AMD klargör framtidsplanerna för Radeon

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

Föm stämmer den med tanke på att denna enbart visar att det är i firestrike i 3DMark Fire Strike - Performance + Price
Så det kan mycket väl stämma.
Själv bytte jag mitt 5870 mot ett GTX 660ti och änsålänge är det enbart strul med drivers i Windows 8 med Nvidia 310.90,313,96

Där ser man, själv hade jag varken klydd med mitt 5870 eller 560ti 448C i W8 men i W7 bestämde jag mig för att inte äga ett AMD kort på väldigt länge. Fick drivrutins krasher så ofta att jag tog för givet att det skulle hända (med massor av olika drivisar) .
Jäkligt tråkigt för 5870 levererar verkligen för det låga priset det hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Om detta innebär att de faktiskt kommer satsa ordentligt på att ordna upp drivrutinerna så är ju detta helt fantastiskt bra! Då kan man ju leva på den kraftfulla hårdvaran i dagens kort och ändå se fram emot kommande prestandaökningar. Även om ny hårdara är bra och trevligt, så tycker jag ibland att det kanske ges upp för tidigt med äldre generationer trots att kraften finns där. Jag har ju inga tvivel om att t.ex. mina 7970 kan optimeras mycket på områden som frame times (microstuttering), och kan de göra det, då har de ju lyft sig enormt jämfört mot idag.

du har nog helt rätt.. liksom kolla på spelen som fanns till ps3an när den kom och nu så är det gigantisk skullnad i grafik.. och kanske inte samma men liknande skillnad skulle man säkert kunna på på PC om dom la ner lite tid å energi på programeringen av spel samt drivrutinerna...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

AMD visar grafer där de använt Firestrike som källa, men inte grafer med Unigine Heaven 4.0 som källa, jag undrar varför...

Nej usch, aldrig snyggt att glorifiera sig själv, oavsett vem det gäller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Menar du i att spruta ut en massa meningslösa frames, rita frames stabilt och jämt eller i GPGPU-beräkningar?

Och så sitter du på ett 670 kort och säger att AMD har ojämna frame times.

Ville bara berätta för dig att jag inte upplever någon MS på varken Skyrim, BF3, Hitman: Absolution eller Crysis 3.
Men men.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SebboD:

Menar du i att spruta ut en massa meningslösa frames, rita frames stabilt och jämt eller i GPGPU-beräkningar?

"Meningslösa frames" var det ja..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Håller me om detta, smart strategi om de gör så tycker jag. Nvidia har ju inte nåt stort på g heller vad jag förstår, Titan verkar ju vara en motsvarighet för Ares2. Amd och partners vinner stort, medan vi pc gamers lider av brist på nytt, Nvidia måste pusha framåt nu, annars ingen konkurrans..

Fast titan är ju 1 chip istället för 2... Så den kommer ju krossa allt som finns på marknaden med hästlängder... 85% av 690x4 (sli-scaling och annan skit spelar in, men ni fattar...), ja siffrorna talar för sig själv vilket monster-kort det antagligen blir. Sen att det kostar en liten förmögenhet är en annan femma.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Den grafen är ju bra löjlig, de måste ju vara medvetna om vem de försöker vilseleda? Det är som när Nvidia visar tesseleringsfördelar eller BF3-prestanda och hävdar att de är bäst... Vad hände med värdet av goodwill?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Är det inte lite skevt att de på bilden med ARES-kortet kör med Intel-processor? Är det för att AMDs proppar inte räcker till?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Då kanske vi får se det "riktiga" 7990 inom en snar framtid?

tror inte det då AMD sa åt tillverkarna att dom fick använda namnet om dom ville på två stycken 7970's lösningar...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

Fast titan är ju 1 chip istället för 2... Så den kommer ju krossa allt som finns på marknaden med hästlängder... 85% av 690x4 (sli-scaling och annan skit spelar in, men ni fattar...), ja siffrorna talar för sig själv vilket monster-kort det antagligen blir. Sen att det kostar en liten förmögenhet är en annan femma.

Var inte Titans prestanda något i form av 85% av GTX 690 alltså två GTX 680 i SLI (ungefärligt..)? Alltså ett monsterkort i ren prestanda men i sådan prislapp att det inte är värt det?

