Bättre kvalité på ljudet?

Permalänk
Medlem

Bättre kvalité på ljudet?

Hejsan!
Jag hade innan min stora stationära burk som "htpc" men den fick bli server istället för den var för stor och högljud. Jag skaffade då en Mac Mini som htpc, jättebra format osv. Gillar verkligen den! Allt utom att den inte har optiskt eller komposit ut..

På min stora stationära har jag båda och använda optiskt ut till förstärkaren och var nöjd med ljudet. Men iom med bytet så kan jag inte köra optisk ut och har icke HDMI på min förstärkare så ända alternativet jag har är hörlursutgången --> röd/vit rca. Jag är inte nöjd med detta ljudet, märker stor skillnad och stör mig.

Jag funderar nu på hur jag kan förbättre ljudet. Vad kan jag göra?
Har en Swedx 40" tv, högtalare och förstärkare ser ni i sign.
Kan jag dra en koaxial mellan tv och förstärkaren och förbättre ljudet? Digitalt hela vägen men något måste la separera bildsignalen och ljudsignalen från HDMI-källan tv matas med och frågan är om det är en bra krets i tven som sköter det? Eller kommer det fortfarande låta dåligt?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Hejsan!
Jag hade innan min stora stationära burk som "htpc" men den fick bli server istället för den var för stor och högljud. Jag skaffade då en Mac Mini som htpc, jättebra format osv. Gillar verkligen den! Allt utom att den inte har optiskt eller komposit ut..

På min stora stationära har jag båda och använda optiskt ut till förstärkaren och var nöjd med ljudet. Men iom med bytet så kan jag inte köra optisk ut och har icke HDMI på min förstärkare så ända alternativet jag har är hörlursutgången --> röd/vit rca. Jag är inte nöjd med detta ljudet, märker stor skillnad och stör mig.

Jag funderar nu på hur jag kan förbättre ljudet. Vad kan jag göra?
Har en Swedx 40" tv, högtalare och förstärkare ser ni i sign.
Kan jag dra en koaxial mellan tv och förstärkaren och förbättre ljudet? Digitalt hela vägen men något måste la separera bildsignalen och ljudsignalen från HDMI-källan tv matas med och frågan är om det är en bra krets i tven som sköter det? Eller kommer det fortfarande låta dåligt?

Öh den har visst optiskt utgång?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/tosl...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Vilken? :S

EDIT: Jaha! så jag kan sätta i en sådan i mitt 3,5mm hörlursuttag på mac mini och få ut "riktigt" optisk? dvs raw?
(och låta recivern koda om ljudet)

Mjo sätt sådana. Fungerar de bra? Någon som testat och kan kommentera kvalité på ljud och bild?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Vilken? :S

Mjo sätt sådana. Fungerar de bra? Någon som testat och kan kommentera kvalité på ljud och bild?

3,5mm utaget är även optisk ut, köp bara en sådan adapter jag länkade till.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

3,5mm utaget är även optisk ut, köp bara en sådan adapter jag länkade till.

Tack så hemskt mycket! Blir det "äkta" optiskt? alltså den skickar ljudet okodat och låter förstärkaren koda om det?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Tack så hemskt mycket! Blir det "äkta" optiskt? alltså den skickar ljudet okodat och låter förstärkaren koda om det?

Yes box!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder