Dator som ej är min.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Dator som ej är min.

Har ordnat en dator åt en person som jag inte känner.
Denna var klar den 2a november.
Kontaktade då honom och sa att det vart ok att hämta den.
Han meddelade att han skulle ta den efter helgen.
Sen hörde jag inget mer.
6e November skickar jag och frågar när han tänkte hämta datorn, inget svar.
12e November skickar jag ännu en gång och frågar om han saknar datorn, inget svar.
18e November påminner jag igen, inget svar.
25e November påminner jag igen, då svarar han och säger att han ska ta den i veckan.
19e December har han fortfarande inte hämtat så jag påminner igen, inget svar.
28e December påminnelse igen, inget svar.
14e Januari skickar jag ännu en gång, inget svar.

Nu orkar jag inte jaga honom mer samt vill inte ha datorn stående hemma längre.
Är 18e februari idag och snart 4 månader sen jag meddelade att den var klar.

Vad har man för rättigheter här? Han verkar ju inte intresserad av att hämta sin dator. Kan jag åka och slänga skiten?

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Har du fått pengar för komponenterna/datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Nej inget är betalt innan. Har även köpt en ny hårddisk till datorn som jag ligger ute med pengar för.

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

'Enda' problemet är att den upptar plats hos dig? Han ligger inte ute med betalning eller så då du vill slänga den?

Jag förmodar att du blivit kontaktad via gemensam vän, be vännen att ta hand om/lämna datorn till han som ska ha den?

edit: pengar är inblandade.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av drotz2000:

Nej inget är betalt innan. Har även köpt en ny hårddisk till datorn som jag ligger ute med pengar för.

Så han har gett dig gamla delar så du kan bygga ihop en dator till honom? Sedan har du köpt en hårddisk till honom, är det endast det du har lagt ut?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Jan 2013

Du har inga rättigheter om du inte har ett skriftligt avtal med han som ska ha datorn.

| ASUS Zenbook UX32VD-R4002H | Intel Core i7-3517U | 10GB 1600MHz RAM | GeForce GT 620M 1GB | Samsung 840 Pro SSD 256GB + 24GB iSSD | Win 8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Datorn är en gammal laptop med ett värde på runt 1000kr så ingen ny dator direkt.

Åtog mig att ordna den åt honom då hårddisken hade gått sönder. Köpte en disk och löste den.
Men nu verkar han inte vilja hämta den alls.
Tråkigt att ligga ute med pengar samt vill inte ha den ståendes mer.
Nej ingen gemensam vän så har ingen annan som känner honom.

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Personligen så skulle han inte hämtat den inom en vecka så skulle jag slängt skiten och inte tänkt en tanke på honom mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

Själv hade jag kopplat in skiten och användt den som en NAS/Server tills ägaren kommer och hämtar... varför kasta något man kan ha nytta av? =P

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av drotz2000:

Sen hörde jag inget mer.
12e November skickar jag ännu en gång och frågar om han saknar datorn, inget svar.
25e November påminner jag igen, då svarar han och säger att han ska ta den i veckan.

Vad har man för rättigheter här? Han verkar ju inte intresserad av att hämta sin dator. Kan jag åka och slänga skiten?

Om du inte driver det som ett företag och det är en tjänst/beställning du sålt, så har du inga rättigheter alls egentligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av drotz2000:

Datorn är en gammal laptop med ett värde på runt 1000kr så ingen ny dator direkt.

Åtog mig att ordna den åt honom då hårddisken hade gått sönder. Köpte en disk och löste den.
Men nu verkar han inte vilja hämta den alls.
Tråkigt att ligga ute med pengar samt vill inte ha den ståendes mer.
Nej ingen gemensam vän så har ingen annan som känner honom.

Skicka faktura med förfallodatum och friskriv dig från ansvar om han inte hämtar datorn innan x dagar. Tror att det måste gå två månader innan du får kasta datorn från det att han fått en påminnelse för att du itne ska göra dig skyldig till egenmäktigt förfarande.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Ta ur hårddisken och skicka tillbaka till butiken / sälj hårddisken till någon annan.

