Google släpper Chromebook Pixel – bärbar dator med högupplöst pekskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Oj, tänkte helt fel. Läste det som att det var 1700px på bredden, men då är det ju 2:3 inte 3:2! Men står fast vid att jag mycket hellre sett än 16:9 eller 16:10 skärm.

Nä, det är 3:2. Bredden först som alltid.

Tycker att det är ett riktigt nice format på skärmen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Skum produkt.
Tror inte att ett Moln-OS kommer att slå någonsin där du behöver vara ständigt uppkopplad för att göra något, speciellt inte på laptop-sidan.

Det finns många ställen där täckningen är dålig eller rent av obefintlig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Största anledningen till att skaffa Chromebook är för att just använda chrome webbläsaren.

tex använda datorn för surf,gmail och youtube! allt detta är inbyggt i självaste chrome OS.

allt startar blixt snabbt eftersom det är som att du bara startar datorn i webbläsare funktion

va?! du skämtar?! kan man surfa, gmail OCH YOUTUBE i webläsaren?! det är ju helt jävla galet! Och för BARA typ 9000...

Jag förutspår att folk kommer tycka denna datorn är jättebra, verkligen superduper. Men som någon skrev, köp en macbook air för samma pris så får du riktigt os?
hade den kostat ett par tusen bara hade jag förstått det. Specsen är inte ens så bra, och 5 timmars batteritid för en webläsare bara? måste vara ett skämt.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Någon som vet/har någon gissning på varför Google valde 3:2 i bildförhållande?

Det var väl REA på dessa paneler

Permalänk
Medlem

Denna tror jag är för dyr för att sälja bra, första hade sitt pris till sin fördel.
Man får en windows dator med bättre grejer för samma pris. Och full HD räcker gott och väl på så små ytor.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Underbart med 1700 pixlar på höjden så att man slippa det frenetiska scrollandet på vartenda websida.
Kom inte dragandes med filmer som motargument, de täcker ändå aldrig en 16:9-skärm.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tycker 3:2 verkar intressant det skulle gå att översätta till 15:10 sitter nu på 16:10 och vissa sidor skulle vara roligare att slippa scrolla så mycket på.

Permalänk

Vill ha!
Och jag som nyligen köpt en ny laptop.. vad kommer tjejen att säga :/

Permalänk
Medlem

För typ 13 000:- om inte google sänker priserna kraftigt utanför USA?!?

Väljer man denna framför en Macbook retina 13" så har man väldigt specifika behov, alternativt så vet man inte att den sistnämnda existerar.

Batteritiden,utseendet, prestandan och operativsystem är skräp och dom vill ha över 10k. Lycka till.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Spännande, och kul att se att det även så sakteligen börjar hända saker med skärmupplösningen på bärbara som inte kommer från Apple!

Gillar dessutom tanken med 3:2, trots att det förmodligen tar en stund att vänja sig vid. 16:9 ogillar jag starkt för annat än TV-serier och liknande som görs i detta format, så man skulle nog kunna kalla mig en 16:10-människa. Lite extra yta på höjden hade inte skadat ibland, faktiskt, så därför tror jag 3:2 hade varit ett väldigt trevligt format att arbeta i.

Sedan är jag också lite nyfiken på om Google likt Apple kör någon supersampling-variant, där allt exempelvis skalas upp till den faktiska upplösningen, för att sedan skalas ned till halva, vilket leder till knivskarp text och lika skarpa UI-element. Det leder ju också till att man bara får halva arbetsytan, men att man lättare kan läsa texten på större avstånd (och att den ser fin ut).

Nu är jag tyvärr inte vidare bevandrad inom just ämnet Chrome OS, men jag tycker i alla fall att prislappen känns lite väl hög för en dator (som åtminstone verkar vara) riktad till "proffssurfare", om man får säga så. Det känns lite som Apples variant, fast med aningen sämre hårdvara och ett kanske aningen tveksamt operativsystem, till ungefär samma pris. Dessutom känns det lite omotiverat att LTE-modellen kostar $200 mer, då ett modem med största sannolikhet inte är så dyrt.

Kort och gott tycker jag det är en väldigt skojig idé (som dessutom ser ut att vara väl genomförd), men jag har lite svårt att se vilken målgrupp produkten riktas till. Jag tror i alla fall att jag som gör annat än att surfa och se videos på nätet inte tillhör målgruppen, åtminstone inte just nu.

Visa signatur
Permalänk

Är det bara jag eller ser den ut som en mac på framsidan också? Tycker skarven för skärmen är farligt lik macbookens. Luktar stämning?

Annars så tycker jag också den är för dyr, dom borde minst skicka med 128 gb SSD iaf och en HDMI istället för DP. Vem har DP på sin tv?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Entusiast

"We really wanna focus on the user and delighting them with a great product"

Säger dom samtidigt som dom fuckar upp sin sökmotor genom att ta bort vissa verktyg och gömma andra så djupt i menyer att det krävs en hel expedition bara för att nå in till dem.

Nej det dom tycker är viktigt är att det ser cleant ut när man lutar sig tillbaka och tittar.

Men jag måste säga att jag är imponerad av skärmen. De har valt samma aspect ratio som många kameror fotograferar i och har väldigt mumsig ppi

Permalänk
Medlem

Användningsområdet för denna laptop är nog ganska smalt.

Ytterst få har behov av 2560x1700 i jämförelse med vanliga 1600x900 eller 1920x1080 på andra ultrabooks. Det har blivit lite digitalkamera-megapixel-race även för laptopskärmar på senare år - mest megapixlar är det enda som framhävs. Visst är det trevligt med högre upplösning, men i praktiken så är det mer en cool grej än något man verkligen behöver.