Skrivet av jetblack:

Den grafen är ju bra löjlig, de måste ju vara medvetna om vem de försöker vilseleda? Det är som när Nvidia visar tesseleringsfördelar eller BF3-prestanda och hävdar att de är bäst... Vad hände med värdet av goodwill?

Goodwill visas bara av ett företag om de har något att förlora/vinna på att göra/inte göra det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att AMD stannar upp sin utveckling på grafiksidan ett tag.
Det ger dom tid att lappa ihop och anpassa sina drivrutiner. När Catalyst väl har hittat en bättre standard blir det hårdare motkraft i konkurensen vid framtida nya arkitekturer.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att den planerade 8000-serien skrotas och dom hoppas över den för att spara pengar, deras ekonomi går ju inte alls särskilt bra om man säger så.

Sen känner jag mig inte direkt klokare efter detta "klargörandet"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Är det inte lite skevt att de på bilden med ARES-kortet kör med Intel-processor? Är det för att AMDs proppar inte räcker till?

Det är troligtvis Sweclockers egna bild och syftar endast på att fotografera kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Det är troligtvis Sweclockers egna bild och syftar endast på att fotografera kortet.

Jag reagerade mer på att det var stock-kylaren på processorn.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Så enligt AMD så är 7970 (ej GHZ edition) bättre än GTX 680? Samt 7950 bättre än GTX 670? Roliga skämt!

Tänkte så först också, men sen såg jag att de bara mätte fire strike i 3dmark. Där verkar faktiskt siffrorna stämma. Vridet är det ju, eftersom de bara testar i benchmarks där deras egna kort presterar bättre, men man kan ju inte säga att det är fel, eftersom det står tydligt vilka resulrat korten ger (som verkar stämma ganska bra), och hur de är testade Jag har sett mycket värre.
*host*

OMG NYA MACBOOC MED 200% SNABBARE GRAFIK OCH 1500 000% SNABBARE PROCESSOR ÄN FÖRRA GENERATIONEN(s iPod nano)!!!

Dold text

*host*

Skrivet av Bacontree:

Då kanske vi får se det "riktiga" 7990 inom en snar framtid?

Tror inte det tbh... Tror att AMD utnyttjar sitt försprång på grafikkortsmarknaden för att satsa på annat, på samma sätt som Intel inte riktigt pressar ut processorer nu när de ligger så långt före med dem de redan har. Hoppas de inte väntar för länge med en ny serie... Som tur är så är övertaget som AMD har på grafikkortsmarknaden atm ingenting om man jämför AMD vs Intel i processorer just nu. Även om de åttakärniga bulldosrarna är riktigt prosvärda och knappt i närheten av priset för en i5a ens just nu, så har AMD ingen chans i världen när det kommer till 2000kr+.

Skrivet av Skogsmulletrance:

Varför ingen jämförelse emot 690 mån tro?

Officiellt för att AMD inte har något dual-gpu kort att jämföra med, inofficiellt för att då skulle inte AMD ligga högst upp längre, skulle jag gissa Men man skulle ju kunna lägga in 690 mot ARES2....

Skrivet av Minsc S2:

AMD visar grafer där de använt Firestrike som källa, men inte grafer med Unigine Heaven 4.0 som källa, jag undrar varför...

Nej usch, aldrig snyggt att glorifiera sig själv, oavsett vem det gäller.

Denna bilden är dock inte så farlig. Den visar ju till och med siffror och sätter korten i rätt ordning Det finns mycket värre... Lite fult dock att sätta ut både 7970 och 7970ghz imo, eftersom det "vanliga" 7970 väl inte ens säljs längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag reagerade mer på att det var stock-kylaren på processorn.

Jag är kanske ensam om att inte tycka illa om stockkylare. Tycker att de presterar bra för sin minimala storlek och låter inte alls väldigt mycket, definitivt inte som en "jetmotor" som man ofta får höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Håller me om detta, smart strategi om de gör så tycker jag. Nvidia har ju inte nåt stort på g heller vad jag förstår, Titan verkar ju vara en motsvarighet för Ares2. Amd och partners vinner stort, medan vi pc gamers lider av brist på nytt, Nvidia måste pusha framåt nu, annars ingen konkurrans..

