Lite tips inför egenbyggda högtalare/bas lådor till mina JVC högtalare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk
Registrerad
Jan 2011

Lite tips inför egenbyggda högtalare/bas lådor till mina JVC högtalare

Hej alla Sweclockers

Det är så här att jag har tröttnat på looken på mina högtalare. De har legat i källaren länge och ni kan tänka er hur de ser ut nu XD
så här ser de ut(google bild)

mina frågor:

1-hur tjock MDF skivor ska jag ha?
2-hur är det med hålet*(där luften går in) ? var kan man köpa fina såna?
3-vilken färg bör man använda? biltemas lack?
4-ska man skum och sånt i den? vad gör det?
5-ska jag göra lådorna större eller lika stora? vill ha djupare ljud och inte bas
6-vill också har kontakter på baksidan för att kunna koppla in och ut kablarna, var köper man såna? blir ljudet sämre om man har såna kontakter?
7-är det farligt att lacka elementet*? vill ha det vit

7-basen går typ på 100W eller något, får jag djupare bas om jag gör lådan större?

sista frågan^^: de ger SHHHH ljud ifrån sej när det tyst i rummet, hur kan man minska på det?

tänkt mej en sån look

Det skulle ha varit snällt om nån kunde svara på mina frågor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Dec 2008

köp en hemmabiosub istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2012

Jag har en del erfarenhet av högtalare och gillar också att bygga men vill du ha bra ljud så är det bara att rekommendera M-audio BX5 för en överkomlig peng. Kostar ca 2lax men du får du ljud med studio-kvallite och jag ansåg att jag kunde plocka bort min 180w yamaha bas som stod under skrivbordet när dessa stod på plats.

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Tuxis:

köp en hemmabiosub istället

Skrivet av gs242:

Jag har en del erfarenhet av högtalare och gillar också att bygga men vill du ha bra ljud så är det bara att rekommendera M-audio BX5 för en överkomlig peng. Kostar ca 2lax men du får du ljud med studio-kvallite och jag ansåg att jag kunde plocka bort min 180w yamaha bas som stod under skrivbordet när dessa stod på plats.

jag är nöjd med ljudet från dem, men vill bara ge dem ett nytt liv/look

hittade lite saker
kontakter
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Ho...

dämpning
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Da...
och detta
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdetaljer/Da...
och ljudkablar har biltema också

men vilken dämpning ska man ha?
den andra finns i basen jag har just nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk
Registrerad
Jan 2011

btw vad tycks om banana kontakter? har någon använt dem, är det bättre att använda de än att använda det jag länkade

banana kontakter ser ut så här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Gulbanan:

btw vad tycks om banana kontakter? har någon använt dem, är det bättre att använda de än att använda det jag länkadehttp://biltema.se/ProductImages/35/medium/35-756_m.jpg

banana kontakter ser ut så här
http://sewelldirect.com/images/forarticles/bananaplugs/large/...

min erfarenhet av dem är inte den bästa... Hade såna på mina DJ-Högtalare och först och främst så skedde det någon reaktion med luften när jag använde dem trots att det var hög kvalité. Nästa problem var när jag spelade i en relativt varm lokal (ca 30grader) så smälte hela plasthållaren/kåpan och blev helt förstörd. Högtalarna är på 1000w RMS men delarna skulle klara det och köptes kompletta på det viset från en tysk högkvalitets fabrik.

Jag har läst på mig en del och det absolut bästa är ju speakon-kontakter(neutrik) och det är sådana jag har på 1000wattarna nu men de är väldigt dyra och är för att transportera stora styrkor från förstärkare till högtalare, ej från tex dator till förstärkare.

Sen finns det telekabel(samma typ som du pluggar in i gitarrer fast de är mono) som också används flitigt. Både från ljudenhet till förstärkare och från förstärkare till högtalare. En väl använd kabel genom tiderna och och går även lätt att löda själv i egna längder precis som speakon.

XLR-kabel används mycket till mikrofoner, mixerbord, förstärkare till högtalare och mixerbord till förstärkare. Samma som tidigare lätt att fixa själv.

Och 3,5mm kabeln. Används från ljudenhet till förstärkare... en allmänt klen kabel som lätt blir störd av andra elektroniska prylar och som går bra att löda själv men som är lite pilligare än de andra.

