Crytek: Spelkonsoler kan omöjligt matcha prestandan i en gamingdator

Permalänk
Medlem

94% här som är lite vettiga, skål på er!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Vad vi alla redan visste, typ common knowledge.

Däremot gör det ont i mitt gamerhjärta att många storspel nu på allvar är kantade av besvikelser, dåliga kontroller och alldeles, alldeles för enkelt gameplay med en massa autoregen och ja allmänt begränsningar. Det skulle ju bli bättre, inte sämre?

2012 slutade med förskräckelse med katastrofer som Ass Creed 3, Hitman Absolution, och börjar riktigt skitdåligt med Colonial Marines och SimCity :/. Troligen hamnar även Bioshock Infinite i denna sörja då jag nyss fått reda på att man bara kan ha två vapen samtidigt (som i "nya" Duke Nukem) och dessutom är autoregenererande hälsa aktivt.

Men kanske mitt fel som fortfarande tittar på de stora titlarna? Någon indiénisse här på swec som köttat lite titlar och kan tipsa om något kul? Något som kräver något av spelaren dvs? Trött på GPSspel med quicktimevents och dassig grafik.

PC Gaming Master Race

Dont worry mah freind. Creative assembly släpper Rome 2 och Blizzard Heart of the swarm, the year is saved !

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Så det är PC-spelarna som grävt sin egen grav bara för att vi kräver grafik-/spelutveckling framåt?
Eller tolkar jag artikeln fel?

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Har ni glömt varför de stora spelhusen utvecklar till Konsol först och sen portar till PC? PC-spelarna köper/köpte sällan spel. För mig är det självklart varför konsolversionerna är prioriterade vilket är synd :/

Jag tycker att PS4, om rykterna stämmer, ser ganska bra ut på papperet. Hade förväntat mig en svagare konsol

Permalänk
Medlem

imponerande slutsats!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Har ni glömt varför de stora spelhusen utvecklar till Konsol först och sen portar till PC? PC-spelarna köper/köpte sällan spel. För mig är det självklart varför konsolversionerna är prioriterade vilket är synd :/

Fast det där är ju andledningen till varför PC-spelarna inte köper spel, vi vill inte ha konsolportar. Sedan vet jag inte om det stämmer att vi inte köper spel, jag köper mer än jag hinner spela i varje fall.

Permalänk
Medlem

Wow vilken nyhet, stoppa pressarna! Många haters så klart, alla vill kanske inte lägga ner 7-15 tusen för att spela spel, därför är konsol fortfarande mycket större än PC spelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jaha och? Att en dator för 10000 utklassar en konsoll för 4000 är väl ingen nyhet?

En ferrari är snabbare än en volvo. Ungefär samma jämförelse.

Tänk dig sedan att alla racing circuits (kommer inte på de svenska ordet) designas för en volvo. Då har vi en mer rättvis liknelse.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Inaktiv

äntligen någon från spelbranschen som tänker rätt.

Permalänk
Medlem

Well duh, Captain Obvious...

Konsoler har andra fördelar än prestandakraft. Den är enkel att utveckla till (PS3 är ett undantag) och för konsumenten att använda. Den är billig. Den har officiellt stöd av en första part. Och nu på sistone så har den fått liknande egenskaper hos en PC.

Jag spelar helst på min dator när jag är själv, men har jag vänner på besök så är konsolen oslagbar. Så varför detta eviga krig om vad som är bäst? Spela på det Du tycker är bäst, och sluta lipa bara för att dom bra spelen inte kommer till din plattform.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det största problemet för konsoler är Dyra Dev-kits och begränsad frihet att släppa spel på konsoler då de är alltför kontrollerade av skaparna. som MAC OS.

Men dyra dev-kits inbär också proffesionell support ifrån tillverkaren samt tillgång till utbildningskurser för platformen för sina anställda.
Dessutom är ett dev-kit också en licens, precis som Photoshop kostar massor p.g.a licensen. Licensen att utveckla spel, tänk dig det är lite som ett körkort utan det får du inte köra bil, du kanske KAN köra bil men du får inte. Du köper helt enkelt tillståndet att bygga ett hus eller i detta fallet ett spel. Om detta är rätt eller fel låter jag andra avgöra men det är motivationen till priserna för sådana kit.

Sen att det finns vägar runt allt spela ringen roll eftersom ditt spel aldrig blir ett officiellt spel på konsolen eftersom du inte har licens att tillverka spelet ifrån början. AKA Homebrew mjukvara.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

då var man den 1000e personen att rösta på dator då, japp

Permalänk
Medlem

Handlar mer om att konsolerna ger dig drygt samma upplevelse för mindre investering. 70 miljoner ps3or, 76m xbox 360 vs ~45m steam användare. Enklare att utveckla mot en konsolhårdvara och porta därifrån uppåt. Folk måste komma ihåg att även om utvecklarna är indie-ideologer så behöver de mat på bordet, att utveckla mot konsolmarknaden är säkrare i nummer.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Vad är det för masochistsadister som röstade på mobiltelefon/surfplatta egentligen?