Pusha för vad? Finns det inget behov av bättre kort i dagsläget. Vad som däremot behövs är bättre drivrutiner, speciellt från AMD.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Jag är kanske ensam om att inte tycka illa om stockkylare. Tycker att de presterar bra för sin minimala storlek och låter inte alls väldigt mycket, definitivt inte som en "jetmotor" som man ofta får höra.

Jag syftade mer på att man inte brukar överklocka med stockkylaren, och en oklockad I5:a eller I7:a (3930k undantaget) kommer bli feteflaskad av ett Ares II, vilket gör bilden lite smått komisk.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Undrar om nästa serie blir 9000 serien då eller om de gör två 8000?

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluf:

Reagerade också på den något entusiastiska listningen från AMD's sida där- Undrar hur den är mätt. Enskild specifikt spel som är väldigt Radeon optimerat eller beräknat i vikt?

Det är nog en lista för elkostnaderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag syftade mer på att man inte brukar överklocka med stockkylaren, och en oklockad I5:a eller I7:a (3930k undantaget) kommer bli feteflaskad av ett Ares II, vilket gör bilden lite smått komisk.

Haha, det har du rätt i. Pengarna räckte inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"stämmer". Som de flesta vet så är sällan benchmarks något som uppkommer i 99% fallen i en spelmiljö.

Är ett resultat mindre korrekt om ett annat test i en annan miljö får ett annat resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Om man kollar på diagrammet så står det att det är baserat på Fire Strike från nya 3DMark. Så i detta fall stämmer det faktiskt.

Det stämmer inte alls på HD7970 (får ~700 mer än vad den borde)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Det stämmer inte alls på HD7970 (får ~700 mer än vad den borde)

Intel-cpu till amd-gpuerna & amd-cpu till nvidia-gpuerna löste siffrorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Intel-cpu till amd-gpuerna & amd-cpu till nvidia-gpuerna löste siffrorna

Haha Antar att AMD gör vad som helst för att sälja sina kort

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ixos:

Japp. 7970 GHz edition är definitivt snabbare än vanliga 7970

Och drar mycket mera el. Är det samma volt Ghz versionen kör med som på vanliga versionen? Någon som vet?

Skrivet av Slagt:

Där ser man, själv hade jag varken klydd med mitt 5870 eller 560ti 448C i W8 men i W7 bestämde jag mig för att inte äga ett AMD kort på väldigt länge. Fick drivrutins krasher så ofta att jag tog för givet att det skulle hända (med massor av olika drivisar) .
Jäkligt tråkigt för 5870 levererar verkligen för det låga priset det hade.

Skickades från m.sweclockers.com

Du hade inga problem i Windows 8 sedan bestämde du för att nedgradera dig och du fick problem? Verkar synnerligen konstigt.

Skrivet av Orici:

Haha Antar att AMD gör vad som helst för att sälja sina kort

Jag hoppas på en liten prissänkning på hela modellspannet i sommar eller i slutet av sommaren inför lanseringen av den nyare generationen som jag gissar kommer avtäckas runt Oktober/November? Samtidigt borde de verkligen ta sig i kragen och skärpa till sig när det kommer till drivrutinerna. Det skulle höja dem kvalitetsmässigt flera steg uppåt enligt mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Är ett resultat mindre korrekt om ett annat test i en annan miljö får ett annat resultat?

Hur ofta belastas tex. en CPU så intensivt som de gör i en benchmark? Eller en GPU för den delen, i tex. ett "normalt" spel?

Skrivet av Orici:

Haha Antar att AMD gör vad som helst för att sälja sina kort

Och Nvidia gör inte det med sin sk. Grafer som börjar på 1.4 i index?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

AMD visar grafer där de använt Firestrike som källa, men inte grafer med Unigine Heaven 4.0 som källa, jag undrar varför...

Nej usch, aldrig snyggt att glorifiera sig själv, oavsett vem det gäller.

Det kallas marknadsföring. Googla det så kommer du märka att alla företag gör det.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Läste att den månaden med högst försäljningssiffror för HD7900-serien var januari 2013.. ett år efter release så nog säljer de helt ok fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det kallas marknadsföring. Googla det så kommer du märka att alla företag gör det.

Så klart dom gör, men bara för att det är normalt betyder det inte att jag nödvändigtvis måste gilla det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.