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av gs242:

min erfarenhet av dem är inte den bästa... Hade såna på mina DJ-Högtalare och först och främst så skedde det någon reaktion med luften när jag använde dem trots att det var hög kvalité. Nästa problem var när jag spelade i en relativt varm lokal (ca 30grader) så smälte hela plasthållaren/kåpan och blev helt förstörd. Högtalarna är på 1000w RMS men delarna skulle klara det och köptes kompletta på det viset från en tysk högkvalitets fabrik.

Jag har läst på mig en del och det absolut bästa är ju speakon-kontakter(neutrik) och det är sådana jag har på 1000wattarna nu men de är väldigt dyra och är för att transportera stora styrkor från förstärkare till högtalare, ej från tex dator till förstärkare.

Sen finns det telekabel(samma typ som du pluggar in i gitarrer fast de är mono) som också används flitigt. Både från ljudenhet till förstärkare och från förstärkare till högtalare. En väl använd kabel genom tiderna och och går även lätt att löda själv i egna längder precis som speakon.

XLR-kabel används mycket till mikrofoner, mixerbord, förstärkare till högtalare och mixerbord till förstärkare. Samma som tidigare lätt att fixa själv.

Och 3,5mm kabeln. Används från ljudenhet till förstärkare... en allmänt klen kabel som lätt blir störd av andra elektroniska prylar och som går bra att löda själv men som är lite pilligare än de andra.

tack så mycket för det utförande svaret

mina högtalare är på 60W och basen på 100watt, så det är inte så mycket. att de smälte kan bero på att det fanns en glapp mellan kabeln och kontakten, därför jag löder alltid efteråt... för säkerhets skull detta hände med horn på bilen, kabeln smälte och det var pga ett litet glapp

hmm jag har kopplat förstärkaren till datorn via en 3.5mm kabel och varje gång en mobil ringer så blir det ett jättestörrande ljud, du kanske känner igen det? är det kabeln? kabeln är köpt från ebay sleevad men rena bullshit... kan inte du rekommendera något bra sladd så att jag byter det?
XLR kablar känns overkill för mej..

ska till affärerna nära mej och kollar vad de har, kanske får lite tips också

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Gulbanan:

btw vad tycks om banana kontakter? har någon använt dem, är det bättre att använda de än att använda det jag länkadehttp://biltema.se/ProductImages/35/medium/35-756_m.jpg

banana kontakter ser ut så här
http://sewelldirect.com/images/forarticles/bananaplugs/large/...

Polskruvarna (överst) är apparatanslutningen till bananakontakten, de hör ihop.
Det du vill göra är att konstruera en helt ny högtalare, jag tror inte att en pakethögtalare från jvc är en bra början till det, om du vill börja bygga så följ nått färdigt projekt och lär dig teori och snickeri under tiden, annars börja med teorin.
Ett bra första bygge är muppar, de kostar ca 500 kr i material och de låter bra, sedan kan du bygga nån basmodul till dem om du vill det, när du vuxit ur det så bygger du nått större fram och tar mupparna till surroundhögtalare.
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt2008_2_Mupps.pdf
Vill du bygga nått lite mer avancerat så finns det många projekt på http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
Det är bara att välja nån passande storlek eller prisklass.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av mrqaffe:

Polskruvarna (överst) är apparatanslutningen till bananakontakten, de hör ihop.
Det du vill göra är att konstruera en helt ny högtalare, jag tror inte att en pakethögtalare från jvc är en bra början till det, om du vill börja bygga så följ nått färdigt projekt och lär dig teori och snickeri under tiden, annars börja med teorin.
Ett bra första bygge är muppar, de kostar ca 500 kr i material och de låter bra, sedan kan du bygga nån basmodul till dem om du vill det, när du vuxit ur det så bygger du nått större fram och tar mupparna till surroundhögtalare.
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt2008_2_Mupps.pdf
Vill du bygga nått lite mer avancerat så finns det många projekt på http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
Det är bara att välja nån passande storlek eller prisklass.

