbigt att kolla upp allihopa var för sig i katalogen, eller sitter kanske någon på en smart lösning för detta?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Jag orkar verkligen inte ladda hem alla Steamspel igen oavsett. Min steam-mapp ligger på 250 GB.

Flytta över filerna sen verifiera spelen via Steam.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Willhelm:

Tack!

Du råkar inte veta om det fungerar så att steam själv känner av vilken plattform den är på och på något sätt visar vilka av mina spel som fungerar på den? Känns jobbigt att kolla upp allihopa var för sig i katalogen, eller sitter kanske någon på en smart lösning för detta?

Det borde den absolut göra.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Tack!

Du råkar inte veta om det fungerar så att steam själv känner av vilken plattform den är på och på något sätt visar vilka av mina spel som fungerar på den? Känns jobbigt att kolla upp allihopa var för sig i katalogen, eller sitter kanske någon på en smart lösning för detta?

Man kan välja att bara visa Linux-kompatibla spel om man kör Steam i Linux, vilket också är inställt som standard har jag för mig. Annars kan du välja vilka spel som ska visas till höger om sökfunktionen ovanför listan över dina spel.

Skrivet av FribBe:

Flytta över filerna sen verifiera spelen via Steam.

Det rekommenderas inte. Du kommer inte kunna köra Windows-versionerna av spelen i Linux, och det kan möjligtvis ställa till det om du försöker använda din Steam-mapp för Windows i Linux. Installera bara de spel som du tänker spela istället, man behöver inte ha allting installerat.

Permalänk
Medlem

Tror det mest handlar om att folk tröttnat på Windows och är sugna på något nytt. Inte för att Linux är ett bättre operativ osv.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Flytta över filerna sen verifiera spelen via Steam.

Det ska alltså fungera bra? Lär ju bli rätt mycket utrymme som används i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Det ska alltså fungera bra? Lär ju bli rätt mycket utrymme som används i onödan.

Är ej 100% säker. Såg att folk gjorde det på Reddit och det fungerade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WDac:

Fast nu senast när ett gäng gjorde olika packeteringar av Steam så fick den smäll på fingrarna av Steam/Valve i Steamforumet för Beta test av Steam Linux som dem kallar det, så grabbarna / tjejerna drog då tillbaka sina packeteringar för andra distar Steam/Valve menade på att det var en licensfråga och att dem inte fick göra packeteringar för andra Distar.

jag hoppas fortfarande att det kommer en *.rpm ( yum install ) för andra Distar och inte bara *.deb men jag tror att det blir till å installera äkkel Ubuntu om jag vill köra Steam Linux klienten idag

det är min uppfattning på nuvarande situation gällande Steam i Linux miljö

Rena ompaketeringar av Steamklienten där distributionerna själva är de som hostar binären skulle kunna vara problematiskt licensmässigt, beroende på vilken licens Steam använder. Detta är förståeligt inte minst då det i praktiken skulle kunna smutsa ner Valves namn om en sådan paketering var av låg kvalité, eller till sin spets innehöll malware som snodde användarens inloggningsuppgifter, etc. (jag misstänker att sådana snabbt kommer dyka upp på nätet i olika former). Det är inte problemfritt att tillhandahålla en sådan paketering.

Däremot så är det inget som hindrar en distribution från att leverera ett installationsskript, som exempelvis Debian gör för t ex både Nvidias proprietära drivrutiner och Flash. Dessa skript laddar ner själva programvaran från "officiella" källor vid körning, men sköter det mekaniska arbetet vad gäller att lägga delarna rätt i filsystemet, etc. Sådana lösningar kommer säkert dyka upp för olika distributioner, och har redan börjat.

Men visst, officiellt stöd från Valve hade varit "trevligare", och jag använder själv inte Ubuntu hemma, men jag tycker inte det är rimligt att kräva att de ska stödja $min_distribution. Med tiden kanske de utökar sitt stöd, men hade de varit tvungna att börja slåss på tio fronter samtidigt så hade projektet mycket möjligen inte blivit något alls.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Rena ompaketeringar av Steamklienten där distributionerna själva är de som hostar binären skulle kunna vara problematiskt licensmässigt, beroende på vilken licens Steam använder. Detta är förståeligt inte minst då det i praktiken skulle kunna smutsa ner Valves namn om en sådan paketering var av låg kvalité, eller till sin spets innehöll malware som snodde användarens inloggningsuppgifter, etc. (jag misstänker att sådana snabbt kommer dyka upp på nätet i olika former). Det är inte problemfritt att tillhandahålla en sådan paketering.

Däremot så är det inget som hindrar en distribution från att leverera ett installationsskript, som exempelvis Debian gör för t ex både Nvidias proprietära drivrutiner och Flash. Dessa skript laddar ner själva programvaran från "officiella" källor vid körning, men sköter det mekaniska arbetet vad gäller att lägga delarna rätt i filsystemet, etc. Sådana lösningar kommer säkert dyka upp för olika distributioner, och har redan börjat.

Men visst, officiellt stöd från Valve hade varit "trevligare", och jag använder själv inte Ubuntu hemma, men jag tycker inte det är rimligt att kräva att de ska stödja $min_distribution. Med tiden kanske de utökar sitt stöd, men hade de varit tvungna att börja slåss på tio fronter samtidigt så hade projektet mycket möjligen inte blivit något alls.

Jag kräver inte, men jag vill och önskar att det stödjer "min_dist" jo jag förstår licens dravvlet bara synd.
känner du till någon sådan lösning så man kan köra Steam klienten på annan dist än ubuntu/debian?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Du får en miljö som funkar och gratis dessutom. Du får inga problem med uppdateringar utan alltid senaste uppdateringarna funkar (kan man installera senaste sp på en ren win utgåva ?). Inget antivirus mm !

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Jag kräver inte, men jag vill och önskar att det stödjer "min_dist" jo jag förstår licens dravvlet bara synd.
känner du till någon sådan lösning så man kan köra Steam klienten på annan dist än ubuntu/debian?

Tanka hem .tar.gz-disten som perost tipsade om härifrån: http://repo.steampowered.com/steam/pool/steam/s/steam/
Packa upp och kör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WDac:

Jag kräver inte, men jag vill och önskar att det stödjer "min_dist" jo jag förstår licens dravvlet bara synd.
känner du till någon sådan lösning så man kan köra Steam klienten på annan dist än ubuntu/debian?

Både Arch Linux och Gentoo har instruktioner för installation. Eftersom skarpa versionen av Steam bara släpptes för någon dag sedan så är det lite mycket att hoppas på att distributionen av Steam ska vara fullständigt utbredd, men det kommer säkert med tiden, så länge det finns någon kunnig som har intresse av att få över Steam till respektive distribution.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadSpida:

Tanka hem .tar.gz-disten som perost tipsade om härifrån: http://repo.steampowered.com/steam/pool/steam/s/steam/
Packa upp och kör!

Skrivet av phz:

Både Arch Linux och Gentoo har instruktioner för installation. Eftersom skarpa versionen av Steam bara släpptes för någon dag sedan så är det lite mycket att hoppas på att distributionen av Steam ska vara fullständigt utbredd, men det kommer säkert med tiden, så länge det finns någon kunnig som har intresse av att få över Steam till respektive distribution.

tackar å bockar ska kolla påt när jag kommer hem

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.