Sony presenterar Playstation 4

Permalänk
Medlem

Inser inte folk hur bra detta är? För det första så är det 8 kärnor. Spelutvecklare kommer arbeta hårt för att göra sina spel anpassade för det. Det kommer gynna PC-världen mycket! Och för det andra så är det Jaguar-kärnor. De är inte atom direkt, Jaguar är mycket snabbare och ska enligt uppgift utprestera Brazos per kärna rätt bra. Brazos som skulle ligga närmare A64 i prestanda. Jag tror nog att 8 Jaguar-kärnor fullt utnyttjade kan leverera rätt bra med prestanda i en konsolmiljö. Allra helst med den täta integrationen med GPU och med minnesdelningen.
Och ni som klagar på CPU-prestanda och GPU-prestanda. Det är inte hållbart att göra en liten konsol som drar 300-400W. Har de t.ex. 100W att röra sig på så vill de få så mycket grafikprestanda som möjligt ur dessa watt. Att PS3 och Xbox 360 kanske låg närmare samtida PC-maskiner prestandamässigt har väldigt mycket att göra med att dåtidens PC-maskiner också låg mycket närmare konsoler värmemässigt. Dagens värsta drar mycket mer än dåtidens värsta. Samtidigt har Sony lärt sig sin läxa, denna maskin kostar inte 10000:-+ att tillverka till skillnad från PS3. Den kan nog vara relativt billig att tillverka, vilket bör gynna oss med lägre priser, samtidigt som Sony inte blöder pengar vilket kan vara bra om vi vill se en PS5.

Permalänk
Medlem

Folk här fokuserar för mycket på hur PS4:an jämförs med en high-end/deras egen PC.
Sony försöker tävla mot andra konsoller och inte några PC-maskiner. Detta är ett stort lyft specifikationsmässigt för konsoller, och kul att AMD är tillbaka i racet! Speciellt ifall de har hakat på MS också. Ska bli kul att se när själva designen på konsollen släpps, samt när MS försöker slå tillbaka med Durango.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3gapix3l:

Håll i hästarma, vi vet ju ingenting om 720 än, kan ju vara så att MS kör med Nvidia.

Jag jobbar i elektronikbranchen och för inte så länge sedan var jag i möte med AMD's nordiska representant (han har väl nytt jobb nu sedan kontoret är lagt ned). Han hintade att också nästa generation xbox kommer innehålla grafikdel från AMD. Hursomhelst blir det spännande att se vad MS kommer att bjuda på. Kanske touchhandkontroll och livetiles

Visa signatur

CPU: 3770k GPU: MSI Gtx 680 MB: MSI Z77A-S01 PSU: Corsair AX 750w SSD: Corsair Neutron GTX 120GB HD: 2x WD Green 3TB RAM: Corsair Vengaence LP 16GB Chassi: Define R3 Skärm: Dell u2410

Permalänk
Snusfri

Klart de måste gå på Jaguar om de prompt skall köra med AMD, annars hade konsollen varit 2x2x2 meter för att kunna kyla ner den med tanke på deras oerhört höga värmeutveckling.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Ja det är klart, jag har inte sagt nått annat... Men om du jämför med en vanlig PC blir det helt fel. Folk är som vanligt helt fast i GHz och Gb utan att tänka. Jag blir bara trött på folk som tror att man kan jämföra rakt av med sin dator, det blir galet ur både pris- och funktionssynpunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Det återstår att se hur mycket dom kan kräma ur denna hårdvara, kanske blir skitbra och den är ju x86 baserad samt flertråds-optimerad.
På pappret däremot är det lite bleh....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Verdurakh;13251400"]Fast sen kostar ju din i7 nästan 2000kr också, folk vill inte betala 10k för en monsterkonsol

Hade lätt köpt den om spec hade varit därefter men det är jag det.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Johan[A:

;13251442']Är ingen konsolmänniska precis, men FN vad najs! Blev riktigt sugen på att köpa den här när den kommer. Det bästa: x86 och minnesbandbredd som heter duga! Det bäddar för bra grafik, bra pris, mer sido-tjänster och hack-vänlig. Det finns ju en stor chans att det här blir en sanslöst bra HTPC. Gillar utseendet på handkontrollen också, ganska lik Ouyas...

+Det här borde ju vara Valves drömmaskin för SteamBox. Hmmm....

Är det så att även CPU'n har 170 Gb/s minnesbandbredd??? Det vore ju helt uppåt väggarna!!

Sandy/Ivy har väl 20-25Gb/s minnesbandbredd, och det är ofta bandbredden sätter gränsen för ett väloptimerat problem. Så med 170 Gb/s borde man väl rimligtvis kunna klämma BRA mycket mer prestanda ur den?