Dessutom blir batteritiden väldigt lidande av detta - 5h i jämförelse med 8-9 timmar hos många andra ultrabooks. Trots att skärmen bara är 12.8", så väger datorn hela 1.54 kg, vilket kan jämföras med Samsung 9-series ultrabook som har 13.3" skärm och endast väger 1.13 kg.

Avsaknad av USB 3.0 och HDMI gör inte heller saken bättre. Nu kommer nog Google ändå lyckas sälja en del av dessa just för att de är Google och man kan göra det lätt för sig att bara prata megapixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Underbart med 1700 pixlar på höjden så att man slippa det frenetiska scrollandet på vartenda websida.
Kom inte dragandes med filmer som motargument, de täcker ändå aldrig en 16:9-skärm.

Men filmer täcker mer på en 16:9 film. Och tv-serier är oftast i 16:9. Sen är casualspel ofta låsta till 16.9.

men på den positiva sidan blir sådant jäkla skarpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Lär ju inte va några problem att dra in W8 eller W7 i dual boot på den? Chrome OS känns ju...inte så kul.

Om inte ssd är fastlöddad eller fast limmad på moderkortet så man kan sätta in en större.

Permalänk
99:e percentilen

Chromebook Pixel + valfritt OS + 120 GB SSD – 100 pixlar på höjden – pekskärm = givet köp.

EDIT: Ingen USB 3.0!? Vilket skämt. Nåväl, Pixel är för dyr iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Man får vara stor googlekramare för att köpa den här datorn alltså. Enda som sticker ut är skärmen, övrig hårdvara är inte mkt att ha med tanke på vad som finns idag. Varför då lägga 1300 dollar på den här tingenten när man kan få antingen en MacBook PRO eller ännu hellre än PC-variant som är bättre och billigare? Nej Google, gör om och gör rätt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Azodan:

Nä, det är 3:2. Bredden först som alltid.

Tycker att det är ett riktigt nice format på skärmen!

Faktum är att det inte är exakt 3:2. 2560/1700 = 1,506 (avrundat).

Jag hade föredragit 2560x1600. Bättre för film, videoklipp, spel och när man har två fönster jämte varandra. (Mitt främsta användningsområde för en ultrabook skulle vara webbutveckling.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

3:2 är faktiskt inte så mycket av ett steg "ner" från 16:10(även kallat 8:5) som folk verkar tro.
4:3 = 1.333
3:2 = 1.5
16:10/8:5 = 1.6
16:9 = 1.778

Sedan kommer underlätta något otroligt för webbsurfande jämfört med 16:9.

Jag gillar trenden. 16:9 är för ihop-tryckt för mig när det kommer till annat än film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Faktum är att det inte är exakt 3:2. 2560/1700 = 1,506 (avrundat).

Jag hade föredragit 2560x1600. Bättre för film, videoklipp, spel och när man har två fönster jämte varandra. (Mitt främsta användningsområde för en ultrabook skulle vara webbutveckling.)

Äh, det blir ju i alla fall mer natur i naturbilderna if u catch my drift...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fy fan va dyrt för en surfdator : /

Permalänk
Medlem

16:9 är för ihop-tryckt för mig när det kommer till annat än film.
och
4:3 känns för fyrkantigt för mig.

->Google utvecklar skärmar i 16:10 och 3:2.
Jag tror någon på Google har samma tankegångar som jag
Känns som en naturlig utveckling för mig. Jag hoppas dessa skärmformat tar fart.

Permalänk

Någon som sett något mer om skärmen än att den är högupplöst?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av E_maN:

va?! du skämtar?! kan man surfa, gmail OCH YOUTUBE i webläsaren?! det är ju helt jävla galet! Och för BARA typ 9000...

Jag förutspår att folk kommer tycka denna datorn är jättebra, verkligen superduper. Men som någon skrev, köp en macbook air för samma pris så får du riktigt os?
hade den kostat ett par tusen bara hade jag förstått det. Specsen är inte ens så bra, och 5 timmars batteritid för en webläsare bara? måste vara ett skämt.

Menade inte att det var prisvärd! Ville bara bara förklara vad Chrome OS var för någon du behöver inte vara ironisk!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Kommer den med en egen spion måntro?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Hela reklamfilmen kändes som en produktion för Apple.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Känns som Google har gått väldigt långt från sin värdegrund "Free" var ju ett av ledorden och folk tyckte Google var något fräscht, genom sin approach har man dock bundit användare till sig och kan nu ändra inriktning. Google känns mer och mer som Apple 2.0, frågan är vad det ska sluta.

Helt plötsligt blev ju Apples datorer prisvärda..skum värd vi lever i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Hela reklamfilmen kändes som en produktion för Apple.

  • Recensioner från betalda personer blandas med snygga klipp på produkten.

COPYRIGHT APPLE 2013
DO NOT STEAL

Skämt åsido så ser jag inte syftet med en chromebook ännu, trevlig skärm och design men väldigt lite dator för pengarna. Google Chrome finns redan på dom stora operativsystemen.

Permalänk
Medlem

En väldesignad produkt som följer konstiga standarder och har ett rejält överpris. Låter precis som Apple...

Skulle aldrig få för mig att köpa denna, men man kan ju alltid hoppas att den sätter fart på trenden med högre skärmupplösning bland bärbara datorer i allmänhet.

Permalänk

Det blir mer och mer lockande att köpa en bärbar. Inte för att använda den, men för att plocka ut skärmen och ha den till skrivbordsskärm. Synd bara att det inte direkt går att koppla in en sådan panel med de vanliga sladdarna till datorn. Drömma kan man ju. Suck.