Pioneer VSX 609RDS Digital ljud till datorn hjälp

Permalänk

Pioneer VSX 609RDS Digital ljud till datorn hjälp

Hej har en gammal Pioneer VSX 609RDS, och skulle vilja utnyttja digitala ljudet till datorn, har en optisk ljudkabel provat men funkade inte riktigt,
Optiskt In var på de receivern och optiskt ut är det på datorn, antar att de inte funkar jag är inte så bra på det här med ljudkablar och hur man ska sätta ihop det, hört att de finns RCA med koaxial, går det möjligtvis göra någon sorts häx koppling?
Har ingen DVD med digital ljud så kan inte sammankoppla därifrån heller och få ut ljudet rätt..
Vet att den är gammal men har den tills jag har råd att skaffa nytt så inga onödiga kommentarer om det.
Det finns DA/optiskt omvandlare de är jag medveten om men ingen lust att betala för den ifall jag inte vet ens om det funkar för jag är inte så kunnig inom detta område, men undrar om det finns en billigare lösning också?

Permalänk
Medlem

Men har du kopplat med optiskt kabel,i så fall är det väl bara en inställningsgrej du får göra i datorn och receivern.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Men har du kopplat med optiskt kabel,i så fall är det väl bara en inställningsgrej du får göra i datorn och receivern.

Mjo känns som den inte går in helt riktigt i Optiska utgången, kanske är fel optisk sladd, eller att jag måste kolla så integrerade ljudkortet sitter i som det skall, och prova igen och har satt in inställning för både receivern & datorn utan fått någon resultat, måste vara antingen sladden, eller ingången inte går in riktigt så den känns igen eller något annat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillaHappy:

Mjo känns som den inte går in helt riktigt i Optiska utgången, kanske är fel optisk sladd, eller att jag måste kolla så integrerade ljudkortet sitter i som det skall, och prova igen och har satt in inställning för både receivern & datorn utan fått någon resultat, måste vara antingen sladden, eller ingången inte går in riktigt så den känns igen eller något annat..

Du ser väl själv om det passar,tryck in toslinkkabeln ordentligt så den sitter fast,när du har gjort det kan du kolla så att datorn matar ut ljudet via spdif och givetvis ha rätt ljudformat inställt,kolla så det lyser rött ur den optiskta utgången på datorn.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Du ser väl själv om det passar,tryck in toslinkkabeln ordentligt så den sitter fast,när du har gjort det kan du kolla så att datorn matar ut ljudet via spdif och givetvis ha rätt ljudformat inställt,kolla så det lyser rött ur den optiskta utgången på datorn.

Ska göra ett nytt försök då jag köpt en längre toslink kabel för den jag har är alldeles för kort och når inte ut, och sedan kolla så både inställningarna för datorn och recievern är rätt inställda. Ska de vara DVD-LD, DVD 5.1 knappen jag ska ha i, för då syns de digitalt på recievern, och sedan ställa in rätt inställningar för datorn, kan också vara att den har gammal version av toslink för recievern medans datorn har nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillaHappy:

Ska göra ett nytt försök då jag köpt en längre toslink kabel för den jag har är alldeles för kort och når inte ut, och sedan kolla så både inställningarna för datorn och recievern är rätt inställda. Ska de vara DVD-LD, DVD 5.1 knappen jag ska ha i, för då syns de digitalt på recievern, och sedan ställa in rätt inställningar för datorn, kan också vara att den har gammal version av toslink för recievern medans datorn har nya?

Finns väl ingen nyare version av toslink har alltid varit samma.
Du kan kanske ta en skärmbild på vilka ljudinställngar du har,standard ljudutgång ska ska optiskt (spdif) och sen AC3/DTS bitstream eller passthrough om du spelar upp filmer med samma ljudformat.
Vet inte hur din receiver funkar du får prova dig fram,kolla vad som står på displayen.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Finns väl ingen nyare version av toslink har alltid varit samma.
Du kan kanske ta en skärmbild på vilka ljudinställngar du har,standard ljudutgång ska ska optiskt (spdif) och sen AC3/DTS bitstream eller passthrough om du spelar upp filmer med samma ljudformat.
Vet inte hur din receiver funkar du får prova dig fram,kolla vad som står på displayen.

Återkommer med bilder imorgon måste köpa en längre kabel då den är för kort, orkar inte ha recievern precis bredvid datorn, har denna moderkort http://www.inet.se/produkt/1902082/gigabyte-ga-970a-ud3 med kabeln High-End Optisk Toslink kabel 0,75m vilket är alldeles för kort helt enkelt. Tack för hjälpen också!

Permalänk

Hade samma problem som du nu under kvällen, men laddade ner manualen och ställde det på DVD-LD och sen använde jag dosan därifrån för att ändra till optiskt 1 där jag kopplade in min HTPC.
Kan hjälpa dig mer imöra när jag kommit hem från jobbet om du int får det att funka

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.