Kör över datorn med valfritt fordon ett par gånger och glöm sedan bort incidenten

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av johan.sallman:

Du har inga rättigheter om du inte har ett skriftligt avtal med han som ska ha datorn.

Teoretiskt sätt har han inga skyldigheter heller. Det är bara att hiva datorn.

Corsair Air 540 | Asus Z87-PRO | INTEL i7-4770K @ 4,2 ghz| 4x4gb 1600mhz RAM | Zotac 980 AMP! XTREME 4GB | SSD 512GB | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK | OSx + Win 10 pro N 64-bit
---------------------------------------------------------------------------------
Server: Supermicro X7DBP-8 | 2x Intel Xeon E5420 | 16gb ECC | 700w PSU | TS3 | CS:GO | mer i framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av johan.sallman:

Skrivet av e-lite:

Om du inte driver det som ett företag och det är en tjänst/beställning du sålt, så har du inga rättigheter alls egentligen.

Trams. Det finns alltid rättigheter och skyldigheter att förhålla sig till. Exakt vilka beror på omständigheterna. Privatpersoner har också rätt att bedriva näringsverksamhet.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tungelsta
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av tomm1E:

Själv hade jag kopplat in skiten och användt den som en NAS/Server tills ägaren kommer och hämtar... varför kasta något man kan ha nytta av? =P

hörrö finnjävel! Du ska jobba!!..

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av hau5mau5:

Personligen så skulle han inte hämtat den inom en vecka så skulle jag slängt skiten och inte tänkt en tanke på honom mer.

Skrivet av wRRM:

Ta ur hårddisken och skicka tillbaka till butiken / sälj hårddisken till någon annan.

Kör över datorn med valfritt fordon ett par gånger och glöm sedan bort incidenten

Faran där är väl att om personen plötsligt ändrar sig och menar att datorn inte alls var övergiven och dessutom fruktansvärt värdefull så riskerar du själv att hamna i klistret. ("Egenmäktigt förfarande" är nog vad det skulle kunna klassas som.)

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

Jag har smsat honom och meddelat att jag har gjort mig av med datorn.
Får se om han svarar på detta. Gör han inte det så är han förmodligen inte alls intresserad av datorn.

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av drotz2000:

Sen hörde jag inget mer.

Kan inte svara på det juridiska.
Men följande borde vara vettigt:

1. Kontakta ägaren och varna att datorn kommer kaseras om den inte hämtas

2. Kommer han och hämtar den så får du dina pengar.

3. Skiter han i det så kan du sälja skiten för 200kr eller ngt + få en hårddisk.

Han har väl inga egentliga rättigheter. Lämnar han sina möbler i ditt hus så kan han inte förvänta sig att de finns kvar 4månader senare. Du har ju inget skriftligt avtal med honom, samma sätt åt andra hållet.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2007

Om jag inte minns fel så har ägaren 6 månader på sig att hämta sin ägodel innan den tillfaller dig.

Så skicka ett meddelande med ett ultimatum att han har fram till april på sig sen kasserar du datorn åt han.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Mar 2011

Men skriv bara, "Ja, nu är det så här jag har ju påmint dig flera gånger om att komma och hämta datorn, men du verkar inte vara så pigg på att komma att hämta den och nu har jag tyvärr tröttnat. Så antingen tar du dig tid och kommer och hämtar den under veckan eller så måste jag tyvärr göra mig av med datorn för jag kan inte ha andras datorer liggandes här och det måste du förstå, du får ursäkta tonen, men du måste fatta att detta inte funkar." eller något liknande.

Sen om han inte kommer släng datorn och behåll disken och sätt den i någon annan dator eller i ett hårddiskchassi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige ;)
Registrerad
Nov 2008

Lustigt nog har jag vart i en liknande situation.