I övrigt tycker jag inte det är särskilt konstigt att en dator för 10 000 har bättre prestanda än en spelkonsol för 4000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Wow vilken nyhet, stoppa pressarna! Många haters så klart, alla vill kanske inte lägga ner 7-15 tusen för att spela spel, därför är konsol fortfarande mycket större än PC spelandet.

Trolol

Xbox 360 Slim 250GB, En Handkontroll, Ett Spel, Extra Handkontroll 2000kr
TV 5000kr
Headset 750kr
Ytterligare 5 Spel 3000kr

Totalt: 10750kr

Komplett Stationär Dator, 3570k, GTX 660 2GB, Skärm, Mus, Tangentbord, Musmatta, Headset och Windows 10000kr
Black Ops 2 gratis med datorn
Köpa ytterligare 2 spel 750kr
Ladda ner 3st Free 2 Play (PlanetSide, War Thunder, World of Tanks osv)

Totalt: 10750kr

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Kul dock att vi kommer få ganska mycket bättre grafik på konsoler vilket resulterar i bättre grafik på PC , så jag är glad för det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Trolol

Xbox 360 Slim 250GB, En Handkontroll, Ett Spel, Extra Handkontroll 2000kr
TV 5000kr
Headset 750kr
Ytterligare 5 Spel 3000kr

Totalt: 10750kr

Komplett Stationär Dator, 3570k, GTX 660 2GB, Skärm, Mus, Tangentbord, Musmatta, Headset och Windows 10000kr
Black Ops 2 gratis med datorn
Köpa ytterligare 2 spel 750kr
Ladda ner 3st Free 2 Play (PlanetSide, War Thunder, World of Tanks osv)

Totalt: 10750kr

Gulligt du räknar :> Och vem har INTE en tv redan stående hemma?

http://www.dataspelsbranschen.se/media/126293/eng.nordic%20ga...

Permalänk
Medlem

Lol, vem fan röstar på Mobiltelefon/surfplatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jaha och? Att en dator för 10000 utklassar en konsoll för 4000 är väl ingen nyhet?

En ferrari är snabbare än en volvo. Ungefär samma jämförelse.

Det ena utesluter inte det andra. Jag har PC, spelkonsoller, plattor, telefon och bärbar spelkonsoll.
Alla fyller de sitt syfte och är olika spelupplevelser. Tycker synd om folk som bestämt vägrar annat än PC. De missar väldigt mycket.

Nja volvo är ju en bra bil snarare som att jämföra lada med ferrari och för många ink. Mig själv så utesluter PC det andra och är en allmänt mer användbar maskin, olika spelupplevelser är sån jävla bullshit. Skaffar jag en tv + handkontroll så har jag fått den dåliga upplevelse som en konsol ger dock med mycket bättre grafik och flyt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sweclockers missade en viktig slutkläm i Eurogamer-artikeln:

Citat:

"With Crysis 2 we tried to make the spec available to as many PC gamers as possible. Then we heard back from the loudest group, which was enthusiast PC gamers, 'our PCs are running this game at 200 frames. What the hell? We should be running at 30 frames.'

"Crytek is probably the only company where you read forums and YouTube, people are excited if they can't run the game. I don't think it's like that at any other game company.

"Our graphics programmers said, 'we're going to give them a game they can't run any more."

Äntligen!?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

det är väl därför de kallas spelkonsoler? vem bryr sig om sånt här.

Permalänk
Inaktiv

In other news, water is wet.

Permalänk
Medlem

Fråga på Sweclockers "Vilken spelplattform föredrar du?"
De e humor de e humor...

Ungefär som att fråga Hells Angels vilket MC-märke de föredrar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Fråga på Sweclockers "Vilken spelplattform föredrar du?"
De e humor de e humor...

Ungefär som att fråga Hells Angels vilket MC-märke de föredrar.

Man får väl hoppas att de som svarade mobiltelefon inte menar allvar.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

kanske börjar bli dags för exklusiva spel om konsollerna gör att allt går över styr.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Citat:

PC-dator

...

OT: Med tanke på att kostnaden för en konsoll pressas så lågt så är det ganska uppenbart att prestandan därefter blir lidande. Sen så finns det andra aspekter att diskutera kring; optimering, användarvänlighet och tillgång.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Schnitz:

Sweclockers missade en viktig slutkläm i Eurogamer-artikeln:

Äntligen!?

"Our graphics programmers said, 'we're going to give them a game they can't run any more."
We will see XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rullekorn82:

Har ni glömt varför de stora spelhusen utvecklar till Konsol först och sen portar till PC? PC-spelarna köper/köpte sällan spel. För mig är det självklart varför konsolversionerna är prioriterade vilket är synd :/

Jag tycker att PS4, om rykterna stämmer, ser ganska bra ut på papperet. Hade förväntat mig en svagare konsol

PC = högerstandard.

Vi vill inte ha konsol portar Gör om Gör rätt är mottot för PC spelarna.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Vet inte om man vågar svara annat än PC på frågan! Men jag föredrar både PC och konsol på sina egna sätt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Har stora förhoppningar på Star Citizen som ska vara ett PC-exklusivt spel med Cryengine 3 .

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p