Permalänk
Medlem

8GB GDDR5 minne är ju egentligen sjukt mycket. Kommer detta innebära att vi kommer att få spel med extremt högupplösta texturer i framtiden eller vad ska det anändas till?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Så löjliga kommentarer här. Förstår ni inte att om de gav den ett modifierat 7970 som grafikdel så skulle enbart den biten kosta 3000-3500 kronor (mängdrabatt och deals mellan tillverkare såklart inte medräknat), vilket förmodligen är så mycket som många skulle vilja betala för hela maskinen.

En annan viktig del många förbiser är kylningen. Att kyla ett 7970 med små 80mm fläktar som får plats i en slimmad konsol är en teknisk omöjlighet. Ingen hade köpt skiten eftersom det inte är acceptabelt med en konsol som blir varm så den brinner upp och har fläktar som låter som ett jaktflygplan.

Jämnför istället med de grafikdelar som sitter i dagens laptops vilka har ungefär liknande utrymme för kylning.

Permalänk

Tycker presentationen var bra. Och specifikationerna var bra annars hade man bara velat se konsolen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vi kör fortfarande över konsolen, med det var väll väntat. Kommer dock bli drygt nu då det lär bli ett herrans fanboy-krig överallt, PS4 vs PS3, PS4 vs Xbox 360, PS4 vs Wii U och till slut PS4 vs PC...

Låt oss fortsätta som de senaste två-tre åren, PC-spelare, och visa vart skåpet ska stå!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av downup:

Hoppas dom har snabbare laddning på spel. Finns ju inget värre än laddningstider
Tackar pc med ssd <3

HAHA, det där är inte sant. Testa spela spel som DiRT. Tar jävla lång tid att ladda ändå. om man spelar kvittar SSD jämfört med HDD.

Permalänk
Avstängd

Så det enda som är kvar att presentera för PS4 är tangentbord o Mus. jag kommer ihåg för 4 år sedan då alla sa att PC spelandet var döende och att framtida PC kommer vara mer lika konsolerna. det är konsolerna som är mer lik PCn för varje iteration.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Spännande o se vad det går för. Har ju redan nämnts ett par ggr att PS3 klarar moderna spel (även om det ser sämre ut) trots att hårdvaran i den inte borde klara spelen.
Spel byggda för hårdvaran i konsolen o inte DirectX 11.

Men kommer inte köpa det ändå. Gillar inte konsoler.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Stora fördelen med att dom köra x86 nu måste ju vara att övergången till PC/MAC lär bli mycket lättare än tidigare? Kanske vi slipper se alla usla konsolportningar som inte ens flyter på en ny pc fast de ser ut satt ha grafik från tidigt 2000-tal.

Portningarna kommer bli ett mindre problem iom x86 ja, vi lär se ökad stabilitet i spelen i renderingsförmåga och grafikmässigt. Å andra sidan kommer har ju konsolerna fortfarande handkontroller vilket ibland kan bli jobbigt när en portning görs då dem sällan tar hänsyn till mus och tangentbord. Det allra viktigaste är väl att spelutvecklarnaa faktiskt gör spel och inte pengamaskiner som idag.

Skrivet av Thomaseron:

Du har rätt, vi vet inget om 720 än.

Dock finns det saker som tyder på att Nvidia inte fick vara
med och leka denna vändan:
http://www.sweclockers.com/nyhet/15914-nvidia-ser-ingen-framt...

Det kan vara så, men det kan ju också tyda på att Nvidia vill utöka sin marknad och vara med på den mobila marknaden, vi får helt enkelt vänta och se.

Skrivet av ENC1:

Jag jobbar i elektronikbranchen och för inte så länge sedan var jag i möte med AMD's nordiska representant (han har väl nytt jobb nu sedan kontoret är lagt ned). Han hintade att också nästa generation xbox kommer innehålla grafikdel från AMD. Hursomhelst blir det spännande att se vad MS kommer att bjuda på. Kanske touchhandkontroll och livetiles

Ja, om det nu stämmer det du säger så motbevisar det mina spekulationer om Nvidia. Hur som haver, det är väl å andra sidan bra att AMD får en chans att ta igen rejält nu och får fortsätta att slåss på marknaden. Jag är också väldigt intresserad att få se vad MS har att erbjuda, handkontrollerna lär se likadana ut fast med touch som PS4 nu fick. Livetiles kan du nog garanterat räkna med, 720 kommer definitivt att köra på W8 köret.

Permalänk
Medlem

Kul att höra att AMD fick kontraktet. Det behöver dom verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Helt rätt, det är nog bara vi nördar på sweC som ser problem med specen. Vet att vanliga människor skiter i upplösning och spec bara dom får ha roligt.