aha ok tack så mycket
ja det var det ju, hmm jag fick lite olika bilder när jag googlade.. trodde det var sånt man skruvade fast kabeln

hmm det är det kanske, men ska nog göra lådan lika stor och ska använda lite dämpnings materie, tror att det blir mycket finare pga lite tjockare trä, den jag har är nog bara 1cm tjock. kanske göra något mer bättre när jag har mer tid, så kanske göra golv högtalare till vardagsrummet

tack så mycket för länkarna

en fråga, du vet mina högtalare de har två hål för att luften ska gå in, kan inte jag bara ha en som är större? spelar det nån roll om jag har de på framsidan eller baksidan? och du vet inte var man kan köpa såna? gärna inte beställa

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Gulbanan:

aha ok tack så mycket
ja det var det ju, hmm jag fick lite olika bilder när jag googlade.. trodde det var sånt man skruvade fast kabeln

hmm det är det kanske, men ska nog göra lådan lika stor och ska använda lite dämpnings materie, tror att det blir mycket finare pga lite tjockare trä, den jag har är nog bara 1cm tjock. kanske göra något mer bättre när jag har mer tid, så kanske göra golv högtalare till vardagsrummet

tack så mycket för länkarna

en fråga, du vet mina högtalare de har två hål för att luften ska gå in, kan inte jag bara ha en som är större? spelar det nån roll om jag har de på framsidan eller baksidan? och du vet inte var man kan köpa såna? gärna inte beställa

Hålen är basreflexportar, de ska ha vissa mått för att ge ett visst ljud, naturligtvis går de att ändra, men ska man göra det måste man helst mäta upp hur de fungerar idag och sedan räkna ut nya mått.
Det handlar om hur seriöst du ska bygga, Jvc högtalaren är inte en bra början att bygga utifrån om du vill att det ska låta bra, vill du däremot lära dig så är det en annan sak, men ska du ändå lägga ut pengar så bygg muppar det kostar bara 500kr och låter bra, vill du så kan du snickra rejält på såna också eller göra ett par med basar.
Det beror på vad syftet är, välljud, roligt att bygga, lära sig nått ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

1-hur tjock MDF skivor ska jag ha?
Rent generellt så är tjockare bättre för att dom vibrerar mindre då (MEN det inebärr även att ljudet som kommer från mdf skivan kryper uppåt i frekvens och kan höras bättre)
Sen är det ganska ofta i köpe högtalare som så att lådans vibrationsljud finns med i beräkningen när man bygger den kompletta högtalaren och genom att bara byta ut lådan från 18mdf till 22mdf (med identiska innermått) kan göra ganska stor skillnad i ljudet.

2-hur är det med hålet*(där luften går in) ? var kan man köpa fina såna?
Exakt sådana hål har jag ej sett någonstans alls utan det är mestadels rör,trattar man ser så ska du ha en speciell form får du nog gjuta själv.

3-vilken färg bör man använda? biltemas lack?
All färg som fungerar till trä!

4-ska man skum och sånt i den? vad gör det?
Skum,mattor,ull,etc tar bort olika frekvenser inne i lådan (beror på materialet,tjocklecken på materialet och avståndet till vägg som materialet finns på)
Men rent generellt kan man säga att det tar bort burkigheten som annars finns i en tom låda MEN använder man för mycket så kommer även det ljudet man vill höra även det att dämpas.

5-ska jag göra lådorna större eller lika stora? vill ha djupare ljud och inte bas
Rent generellt så ger en större låda ljupare bas MEN det gör även att högtalarkonen kommer att behöva slå in och ut betydligt mycket längre till följd att man inte kan kräma på alls lika mycket innan konen bottnar med en smäll (och troligen förstör elementet).
Och rent generellt så kommer en större låda även att ge ett mer mullrande ljud än en snärtig bas.

7-är det farligt att lacka elementet*? vill ha det vit
Det beror på vad är det för material i konen och i upphängningen? Visaa lacker kanske kan lösa upp papper,gummi som är det vanligaste.
Och framförallt så KOMMER du att ändra specifikationen på elementet genom att ändra dess vikt och (troligen) konens styvhet och detta kan göra oerhört mycket för ljudet (dvs det kan inebära att den kommer låta så illa så det knappt är sant)

7-basen går typ på 100W eller något, får jag djupare bas om jag gör lådan större?
Är dessa 100w rms heller max? är det max så är det den absolut minst viktigaste siffran som en högtalare har.
Rms innebär att det kan elementet tåla under lång tid MAX=kan tåla i nån sekund och är därmed helt ointresant.
Sen var får du dessa 100w från är det vad som står på lådan is fall är det både bas,diskant som tål detta tillsamans.