Jag lovade att kolla på 2 datorer åt mina "vänners vänner" typ. När han lämnade av dom så sa han att blixten slagit ner i deras hus och typ eldat upp all elektronik i huset och trodde jag kunde rädda deras datorer. Allting var skräp i princip så jag kunde inte göra så mkt.

Iaf så meddelade jag detta åt dom och då sa dom bara "okey, vi hämtar dom när vi kommer hem ifrån Norge om 1 vecka"
Inge problem! Men det kom ingen efter en vecka, eller en månad... Eller 6 månader. Så skrev jag bara på Facebook att jag slängt dom.

Slösat tid och plats på deras datorer och så struntar dom i att hämta skräpet bara för att slippa betala för tiden antar jag.

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2009

Bara för att det inte finns ett skriftligt avtal så betyder det inte att ett avtal inte gäller! Muntliga avtal gäller också! Båda två är lika starka i rätten så länge ingen motsätter sig det muntliga avtalet (då blir det ord mot ord).

Mitt råd är att skicka en faktura till honom!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Antagligen kommer han bara bestrida fakturan, blocket är mitt förslag, slipper du fylla ditt hus/lägenhet med skit.

WOLOLO

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Tjörn
Registrerad
Okt 2003

Skriv till honom att om han inte hämtar och betalar innan ett visst datum (typ två månader fram) så kommer datorn att förverkas och säljas för att täcka dina eventuella förluster. Efter en månad skickar du en påminnelse och sedan är det bara att sälja skiten dagen efter utsatt datum.

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Össjö
Registrerad
Jul 2009

Hände mig med engång lustigt nog.

Var ett tagsedan då AM2+ ifall jag minns rätt, var nytt och jag skulle bygga en dator åt en kille som min kompis hade träffat. vi snackade och jag sa att jag kunde bygga den åt honom vilket han inte hade problem med.

Fick pengar av an för att fixa datorn(4 tusen, han sa att chassi inte spelade någon roll så jag fick något gammalt In-Win chassi med en HDD att bygga allt i)

Fixade ihopa allt och medela han datorn var klar och han kunde plocka upp den vilket han skulle göra nästa dag, hände inget och efter 2 dagar ringde jag han vilket han sa att han varit upptagen och inte kunna fixa det men skulle komma på lördag. 2 dagar till passerade och ingen dök på lördagen heller så jag lät datorn stå ifall han skulle dyka upp

Stod hos mig i två veckor tills jag frågade på sms, ifall han skulle hämta den eller inte då han hade betalat för den. Men jag fick inget meddelande och det gick bra länge och har inte gått att få tag på honom sen dess. Behöll datorn som reserv burk tills jag sålde den för ett årsen.

har aldrig hört eller sett människan sen dess...

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

Ska man göra rätt för sig kan man kontakta kronofogden och begära s.k. handräckning. Jag hade dock vald att skita i idioten och kastat datorn för länge sedan.
http://www.kronofogden.se/Handrackning.html

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Bläckman:

Skriv till honom att om han inte hämtar och betalar innan ett visst datum (typ två månader fram) så kommer datorn att förverkas och säljas för att täcka dina eventuella förluster. Efter en månad skickar du en påminnelse och sedan är det bara att sälja skiten dagen efter utsatt datum.

Exakt så jag tänkte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.253
Registrerad
Dec 2010

Intressant kvällsläsning
Släng skiten om han nu inte vill ha den. Jag skulle dock sparat dina mail/sms ifall han skulle komma förbi nån dag och bli förbannad över att du inte har kvar datorn. skulle nog hjälpa dej i rätten om han nu skulle dra det så långt.
fast du får ju ta ut hårddisken och använda den i en annan maskin

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2007

Jag skulle ha lagt den ute på gatan så löser problemet sig själv(eller trapphuset om man bor i lägenhet). Bor förvisso själv i ett område där man bara kan lägga saker i trapphuset så är de borta inom 30-60 minuter dagtid/kvällstid.

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Nov 2010

vänta lite, så du FICK datorn, fixade hårddisken o han ska ha tillbaka den? Om du fick den, behåll den ? har säkert missuppfattat nu

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!