Permalänk
Medlem

Vågar jag överklocka?

Hej! Jo jag har en AMD Phenom II X4 960T (körs X6) på 3ghz. Jag funderar på att klocka upp den till 3,6ghz men vet ni om det kommer gå utan problem med detta moderkort: Asus M5A78L/USB3? Jag vet att moderkortet har dålig strömförsörjning osv. Vill bara försöka få det "bekräftat" så att jag inte råkar ut för samma problem som när jag överklockade min Q6600 med 1.475 volt. Då sa de pang och det flög en kondensator och det luktade bränt utav bara fan.
Temperaturer håller jag koll på så ni behöver inte säga att jag måste byta kylare ;).

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Testa ifall den klarar 3600Mhz med stockvolten, 1.36v eller vad den nu kan vara

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boxpox:

Hej! Jo jag har en AMD Phenom II X4 960T (körs X6) på 3ghz. Jag funderar på att klocka upp den till 3,6ghz men vet ni om det kommer gå utan problem med detta moderkort: Asus M5A78L/USB3? Jag vet att moderkortet har dålig strömförsörjning osv. Vill bara försöka få det "bekräftat" så att jag inte råkar ut för samma problem som när jag överklockade min Q6600 med 1.475 volt. Då sa de pang och det flög en kondensator och det luktade bränt utav bara fan.
Temperaturer håller jag koll på så ni behöver inte säga att jag måste byta kylare ;).

Tack på förhand!

Ja, varför skulle det inte gå? Tiden där moderkort satte stopp för all form av överklockning är som gott som förbi.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Testa ifall den klarar 3600Mhz med stockvolten, 1.36v eller vad den nu kan vara

Skrivet av Tumnus:

Ja, varför skulle det inte gå? Tiden där moderkort satte stopp för all form av överklockning är som gott som förbi.

Jag testade 3,6ghz med 1,375V och OCCT krashade efter 1 timme. Betyder det att jag måste höja volten ytterligare litegrann? Processorn blev max 52 grader.

Permalänk
Skrivet av Boxpox:

Jag testade 3,6ghz med 1,375V och OCCT krashade efter 1 timme. Betyder det att jag måste höja volten ytterligare litegrann? Processorn blev max 52 grader.

Yes! Med den temperaturen är det inga problem.
Klarar du occt small FFts i 24 timmar kan du vara ganska säker på att du har en stabil klock.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boxpox:

Jag testade 3,6ghz med 1,375V och OCCT krashade efter 1 timme. Betyder det att jag måste höja volten ytterligare litegrann? Processorn blev max 52 grader.

Nej, inte volten men spänningen
Testa att gå bara lite högre

Permalänk
Medlem

Kör denna formel: OC Wattage = TDP x ( OC MHz / Stock MHz) x ( OC Vcore / Stock Vcore )^2

Permalänk