En högtalar låda behöver man räkna ut hur den ska byggas och då behöver man T/S parametrar på alla elemenmt som ska sitta i lådan (dvs bas,mellanregister,diskant) fs,qts,qms,qes,Bl,Vas,Mms,Rms,Cms,Re,Le,Sd,Xmax,Pe,Vd är några av dessa parametrar.
Vissa är oerhört viktiga som tex fs,vas,sd (det är med andra ord omöjligt att räkna ut något alls utan dessa) och vissa är inte så viktiga (det går att räkna ut men inte till 100% utan dom).
Har du inte ens dom grundläggande T/S parametrarna för elementen i fråga så är det bara att glömma att du kommer lyckas bygga något som låter bra.

Dessa svar,infon är oerhört förenklade och jag kan säga om du inte förstår dessa svar till 100% så kommer du inte lyckas att bygga en låda som låter "bättre" än den du redan har.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av grizzly666:

minskar lite på svaret

1-hur tjock MDF skivor ska jag ha?
Rent generellt så är tjockare bättre för att dom vibrerar mindre då (MEN det inebärr även att ljudet som kommer från mdf skivan kryper uppåt i frekvens och kan höras bättre)
Sen är det ganska ofta i köpe högtalare som så att lådans vibrationsljud finns med i beräkningen när man bygger den kompletta högtalaren och genom att bara byta ut lådan från 18mdf till 22mdf (med identiska innermått) kan göra ganska stor skillnad i ljudet.

2-hur är det med hålet*(där luften går in) ? var kan man köpa fina såna?
Exakt sådana hål har jag ej sett någonstans alls utan det är mestadels rör,trattar man ser så ska du ha en speciell form får du nog gjuta själv.

3-vilken färg bör man använda? biltemas lack?
All färg som fungerar till trä!

4-ska man skum och sånt i den? vad gör det?
Skum,mattor,ull,etc tar bort olika frekvenser inne i lådan (beror på materialet,tjocklecken på materialet och avståndet till vägg som materialet finns på)
Men rent generellt kan man säga att det tar bort burkigheten som annars finns i en tom låda MEN använder man för mycket så kommer även det ljudet man vill höra även det att dämpas.

5-ska jag göra lådorna större eller lika stora? vill ha djupare ljud och inte bas
Rent generellt så ger en större låda ljupare bas MEN det gör även att högtalarkonen kommer att behöva slå in och ut betydligt mycket längre till följd att man inte kan kräma på alls lika mycket innan konen bottnar med en smäll (och troligen förstör elementet).
Och rent generellt så kommer en större låda även att ge ett mer mullrande ljud än en snärtig bas.

7-är det farligt att lacka elementet*? vill ha det vit
Det beror på vad är det för material i konen och i upphängningen? Visaa lacker kanske kan lösa upp papper,gummi som är det vanligaste.
Och framförallt så KOMMER du att ändra specifikationen på elementet genom att ändra dess vikt och (troligen) konens styvhet och detta kan göra oerhört mycket för ljudet (dvs det kan inebära att den kommer låta så illa så det knappt är sant)

7-basen går typ på 100W eller något, får jag djupare bas om jag gör lådan större?
Är dessa 100w rms heller max? är det max så är det den absolut minst viktigaste siffran som en högtalare har.
Rms innebär att det kan elementet tåla under lång tid MAX=kan tåla i nån sekund och är därmed helt ointresant.
Sen var får du dessa 100w från är det vad som står på lådan is fall är det både bas,diskant som tål detta tillsamans.

En högtalar låda behöver man räkna ut hur den ska byggas och då behöver man T/S parametrar på alla elemenmt som ska sitta i lådan (dvs bas,mellanregister,diskant) fs,qts,qms,qes,Bl,Vas,Mms,Rms,Cms,Re,Le,Sd,Xmax,Pe,Vd är några av dessa parametrar.
Vissa är oerhört viktiga som tex fs,vas,sd (det är med andra ord omöjligt att räkna ut något alls utan dessa) och vissa är inte så viktiga (det går att räkna ut men inte till 100% utan dom).
Har du inte ens dom grundläggande T/S parametrarna för elementen i fråga så är det bara att glömma att du kommer lyckas bygga något som låter bra.