Jag känner en hel del som fortfarande bara använder medföljande skit scart kabeln till ps3 och 360 och inte alls tänker på kvalite, jag själv önskar jag tillhörde den skaran att inte bry mig för mycket, men tyvärr är jag lika nördig som ni flesta här inne som bara letar fel och labbar med inställningar istället för att njuta som vanliga svenssons.

Stämmer bra detta. Min flickväns lillebror har sin 360 kopplas till en 17-tums skärm från 90-talet. Det skär i hjärtat när han spelar GTA IV men han förstår inte vad jag menar. Finns bara två saker huvudkonsumenterna är intresserade av - pris och speltitlar. Vi hårdvarudiskuterande nördar är av minoritet.

Å andra sidan är priset förvisso inte på Sonys sida...

Permalänk
Skrivet av joqqy:

Skönt med dessa medelmåtta specs, nu kommer datorn hålla ännu längre

haha, du kommer att se att konsolen kommer att trycka ut fler spel än din dator som kostar lika mycket, men sen måste uppgradera den för att klara av nyare spel. Testa spela något som COD Black Ops 2 på 60FPS på en dator från 2006 som då var "medelmåttig" med ganska bra grafik som på konsoler... den skulle aldrig palla det.

Permalänk
Medlem

Jag har att säga tre saker:

1. Varför presentera Playstation 4, men att inte visa upp hur konsolen ser ut?

2. Nu har microsft en stor fördel när de ska släppa xbox720, då de vet vilka komponenter och funktioner PS4 kommer att ha.

3. Ingen vetskap om priset ännu på konsolen och varför inte presentera allting på E3 till sommaren när det gäller PS4?

Permalänk
Medlem

Ska bli kul o se vad Naughty Dog kan pressa ur denna med tanke på vad de fick ut av PS3:an (Uncharted-serien)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

PS1 sålde väldigt bra långt efter PS2 släpptes, PS2 sålde väldigt bra långt efter PS3 släpptes osv.

Det är till och med något av en underdrift att säga att den sålde väldigt bra eftersom den vid flera tillfällen faktiskt sålde mer än PS3.

Permalänk
Medlem

Bah bye microshit we hardly knew ye. Sony har just nu anal-öppnat microsoft

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag hörde rykten om att PS4 skulle kosta runt 300 dollar, men det tycker jag låter alldeles för lite. Med tanke på hur mycket ps3:an kostade när den kom ut över 5k var det va?

Permalänk
Medlem

Ladda hem spel och provspela över nätet. Hur går de om man bara har tillgång till mobilt bredband med begränsad datamängd? Jag hoppas de fortsätter sälja spel i butiker och inte enbart förlitar sig på nätet.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

Man får väl hoppas att nya spel blir bättre att nyttja fler kärnor även på PC om den nya konsolgenerationen är en 8kärnig PC. :>

Jag skulle för övrigt även vilja ha GDDR5 ram i min burk.

Permalänk
Skrivet av Haxk:

2. Nu har microsft en stor fördel när de ska släppa xbox720, då de vet vilka komponenter och funktioner PS4 kommer att ha.

Tveksamt när huvudsaken med SONY eller Nintendo-konsoler är de exklusiva spelen och kontrollen. Själv tror jag de flesta skiter i Share-knappen och all annat fluff som dom presenterade.

Själv vill jag bara spela spelen, main-story / dlc o så. Jag spelar a 5% av min tid online och mycket av den tiden är främst för att gå in på PSN och ladda hem spel/dlc/synka konsolen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Jag hörde rykten om att PS4 skulle kosta runt 300 dollar, men det tycker jag låter alldeles för lite. Med tanke på hur mycket ps3:an kostade när den kom ut över 5k var det va?

Denna blir mycket billigare att tillverka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabuza:

Bah bye microshit we hardly knew ye. Sony har just nu anal-öppnat microsoft

Öh... njäe? Snarare så att MS har något av ett övertag eftersom de vet vad de har att göra med.

Permalänk
Skrivet av Crym:

Ladda hem spel och provspela över nätet. Hur går de om man bara har tillgång till mobilt bredband med begränsad datamängd? Jag hoppas de fortsätter sälja spel i butiker och inte enbart förlitar sig på nätet.

Dom kommer sälja spelen som PS3, i blu-ray format samt man kan spela begagnande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

Jag hörde rykten om att PS4 skulle kosta runt 300 dollar, men det tycker jag låter alldeles för lite. Med tanke på hur mycket ps3:an kostade när den kom ut över 5k var det va?

Tror nog att den kommer ligga runt 4000 - 4500 kr