Dold text

Dessa svar,infon är oerhört förenklade och jag kan säga om du inte förstår dessa svar till 100% så kommer du inte lyckas att bygga en låda som låter "bättre" än den du redan har.

tack så jättemycket för svar, gjorde en hel del förstått.

basens rms är 60w

hmmm " Har du inte ens dom grundläggande T/S parametrarna för elementen i fråga så är det bara att glömma att du kommer lyckas bygga något som låter bra."
jag kan absolut ingenting om högtalare osv, men ska göra mitt bästa att få lådorna att bli lika stora, basens låda ska jag kanske göra i en annan form, men ska behålla volymen på lådan.

jag tror att jag kommer att få bättre ljud med tanken på att väggarna på lådorna är ett cm tjocka, och baksidan är bara 5mm....

lacka elementet verkar som en dum ide, med tanken på riskerna..

men förresten vet du hur man får en sån glansig färg(spegelaktigt*) som på tv? eller tycker du att wrappa lådorna ett bättre ide än att lacka? funderar på vit kolfiber vinyl

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Skillnaden i ljud lär inte bli jättestor, men om du är ute efter att byta färg så kan det kanske vara motiverat, högblankt får du fram genom att använda blank lackfärg, det ska helst vara cellulosalack också om du har riktigt höga krav och om du är ute efter väldigt bra finish så slipar du och lägger på flera lager högblank klarlack ovanpå färgen.
Träfibrerna kommer att resa sig vid första lacklagret och det ska alltså planslipas med ett finkornigt slippapper och lackas igen tills det är rätt "släthet" när man är nöjd med slätheten så lägger man på klarlack.
En högblank finish kräver alltså många lager lack och klarlack med slipning mellan lagren, troligen behöver du 5-7 lager, inte så svårt att göra men det är mycket jobb och tar tid.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Gulbanan:

jag kan absolut ingenting om högtalare osv, men ska göra mitt bästa att få lådorna att bli lika stora, basens låda ska jag kanske göra i en annan form, men ska behålla volymen på lådan.

jag tror att jag kommer att få bättre ljud med tanken på att väggarna på lådorna är ett cm tjocka, och baksidan är bara 5mm....
l

Ändrar du formen på lådan så kommer du även att ändra ljudet (även om allt annat är identiskt) främst pga stående vågor och till viss del reflexer av ljudet på framsidan (baffelstöd av främst diskant,mellanregister).
Att tex flytta en diskant på en högtalare från mitten till sidan (om vi bortser från eventuella monteringshål,osv) kan göra en hel del för ljudet (och då både bättre,sämre beroende på hur högtalaren är uträknad från början) dvs klart hörbara skillnader.

Stående vågor bildas i ett rum (tex en högtalarlåda MEN även i rummet som högtalaren står i) var i frekvens dessa vågor kommer beror på vilka mått lådan har och det är då bredd,höjd,längden är dessa olika så bildas tre olika stående vågor men gör du en kub med dessa tre mått exakt samma får man enbart en våg (fast den är då tre gånger så hög)
Desa stående vågor kan man till viss del dämpa med dämpmaterial i rätt mängd, rätt typ, rätt tjockleck,placering men ofta så tas dessa vågor med i beräkningen när man räknar ut en låda och man behöver inte dämpa lika mycket då.
Har man otur så kommer det bli en stående våg som är omöjlig att dämpa tillräckligt (vilket då förstör ljudet och det kan vara mycket).

Det övre är dom primära vågorna som bildas det bildas även sekundära,osv,osv vågor vid den frekvensen som är en jämn delning,multiplicering av den primära stående vågen (den sekundära har då halv styrka den tredje halv styrka av den andra osv) även dessa kan påverka ljudet och kan behöva dämpas.

Sen tjockleken vad är det för material i lådan nu? jag antar spån då det är det absolut vanligaste är det det så kommer ljudet att förändras om du byter till MDF (till det bättre heller sämre kan man räkna ut men jag tippar på sämre då jag tror jvc räknat medmaterialet plus tjockleken när dessa byggdes).

Citat:

Quote från valutronic.se
Så här enkel är konstruktionen. Allt sågas ut ur en 16 mm byggspånskiva.
Om du hellre vill bygga i ett annat material, testa först så här:

Skaffa två bitar i ungefär samma storlek, den ena byggspånskiva, den andra av det material du vill bygga lådan av. Håll en av bitarna löst, slå på den med en hammare och lyssna. Upprepa sedan med den andra biten. Växla fram och tillbaka några gånger, och jämför ljudet:
Tonhöjden skall vara så låg som möjligt, och efterklangen dö ut så fort som möjligt.
Välj alltså inte ett material som klingar. Har materialet en metallisk klang kommer det också att färga ljudet i högtalarlådan åt det hållet. Det skall vara så "dött" som möjligt.

När man gör den här jämförelsen mellan byggspånskiva och MDF hör man tydligt att MDF har högre resonansfrekvens och klingar mycket längre. Och mycket riktigt: Vi har haft några kunder som byggt i MDF och deras lådor låter inte lika perfekt vid en direkt jämförelse. Inte så att skillnaden är speciellt stor, men nu talar vi om lådor som ger mycket hög ljudkvalitet när de byggs rätt, så det känns fel att inte välja helt rätt material.

*) Varför spånskiva?
Tänk på hur den är uppbyggd: Hårda yta - mjukt i mitten - hård yta igen.
Resonansfrekvensen varierar därför i materialet vilket gör det relativt stumt.
Ett jämnare material, t.ex. MDF, har däremot konstant resonansfrekvens rakt igenom, det "klingar" mer.

En del tycks tro att ett tätare / tyngre material automatiskt har mindre resonansproblem.
Men så enkelt är det givetvis inte: En kyrkklocka är rejält tung, men klingar ändå kraftigt.
Vore den gjord av Frigolit skulle den knappt höras...

Notera att dom kör med 16mm spån i sina byggen.
Jag läste för 2-3 år sedan någon som hade byggt av 38 mm spån istället då han hade det låg till ingen nytta.
Han var något missnöjd med övre basen och fick rådet av valutronic att prova att bygga med 16mm spån vilket han gjorde och blev betydligt nöjdare då övre basen kom till liv (antagligen för att 38mm var för tjockt och inte vibrerade tillräckligt av sig själv).

Nu låter det ju som spån är betydligt bättre att bygga med än MDF (och valutronic är övertygade om det med) men det är inte helt sant utan det beror helt på hur man har räknat ut lådan från början (och till viss del vilka element man använder så klart).
Med andra ord är MDf bäst i vissa fall medans spån är bättre i andra.

Visst kan du alltid prova på att bygga en ny låda till det du har men jag tror inte du kommer att få dom att låta bättre, det är otroligt lätt att få en högtalare att spela sämre och nästan omöjligt utan BRA kunskap (dvs minst 10-20år erfarenhet) att få dom bättre och även då är det extremt svårt.
Har du tur så kan du få dom att låta bättre vid tex den ljupa basen men då kan dom låta förjävligt i övre istället och inte kunna spela i närheten av lika högt som innan.
Det är betydligt bättre att du köper andra element och bygger efter en redan framtagen ritning (heller räknar fram en själv om 10 år när du läst färdigt och vet HUR).
Det finns massa olika DIY projekt att hitta på nätet dom från http://www.valutronic.se är helt ok för priset dom tar, har själv byggt ett 5,1 system med 3st sq50,2mb50 och en bas låda som dom inte har kvar längre som jag var nöjd med i ett par år tills det vart lite bättre skit inköpt nu har syrran mitt gamla set och är nöjd.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2012

kan bara säga att valutronic har koll på grejerna. Känner en kille som typ är audiofil och han har en uppsättning med svindyra grejor och en uppsättning valutronics egenbyggda och gissa vilken han föredrar??

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gdansk
Registrerad
Jan 2011

haha kul och se detta igen och få se vad man drömde om innan ^^

men så slutade det utan att veta om det
i alla fall, skaffade bättre kablar, isolerad 3,5 och lödade tjockare sladdar till högtalarna och tätade till lådan med tätning/lim från biltema och tog bort jvc logot och lackade lådorna mattsvart och blev fastskruvade i väggen, inte illa för så billig setup